Update : Lázár Andor: Államvezetés és etika (1936) |
Lázár Andor: Államvezetés és etika (1936)
2021.08.30. 21:18
A Közigazgatási Továbbképző Tanfolyam ünnepi záróülésén - 1936. március 31-én - elmondta: dr. Lázár Andor m. kir. igazságügyminiszter.
Államvezetés és etika kissé sokat mondó cél: egyik szavában hatalmat, a másikban annak korlátját, annak mintegy kormányosát jelenti.
A felületes szemlélő, a pártpolitikus azt gondolhatná, hogy a hatalom és etika ellentétes fogalmak. Ez igaz annyiban, hogy egymást megsemmisíthetik, meggyilkolhatják, ha ellentétes irányban haladnak; holott a nemzetnek mind a kettő érvényesülésére szüksége van, ha élni akar, s ha életét külső és belső támadásokkal szemben meg akarja tartani.
A hatalomnak és etikának tehát harmóniában kell lennie egymással, és csak az érdemli meg valóban az államférfiú nevet, aki ezt a két erőt tényleg harmóniában tudja tartani, és mindkét erő hasznát érvényesíteni tudja a nemzet javára.
Az államvezetés nagy megnyilvánulásai: a törvényhozás, a végrehajtás (közigazgatás) és a bíráskodás. Mindezen államvezetési funkciókban közös nagy elveknek kell érvényesülniök.
Ez elvek megállapítása a jövőnek szempontjából a törvényhozásnak, a jogszabályalkotásnak a feladata; alkalmazásuk a jelenre a végrehajtás, az igazgatás feladata; megvizsgálásuk és a belőlük eredő konzekvenciák levonása a múlt szempontjából a bíráskodás feladata.
Kérdés most már, mi az, amire elsősorban szükség van ahhoz, hogy a nemzetvezetésben helyes elvek érvényesüljenek?
Az ilyen elvek megteremtése és helyes módon való érvényesülése csak a nemzetélet szintetikus szemléletének birtokában lehetséges. A nemzetélet szintetikus szemlélete viszont azt jelenti, hogy bármely államigazgatási cselekedetnek a nemzet egészére gyakorolt hatását kell szemlélni tudni.
Ha azt mondom, hogy a nemzet egésze, ez nem üres szólam. Az államférfiúnak valóban a nemzet egésze kell, hogy szeme előtt lebegjen. Ez az egész természetesen részekből áll, amiből következik, hogy az összes részekre - az egészre - származható hatást kell vizsgálni minden államigazgatási cselekedet elhatározásánál épp úgy, mint végrehajtásánál is.
(A jogszabály már a megvizsgálás eredménye szerint intézkedik, tehát alkalmazásánál már nem kell mindig ilyen vizsgálat, de alkotásánál igen.)
Minthogy a nemzet egésze különböző részekből áll, felvetődik a kérdés, mik a nemzet részei, csoportosulásai?
A részekről kimerítő felsorolást adni - a dolog természeténél fogva - persze nem lehetséges. De ha pusztán exempli[fi]katív felsorolást tartunk is szem előtt, akkor is szemünkbe ötlenek a következő nagy csoportosulások: férfiak, nők, gyermekek. Munkabírók és munkaképtelenek. Műveltek és műveletlenek. Vagyonosak és vagyontalanok. Különböző foglalkozást űzők. Különböző fajúak és különböző vallásúak. Egészségesek, betegek. Meggondoltak, felületesek. Önzők és kevésbé önzők. Élelmesek és élhetetlenek. Városiak, falusiak, tanyaiak. Frissek és fáradtak. Születendők, élők és haldoklók. Az egész múlt, jelen és jövő.
Az egyeseknek ezer és ezer a fentiekhez hasonló, legkülönbözőbb tulajdonságok és adottságok szerinti csoportosulása az állampolgárok összessége, amely nemzetté magasztosul akkor, ha különböző széttagoltságában is egységes nagy alaptulajdonságai és egységes nagy életcéljai vannak.
