FarmVillage
2012.08.27. 23:32
A XVIII. század derekán a dijoni akadémia pályázata azt a kérdést feszegette, hogy a tudományok és a művészetek mennyire lendítették elő az erkölcsök fejlődését. Jean-Jacques Rousseau, aki a széles publikum előtt ekkor debütált, azt állította, hogy a természettől való szeparálódás miatt az erkölcs valójában holtágra evickélt, az emberek elvesztették a kezdet kezdetén még meglévő ártatlanságukat és természetes kaliberüket. Oswald Spengler, a Nyugat elégikusa úgy gondolta, hogy a gigantikus metropoliszok "újnomád parazitáinak" térnyerésével marginálissá vált a fölművesnép és a klasszikus vidéki nemesség jelentősége, ez pedig hozzájárult a fausti lélek romlásához. Ezen gondolatokat minden bizonnyal akceptálta M. Night Shyamalan, a Falu című film rendezője is.
A spoilerfóbiások ezen a ponton vélelmezhetően abba is hagyják a cikk olvasását, de az ördög ezúttal nem a részletekben, hanem a végkifejletben rejlik: a film az utolsó tíz perc nélkül olyan lenne, mint Kossuth nemzet-metaforája az ipar nélküli félkarú óriásról: a vontatott, már-már bicskanyitogatóan aprólékos történetet a Mariana-árokhoz konvergáló pontszámmal honorálhatnánk, ha nem lenne az a bizonyos csavar.
Első blikkre a XIX. századi telepesek világát idéző környezetben járunk: a külvilág elől hermetikusan elzárt település lakóinak fogalma sincs arról, hogy melyik út megyen "Budára", ti. egy sötét erdő választja el őket a sokat emlegetett várostól. A mendemonda szerint ráadásul gonosz lények vették birtokukba a falu határától a városig ívelő fás területet, akiknek epitheton ornansává az "akikről nem beszélünk" fordulat vált. Jó néhány perc telik el ezen állapot részletekbe menő analízisével, míg a falu bolondjának szerelemféltésből elkövetett emberölése felforgatja az öregek tanácsának kivételével mit sem sejtő közösség életét.
Az agilis kommunavezető világtalan lánya útnak indul, hogy a mesterségesen kreált démonképzetekkel megküzdve eljusson az urbanizáció "vívmányát" jelentő városba, ahonnan elhozhatja agonizáló kedvese számára a megváltást jelentő elixírt. Úticélját el is éri, de döbbenten konstatálhatjuk, hogy a "Falu" nem más, mint a pénzcentrikus modern világ anomáliái elől menekülő és azzal szemben alternatívát kínáló utópikus társadalom(át)alakítási kísérlet, Jókai "Senki szigetét" realitássá avanzsálni kívánó kezdeményezés, ahol az addig elidegenedett individuumok a maguk parányi szférájában egyfajta Robinson Crusoeként tengethetik életüket, a természetesség, erkölcsösség és romlatlanság triászát írva zászlajukra. Komoly dilemma, hogy az általunk csak "primitívnek" titulált természeti népek ősi motívumokat és szokásokat féltve őrző tradicionális szemlélete vajon nem fejlettebb-e, mint a nyugati világ hightech mentalitása... Gondolkodjunk el rajta!
Értékelés: 10/5
A falu
(The Village)
színes, amerikai thriller, 108 perc, 2004
rendező: M. Night Shyamalan
író: M. Night Shyamalan
operatőr: Roger Deakins
díszlettervező: Tom Foden
jelmeztervező: Ann Roth
zene: James Newton Howard
producer: M. Night Shyamalan, Scott Rudin, Sam Mercer
vágó: Christopher Tellefsen
szereplő(k):
Joaquin Phoenix (Lucius Hunt)
William Hurt (Edward Walker)
Sigourney Weaver (Alice Hunt)
Bryce Dallas Howard (Ivy Walker)
Adrien Brody (Noah Percy)
Brendan Gleeson (August Nicholson)
Cherry Jones (Mrs. Clack)
Celia Weston (Vivian Percy)
John Christopher Jones (Robert Percy)
Frank Collison (Victor)
Jayne Atkinson (Tabitha Walker)
Judy Greer (Kitty Walker)
Fran Kranz (Christop Crane)
Michael Pitt (Finton Coin)
Jesse Eisenberg (Jamison)
|