Cégér





 
Tudástár

 
Citátor

Kattints a képre!

 
Látható kéz

Kattints a képre!

 
Plakátok

Kattints a képre!

 
Az igazi tisztviselő

 
Ajánló

Kattints a képre!

 
Külkalandozó







 
Update
Update : Paul Krause: A jövőt a posztliberalizmus formálja (2022)

Paul Krause: A jövőt a posztliberalizmus formálja (2022)

  2025.06.12. 08:04

Mi a posztliberalizmus? A fogalom manapság gyakran használatos, általában pejoratív értelemben, az úgynevezett „illiberális” konzervatívok és jobboldali személyiségek leírására, akiknek politikai nézetei állítólag ellentétesek a jogállamisággal, a republikánus és demokratikus intézményekkel, valamint az 1945 utáni, a kereskedelmi-kapitalista gazdaságon és az amerikai katonai túlsúlyon alapuló globális renddel. A posztliberális jobboldal eme kritikáját meglehetősen tudatlan és ostoba emberek erőltetik - a posztliberalizmus ugyanis egy olyan kifejezés, amely először a vallástudományokban jelent meg, különösen alma materemben, a Yale Divinity Schoolban, s leginkább a materialista modernitás feltételezéseinek kritikájára utal. A materialista modernitás feltevéseinek kritikája a politikai baloldalt éppúgy magában foglalja, mint a jobboldalt. A 2022-es választások után aktuálissá vált számunkra, hogy a posztliberalizmust annak mainstream átpolitizálódása és a politikai lexikonba való bekerülése fényében vizsgáljuk meg. 


Míg a posztliberalizmus a teológia berkeiben a modernitás feltételezéseinek kritikájaként jelent meg, a politikai-teológiai kérdés szükségszerűen azt jelentette, hogy a posztliberalizmus a politikába kanyarodik, ahol minden bizonnyal a liberalizmus kritikáját vonja maga után, mivel a liberalizmus a modernitás feltételezett dogmáihoz kötődik. De mi is a liberalizmus? A liberalizmus nem az az indoktrinált hazugság, amelyet erőszakkal nyomtak le a torkunkon, és [nem is az a módszer,] ahogyan a liberalizmus, és csakis a liberalizmus  a jogállamisággal, a republikánus és demokratikus intézményekkel, valamint az alkotmányok által védett egyéni jogokkal foglalkozik. (Lehet, hogy csak a CATO Intézet sekélyes írói és munkatársai hiszik azt, hogy „a liberalizmus a megoldás”, és hogy csakis a liberalizmus adományozza a jogállamiságot, a republikánus és demokratikus intézményeket, illetve az egyéni jogokat - de a CATO Intézetet már senki sem veszi komolyan, és ennek jó oka is van). A jogállamiság, a republikánus és demokratikus intézmények, valamint az egyéni jogok már a XVII. század előtt is léteztek, és nem valamiféle varázslatos abrakadabra pillanat, a felvilágosodás (a valaha kitalált legnagyobb propaganda kifejezés) találmányai voltak, még ha gyakran ezt is tanítják. 

A liberalizmus a felvilágosodás liberális teoretikusainak alapvető filozófiai szövegei szerint a világ, az emberi természet és a politika materialista felfogása, amelyben a tudomány, a technológia és az ember mint racionális és gazdasági automata a tudomány, a technológia és a gazdasági együttműködés diadala révén egy olyan világot konstituál, amelyben az erőszakos behatások minimálisak. A „sérelmektől való mentesség” [freedom from harm], ahogy máshol már megírtam, az az alappillér, amely egyesíti Francis Bacon, Thomas Hobbes, John Locke és Baruch Spinoza írásait, egészen John Stuart Millig, majd újabban John Rawlsig és tanítványaiig. Röviden, a liberalizmushoz kapcsolódó valamennyi jelentős - „klasszikus” és „modern”- gondolkodó egyetért abban, hogy a tudomány, a technológia és a gazdaság diadalra jutása révén a modern élet és politika célja  egy erőszakos behatásoktól megszabadított, vagy azokat legalábbis jelentősen csökkentő világ kötelező eljövetelének szavatolása. Míg a liberalizmus egyes teoretikusai privát teret biztosítottak a vallásnak, mint olyan végső soron jelentéktelen személyes meggyőződésnek, amelyet az egyének csak oly mértékben gyakorolhatnak, ameddig az nem ütközik a liberalizmus globális tudományos-gazdasági projektjével, addig a liberális filozófia funkcionális alkalmazása materialista volt és maradt (a tudomány, a technológia és a gazdaság mind közvetlen és gyakorlatias anyagi megnyilvánulásokkal rendelkezik). Ez  óhatatlanul száműzi a transzcendens dolgokat az emberi tudatból és a politikai társadalomból; ennek eredménye az erkölcsi relativizmusba történő átcsúszás, ahol az egyetlen jó az anyagi biztonság és fogyasztás által nyújtott testi kényelem [kétségtelenül] alacsonyrendű értéke.

