Gotham City Occupy
2012.08.17. 08:47
“Crisis” – olvashatjuk felgyorsult világunk mágikussá vált szlogenjét nap mint nap a világhálón, a nyomtatott sajtóorgánumok szalagcímeiben és szemlélhetjük a híradók vezető híreinek illusztrációjaként. Persze ez nem meglepő Gotham City-ben, a New York analógiájára teremtett hatalmas metropoliszban, ahol a fenyegetettség-pszichózis az étkezés és a lélegzés mellett nagyjából a polgárok bronzérmes napi szükségletei közé tartozik – nem is alaptalanul, hiszen ebben a grandiózusra terebélyesedett városban az antihősök száma egyáltalán nem negligálható mértékű, ráadásul megjelenésük a jövedelemfluktuációnál is gyakoribb.
Gothamban nem a csődbe ment Lehman testvérek által generált spiráltól kell tehát tartani. Sokkal inkább Bane-től (Tom Hardy), aki Hannibal Lecterre hajazó dekorációja ellenére is egy pankrátorra hasonlít a leginkább. Ráadásul nem szimplán egy baljós karakter, hanem vérbeli agitátor: az a bolsevizmust idéző disztópia, ami Gotham elfoglalását követően rajzolódik ki a szemünk előtt, Lenin forradalmának beteljesítése. Ehhez persze kell egy kis nukleáris fegyverrel való fenyegetés is – és a súlyos hátrány kilátásba helyezésével Bane nem is fukarkodik: célja a bűnös város elpusztítása, amely a kontrollálatlan kapitalizmus “rongyaiba” öltözött és piedesztálra emelte a fogyasztói társadalmat (na meg a Wayne-konszernt), a szegény és gazdag közötti üvöltő ellentét legitimálásával (és a Lex Dent megtámogatásával) pedig törvényesítette a tőzsdei spekulánsok káros következményekkel járó ügyleteit – legalábbis Batman ellenfele szerint.
A polisz elpusztítását persze csak egyetlen hérosz képes megakadályozni: a denevérember gúnyáját nyolc év száműzetést követően ismét magára öltő Bruce Wayne (Christian Bale). Ideiglenesen felette is győzelmet arat Bane, de egy pillanatra se gondoljuk, hogy ez Porto Alegre szegényeinek győzelme Davos gazdagai felett. Korántsem. Bár Bane a szociális demagógiára apellálva sikeresen hinti el Bakunyin és Kropotkin herceg anarchista eszméit Gotham utcáin és az általa konstituált bíróságok nagyban idézik a szovjet állam bíráinak korai “proletár öntudatát” (az ítélet gyakorlatilag csak halál versus önként választott öngyilkosság lehet a burzsoának tekintett elemek számára), hamar kiderül, hogy egy pszichopata uralma bizony nem kívánt kataklizmákhoz vezet. Wayne kiszabadul a Bane által rá testált börtönéből, és visszatér Gotham Citybe, hogy a Macskanő (Anne Hathaway) és a rend éber őreinek segítségével visszafoglalja hőn szeretett városát.
A jó tehát meglepetésre ismét győzedelmeskedik a rossz felett és helyreáll a világ rendje. Ehhez persze 156 percet kell kibírnunk, hogy a trilógia egy némileg vontatott, de azért jól kidolgozott és néha akcióelemekben is bővelkedő történet végeztével kiteljesedhessen. Nolan filmje összességében emészthető, még ha atmoszférája el is üt a trilógia első két darabjától.
Értékelés: 10/7
A sötét lovag – felemelkedés (Dark Knight Rises)
színes, amerikai akciófilm, 165 perc, 2012
rendező: Christopher Nolan
író: Bob Kane
forgatókönyvíró: Christopher Nolan, David S. Goyer, Jonathan Nolan
zeneszerző: Hans Zimmer
operatőr: Wally Pfister
producer: Christopher Nolan, Charles Roven, Emma Thomas
vágó: Lee Smith
szereplők:
Christian Bale (Bruce Wayne / Batman)
Michael Caine (Alfred)
Anne Hathaway (Selina Kyle / Macskanő)
Tom Hardy (Bane)
Joseph Gordon-Levitt (John Blake)
Gary Oldman (Jim Gordon)
Marion Cotillard (Miranda Tate)
Morgan Freeman (Lucius Fox)
Juno Temple (Holly Robinson)
Liam Neeson (Ra’s Al Ghul)
|