Update : Csekey István: A szovjet államszemlélete (1932) |
Csekey István: A szovjet államszemlélete (1932)
2021.09.27. 09:20
A politika tudománya korunk nagy világnézeti és erkölcsi válságánál fogva egészen új, és szinte rendkívüli problémakörök és elgondolások boncolgatását kívánja meg. Épen ettől a szemponttól vezéreltetve választottam rövid székfoglaló előadásom tárgyául korunk eszmeharcának egyik centrális problémáját, a szovjet állam szemléletét, amelyet újságánál fogva elődeim nem is tehettek vizsgálódásuk tárgyává. Mielőtt azonban e szűkre szabott keretek között tárgyamba hatolnék, néhány előzetes kijelentéssel tartozom.
Így mindenekelőtt csalódni fog az, aki fejtegetéseimtől szenzációt vár annál a körülménynél fogva, hogy éveken át negyven kilométerre éltem a szovjet határától. Nem is jártam Szovjetoroszországban, mert az az egy lépés, amelyet vízum nélkül tettem odaát, ennek nem nevezhető. Bár alkalmam lett volna átmenni, ez a kérdés nem izgatott, hisz azok sem hatolhattak Oroszországban a problémák mélyére, akik a nyelv birtokában igen korlátozott mozgási szabadsággal hosszabb időt tölthettek odaát. Bizonyos, hogy sokkal több alkalmam volt a szomszédos Észtország területén első kézből vett benyomásokat és híreket megtudnom, valamint a diktatúra állami és társadalmi berendezkedéséről tájékozódást szereznem. Ezek azonban nem tartoznak ennek az előadásnak a keretébe.
Ugyancsak mellőzöm e helyen a bolsevizmus kritikáját, vagyis annak a megítélését, hogy valóban a negyedik rend kialakulásának világtörténelmi folyamatával állunk-e szemben vagy pedig megfertőzött lángelméjűek s egyensúlyt vesztett, fanatikus, lelkiismeretlen kalandorok kísérletével. Azt azonban hozzá kell tennem, hogy - bár nem kisebb egyéniség, mint maga Lenin jegyezte meg, hogy „száz úgynevezett bolseviki között van egy valóságos bolseviki, harminckilenc bűntettes és hatvan bolond” - mégis teljesen téves alapon nyugszik annak az ítélete, aki azt a rendszert, amely immár tizennégy esztendő óta uralja hatodrészét a földterületnek és tizedrészét az emberiségnek, egyszerűen csupa gazember agyafúrt munkájának tartaná. Tizennégy év tapasztalatai mutatják, hogy a szovjetrendszer megalapítói és kiépítői rendkívül eszes emberek, akik nem egy tekintetben a világ bámulatát vonták magukra, és nem egy tekintetben az egész kultúrvilág alkalmazkodását újszerű intézkedéseikhez. Emellett az is teljesen elhibázott értékítélet volna, amely a sorsa javításáért lázadó Under-Man-t bűntettesnek minősíti, ellenben a maga kapzsi profitjának biztosítása végett a munkások százait elbocsátó gyárost nem.
