(M)ilyen nagy dolog a Szabadság?
2012.09.16. 12:23
Az Amerikai Egyesült Államokra rengetegen tekintettek/tekintenek akként, mint a korlátlan lehetőségek, a szabadság, a demokrácia és az emberi jogok uralta erőtér hazájára. (Gondoljunk csak József Attila emigrációs tendenciákról írt soraira, miszerint másfél millió emberünk tántorgott ki az Újvilágba, vagy hogy mennyien lógtak a SZER-en, azaz hallgatták reményteli izgalommal a Szabad Európa Rádió adásait, miközben az egyáltalában nem Dvořák szimfóniáját vagy Beethoven örömódáját harsogta.) Emellett azonban sokan hívták fel a figyelmet az amerikai demokratikus konstrukció elfajzásának lehetőségeire, elsőként mindjárt Alexis de Tocqueville munkája (1835-1840). Ebben kerül megfogalmazásra az a később híressé vált tézis, amely szerint "Amerikában a többség rémisztő akadályokat emel a véleményszabadság elé" és a domináns többségi vélemény előbb vagy utóbb abszolút és elnyomó zsarnoksághoz vezet, immáron nem fizikai, hanem a lélekre mért despotizmus formájában, ahol az "alien" címkét aggatják minden másként gondolkodóra (a. k. a. Ortega: A tömegek lázadása).
Egy ilyen történelmi konstelláció kirekesztési mechanizmusával kénytelen megismerkedni történetünk főhőse, Peter Appleton (Jim Carrey) is. Mint ismert, az 1950-es évek hajnalának Amerikáján igazi hidegháborús paranoia söpört végig: Joseph McCarthy szenátor irányítása mellett az Amerika-ellenes Tevékenységet Vizsgáló Bizottság égisze alatt szinte bárkire a "kommunista ügynök" stigmát üthette, arra tekintet nélkül, hogy az állítás egyébként valós-e, avagy valótlan, esetleg való tényeket tüntet-e fel hamis színben. (A "mcchartyzmus" áldozatául esett többek mellett Orson Welles, Arthur Miller és Charlie Chaplin is.)
A tehetséges forgatókönyvíró, Appleton valósággal úszik Hollywood reflektorfényeinek dicsőségében, az álomgyár illusztris tagjának tekintik, mígnem egy napon behívják a fentebb említett bizottság elé, az ellene felhozott vád titokzatos tárgya pedig nem más, mint hogy részt vett egy kommunista gyűlésen. Innentől indul meg kálváriája: indexre helyezik az általa írt forgatókönyveket és a filmstúdió is szerződést bont vele. Appleton emiatt önhibából eredő ittas állapotba keveredik, majd ennek következtében beleesik egy folyóba. Ettől kezdve hosszú időnek kell eltelnie ahhoz, hogy igazolva láthassa azt a Thomas Mann-i megállapítást, miszerint a történelem feneketlen mély kútjának vizén a hatalom fénye csillog. Mély amnéziájából fakadóan ugyanis nem érti, hogy miként kerülhetett ezt követően egy Lawson nevű városkába, ahol mindenki a mozitulajdonos második világégésben eltűnt, a szájhagyomány által már holtnak is nyilvánított fiának gondolja - beleértve menyasszonyát és egyenesági felmenőjét is. Peter hamar azonosulni tud ezzel a helyzettel és az őt övező respekttel, de a Mann által megénekelt kút vizének tetején mégis csak a hatalom fénye csillog, így Peter hamarosan ismételten a hatóságok figyelmének fókuszába kerül.
Végül elmegy a meghallgatásra, ahol a természetjog és jogpozitivizmus végső csatájának lehetünk tanúi: Peter az amerikai Alkotmány 1791. évi kiegészítésének azon passzusára hivatkozik, mely szerint a Kongresszus "nem csorbítja a szólás- vagy sajtószabadságot; nem csorbítja a népnek a békés gyülekezéshez való jogát", míg a Bizottság tagjai a valós vagy vélt kommunista ágensek elleni, normatív erőre emelt (tag)állami harc szükségességét és az állam érdekeit hangoztatják. Mindenkinek a fantáziájára bízom, hogy ki kerekedik ki győztesen a diskurzusból.
Értékelés: 10/7
Mi lenne ha?
(The Majestic)
színes, amerikai-ausztrál romantikus dráma, 152 perc, 2001
rendező: Frank Darabont
forgatókönyvíró: Michael Sloane
zeneszerző: Mark Isham
operatőr: David Tattersall
jelmeztervező: Karyn Wagner
producer: Frank Darabont
executive producer: Jim Behnke
látványtervező: Gregory Melton
vágó: Jim Page
szereplő(k):
Jim Carrey (Peter Appleton)
Laurie Holden (Adele)
Bob Balaban (Elvin Clyde)
Martin Landau (Harry Trimble)
Jeffrey DeMunn (Ernie Cole)
Allen Garfield (Leo)
Amanda Detmer (Sandra Sinclair)
Brent Briscoe (Cecil)
James Whitmore (Stan Keller)
|