MSZP: Feltették az i-re a Pontát |
|
2013.03.09. 21:00 |
Alig negyed esztendő telt el azóta, hogy az MSZP regnáló elnöke, Mesterházy Attila Kolozsvárott szentimentális coming out keretein belül járt Canossát a baloldali párt nemzetpolitikájában realizált korábbi negligens magatartás miatt. A pártelnök (többek között) azért kényszerült megkövetni a Kárpát-medencei magyarságot, mert a szocialisták és egykori koalíciós partnerük, az SZDSZ a 2004. évi népszavazás alkalmával arra buzdították a választópolgárokat, hogy a határon túli magyarság kettős állampolgárságával kapcsolatos kérdésre nemmel voksoljanak. Szűk három hónap múltán aztán ugyanezen pártelnök meghívására az MSZP évértékelőjén az első sorban foglalt helyet az erdélyi magyarsággal többször konfrontálódó román kormányfő, Victor Ponta, aki beszédében barátjának, sőt Magyarország vezetésére alkalmas politikusnak titulálta Mesterházyt.
|
 |
Mehr Licht, avagy fejvesztő helyett fejlesztő államot! |
|
2013.03.06. 20:39 |
A washingtoni konszenzus tudományos álarca mögé bújtatott neoliberális érdekkomplexum és az erre épülő gazdasági világrend (a globális kapitalizmus) pozícióját a 2008-ban kirobbant globális pénzügyi-és gazdasági válság alapjaiban tépázta meg. Egyre többen helyezkedtek azon álláspontra - köztük a korábbi ortodox monetarizmus egyes képviselői is -, hogy a hagyományos közgazdaságtan felfogása erkölcsi, illetve szellemi hanyatlásnak indult (Róna Péter), mert képtelen volt a társadalmi, hatalmi, intézményi és kulturális tényezőkkel kalkulálni. Bár a Romániával kötött IMF-megállapodás továbbra is azt példázza, hogy Christine Lagarde és csapata, valamint a körülöttük ólálkodó neoliberális holdudvar képtelen engedni a privatizáció-dereguláció-liberalizáció "szentháromságából", az idő eljárt ezen konstrukciók felett, így nem haszontalan, ha megismerkedünk Robert Hunter Wade elemzésével, amely a délkelet-ázsiai térség fejlesztő államainak gyakorlatát mutatta be a Governing the Markets címet viselő munkájában.
|
 |
KépMás |
|
2013.02.27. 21:37 |
|

"Belevetette magát egy székbe és gondolkozni kezdett. Egyszerre átvillant az agyán, mit mondott Basil Hallward műtermében azon a napon, mikor arcképe elkészült. Igen, világosan emlékezett. Azt az őrült kívánságát közölte, hogy ő maga maradjon fiatal, és a kép vénüljön meg, hogy tulajdon szépségét ne érje semmi szeplő, és a festmény arca viselje szenvedélyeinek és bűneinek terhét, hogy az írott képébe égjenek belé a szenvedés és gondolat barázdái, ő pedig őrizze meg gyengéd és kedves virágát annak a fiatalságnak, melyre éppen akkor ocsúdott. Csak nem teljesült a kívánsága? Ilyesmi lehetetlen. Elgondolni is szörnyűségesnek látszik. És mégis előtte van a kép, és száján valami kegyetlenség látszik." (Oscar Wilde: Dorian Gray arcképe - Fordította: Kosztolányi Dezső)
|
 |
Lélek oratórium |
|
2013.02.26. 00:11 |
|

Bizonyára nem sokan tudják elképzelni, hogyan lehetne kombináltan megjeleníteni Martin Heidegger lét/nem-lét téziseit, az 1960-as években már tapasztalható nyárspolgári immoralitás-kezdeményeket, Edgar Allan Poe gótikus motívumokkal tarkított történeteinek atmoszféráját és a szürrealizmus képviselőire jellemző abszurd komponenseket. Feltétlenül ezen kevesek körébe sorolandó azonban Herk Harvey filmrendező, aki a Lelkek karneváljában mindezen összetevők szintézisét teremtette meg, megspékelve mindezt némi Hitchcock-hatással.
|
 |
Titok-okozat |
|
2013.02.22. 20:18 |
|