Ami most már előadásom tárgyát illeti, mintha annak címében bizonyos önmagának való ellenmondás mutatkoznék. Elemezve a címet, a „szovjet” szóval itt röviden a bolsevista rendszert kívánom jelezni. Ez pedig azt a formát jelenti, amelyben a proletáriátus diktatúrája megvalósulást nyert. A bolsevista teória e szovjetrendszert alapvető és új kormányzati, illetve államrendszernek jelzi, amelyhez foghatót eddig még nem látott a világ. A sovjet szó az oroszban tanácsot jelent minden mellékértelem nélkül. Vagyis éppen olyan kollégiumot fejez ki, mint a mi közigazgatásunkban a törvényhatósági bizottság, vagy azelőtt a városi tanács, egyetemi tanács stb. Jelentősége abban rejlik, hogy nem egyedhivatalt foglal magában, hanem olyan kollégiumot, amelyben a felelősséget nem az egyes viseli, hanem az az összességen nyugszik, vagyis megoszlik. A cári Oroszországban Nagy Péter óta úgyszólván valamennyi hatóság kollégiális szervezetű volt, és minden mellékgondolat nélkül szovjet volt a nevük. Így például 1906 óta a népképviselet első kamaráját Gossadarstvenny Sovjet névvel jelölték. A szovjet szónak tehát csak azzal lesz egészen különös államjogi jelentése, ha a „bolsevista” jelzőt hozzája gondoljuk. A szovjetrendszer azonban nem a bolsevisták műve. Már az 1905-i orosz forradalom során alakultak ilyen szovjetek. A bolse szó pedig „többet” jelent az oroszban, úgyhogy „bolseviki” annak a többségi pártnak a neve, amely Lenin vezérlete alatt már 1903-ban a „kisebbségiekkel”, a „mensevikiekkel”, szemben a teljesen marxista alapon álló orosz szociáldemokrata párt centralizációját követelte. [1]
Ami előadásom címének másik szavát illeti, az „államszemlélet” kapcsolatba került a szovjettel, holott a bolsevista elmélet szerint az államot meg kell semmisíteni, illetve az magától fog kimúlni a szociális forradalom győzelmével, amely az osztályellentétek felfüggesztéséhez fog vezetni. Ilyen felfogás mellett most már contradictio in adjecto-nak látszik „a szovjet államszemléletéről” beszélni. A valóságban azonban legalábbis egyelőre a proletáriátus diktatúrája alatt a bolsevista elmélet államra vonatkozó felfogásának éppen az ellenkezője következett be. A bolseviki elmélet ugyanis az volt, hogy a proletárok diktatúrája rövid átmeneti időszak lesz, amely a kapitalizmusnak és a polgári osztályoknak gyors megszüntetésével végződik. Ezután pedig nem lesz többé igazgatás és kormányzás, hanem tökéletes testvéri szabadság. De hogy a diktatúra tovább tarthat, mint azt a legtöbb proletár remélte, azt maga Lenin is jelezte röviddel az 1917-i novemberi államcsíny elkövetése előtt Hatalmon maradjanak-e a bolsevikiek? című köriratában. Természetesen, írja, mi hirdettük az állam lerombolását, amíg az állam ellenségeink hatalmában volt. De miért kellene lerombolni az államot, amikor mi magunk hordjuk a sisakot? Az állam, hogy biztosak legyünk, a privilegizált kisebbség szervezett szabálya. Nos, helyettesítsük a mi kisebbségünkkel az övékét, és igazgassuk a masinát!' [2]
A kommunisták azután valóban így is cselekedtek. Ahelyett, hogy megsemmisítették volna az államot, felépítettek egy olyan államhatalmat, amelyhez foghatót mindeddig nem ismert a világ. A lerombolt állam helyett egy hatalmas, komplikált államgépezet működik példátlan központosítással, mely egészen egyenlő a despotizmussal. A testvéries szabadság helyét, amelyet egykoron hirdettek, a vörös hivatalnoki kar, a vörös hadsereg és az utolsó csepp vérig kiszipolyozott emberi rabszolgák milliói foglalják el, úgyannyira, hogy amiről szó van, az többé már nem is „diktatúra a proletárok által”, hanem „a proletárok fölött”.