A posztliberalizmus másik elnevezése a „narratív teológia”. A posztliberalizmus mint narratíva azt állítja, hogy az emberek történetek által élnek (ezt az elképzelést már Platón is osztotta), és hogy magának a modernitásnak is megvan a maga narratív története az anyagi haladásról, illetve az egyén gazdasági és politikai szabadságon és egyenlőségen keresztüli boldogulásáról: ez a whig liberalizmus narratívája. A posztliberalizmus megkérdőjelezte a modernitásnak ezt az implicit narratíváját azzal a nézettel, hogy valójában egyre több ember szenved belső/metafizikai/spirituális veszteségektől és zavarodottságtól, és hogy a tudomány és a technológia fejlődése tömegpusztító fegyvereket hozott létre, olyan borzalmat és terrort szabadítva el, amely az emberiség történetének legvéresebb évszázadához vezetett. Ennyit a racionális békéről. Ezt a nézetet olyan teológusok fogalmazták meg, mint Karl Barth, aki a huszadik század végén, a teológiai tudományosság és kreativitás „barthi reneszánszának” idején a Yale-en a posztliberalizmus kialakulására is kiemelkedő hatást gyakorolt.

Amennyiben a posztliberalizmust annak tekintjük, ami valójában, vagyis ama materialista feltételezés kritikájának, miszerint a modernitás progresszív tökéletessége a politikai és gazdasági liberalizmuson keresztül előmozdítható, akkor minden bizonnyal egy posztliberális jövő felé haladunk. Az új baloldal és az új jobboldal egyaránt bírálja a liberális modernitás feltételezett dogmáit. A baloldal egy új marxizmus nézőpontjából bírálja a modernitást, amelyben a liberális modernitást a gazdasági kizsákmányolás és a birodalmi gyarmatosítás korszakának tekintik, ahol a tudomány és a technológia elnyomó, és sokkal inkább az osztálykülönbségeket és a kapitalista egyenlőtlenséget mozdította elő, mintsem az egalitarizmust és a [fejlett, valamint a fejlődő országok közötti] globális együttműködést. A jobboldal számtalan nézőpontból bírálja a modernitást, attól függően, hogy melyik politikai klikkről van szó (erről majd később szólunk), de úgy tűnik, hogy a különböző új jobboldali mozgalmak mindegyike azon gondolat köré csoportosul, hogy az emberi természet többnek bizonyul a materializmusnál és az egyének közötti racionális (gazdasági) együttműködésnél, és hogy az egyén és a kollektíva transzcendentális élete a perdöntő jelentőségű. Itt fontos felidézni Eric Voegelin írásait, aki a Race and State [Faj és állam] című művében megjegyezte, hogy a XIX. század végére a transzcendentális politika különböző iskolái a teológiában, a kultúrában vagy a biológiai átöröklés-tanban [hereditarian biology] (ami akkoriban új felfedezés volt), illetve a háromnak valamilyen kombinációjában gyökereztek. Hasonlóképpen, mind az új baloldal, mind az új jobboldal narratív identitáson keresztül értelmezi önmagát - egy olyan történeten keresztül, amely értelmet ad önmagának és a világnak, amelyben él -, ami szemben áll az individualista libertarianizmus narratív identitásával, illetve a liberalizmus gazdasági [szempontból vett] self-made [eszményével] és fogyasztói identitásával.