Az ilyen módon előálló nemzeti élet szintetikus szemléletére, a nemzettagok érdekeinek összefogó mérlegelésére van szükség, hogy ezeknek a helye, súlya, sorrendje, érvényesítésének lehetősége, foka, megállapíttassék.
A szintetikus szemlélet mellett, illetve annak körén belül az egyes részletek megismeréséhez természetesen a szaktudomány világítására van szüksége az államférfiúnak. De az így megvilágosult részleteket nem kaotikus zűrzavarban, egymás iránti kapcsolatnélküliségben, hanem súly és jelentőség szerinti rendszerbe foglalva kell együtt látnia, és ilyen rendszer kialakításán kell fáradoznia. Egyensúlyt kell teremtenie.
A nemzet, az állam életében ugyanis feltétlenül egyensúlynak kell élnie. Az egyensúly pedig semmi egyéb, mint a jogok és kötelességek egyenlősége, fontosság és jelentőség szerint mérve. Az egyensúlynak a nemzet egészében, de annak egyes csoportosulásaiban és legkisebb részegységeiben, tehát az egyesben is meg kell lennie.
Ezért állandóan vizsgálni kell, és észre kell venni az egyensúlyi helyzet megbomlását. Figyelembe kell venni különösen azt, hogy jelentőségükben és fontosságukban emelkedett kötelességteljesítések és ilyen képességek a nekik megfelelő jogokban is emelkedést kívánnak. Az egyensúlyi helyzet mérlegelését állandóan figyelemmel kísérni, a helyzetet előre látni, s az egyensúlyfelbillenéseket, netáni forradalmi jelenségeket megelőzni: a kormányzat feladata. A megérzett vagy megértett igazságot beállítani ebbe az egyensúlyi rendszerbe, és óvni ennek az egyensúlynak a fennmaradását: az országlási képesség.
Az egyensúly legfőbb rendszerezője és szabályozója a jog, mint a legnagyobb rendező erő. A magas értelemben vett jogász hosszú évek tanulmányai alapján sajátítja el azt a szintetikus szemléletet, amely - mint említettem - az államigazgatás egyensúlyának nélkülözhetetlen kelléke. Az egész jogi és államtudományi oktatás, vizsgáztatás mind ennek a szintetikus szemlélet kifejlesztésének célját szolgálja. Ez egészen más és magasabb valami, mint azok az ismeretek, amelyeket a szaktudomány nyújt, bár ez utóbbiakra is nélkülözhetetlen szükség van az átfogó államvezetési szemlélet kialakításánál. A szakismeretek tanácsa s a szakértők szaktudásának világító fáklyája nélkül államigazgatás nem lehetséges, de viszont a jog- és államtudomány tanulásával kipallérozott agy szintetikus szemlélet nélkül, s ennek irányító vezetése nélkül, az államigazgatás egyensúly nélküli intézkedések kaotikus halmaza lenne. Egyes kivételes vezető-talentumok velük született képesség gyanánt bírnak már a szintetikus szemlélet adományával, de ez ritkaság, és többnyire hosszú tanulás és készülés ruház fel bennünket ezzel a képességgel.
Kérdés lehet most már, hogy mire való az államigazgatás, a jogszabályalkotás, stb., hogy mire való ez az egész egyensúly, amelynek elveit jogelveknek, egész rendszerét jogrendszernek nevezzük? Miért nem akarjuk, hogy egyes egyoldalú alkalmi intézkedésekkel megbontsuk a szerkezetet, rést törjünk rajta, amelyen át könnyen felbillen az egyensúly?
Mindezekre a kérdésekre a politika tudománya különböző válaszokat ad.
Eötvös József szerint - Kant és Locke nyomán - az állam egyedüli célja az egyéni szabadság biztosítása. Platón az igazságosság, erkölcsiség megvalósítását tanítja az állam célja gyanánt. Míg újabban Kunz és Kogler az állam öncélúságát hirdetik, kiindulva abból, hogy az állam Kunz szerint személyiség, Kogler szerint organikus lény. Végül Concha szerint indokoltnak látszik azok álláspontja, akik az államcél kérdését a tudományból kizárandónak tekintik, és a hit világába utalják. Concha gyönyörűen tömör fogalmazása szerint: „az állam vagy más szóval a nemzet: összéletét irányzó országló tevékenységében nem az egyén eszköze, hanem önmagának célja. Azonban, mint a véges világon belül a legegyetemesebb cél az egyént, mint valósulásának előfeltételét nem semmisíti meg, sőt annak mentül teljesebb érvényesülését kívánja“. (Politika, 200. lap.)