Ennek a hatalmas államgépezetnek első és legfőbb feladata, hogy minden elégedetlenséget megsemmisítsen. Sem parlamentáris ellenzék, sem bírálat nincs megengedve. Nem lehet kinyomatni sem könyvet, sem röpiratot, sem újságot, ha nem egyezik meg a szovjetkormány felfogásával. Arra sem mutat semmi jel, hogy ezt a zsarnoki módszert enyhítsék. Az újabb „engedmények”, amilyen a magánipar, tisztán gazdasági természetűek. Maga a bolseviki kormány kijelentette, hogy semmiféle politikai engedmény nem lesz, és hogy az abszolút hatalom kezükben fog maradni. A gazdasági engedményeket „időlegeseknek” nevezik, hogy azonnal visszavonják, mihelyt az orosz nép elég művelt lesz a bolseviki szellemben ahhoz, hogy a tiszta kommunizmus megvalósítható legyen. Emellett a népesség kilencven százaléka földmíves és negyvenhat százaléka nem tud írni-olvasni.
Az állam kihalásának elmélete még Szovjetoroszország 1918. május 10-i első alkotmányának 9. §-ába le volt fektetve, amely kimondotta, hogy az alkotmány csak az átmeneti időre szabott, a burzsoázia teljes elnyomásáig, az embernek ember útján való kizsákmányolásának elkerüléséig és a szocializmus megvalósításáig, amely sem osztályokba sorozást, sem államot nem ismer. Az alkotmány 1925 május 11-i revíziója alkalmából ezt a meghatározást kihagyták belőle.
A szovjet szemlélete szerint, amely az anarchizmust teljesen elveti, az állam jogforrás. Olyan belső jogalkotó tényező, amely jogszabályokat hoz létre a társadalmi viszonyoknak az uralkodó osztály értelmében való szabályozására. A kommunista államnak a joga is csak gazdasági struktúrájának felépítménye. A szovjetjog tehát eszerint társadalmi viszonyoknak olyan rendszere, amely az uralkodó osztály érdekeinek megfelel, és így azt az állam mint szervezett hatalom fenntartja. [3]
A szovjet államot a jog nem korlátozza. A szovjet államszemlélet szerint a proletáriátus - a cselekvő forradalmi kisebbség - hivatott arra, hogy a hatalmat magához ragadja, és a priori joga vari a „jognak” rnint hatalomnak alkalmazására. Az „egyetlen osztály” nem ismeri egy magasabbnak, az állam fölött álló, azt uraló jognak a törvényeit, mint azt például Duguit elméletileg kifejtette. De a Jellinek-féle elmélet kerete is kevésnek bizonyul a szovjet államra nézve az állam önkorlátozásáról, amelynek az alanyi jogokat és azoknak a védelmét el kell ismernie.
A szovjet jogelmélet szempontjából már magának a hatalom faktumának normatív jellege van, amiből következik minden az államot korlátozó, azt kötő szabálynak elvetése, tehát az úgynevezett alap- és szabadságjogoknak a tagadása is. [4]
Alapjellemvonása a szovjet államfelfogásnak a hatalmak megoszlásának elvetése is. A szovjet alkotmány nem tesz semminemű különbséget a törvényhozás és a végrehajtás funkciója közt, hanem megelégszik azzal, hogy különböző szervekre meghatározott módon a törvényhozó és végrehajtó hatalom különböző dimenzióit ruházza át. Ily módon a hatalmak megosztásának helyét a „hatalom dimenziójának” jogászilag helytelen elgondolása foglalja el.