Posztliberalizmus a baloldalon

A politikai baloldal posztliberalizmusa egyedülálló abban az értelemben, hogy osztozik bizonyos modern előfeltevésekben: a metafizikai materializmusban és a progresszív egalitarizmusba vetett hiten, amely a tudományos-gazdasági hatalom és újraelosztás révén valósítható meg.  A politikai filozófia terrénumában széles körben elismert tény, hogy a szocializmus és a kommunizmus, különösen annak marxista változata, éppúgy a felvilágosodás kinövései, mint ahogyan a felvilágosodás kritikáját is felkínálták. A baloldali posztliberalizmus azonban dekonstruálja a felvilágosodás modernitásánmak liberális narratíváját. Nem lettünk szabadabbak, sikeresebbek vagy egyenlőbbek - ez az általános narratív állításuk. Éppen ellenkezőleg, a liberális intézmények és kapitalista tulajdonosaik elnyomást, gazdasági kizsákmányolást és új hierarchiákat hoztak létre a társadalmi, politikai és gazdasági elnyomás és kizsákmányolás révén, miközben az új egyenlőtlenségeket a szabadság és az egyenlőség terén elért előrehaladásnak állítják be (például a nők szavazati joggal rendelkeznek, holott állítólagosan még mindig ki vannak téve a férfiak és a gazdaság kizsákmányolásának - ennyit a szabadság és egyenlőség felé tett előrelépésről). A posztliberális baloldaliság sok szempontból a marxizmus egy újracsomagolt változata, amely egyrészt kritikát fogalmaz meg a liberális modernitás feltételezett dogmáival szemben, másrészt viszont elfogadja a liberális modernitás más feltételezett dogmáit.

A baloldali posztliberalizmus új narratív identitása azonban túllép az ortodox marxizmuson, mivel magáévá teszi a polgárjogi felszabadítás narratíváját, különösen a gender- és a szexualitással kapcsolatos kérdésekben, amiket [például] Wilhelm Reich és Shulamith Firestone feszegetnek. A posztliberális baloldal által kínált alapvető narratíva az, hogy a kapitalizmus és a polgári családi struktúrák elnyomják a szexuális és nemi kisebbségeket. Ez arra szolgál, hogy megduplázza a naiv whiggizmus kritikáját, amely a demokrácia, a szabadság és az egyenlőség liberális narratívájában implicite rejlik. A posztliberális baloldal képviselői számára a „demokratizálódásból” és a kapitalizmusból (általában véve) csak a gazdag fehér férfiak, cinkos feleségeik és gyermekeik profitáltak. A baloldali posztliberalizmus által kialakított narratív identitás az, hogy olyan elnyomott egyén vagy, akit elnyomtak ugyan, de lehetőséged van arra, hogy kifejezd „valódi énedet”, és elérd felszabadulásodat az olyan hamis hatalmi struktúrák alól, amelyek szabadságot és egyenlőséget kínálnak neked, de valójában rabszolgaságot és egyenlőtlenséget kényszerítenek ki. (És itt megmarad a modernitás kreatív énjének feltételezett individualizmusa.) A demokrácia, a szabadság és az egyenlőség felé vezető igazi elmozdulás nem a megosztottságot és elnyomást fokozó liberális politikai közegeken és alkotmányos eljárásokon keresztül történik meg, hanem a polgárjogi forradalom - erőszakmentes és erőszakos - és a szocialista újraelosztás politikája révén.