Összevetve ez utóbbi felfogással Eötvös Józsefnek az egyéni szabadság biztosítását egyedüli állam célul kijelölő felfogását, meg kell jegyeznünk, hogy Eötvös felfogása is megköveteli a szabadságok korlátjainak vizsgálatát.
Kétségtelen, hogy a szabadság az egyéni élet kielégítő voltának igen fontos kelléke, s ennek érzetéhez feltétlenül szükséges. Elképzelni sem lehet életet: teremtő, haladó, tervező, elképzelő, alkotó, szóval emberi életet - szabadság nélkül. El sem lehet képzelni komoly törekvést, komoly eredményeket egyéni kezdeményezés, egyéni felelősség, egyéni siker, egyéni bukás, szóval egyéni kockázat nélkül. Aki tehát ezeket ki akarja küszöbölni, az nem ismeri az emberi alaptermészetet. Áll ez reánk, magyarokra különösen. Aki nem ismeri a magyar nép individualista természetét, és nem ehhez alkalmazva végzi államigazgatási tevékenységét, annak kudarca nyilvánvaló.
A szabadság azonban az egyén szabadsága; márpedig az egyénnek joga véges. Határolva van a mások joga, a mások szabadsága által. Határolva van azzal, hogy csak egyensúlyi helyzetig terjedhet: ami azt jelenti, hogy amennyi a szabadság, annyi a kötelesség is - épp úgy, mint az ambíció is kell, hogy az egyéni képességekkel egyensúlyban álljon, mert különben felbillenés következik.
Egyszóval mindennél fontosabb, hogy a szabadság gondolatát helyesen illesszük bele abba az egyensúlyi rendszerbe, amelyet jogrendszernek nevezünk.
Nem lehet tehát jelszavunk az a régi Zala megyei kortesnóta, mely úgy énekelt, hogy:
„Deák Ferenc, megélünk mi kend nélkül, Szeretjük a szabadságot rend nélkül.“
Természetesen az ellenkező végletbe sem szabad esni, mert mint G. A. Chamberlain Through a Stained glass című művében oly szellemesen mondja: „a teljesen megszabályozott állam jeles dolog, nagy dolgot jelent az emberiségnek. Csak egy a baja: senki sem akarna benne élni“.
Régi bölcs francia kormányzati elv, hogy: Ne gouvernez trop. Mert minden ilyen szabályozásba, a legnagyobb tárgyilagosság és legteljesebb szintetikus szemlélet mellett is, igen sokszor belekeveredik az egyéni elgondolás színezete, márpedig ennek erőszakolása a nem egyformán gondolkozókra nézve tűrhetetlen és elviselhetetlen.
De elviselhetetlen másrészt az egyéni érdekek korlátlan érvényesülése is akkor, ha ez a közösségnek, másoknak, aránytalan kárt okoz. A közhatalmi támogatást azonban az ilyen érdekérvényesítés tekintetében is csak akkor lehet megtagadni, ha e megtagadás nem jár a kötelességteljesítés mindenekfölött álló elvének elhomályosulásával. Ezért nem lehet egyéni szánalomból cselekedni a felelős vezetőnek. Az ilyen egyéni szánalom szülte jogrendszerellenes intézkedésekre illik Széchenyi mondása (Stádium, 78. lap), hogy az ilyen intézkedés: „Azon nyomorult törvények sorába való, melyek midőn egyest néha-néha eltapodástul’s végpusztulástul megmentenek, a’ reactionak örök törvényi szerint minden órában ezrek nyomoruságit szülik“.
Igen fontos ezért a szintetikus szemlélet és értékmérés a törvényhozás szempontjából.