Törvény és rendelet között a szovjet államban nincs elhatározó fogalmi különbség. A jogszabályszerkesztők gyakorlata szerint a rendelet a kevésbé fontos szabályokat tartalmazza. A szovjet állam nem ismer külön hivatalnokjogot és külön közhivatalnoki felelősséget, minek következtében itt a közigazgatási bíráskodás fogalma ismeretlen. Nem biztosítja az alkotmány a bírói függetlenséget sem. A szovjet államszemlélet szerint ez az úgynevezett jogállamokban is az egész világon csak fikció. A bíró jogállása a szovjetben miben sem különbözik az állami közigazgatás egyéb szerveinek jogállásától. A bíró elmozdíthatatlanságának alapelvét a szovjet jog tudatosan elveti. A szovjet államban a bírói és közigazgatási gyakorlatnak alapjai az osztályigazságszolgáltatás keresztülvitele a proletárok képviselői útján, és csak a proletárok érdekében. A jogkeresők egyenlőtlenségét a bíróság előtt ily módon maga az alkotmány állapítja meg. A bírói állásra való választhatóságnak különös előfeltétele, hogy az illető egy ideig szakszervezeti, illetve pártszervezeti alakulatban működött. Mivel pedig a kommunista párt az egyetlen megengedett politikai párt, így a hozzája való tartozás a bírói tiszt kvalifikációja. Miután pedig a kommunista pártnak ily nagyfontosságú államjogi képesítő szerepe van, az abba való felvétel meglehetősen komplikált és szigorított. Olyanféle előzetes szolgálatot kíván meg, mint nálunk a joggyakornoki. [5]
Az imént egészen komprimáltan előadottakból nyilvánvaló, hogy a szovjet állam valóságos állam, jóllehet minden egyéb államtól a föld kerekségén lényegesen különbözik. Mivel jog és állam két egymástól szervesen elválaszthatatlan fogalom, a szovjet államot éppen az jellemzi, hogy abban a jogszerűség nem törvényszerűség egyszerűen, hanem forradalmi törvényszerűség. Ez azt jelenti, hogy bár az alkotmánynak az alaptételeit végre kell hajtani, ezeknek az alaptételeknek egyetlen célja azonban a proletáriátus uralmának a biztosítása. A szovjet államban tehát a forradalmi a konzervatív, az állandó. Ebben nyilvánul meg ezen állam jogának a különbözősége minden más államétól.
Felmerül a kérdés, hogy ugyan a szovjet állam joga és rendszere fejlődésképes-e. Már e néhány év alatti fennállása is mutatja, hogy több alakuláson ment keresztül. Az első szovjet alkotmány cikkeinek java része ma már meghaladottnak tekinthető. A földbirtok magántulajdonának felfüggesztése, a bankok nacionalizálása, az általános munkakötelesség, az államadósságok megsemmisítése, a földtartalék alkotása - mindennek ma már egészen más a jelentősége és a kivitele, mint volt 1917. novemberében és 1918. januárjában. Amikor például az alkotmány 9. cikke fő feladatul jelöli meg a városi és vidéki proletáriátus diktatúrájának a beállítását és a burzsoáziának tökéletes elnyomását, az alkotmányrendszer kiépítése ezeknek a fogalmaknak is egészen új értelmet adott. Ezzel szemben érintetlenül maradtak az alkotmány rendelkezései a lelkiismereti szabadságról, az állam és az egyház elválasztásáról, a sajtó tőkétől való függősége megsemmisítéséről, és így tovább. Ezzel szemben az alkotmánytól biztosított valódi gyülekezési és egyesülési szabadságról szó sem lehet. Jellemző az is, hogy az alkotmány újabb szövegezéséből a „legszegényebb parasztok” és „paraszti szegénység” kifejezések hiányzanak, és végeredményben csak munkásokról és parasztokról esik szó.
*
Újra vissza kell azonban térnünk ahhoz a kiindulási pontunkhoz, hogy a szovjet állam politikai jelenjét kizárólag a későbbi, helyesebb, óhajtott állapotnak szemszögéből kell tekinteni, amiért is nincs joga nyugalomra, biztonságra és veszélytelenségre. Éppen abban rejlik a marxizmus alapvető különbsége az anarchizmussal szemben, hogy az utóbbi az állam azonnali megszüntetését követeli, és hallani sem akar az átmeneti szocialista államról. Ugyancsak elveti a szindikalizmus is a proletárdiktatúrát. Marxizmus, bolsevizmus és szociáldemokrácia ellenben megegyeznek abban, hogy a kapitalista osztályállamot a proletár-osztályállamnak kell felváltania, amelynek feladata éppen a szocializmus megvalósítása és az osztálykülönbségek eltörlése.