Mindazonáltal a baloldali posztliberalizmus sok mindenben osztja az általa kritizált liberális modernitás feltételezéseit, amint azt már említettük. A modernitás kritikájában azt állítja, hogy a liberális modernitás jelenlegi narratívája hamis, vagy legalábbis mélységesen megtévesztő és nem teljesen igaz, miközben elfogadja a metafizikai materializmus feltételezett tantételeit, valamint a tudomány és a technológia hatalmát egy eglatiráiusabb világ megteremtésében. A tudomány, a technológia és a gazdaság (a kapitalizmus) még nem lendítette előre a felszabadulás, a jólét és az igazságosság ígéretét, ahogyan azt a liberális whigek állítják. Ezek az erők, amelyek egykor felszabadulást és egy szebb holnapot ígértek nekünk, inkább megerősítették a rabszolgaságot és az egyenlőtlenséget, és generációkat foszottak meg egy szebb jövő lehetőségétől (ez gyakori elképzelés a posztliberális környezetvédő politika berkein belül). E valóságot figyelembe véve a politikai baloldal feladata, hogy az új tudomány erőit felhasználva megteremtse a modern politikai filozófia által ígért utópiát. Ahogy George Orwell, a proto-posztliberális szocialista, újrafogalmazta, a szocializmus célja a „technikailag elérhető” legjobb világ elérése volt (vegyük észre e terminus implicit technotudományos materializmusát).

A baloldali posztliberalizmus a modernitás kritikája ellenére osztja azt az alapvetően modern hitet, hogy a tudomány, a technológia és a gazdaság megfelelő alkalmazásával utópia építhető. Ez csak azért nem fog megtörténni a XVII. század óta kialakult liberális rendben, mert a liberális modernitás nem más, mint a kapitalista kizsákmányolás, az imperializmus és a rabszolgaság haláltusát vívó mellékterméke. Itt azonban azt látjuk, hogy a posztliberális baloldal felajánlja a liberalizmus kritikáját, és a liberalizmus modernitásról szóló narratíváját a kapitalista, imperialista és faji kizsákmányolásról és elnyomásról szóló narratívával helyettesíti. A „woke” progresszív politikájának agresszív felemelkedése a posztliberális baloldal energiájáról és buzgalmáról árulkodik, amely a látszólagos visszaesések ellenére sem fog eltűnni. Amint eltűnnek a liberális akkomodacionisták olyan nyolcvanéves hívei, mint Joe Biden és Nancy Pelosi, a posztliberális baloldal fogja uralni a „balközép” politika egészét.

Posztliberalizmus a jobboldalon
 
A posztliberalizmus a politikai jobboldalon jóval összetettebb és sokszínűbb, mint a baloldalon, részben azért, mert míg a posztliberális baloldal - amint láttuk - általában egységes a modernitás kritikáját illetően - így téve azt egy erőteljes és erős, nagyrészt egységes erővé -, addig a posztliberális jobboldal széttartó és gyakran ellentmondásos formációk gyűjteménye, amelybe beletartoznak keresztények, az új jobboldal pogányjai, rasszisták, izolacionisták, populisták, valamint a hidegháború vége óta a konzervatív pártpolitikában általánosságban csalódott és kiábrándult konzervatívok és libertarinások. A posztliberális jobboldalon felsorakozott különböző erők és csoportok eltérő és egymással versengő célokat fogalmaznak meg, és csak laza egységet tudnak felmutatni abban, hogy mit elleneznek, ahelyett, hogy [le tudnák szögzni], mit is támogatnak.
 
A posztliberális jobboldal vizsgálatakor - Voegelin transzcendens politikára vonatkozó értékelését követve - a keresztény posztliberalizmust, az esztétikai konzervativizmust (vagy kulturális konzervativizmust) és a napjainkra hírhedtté vált „Alt-Right” irányzatot fogom górcső alá venni, mint a posztliberális jobboldali politika három leglátványosabb és legélénkebb megnyilvánulását.
 