A szuverenitás formai korlátlansága könnyen megzavar bennünket - sokszor elfeledteti a hatalomgyakorlás erkölcsi korlátjait, sokszor pillanatnyi eredmények kedvéért elfeledteti az intézkedések jövőbeli káros hatását. Lehet oly eset, mikor előnyösebb, ha a nemzettagok szabad tevékenysége szélesebb körben érvényesül, máskor - ha ez a tevékenység nem egyirányú, hanem egymással ellentétes, egymást paralizáló cselekedetekből áll - viszont az államhatalom közvetlen intézkedését kell szélesebb körre kiterjeszteni.
A törvényhozás terén a tervszerű előrelátás, a forradalmi változást megelőző céltudatos intézkedések fontossága tagadhatatlan. A gyakorlatban megtörténik, hogy törvényhozási szempontból a kormányzat sokszor enged a saját elhatározásaiból a párthangulatoknak. Márpedig mint Macaulay mondja: „A pártok sajátossága, hogy eredeti ellenségeskedéseiket sokkal hívebben megőrzik, mint eredeti elveiket“. Pope szerint pedig: „Soha sem volt olyan párt, vagy szekta, amelyben ne a legtudatlanabbak lettek volna egyúttal a leghevesebbek is“.
Sajnos, elmondhatjuk, hogy igen jelentékenyen érvényesül nálunk is az ellenzékieskedés szelleme. A tagadás Luciferje élvezettel akaszt meg minden alkotást. Bizonyos, hogy szükség van egészséges kritikára, amely a hibákra rámutat, mert így javíttatnak ki éppen e hibák. De mint Széchenyi mondja: „Az oppozíció olyan, mint az epe: kell a test épségéhez egy kevés, - de csak igen sok ne -, s az a kevés is ugyan egészéges legyen“.
Beteg működésű lesz az az állami organizm us, melyből az ilyen kritika lehetősége hiányzik. Hiszen a saját elgondolásaim helyességébe vetett bizalom hiánya az, ha a kritik át nem tűröm.
Az önmérséklésnek, az etikának a jogszabályalkotásnál is a hatalom korlátlanságát ellensúlyozó erővel kell működni. Sajnos, az utóbbi évtizedekben feledésbe ment, hogy az állam erkölcsi organizmus. Cselekedeteiben tehát a legmagasabb erkölcsi törvényeknek kell érvényesülni. Kötelességteljesítés terén - az államnak az egyénnel szemben fennálló kötelességeit értem ezalatt - az államnak követendő példával kell előljárnia.
Az állam öncélúságának és önfenntartásának gondolata a háborús és háború után következő idők zivataraiban és gazdasági válságában sokszor, közönséges mértékkel mérve, az erkölcs szempontjából nem kifogástalan módon érvényesült.
Az állami tartozások valorizációjának elmaradása a magántartozások valorizációjának elrendelése mellett erkölcsi szempontból nem állja meg a kritikát, és csak a végszükség mentségével, a legfőbb érdek az állam érdeke, a salus rei publicae suprema lex esto elvével menthető.
De ezzel az elvvel sem szabad visszaélni. Mert miféle erkölcsi jogosultsága lehet az államhatalomnak arra, hogy polgáraitól kötelességteljesítést követeljen - ha maga nem teljesíti kötelességeit polgáraival szemben?
Ez ismét felborítása az egyensúly elvének, és a hatalom érvényesülése a joggal szemben.
Hiába alkotunk olyan jogszabályokat, melyek ezt szankcionálják - a jogszabályoknak az erőt nem a szankciók súlya adja meg, hanem tartalmi igazságuk, s a bennük rejlő etikai erő.
Lehetetlen, hogy az államhatalom gyakorlói e hatalom gyakorlásában olyan módon cselekedjenek, amilyen módon cselekedni saját ügyeikben erkölcsileg megengedhetetlennek tartanák. Lehetetlen, hogy a törvény csak az élelmesek számára készült legyen, s a gyámoltalanok és élhetetlenebbek ne részesüljenek általa támogatásban. Lehetetlen, hogy a pillanatnyi népszerűség, tömegek vagy hang olyan szabályalkotásra befolyásoljanak bennünket, melynek hatása káros a nemzet jövőjére.