Az említett rendszerek között tehát éppen a proletárdiktatúra teszi ki a csíziót.
Annak megépítésében azonban, hogy milyen legyen a proletár- osztályállam, a szociáldemokrácia, a bolsevizmus és a marxizmus felfogása is eltér egymástól. A szociáldemokrácia a proletárdiktatúrát nem tekinti egyébnek, mint egyszerűen a jelenlegi államhatalomnak a szocialisták által való birtokbavételének és a proletárság érdekében való gyakorlásának, míg a marxizmus és a bolsevizmus a régi államhatalmat teljesen le akarja rombolni, és egészen új elvek alapján berendezett államhatalommal akarja helyettesíteni. Az új osztályállamnak a berendezését illetőleg aztán a bolsevizmusnak ismét más a felfogása, mint a marxizmusé.
A bolsevizmus a párizsi kommün proletárdiktatúrájában megtalálni véli a proletárosztályállam egyedül helyes alakját. Egy szempontból azonban még ennél is tökéletesebb, nevezetesen a közvetlen demokrácia elveinek a jóval sikeresebb megvalósításában „a termelő egységeknek, a gyárak és bányáknak a területi választó egységek helyébe való helyezése” [6] által. Míg a területi elv alapján választott képviselő „a választóknak arra a laza összefüggésű tömegére támaszkodik csupán, amely széjjelhull, miután neki a megbízást megadta”, addig „a szovjetválasztók munkájuk és létük feltételeinél fogva állandóan egymáshoz vannak kötve, folytonosan szemmel kísérik megbízottjukat, bármely pillanatban felelősségre vonhatják, bíróság elé állíthatják, visszahívhatják és más megbízott által pótolhatják”. [7] Ez a gondolat a szovjetrendszernek a legeredetibb és elméletileg legértékesebb része. A politikai tudomány szempontjából talán az egyedüli nagyértékű gondolat, amelyet az oly temérdek áldozattal megvalósított bolsevista elmélet kitermelt. Eredeti kivitele annak a feladatnak, hogy miként lehetne az antik közvetlen demokrácia gondolatát a modern nagy államok szervezetében is megvalósítani. [8]
Míg a szovjetrendszernek ez a gyakorlati megvalósítása nemcsak hogy megegyezik a proletárdiktatúra marxista elméletével, de az utóbbinak a közvetlen demokráciára vonatkozó elgondolását jelentékenyen előbbre is viszi, addig másfelől a bolsevizmus lényegesen eltér a marxizmustól abban, hogy egész csomó antidemokratikus elemet is feltüntet. A benne uralmon lévő nagy jogegyenlőtlenségre, amely pedig a demokratikus gondolkozással homlokegyenest ellenkezik, már fentebb rámutattunk.
Bizonyos, hogy a háború utáni Európa politikai alakulatainak vizsgálódása során olyan problémák támadnak, amelyekre a jogelmélet művelői ezelőtt nem sok figyelmet fordítottak. A háborús idők utáni Európa új államtípusokat termelt ki, amelyek közül elméletileg a szovjet állam szinte egyike a legérdekesebbeknek. Ez államrendszer tanulmányozása két szempontból is nagy jelentőségű. Először azért, mert a jogászok és politikusok ma szinte egyértelműleg a demokrácia válságáról beszélnek. S hogy ez valóban helytálló, annak épen a szovjet állam keletkezése egyik legfőbb bizonyítéka. Ma ugyanis Európában olyan államok is vannak, amelyeket mind politikai diktatúráknak jeleznek, amelyek azonban lényegükben erősen különböznek egymástól, és amelyekben csak a demokrácia elvetése a közös. A mai Európában azonban ezenfelül olyan demokratikus alkotmányú államok is vannak, amelvekben a népszuverenitás elve és az egyéni szabadságjogoknak a biztosítása hiány nélkül érvényesül, és amelyek annak ellenére is demokratikus államoknak tekinthetők, hogy alkotmányformájuknak ellentétes szociális hangnem felel meg. A demokrácia válságának egzakt jogi értékelése szempontjából tehát a szovjet állam berendezésének vizsgálata hasznosnak látszik.