A szélesebb értelemben vett posztliberális jobboldalról elegendő annyit mondani, hogy a mozgalomhoz tartozó csoportokat és egyéneket a jelenlegi politikai berendezkedéssel (bal, jobb és közép), a mainstream médiával és az akadémiai körökkel való szembenállás képes egyesíteni. Ez a legegyszerűbb kiindulópont a posztliberális jobboldal megértéséhez. A posztliberális jobboldal általában egységes abban is, hogy ellenzi a tömeges bevándorlás és a globalizáció által kiváltott túlzott multikulturalizmust. Végül, a posztliberális jobboldal egységes a társadalmi és erkölcsi degenerációval szembeni ellenállásában, ami általában a nyugati társadalmakban végigsöprő legújabb szexuális felszabadítási és genderelméleti irányzatokkal szembeni ellenállásban nyilvánul meg, és a posztliberális baloldal harcos ellenfelévé teszi, amely [baloldal] narratív identitásában általában a polgárjogi felszabadítás ügyének előmozdítójaként értelmezi magát, - erre fentebb röviden már kitértem. Itt véget is érnek a hasonlóságok, és feltűnnek a jobboldali posztliberális csoportok közötti, figyelemre méltó különbségek.
 
A keresztény posztliberalizmus a jobboldali posztliberális mozgalmak közül valószínűleg a legkönnyebben megérthető. A posztliberalizmus a teológiában eredetileg egy centrista mozgalom volt - Karl Barth neo-ortodoxiájának és a protestáns főáramú irányzatnak a része, amely eltávolodott a liberális teológia tizenkilencedik és huszadik század eleji kudarcaitól, miközben távolságot tartott a tradicionalista barokk kereszténységtől, különösen annak katolikus és anglikán-katolikus formáitól. Mostanra azonban a posztliberális teológia a keresztény jobboldal felségterületévé vált, tekintettel arra, hogy a posztliberális keresztények előző generációja nagyrészt kihalt, és a neo-ortodox mozgalom megmaradt örökösei nagyrészt átvették azokat a régi progresszív szociális evangéliumi teológiákat, amelyekkel szemben a posztliberális kereszténység eredetileg kihívást intézett. A posztliberális kereszténység  a jelenlegi politikai, média- és akadémiai berendezkedést ellenségesnek tekinti a kereszténységgel szemben; a történelmi keresztény országokba irányuló túlzott bevándorlás veszélyezteti a kereszténység jövőbeli létét (különösen Európában, ahol jelentős arányú az iszlám bevándorlás); és a nyugati társadalom jelenlegi szexuális erkölcsei ellentétesek a jó életről alkotott keresztény vízióval.
 
Ami még fontosabb, a keresztény posztliberalizmus azt állítja, hogy az emberi természet transzcendens módon Istenben gyökerezik, és hogy az emberek eredendően spirituális vagy metafizikai lények, akik racionális lélekkel vannak felruházva, hogy megismerjék az erkölcsi törvényt, és az igazi szabadság, illetve boldogság érdekében az erkölcsi törvénnyel összhangbankell élniük. Ezért a keresztény posztliberalizmus elutasítja a modernitás materialista feltételezéseit és azt a hitet, hogy a tudomány, a technológia és a gazdaság képes értelmes és boldog életet biztosítani az emberi lélek számára. A keresztény posztliberalizmus emellett azt állítja - a maga tradicionalista megnyilvánulásában -, hogy a nyugati civilizáció jósága és nagysága annak történelmi keresztény gyökereiben rejlik.
 
A kereszténységgel - mint a jót szolgáló közhatalom és a közösségi identitástudat kifejeződésével - való felhagyás identitásválságba sodorta a nyugati világot. A posztliberális kereszténység által kínált narratív identitás része az, hogy keresztény vagy; egy olyan identitás része, amely visszanyúlik az ószövetségi bibliai hősökig, és amelyet az egyházatyák, a középkori skolasztikusok, valamint a protestáns reformátorok és utódjaik (a katolikusok esetében a reformációt követő ellenreformátorok) vittek tovább. A keresztény posztliberalizmusban az identitásod része a keresztény örökség és a keresztény jövő narratívája: a szentek közösségéhez tartozol, a múltban, a jelenben és a jövőben [egyaránt].
 