Ami pedig a végrehajtást illeti, e tekintetben sem szabad elfelejtenünk, hogy az impériummal járó hivatal elsősorban nem hatalmat, hanem kötelességet jelent. Hatalmat csak annyiban és azért, hogy ez a hatalom lehetővé tegye, hogy a nemzet érdekében képesek legyünk kötelességünket teljesíteni.
Engedjék meg nekem, hogy ide vonatkozó felfogásom tekintetében egy személyi emlékemet is felelevenítsem.
Új titkárt kaptam magam mellé a minisztériumban. Bemutatkozáskor utasítást kért tőlem magatartása tekintetében. Azt mondottam: jól tudod, hogy a miniszter szó mit jelent, miniszter latinul annyi, mint szolga, a felelős miniszter tehát mindenkinek legodaadóbb szolgája. Jól értsd meg, hogy te ennek a miniszternek vagy a titkára.
Nem szabad elfelejtenünk a közigazgatás bármely fokozata teendőinek végzése során, hogy sohasem tud jól intézkedni az, aki nem tudja m agát a mások helyzetébe beleképzelni. És nem tud parancsolni az, aki nem tanult meg engedelmeskedni. És nem fog fegyelmet tartani az, aki önmagát nem fegyelmezi.
Emberszeretet, jóakarat, segíteni törekvés a közigazgatás vezetőitől feltétlenül elvárt tulajdonságok. Ezer teher, ezer kötelezettség nyomja nemzetünk minden egyes polgárát, ezek teljesítését elősegíteni a mi feladatunk - hiszen mi raktuk rá a terheket.
Nem alárendeltet, nem querulánst kell látnunk abban, aki kényszerűségből hozzánk fordul, hanem munkatársat, aki épp úgy részt vesz a nemzeti munkában, mint mi, csak más beosztásban - s így munkáját elősegíteni, idejét épp úgy, mint a magunkét, megbecsülni - kötelességünk.
Nem tudja a közmegbízatást jól ellátni az, aki a maga dolgát sem látja el jól. Nem lehet az államnak, mint erkölcsi organizmusnak méltó képviselője az, aki magánéletében önmagával szemben nem érvényesíti teljes szigorúságával az erkölcs követelményeit. Nem lehet jó bírája másnak az, aki önmaga is bűnben leledzik.
Magyarország mai helyzetében, mikor fizikai ereje gyönge, de erkölcsi erőben felülmúlja a környező államokat - nem lehet eléggé hangsúlyozni ennek az erkölcsi értékállománynak a jelentőségét, fenntartásának fontosságát, növelésének kívánatos voltát.
Épp úgy, mint ahogy fontos, hogy az individualista magyar nagy nemzeti célok megvalósítása érdekében a közösség akaratának és szervezett fegyelmének önmagát alávesse, ha azt akarja, hogy nemzete nagyot tudjon alkotni, ugyanolyan fontossággal bír, hogy az államigazgatás terén úgy a törvényhozás, mint a végrehajtó hatalom szabályaiban és intézkedéseiben az erkölcsi elvek minél erősebben érvényesüljenek. Csak így működhetik az államhatalom a polgárság megelégedésére, ami pedig minden államhatalmi működés legfőbb erőforrása.
Jóakaratú, emberséges emberek, erkölcsi normákkal egyező jogszabályok a legnehezebb viszonyok között is megtalálják a megoldást.
Az államigazgatás erkölcse kölcsönhatásképpen kifejleszti a nemzet erkölcsét, kormányzók és kormányzottak harmonikus együttműködését. És mint Le Bon mondja „Múlt és Jövő“ című munkájában:
„A nemzet erkölcse múltjának műve. A jelen teremti meg a jövő erényeit, mi apáink moráljából élünk, s a mi fiaink a miénkből fognak élni.“
*
In Magyar Közigazgatás, 54. évf., 15. szám (1936. április 12.), 9-11.
|