Mottó: Egy hatalmas és gazdag király egyszer megkérdezte egy költőtől: «Mi az, amit maximálisan megoszthatok Veled?« Mire a költő bölcsen így felelt: «Bármit, felség, kivéve a titkaidat.«
|
 |
Kegyetlen játékok |
|
2013.02.18. 20:44 |
|

A Szabó István rendezésében készült magyar-osztrák-német koprodukció révén első ízben sikerült magyar vonatkozású filmnek bekasszíroznia a hírneves Oscar-díjat: 1982-ben a Mephisto a legjobb idegen nyelvű film kategóriájában nyerte el a szobrot. A film az egyéni autonómia és a karrier érdekében történő önfeladás relációit boncolgatja, ezzel emelkedvén olyan magaslatokba, amelyre egyszer már felkapaszkodott az Aranypolgár vagy a Fellini-féle La Dolce Vita.
|
 |
Alfred Hitchcockot bemutatják |
|
2013.02.16. 22:09 |
|

Talán nem véletlen, hogy a napjainkra Hollywoodban kontroll nélkül érvényesülő, brutális erőszakot, nívótlan love storykat és pornográf jeleneteket propagáló filmipar szárnyalását látva Sacha Gervasi gondolt egy "merészet" és nosztalgikus utazást tett az "aranykorba", azaz Alfred Hitchcockot, a rendezőt, a horrorfilmek, thrillerek és krimik koronázatlan királyát, illetve az e mögött rejlő magánembert próbálta meg - több-kevesebb sikerrel - bemutatni filmjében.
|
 |
Rudolph Valentin, ó! |
|
2013.02.14. 20:45 |
Ha már amerikai az állampolgárok nem ülik meg a busójárást, mi több, "detronizálták" a Szent Bálintra utaló minden nemű szakrális vonatkozást, február 14-én stílszerűen nézzetek Rudolph Valentino-filmeket. Igaz, nem dolby-surround és nem is technicolor, de azért talán ér annyit, mint a kereskedelmi médiumok konkurens műsorkínálatában szereplő "műremekek". (A képen Rudolph Valentino és Vilma Banky látható.)
|
 |
Sporttörténeti szekcióval bővült plakátkiállításunk |
|
2013.02.13. 20:37 |
A trianoni döntést követően a "magyar nemzet testi kultúrájaként" aposztrofált sportot a propaganda a saját "szolgálólányának" kezdte tekinteni, ekként a magyar "virtus, becsület és lovagiasság" triászát hirdetve kapcsolta be a magyar feltámadást propagáló tematikába a testedzést. A világháború évei alatt a sportot, illetve a különböző sportágakat a honvédelemmel azonosították, majd a polgári demokratikus kísérlet kudarcát követő "népi demokratikus" berendezkedés formálta saját képére a sportról alkotott felfogást: a "munkára és harcra kész" sportmozgalom az "erős, egészséges és bátor" dolgozók képzésének szimbóluma lett. Kiállításunk ezen időszakok sportplakátjait vonultatja fel, ezzel gyarapítva a korábban meghirdetett, XX. századot bemutató virtuális "múzeumunkat".
|
 |
Perverzjog |
|
2013.02.11. 21:06 |
|

Orson Welles a Kafka által írott "Per" adaptációjáról úgy tartotta, hogy a legjobb film volt, amit valaha rendezett. ("The Trial is the best film I ever made.") Nos, a filmtörténet egyik legnagyobb rendezőjével nem szívesen szállnék vitába, főként, ha olyan grandiózus opusról van szó, mint a "The Trial". A filmben gátlástalan és mammont hajhászó ügyvédet alakító Welles néhány szegmens tekintetében alapjaiban strukturálta át Kafka alkotását. Saját elmondása szerint a film egy rejtélyes történetről szól. "Hogy mit jelent? Nincs benne semmi titok, rejtély. Logikája az álomé, a lázálomé."
|
 |
A tömegek lázítása |
|
2013.02.09. 22:58 |
|