A szovjetrendszer tanulmányozása azonban abból a másik szempontból is rendkívül fontosságúnak tűnik fel, mert megalkotóinak szándéka szerint olyan alapelveket tartalmaz, amelyek az egész világra szóló általános érvényesülést igényelnek.
E rövid előadás keretében nem vizsgálhatjuk, hogy milyen viszonyban van a bolsevista elmélet a bolsevista gyakorlathoz, bár a bolsevizmus elméletének legélesebb kritikáját éppen a szovjet gyakorlata szolgáltatná. Annyi azonban bizonyos, hogy az anarchista társadalom utópiáját a bolsevizmus minden más szocialista iránynál élesebben helyezte az elmélet előterébe. Ez erőfeszítéseinek a végcélja. Egyébként le kell szögeznünk, hogy a bolsevizmus mint olyan nem különleges orosz jelenség, hanem csupán orosz megerősítése annak a mozgalomnak, amely már a világháború előtt megformulázta a maga elméleti alapjait. Történelmileg szemlélve sincs benne új, mert ez a régi világot összeroppantással fenyegető titáni küzdelem csak egyike a hasonló romboló mozgalmak sorozatának. Ami azonban új benne, az a forradalmi filozófiának a kidolgozottsága, a lázadó indulatoknak a racionalizálása, ami szinte teokratikus állam- és világszemléleti erővel egyesítette és forrasztotta össze a világ forradalmi elemeit. Amint Le Bon írja: „A bolseviki észjárás oly régi, mint a történelem. Az Ótestamentumban Káin bolseviki gondolkozású. De csak napjainkban történt meg az, hogy ez az ősrégi gondolkozás oly politikai elméletre akadjon, amely igazolja azt. Ez az oka gyors elterjedésének, ami aláaknázza a régi társadalom elméletét.” [9]
*
S ha most végül kérdezné tőlem valaki, mi a véleményem elmélet és gyakorlat alapján a világ bolsevizálásáról, arra nézve a következőket felelhetem. Már nyolc évvel ezelőtt a szomszédos szovjet viszonyok tanulmányozása során kijelentettem, hogy elébb hiszek az egész világ bolsevizálódásában, mint a mai Szovjetköztársaság átfehéredésében. Ebben az időben titkos álmodók még szinte naponta új jelenségekre támaszkodva hittek a szovjetrendszer megdőlésében. Az azóta lefolyt idő csak e rendszer példátlan megerősödésének kedvezett. Ha azonban a világ bolsevizálódnék, ennek közvetlen okát nem a szovjet sikerében látnám, hanem a mai kapitalista világ intézőinek rövidlátásában, kicsinyes nacionalista féltékenykedésében és önzésében, vagyis abban a szörnyű, szinte kataklizmaszerű erkölcsi válságban, amelynek a mai gazdasági világválság csak természetes következménye. Ez a bolsevizmus terjedésének legkedvezőbb, de a szovjet hatalmán kívül álló lendítőkereke.
Végül ami a bolsevizálódás esetleges közvetlen veszélyét illeti, arra nézve az a szerény felfogásom, hogy e veszedelem az utóbbi időben jóval alábbhagyott. Ennek oka pedig a Pjetiljetka, vagyis az úgynevezett ötéves terv, [10] amellyel úgy vannak a szovjet urai odaát, mint Goethe Zauberlehrlingje: nem ereszti őket többé szabadon. Ez a grandiózus tervezet kivitelében valamennyi belső erejüket leköti! Ezért újabban a nagyobb külpolitikai nyugalom. Emellett a világ szerencséje, hogy ezt a programot nehéz lesz végrehajtani, miután akkorára, mire megvalósulna, az előző évek eredményeit már is konzumálták, felélték. Hisz legújabb törekvésük éppen a proletáriátus emberi, erkölcsi, gazdasági és műveltségi szintjének emelése, emellett pedig lehetetlen dumping számára kifelé dolgozni.