Az esztétikai konzervativizmus vagy kulturális konzervativizmus - a posztliberális esztéticizmus egy formája - hajlamos átfedést mutatni a keresztény posztliberalizmussal. Sok esztétikai konzervatív egyben keresztény is (volt), bár ez nem minden esetben van így: Matthew Arnoldot tekinthetjük egy olyan esztétikai konzervatív példájának, akire hatással voltak a kereszténység kulturális körvonalai, de aki maga nem volt keresztény. Arnold ellentétben áll T. S. Eliottal vagy W. H. Audennel, a posztliberális esztétákkal, akik szintén (anglikán) keresztények voltak, és esztétikai és kulturális érzékenységüket a kereszténység, különösen a kereszténység Szent Ágoston-féle tanítása formálta. A posztliberális keresztények a kultúrával és a kultúra fennmaradásával kapcsolatos számos kérdésben a posztliberális esztétákkal is szövetségre léphet[né]nek. Úgy hiszem - nem csak egykori tanítványaként -, hogy Sir Roger Scruton volt és marad [is] a posztliberális beállítottságú esztétikai konzervatív legjobb példája, akinek heterodox anglikanizmusa befolyásolta [ugyan] esztétikai érzékenységét, de kereszténysége másodlagos maradt az esztétika transzcendens erejével kapcsolatos fontosabb aggodalmakhoz képest.
 
Az esztétikai konzervatív számára a kultúra elsődleges, és a kultúra transzcendens természettel bír, hiszen a Szépség transzcendentális valóságának földi megtestesülése. Ez vezet el az esztéták liberális modernitással kapcsolatos kritikájához: a liberális modernitás szcientizmusa, materializmusa és ökonomizmusa azzal fenyeget, hogy eltörli az országok és személyek kulturális örökségét. A kultúra, vagy helyesebben az a Szépség, amely a kultúrában nyilvánul meg, transzcendentális alapokon nyugszik, mivel a Szépség a három transzcendens egyike, és ez az a transzcendentális jellemző, amelyet a posztliberális esztéták prioritásként kezelnek, úgy vélve, hogy az Igazság és a Jóság a Szépségbe ömlik, ami a Szépséget teszi az elsődleges transzcendentálissá. Konkrétabban: az esztétikai konzervatívok szerint a Nyugat kultúrája felsőbbrendű más országok és népek kultúrájához képest (azaz nem minden kultúra egyenlő), és e kultúra gyermekeiként és örököseiként nem csak annak megőrzéséért, hanem annak kiterjesztéséért és előmozdításáért is harcolnunk kell, különösen a politika, a média és az oktatás kényszerítő természetű és korróziót okozó intézményeivel és őreivel szemben, akik a nyugati kultúra elpusztítására törekszenek. (Az esztétikai konzervatív a jelenlegi politikai, média- és oktatási intézményrendszert a nyugati kultúrával és annak vívmányaival szemben ellenségesnek tartja).
 
A posztliberális esztéták identitása a szentek közösségének keresztény értelmezéséből merít: nevezhetnénk művészek közösségének is. A posztliberális esztéták a művészek hosszú, megszakítás nélküli genealógiájának részeként tekintik magukat Homérosztól és Vergiliustól kezdve Dantén, Shakespeare-en, Miltonon, Tennysonon, Elioton, Tolkienen, stb. keresztül. A művészi lélek az emberiség lelke (Johann Hamann német filozófus szerint), és a művészi lélek a Szépség kultúrájában és a Szépség megteremtésében talál táplálékot, amely a Nyugat kulturális műalkotásaiban nyilvánul meg. Végül, ez nem egy halott, hanem egy élő kultúra - amelynek szelleme van, és amely meghívja a halott és haldokló lelkeket, hogy újjászülessenek az építészetben, irodalomban, zenében és szakrális terekben található Szépség vizében.
 