Fritz Lang mesterremeke, a Metropolis a modern ipari társadalom által indukált társadalmi egyenlőtlenségeket (© by Bourdieu) páratlan módon ábrázolta a filmvásznon és ezzel a klasszikus kapitalizmus olyan elemzőinek analízisét egészítette ki, mint Durkheim (az anómia fogalmának meghatározása), Marx (az embertől elidegenedett dologi erők hatalma alól való felszabadulás sürgetése), vagy Max Weber (a nyugati racionális és bürokratikus szisztéma minden értelmet és egyéni szabadságot felszámoló vasketreccé fajulása). Ezen felül a globalizált kapitalizmus olyan kritikusainak archetípusát is felfedezhetjük a monumentális expresszionista alkotásban, mint Hardt és Negri (a Birodalom kihasználja a társadalmi különbségeket és az ellene forduló energiákat is a maga javára fordítja). Lang nagy ívű alkotása emellett a sci-fi filmek műfajteremtő opusa is: a későbbi science fiction alkotások - állítsanak bármit is rendezőik - mind a Metropolis köpönyegéből bújtak elő.
|
 |
Ön jön, Mr. Cameron! |
|
2013.02.09. 14:54 |
Cikkünk címe nem titkoltan az Anthony Giddens könyvének (Ön jön, Mr. Brown!) gerincén olvasható szöveg analógiájára született. A harmadik út híres teoretikusa a szociáldemokrácia modern körülményekkel konform újradefiniálását sürgette, illetve ennek elméleti fundamentumait kísérelte meg lerakni. A New Labour illusztris gondolkodójaként a brit Munkáspárt újrafazonírozására tett kísérletet és Gordon Brown későbbi brit miniszterelnöknek címzett munkájában a balközép pólus jövőorientált politikájának kialakítására szuggerálta a politikust. Giddens centrális kérdésként kezelte, hogy miként nyerhet negyedszer is a Munkáspárt: Ezzel szemben mi sokkal inkább David Cameron hivatalban lévő brit miniszterelnök új Európa-politikáját találjuk érdemesnek az elemzésre, annál is inkább, mivel véleményünk szerint ezen ars poetica következetes alkalmazásával az EU a föderatív állam szükségtelen életre galvanizálásával szemben sokkal inkább a Nemzetek Európájának laza integrációja felé mozdulhat el.
|
 |
Kémek, mint ti |
|
2013.02.06. 00:26 |
|

Cary Grant egy Alfred Hitchcock rendezésében készült hidegháborús spionfilmben próbálja elkerülni a Rushmore-hegy Theodore Roosevelt arcmását formáló reliefjén a szabadesés empirikus megtapasztalását. Már önmagában ezért a jelenetért is érdemes megtekinteni az Észak-északnyugat című alkotást, de a szövevényes kémhistória többi kockája is igazai delikáteszként szolgálhat a nézők számára.
|
 |
Mint a Mont Blanc csúcsán a félsz |
|
2013.02.03. 10:54 |
|

Ha stílszerűek szeretnénk lenni, akkor a Hitchcock alkotásával kapcsolatos információkat egyetlen mondatba sűríthetnénk össze: a film szédületes karriert futott be, hiszen míg 1958. évi debütálásakor sem a nézők, sem a rigorózus kritikusok körében nem aratott különösebben sikert, addig a Sight&Sound című brit filmes periodika 2012 augusztusában közzétett 50 tagú toplistáján már a dobogó legmagasabb fokán végzett - nem véletlenül.
|
 |
"Magyarország ma" kampányparódia |
|
2013.01.31. 21:48 |
A 2014. évi országgyűlési képviselőválasztások kampányának startpisztolya eldördült. Az elmúlt hetekben - a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség, illetve a Jobbik plakátjait követően - a legnagyobb ellenzéki párt vizuális kinyilatkoztatásai lepték el az ország hirdetőfelületeit, amelyek Matolcsy György nemzetgazdasági miniszter, illetve Hoffmann Rózsa oktatásügyért felelős államtitkár tevékenységét állítják pellengérre. Az esélyegyenlőség jegyében portálunk az MSZP és osztódással szaporodott szatellitszervezetei (Demokratikus Koalíció, illetve Együtt 2014 Mozgalom) kapcsán néhány, prominens politikusaik által napvilágra hozott programpont hasonló stílusban történő karikírozására tesz kísérletet. Íme.
|
 |
Háborús bűn és bűnhődés |
|
2013.01.30. 21:34 |
|