Ezenkívül az ötéves terv kivitele a magángazdaság szabályai szerint való gazdálkodást követel a külfölddel való szoros együttműködéssel párosulva. Mert nem elegendők a belső rabszolgák, gépekre, s piacokra is szükség van. Idegen valuta és külföldi államokkal kötött megfelelő kereskedelmi szerződések nélkül e terv kivitele lehetetlen. Talán éppen a Pjetiljetka lesz az, amely mint nagyszerű elgondolás az egész rendszer átalakulását fogja jobboldali irányban maga után vonni, természetesen korántsem a mai kapitalista rendszer átvételével. Élét, veszélyét a mai társadalomra talán éppen ez fogja tompítani.
A körülöttünk tomboló vihar minden esetre figyelmeztető lehet ránk, hogy olyan korszakban élünk, a történelem olyan válságos fordulópontjában állunk, amikor az emberiség egy jól megjelölt korszakból egy másik, messze különbözőbe halad. Az ilyen döntő korszaknak jelentősége annál hatványozottabb, mert kimenetele meghatározhatja a jövendő nemzedékek sorsát messze századokra. Hogy az államok futó szekerét hová viszi a legközelebbi jövő, megmondani senki sem tudja. Mint prófécia hangzanak azonban Gogol költői szavai, amelyekkel Oroszországot egy vad trojkával összehasonlítva A holt lelkek első kötetét végzi: „Oh, Oroszország, hát te mikor repülsz már úgy? felelj! - De Oroszország nem felel. Gyönyörűen szól a csengő; reszket és széllé változik a darabokra szaggatott lég; oldalt marad minden, ami csak van a világon, s az előre rohanó Oroszországnak útjából félve térnek ki a többi népek és országok...”
*
[1] Oroszországra és a bolsevizmusra nézve standard mű Hans von Eckardt: Russland. Mit 16 Karten, 233 Abbildungen und Diagrammén. Leipzig, 1930.
[2] Lothrop Stoddard: Lázadás a civilizáció ellen. Fordította Horváth Dániel. Budapest, 1931, 108. l.
[3] Martin Ludwig Schlesinger: Das bolschewistische Russland. Breslau, 1926, S. 23.
[4] B. Mirkin-Getzewitsch: Die rechtstheoretischen Grundlagen des Sowjetstaates. Leipzig und Wien, 1929, S. 5.; Hellingrath: Der Sowjetstaat. München 1930, S. 32 f.
[5] N. Timaschew: Grundzüge des sovietrussischen Staatrechts. Mannheim, Berlin und Leipzig, 1925, S. 147. f.
[6] Lenin: A polgári demokrácia és a proletárdiktatúra, 7. l.
[7] Trockij: Von der Oktober-Revolution bis zum Brester Friedensvertrag. Bern, 1918, S. 32.
[8] Hans Kelsen: Sozialismus und Staat. Eine Untersuchung der politischen Theorie des Marxismus. 2. Aufl., Leipzig 1923, S. 176.; Moór Gyula: A bolsevizmus elméleti alapjai. Budapest, 1921, 14. l.
[9] Gustave Le Bon: The World in Revolt. New York, 1921, p. 179. (Angol fordítás.)
[10] Az ötéves terv. Az orosz szovjet gazdasági offenzívája Európa ellen. Gróf Károlyi Imre bevezetésével és magyarázatával. Budapest, 1931.
*
Széphalom Könyvtár, 25. szám. Szeged Városi Nyomda és Könyvkiadó Részvénytársaság, Szeged, 1932.
|