A jobboldali posztliberalizmuson belüli utolsó csoport, amely figyelmet igényel, az, amit egyesek „Alt Right”-nak neveznek. Jómagam az Alt Right alatt a disszidens jobboldali írók, bloggerek és aktivisták egy nagyon specifikus csoportját értem, akiket nemcsak a politikai, média- és oktatási establishmenttel szembeni ellenállás, valamint a tömeges bevándorlás és a multikulturalizmus ellenzése egyesít, hanem egy nagyon egyedi érdekérvényesítés is: [eszerint] a faj számít, és az (átöröklésen alapuló) biológia transzcendentális alapokon nyugszik. Több mint 70 évvel ezelőtt Eric Voegelin is ezt az egyedülálló kifejezést jelölte meg, mint olyat, amely Európában a fasizmus és a nemzetiszocializmus kialakulásához vezetett, s amely Németországban jutott a legerősebb térhez, bár szellemi gyökerei a XIX. század végi Franciaországban keresendők: „A vér és a föld mint a völkisch lét alapjai; egy faji mag, amely meghatározza a nemzet fizikai és szellemi karakterét”.
 
A posztliberális Alt Right általában ellenséges a kereszténységgel szemben, különösen annak Nouvelle Droite változata, amelyet Alain de Benoist és a „Nyugat újrapogányosítására” irányuló felhívása jellemez - ez az Alt Righton belüli konkrétabb csoport, amelyre a kifejezés használatával ebben az esszében utalok. Az Alt Right Karl Marx (ironikusan) és Friedrich Nietzsche (ünnepélyesen) mentén úgy véli, hogy a kereszténység a liberális kapitalista demokratizmus (Marx) és a nyugati ember gyengeségének (Nietzsche) genezise, s ezért közvetlenül felelős a fehérként (pogányként)  értelmezett nyugati - kelta, északi, görög vagy római - civilizáció hanyatlásáért.
 
Az Alt Right legerélyesebb álláspontja az a kijelentés, miszerint a „fehér faj” fontos és megőrzésre érdemes az ellene felsorakozott multikulturális erőkkel szemben, amelyek a fennmaradását fenyegetik. A tömeges bevándorlás és a multikulturalizmus ellenzése az Alt Rightot egyesítő meghatározó pillér, mivel csak a „fehér országokba” irányuló bevándorlás korlátozásával biztosítható a „fehér faj” fennmaradása, ami az Alt Right elsődleges érdeke, jobban, mint a nyugati kereszténység (posztliberális keresztények) vagy a Nyugat esztétikájának és kultúrájának (posztliberális esztéták) fennmaradása. Ahogy a kereszténységben a szentek közössége és az esztétikai konzervativizmusban a művészek közössége, úgy az Alt Right  is elkötelezett az identitárius közösség fogalma iránt: a „fehér faj” közössége ti. egy „faji szolidaritás” és tudatosság minden fehér között, amely újraegyesülésre törekszik a görögök, rómaiak, kelták és északiak „pogány” ősi szellemével. Pontosabban, a „fehér fajnak” ez a közössége az ősi pogány harcos szellem újjáélesztésére törekszik, amelyet állítólag a kereszténység felemelkedése és a kereszténység „rabszolga-moráljának” győzelme törölt el (ezért az Alt Right gondolkodók és írók elsődleges rajongása Nietzsche iránt). Összefoglalva: Ön több mint a homo oeconomicus racionális gazdasági egyénisége, Ön egy harcos, aki tele van a görög hopliták, a római legionariusok, a gót lovasság, az északi vikingek és a középkori keresztes lovagok (akik az északi harcos lélek utolsó megtestesülését jelentették) lelkében látható harcos szellemmel.
 
Az Alt Right egyetértene azzal, hogy az emberi természet metafizikai, de az emberben fellelhető metafizikai transzcendencia a küzdelem, nem pedig az Istenről való intellektuális elmélkedés (ami békét eredményez a harc helyett). Ez szolgálja az Alt Right azon vágyát, hogy újra felgyújtsa a pogány múlt harcos szellemével való közösség szikráját. Az esztétikai konzervatívokkal együtt az Alt Right osztozik a nyugati (fehér) civilizáció felsőbbrendűségébe vetett hitben, de az Alt Right esztétikai célja nem a kereszténység újjáélesztése, hanem a Nyugat újrapaganizálása: a nyugati örökség pogány írói többet számítanak, mint a keresztény írók, akik inkább a faji öröklődésük és nem a keresztény hitük miatt nagyszerűek (így mentheti meg a „fehér keresztényeket” az Alt Right azzal, hogy azt hirdeti, zsenialitásuk genetikai örökségből és nem teológiai hitükből fakad -  Dante azért számít, mert fehér, s nem azért, mert keresztény).
 
