Az önző genetika
2012.09.10. 11:08
A filozófiai narratívában közhelynek számító "szlogen" az a fordulat, miszerint már "Platón vagy Arisztotelész is megmondta". Az eugenika hosszas történetét szemlélve is helytálló ez a megállapítás, Platón szerint ugyanis az emberek természettől fogva egyenlőtlenek, Arisztotelész szerint pedig a "nem egyenlőekkel egyenlően elbánni a legnagyobb igazságtalanság". Az államberendezkedés, illetve társadalmi tagozódás két ókori bölcselő által történő felfogása tehát egy statikus, konzervatív és hierarchikus felépítést mutat. Ugyanilyen végletekben gondolkodott pl. Aldous Huxley, akinek "szép új világában" (Brave New World) biológiai kondíciók által determinált, alfa-, béta-, gamma, illetve epszilon emberekből tevődik össze az egyetlen társadalmi hierarchia - és elméletileg mindenki nagyon boldog ettől. Platón azonban a fentieknél merészebb következtetésekre is jutott, midőn kifejtette, hogy az uralkodói rétegnek rigorózus szabályok szerint kell befolyásolnia a nemek viszonyát, illetve őket illeti meg az a privilégium is, hogy megszabja, ki kivel léphet nemi kapcsolatra, mikor és mely feltételek mellett közösülhet. Az eugenika (a népesség szelekciós elvek szerinti "megjavítása") legnagyobb "dicsőségére" pedig a véletlenül világra jött gyermekekről le kell mondani (quasi le kell vetni őket a Taigetoszról, vagy a római világképben a tarpei szikláról).
Talán nem egyenes út vezetett ezen teóriától a feudális világkép születési előjogokon alapuló jogegyenlőtlenségén, majd a kapitalizmus ismert kilengésein keresztül az "Endlösung" kíméletlen, faji szempontok alapján szelektáló nemzetiszocialista felfogásához, illetve a sztálinizmus osztályszempontok alapján diszkrimináló gyakorlatához, mégis , a vér és faj mítosza, valamint a "kulák pókok" elleni lenini kirohanás talán egy antihumánus hagyományból is táplálkozhatott. A jogállami paradigmával, mondani sem kell, öszeegyeztethetlen egy ilyen fajta negatív diszkriminációs attitűd, hiszen az "egészségügyi beavatkozás, az orvostudományi kutatás rendje és egészségügyi önrendelkezés elleni bűncselekmények" elkövetőit rendre szankcióval fenyegetni, illetve büntetni rendeli a jogalkotó. Így van ez a "születendő gyermek nemének megválasztása" esetén is, amely beavatkozásra csak bizonyos, nemhez kötötten öröklődő betegségek megelőzése végett vehető igénybe.
A "Gattaca Aerospace Corporation" uralta, szinte kasztokba sorolt társadalomban azonban ez a büntető törvénykönyvi tényállás történetesen nem létezik, sőt, ebben az atmoszférában éppen az a természetes, hogy a leendő szülők megválasztják születendő gyermekük nemét és az orvosok által kínált lehető legjobb paraméterek felhasználásával emelik "törvényerőre" a genetikai héroszok teremtésének praxisát. A film a "nem túl távoli jövőbe" kalauzol minket, ahol tehát a mesterséges megtermékenyítés az elfogadott, sőt elvárt szisztéma. Vincent Freeman (Ethan Hawke) szülei azonban a természetes fogantatás "atavisztikus" megoldása mellett teszik le a voksot, ezért gyermekük várható élettartamát mindössze 30,2 évre taksálják, ráadásul 99%-os biztossággal prognosztizálják nála a várható szívelégtelenség rizikóját. Így aztán második gyermeküket, elkerülve a "selejtnemzés" ódiumát, már mesterséges megtermékenyítés révén kreálják, aki aztán a kiválasztottak tökéletességének megfelelően rendre győzi le már gyermekkoruk vetélkedései során is "selejtnek" titulált öccsét - mígnem beüt a csoda, és egy kettejük között zajló úszóverseny sotán alulmarad Vincenttel szemben.
Vincent ettől kezdve nem ismer lehetetlent; minden áron asztronauta szeretne lenni, aki nem csak a világűrt hódítja meg, de felülkerekedik a tudomány művelői, az önző genetikusok által generált minden hátrányos megkülönböztetésen (a legalizált diszkrimináció megnevezése ebben a társadalomban a genoizmus), így kísérelvén meg enyhíteni az anyaméhben természetes úton fejlődő méhmagzatokra váró biztos kirekesztés mechanizmusán. Egy állásinterjún azonban semmi esélye sem lenne "Untermenschként", így személyiséget bérel az egykor valóságos "emberfeletti emberként" funkcionáló, gerincvelő-sérülése folytán azonban tolószékbe kényszerült Jerome Morrow-tól (Jude Law), abban bízván, hogy a szerepcserére nem kerül fény, hiszen akkor génrablóként a még biztosabb társadalmi kirekesztés várna rá. Az új személyiség - valamint a Jerome által produkált vér-és vizeletminták - birtokában felvételt nyer a hőn áhított Gattaca Corporation soraiba, ám pechjére a Titánra tervezett gigantikus expedíció megindulta előtt egy héttel valaki meggyilkolja a társaság igazgatóját. Vincent lebukása szó szerint hajszálon múlik, mivel a legteljesebb körű ellenőrzést folytatják le az űrutazásokat menedzselő központ területén és ennek során megtalálják az "invalid" DNS-t kimutató szempilláját. A "macska-egér hajszát" megspékeli még a szokásos hollywoodi koreográfia: a romantikus szálat ezúttal Vincentnek az esztétikailag egyáltalán nem kellemetlen Irene Cassini (Uma Thurman) iránt táplált emocionális impressziók szolgáltatják.
Vincent célja végül az orvosi vizsgálaton történő végső fennakadást követően is teljesül: egészen a csillagokig jut és még szimbolikus ars poeticáját is kifejtheti: úgy találja, hogy "testünk minden atomja valaha egy csillag része volt; talán ezért jöttem el... hogy hazaérjek". Hiszen a súlytalanság állapotában igazán úgy érezheti magát, mintha egy anyaméhben mozogna: itt semmilyen megkülönböztetés vagy kínos ujjal mutogatás nem érvényesül, faji, társadalmi, de még tudományos "kritériumok" alapján sem. Itt nyer csak igazán értelmet a film elején feltűnő Biblia-béli hivatkozás: "Tekintsd meg az Istennek cselekedeteit, mert kicsoda teheti tökéletessé, amit ő görbévé tett." Martin Luther King álma ebben a történetben a csillagok szférájában válik valósággá.
Értékelés: 10/9
Gattaca
színes, amerikai sci-fi, 102 perc, 1997
rendező: Andrew Niccol
író: Andrew Niccol
zeneszerző: Michael Nyman
operatőr: Slavomir Idziak
vágó: Lisa Zeno Churgin
szereplő(k):
Ethan Hawke (Vincent Freeman)
Uma Thurman (Irene Cassini)
Jude Law (Jerome Eugene Morrow)
Gore Vidal (Josef)
Xander Berkeley (Dr. Lamar)
Jayne Brook (Marie)
Elias Koteas (Antonio)
Ernest Borgnine (Caesar)
|