Update : Színes, szélesvásznú fogathajtás |
Színes, szélesvásznú fogathajtás
2013.12.25. 21:24
A karácsonyi ünnepek környékén nehéz amolyan unortodox műsorszámot találni, amely nem a dogmatikussá merevedett Home Alone/Grincs/Igazából szerelem által fémjelzett palettán szerepel, a Jézus születését celebrálni hivatott pirosbetűs napok alkalmából kódolatlan MGM jóvoltából azonban idén a Ben Hurt is sikerült műsorra tűzni. A 11 Oscarral jutalmazott és a két rész közötti zenei szünetet is számítva 214 percen át ívelő filmeposz, amely a Monte Christo grófja egyes attribútumait sikeresen burkolja szakrális köntösbe (mily meglepő fordulat) egy koppintás, vagy ahogy ma mondanánk, egy remake eredménye, azonban a William Wyler fémjelezte technicolor változat végül jóval populárisabbá vált, mint az 1925-ben forgatott némafilm archetípusa.
A mintegy két percre nyúló felvezetést (azaz a zenei betétet, illetve a betlehemi királyok kisded születése felett érzett osztatlan és egyetemleges hálaadását megörökítő pillanatokat) követően megismerkedhetünk a fiatal és vagyonos júdeai herceggel, Ben Hurral (Charlton Heston), aki éppen régi barátja, a Római Birodalom fan club egyik vezető tisztséget betöltő adminja, bizonyos Messala (Stephen Boyd) fogadására készül. A találkozást követő harmónia azonban merőben illuzórikus: mielőtt még az áldomásivás "túl a barátságon" effektusba torkollana, felszínre tör a Római Birodalom és egyes provinciái között feszülő ellentét. Az ifjú szemita ugyanis nem szeretne hitszegővé válni saját népével szemben, így beigazolódik az az ősi meglátás, miszerint a szeretetet és a gyűlöletet vékony határ választja csak el egymástól.
A frissen pajzsra emelt proconsult ért szerencsétlen baleset (Ben húgának koordinálatlan mozgását követően lehullik egy cserép az erkélyről, a helytartó lova pedig ledobja gazdáját) következtében Messala elrendeli Ben letartóztatását, illetve egész cognát rokonságának tömlöcbe vettetését. A procedúra olyannyira nélkülözi a kiterjedt római jogi passzusok alkalmazását, hogy nem csak contradictórius tárgyalásra, de még csak egy jól improvizált koncepciós perre sem kerül sor: Bent egyből gályarabságra száműzik, ahol alul a víznek árja, de felül mégiscsak a római az úr. (A büntetés-végrehajtás helyszínéig azonban hosszú út vezet: az erőltetett menet során újra előkerül a Jézus-motívum, hiszen egy názáreti prédikátor itatja meg a kiszáradás szimptómáit már majdnem produkáló Hurt).
Egy napon azonban a flotta tűzharcba keveredik az ellenséggel és Ben megakadályozza, hogy a liburna parancsnoka, Quintus Arrius (Jack Hawkins) a Titanic legtöbb utasának sorsára jusson. Ennek folytán nem csak a büntetett előélethez fűződő hátrányos jogkövetkezmények alól mentesül, de Quintus örökbe is fogadja. A júdeait azonban még mindig a bosszú élteti: minden vágya, hogy egykori barátján megtorolja a rajta, illetve famíliáján esett sérelmet. Eddig a történet Monte Christói motívuma, hiszen végül akként alakul a sorsa, hogy egy fogathajtó versenyen vehet elégtételt. A film leghíresebb jelenetében Ben az ifjú Anakin Skywalkert is megszégyenítő módon legyőzi a csalárd eszközökhöz folyamodó riválisát a Pontius Pilatus (Frank Thring) tiszteletére rendezett vetélkedőn. Messala azonban halálos ágyán még közli ellenfelével, hogy anyja és nővére korántsem haltak meg: szokásos tartózkodási helyként immáron a leprások völgyét jelölhetik meg.
Egy hosszú és szomorú vesszőfutás kezdődik Ben és szerelme, Esther (Haya Harareet) között ama tárgykörben, hogy helyes-e a kifejezett tiltás ellenére, ha Ben viszontlátja az egészségileg megrendült családtagjait. Ideiglenes hatállyal szabadságharcot is helyez kilátásba a gyarmatosító brüsszeli római háttérhatalommal szemben (az idővel a jézusi tanítás hatása alá kerülő Esther rimánkodása ellenére, miszerint az volt a küldetése, hogy egyensúlyt hozzon az erőbe, nem pedig az, hogy az agresszív római mentalitás ellen küzdve maga is a harcos attitűd hívévé váljon), ám végül a keresztény hittételek mellett foglal állást. A család szemtanújává válik Jézus elítélésének (Ben még viszonozni is próbálja Krisztusnak a korábban irányába realizált gesztusát, ám a római legionáriusok szemmel láthatóan Jézus szomjúhozásában érdekeltek), majd feltámadását követően bekövetkezik a csoda: anyja és testvére meggyógyulnak, Ben pedig lelki békére talál.
" (...)a grandiózus Ben-Hur ma sem csak kuncogást és feszengést, hanem őszinte ámulatot is kelt. Visszaidézi azt a mindörökre letűnt kort, amikor a film még Mozi volt; azaz: sziporkázó álom, mese, emberfeletti hősökkel, hősnőkkel és antihősökkel. Ez a nagybetűs Mozi, amelyet Mándytól Felliniig oly sokan idéznek fel fájó nosztalgiával, napjainkra bonyolult műalkotásoknak és rafinált kommerszfilmeknek adta át a helyét.” (Báron György: Hollywood és Marienbad. Gondolat Kiadó, Budapest, 1986, pp. 53–55.)
Értékelés: 10/9
Ben Hur
(Ben-Hur)
színes, amerikai történelmi kalandfilm, 210 perc, 1959
rendező: William Wyler
író: Lew Wallace
forgatókönyvíró: Karl Tunberg
zeneszerző: Rózsa Miklós
operatőr: Robert Surtees
jelmeztervező: Elizabeth Haffenden
producer: Sam Zimbalist
látványtervező: William A. Horning, Edward C. Carfagno, A. Arnold Gillespie
vágó: John D. Dunning, Ralph E. Winters
szereplő(k):
Charlton Heston (Judah Ben-Hur)
Stephen Boyd (Messala)
Jack Hawkins (Quintus Arrius)
Haya Harareet (Esther)
Hugh Griffith (Sheik Ilderim)
Martha Scott (Miriam)
Cathy O'Donnell (Tirzah)
Sam Jaffe (Simonides)
André Morell (Sextus)
George Relph (Tiberius)
Frank Thring (Pontius Pilatus)
Finlay Currie (Balthasar)
Terence Longdon (Drusus)
|