Az Alt Right posztliberalizmus tehát azt állítja, hogy az emberi természet elsősorban faji természetű, hogy a faj -  mindenekelőtt a „fehér faj” számít; s hogy a fajok antagonisztikusan szemben állnak egymással a konfliktus és a harc metafizikáján keresztül, és az emberi szellem transzcendentális vonzereje az agonizmusban rejlik, nem pedig a liberális modernitás által kínált békés kényelemben és biztonságban (vagy akár az intellektuális istenszeretetben). Az Alt Right-identitás a faji múlt és jövő érzéséhez kötődik. A „fehér faj” közösségének tagja vagy, amelyet most a ”nem fehér fajok” ostromolnak. Végül pedig a liberális modernitás maró erői a „fehér faj” kiirtására törekszenek (a „nagy felcserélés” [great replacement] [összesküvés-]elmélete).
A jövő posztliberális
 
A jövő posztliberális
 
A liberalizmus elfáradt és elhasználódott. A történelem mindig is azt mutatta, hogy a politikai mozgalmak hullámzanak, mielőtt elérnének egy csúcspontot, ahonnan hanyatlásnak indulnak, majd elhalnak. A fiatalok energiája félreérthetetlenül posztliberális. A fiatal baloldaliak és a fiatal jobboldaliak szinte kizárólag nem Új Demokraták vagy a Diákok a Szabadságért [Students for Liberty, libertárius szervezet] tömegének tagjai. Jómagam is a millennial [az Y generáció] tagja vagyok; azok, akik velem egyidősek vagy nálam fiatalabbak, és akik egyébként intellektuálisan, szellemileg vagy politikailag nem apatikusak, általában az általam eddig leírt négy posztliberális csoport valamelyikébe tartoznak. A jövő velük van, vagy legalábbis a jelenlegi kulturális és politikai energia a posztliberalizmus bal- és jobboldali erői mellett koncentrálódik.
 
A liberalizmus dekadenciája: realitás. Hanyatlása mindenki számára látható. Ellenfelei mindannyian energikusak és késznek bizonyulnak arra, hogy harcoljanak a leváltásáért. De van néhány rendkívül pozitív dolog is, amely nem a liberális modernitásból ered ugyan, de a liberális modernitásban foglaltatott, és amelyeket nem szabadna elveszítenünk: a vallásszabadság, a lelkiismereti szabadság, az oktatás és a globális gazdaság által kínált társadalmi mobilitás.

Bár a posztliberalizmus a jövő, még mindig vannak olyan javak, amelyek a liberális modernitásban keletkeztek, és nem szabadna, hogy véletlenül kicsússzanak a kezünkből. Abban egyetérthetünk, hogy a liberális modernitás által kínált elszegényedett életnek el kell tűnnie, de a vallásszabadságot, a lelkiismereti szabadságot, illetve az oktatás erejét és fontosságát meg kell őrizni abban a szép új világban, amelyben élünk és amely felé haladunk. Ezen túlmenően a szólásszabadság és a szabad véleménynyilvánítás megőrzését is meg kell őrizni, mivel ez az egyetlen olyan médium, amelynek segítségével a liberalizmus katedrálisán kívül létezők ápolhatják a lelkeket, és olyan szép és művészi visszhangot keltő alkotásokat hozhatnak létre, amelyek vonzzák ezeket a lelkeket a Jó, az Igaz és a Szép felé.

Pongrácz Alex fordítása

*

Paul Krause: Postliberalism is the Future. In Voegelin View, 2022. november 9.  

Még nincs hozzászólás.
 
Hozott Isten!

 
Zöldfelület

Kattints a képre!

 
Filmismertetők

Kattints a plakátra!

 
Fordítva

Kattints a képre!

 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Whistler kutyája

 
Biztonságos böngészés

 
Népszerűsítő csíkok

 
Népszámláló
Indulás: 2011-12-24
 
Nemzetközi helyzet
free counters