Mottó: "Kövess el egy bűnt és a föld üveggolyó lesz. Kövess el egy bűnt és mintha friss hó borítaná a földet és így feltárul az erdőben minden fácán, róka, mókus, hiúz és vakond nyoma. Nem hallgathatja el a kimondott szót, nem tüntethet el egy sárfoltot, nem húzhat fel egy létrát, hogy ne maradjon utána semmi." (Ralph Waldo Emerson)
|
 |
Egy cselady a svasztika árnyékában |
|
2013.01.04. 23:33 |
|

"Butaság, kapzsiság, tévelygés, ferde vétek/ oltja testünkbe és lelkünkbe mérgeit;/ s mint koldús éteti öntestén férgeit,/ mi éppen úgy vagyunk sok drága búnknak étek." Ezen sorokat Charles Baudelaire vetette papírra A romlás virágai című gyűjteményes verskötet Előhangjában, valamikor a XIX. század derekán. E sorok kapcsán önkéntelenül is eszünkbe ötlik a francia középosztály erkölcsökkel szembeni negligens attitűdje és útvesztése, amely a híres rendező, Luis Buñuel szerint egyenes vonalú egyenletes mozgás révén vezetett a fasisztoid eszmék térnyeréséhez és a Pétain marsall nevével fémjelzett Vichy-rendszer kollaboráns aktusaihoz - vonhatjuk le a Le Journal d'une femme de chambre (Egy szobalány naplója) című alkotás konzekvenciáit.
|
 |
Boldog, békés, áldásos új esztendőt! |
|
2013.01.01. 13:25 |
|

|
 |
A bárányfelhők hallgatnak |
|
2012.12.29. 11:18 |
|

A német költőóriás, Friedrich Schiller írta volt, hogy az idő háromféle dimenzióval rendelkezik: "lassan, késve közeleg a jövő, nyílsebesen száll a jelen, áll a múlt örökké mereven." Lózungszámba megy, hogy a társadalmi alrendszerek - Luhmann és Talcott Parsons felosztását némileg átalakítva és kiegészítve a gazdaság, politika, jog, kultúra, tudomány, vallás, művészet, illetve az erkölcs, mint relatíve izolált jelenség - folyamatai az időbe ágyazottan zajlanak le és a materiális értelemben felfogott univerzumban megszüntethetetlenül van jelen az elmúlás byroni spleent árasztó feszültsége, a jelen kérlelhetetlen valósága és a jövőbe látás kívánalmának nyughatatlan tudata. Ezt a három dimenziót - múlt, jelen és jövő integrálásának - kapcsolja össze a három rendező (a Wachowski-testvérek és Tom Tykwer) nevével fémjelzett, hegeliánus jegyeket hordozó gigantikus filmeposz-kísérlet, a Felhőatlasz (Cloud Atlas).
|
 |
Egy esztendeje a mainstream felfogással szemben |
|
2012.12.25. 10:15 |
Portálunk pontosan egy esztendővel ezelőtt, 2011. december 24-én debütált egy szociálkonzervativizmusról szóló kisebb tanulmánnyal. Ezen időszaktól kezdve arra törekszünk, hogy lehetőleg saját írásokkal előrukkolva emeljünk szót a globalizált világunkban zajló folyamatok visszásságai ellen. Deklaráltan a mainstream megoldásokkal és elképzelésekkel szemben álló, unikálisnak mondható értékrendet képviselünk, amely a társadalmi igazságosság és a rend eszményét állítja középpontjába.
|
 |
|