Update : A Hálózat csapdájában |
A Hálózat csapdájában
2013.11.18. 23:23
Nem sok olyan film van, amelyre azt lehetne mondani, hogy hatóságilag kellene kötelezővé tenni a megtekintését, de a Network című alkotás kapcsán csak Rousseau-t tudnám parafrezálni: ha a tisztelt publikum nem akarja végignézni a Hálózatot, akkor kényszeríteni kell rá. Sidney Lumet filmje ugyanis majdnem négy évtizeddel ezelőtt, tehát a "jóléti állam válságának" is nevezett folyamat hajnalán mutatta be meglehetősen realisztikusan mindazt, ami napjainkra valósággá vált: a globalizált kapitalizmust, a transznacionális konszernek térnyerését, az információs társadalom dominánssá válása következtében fellépő dehumanizálódást, atomizálódást és az interperszonális kapcsolatok elsatnyulását. Mindezt persze kevésbé szofisztikáltan teszi, mint a Fahrenheit 451, de ha azt akarjuk, hogy a nagyérdemű tudata is átfogja a film mondanivalóját, talán ez nem is tekinthető akkora problémának.
Egyébként a fentebb írtak alátámasztására legyen elég annyi, hogy az a film, amelyről még Puzsér Róbert is csak patetikus hangnemben tud szólni, megérdemli, hogy piedesztálra emeljék. Briliáns módon kritizálja ugyanis társadalmunkat, mindezt pedig tényleg akként teszi, hogy a nyolc butát abszolvált honfitársaink számára is "átjöjjön" a lényeg, ha úgy akarják.
Howard Beale (Peter Finch) már több mint másfél évtizede szaggatja az istrángot egy amerikai televíziós csatornánál (az UBS-nél), amikor is érdemei elismerése mellett a tudomására hozzák, hogy a jövőre nézve már felesleges a csatornával kalkulálnia. Első körben Beale a szuicid attitűd deklarálásával próbál "elégtételt" venni a rajta esett sérelmen: élő egyenesben jelenti be, hogy a következő adásban leöngyilkolja magát. Eme skandalum persze kellőképpen felkavarja az állóvizet: a médiacápák hatalmas visszhangot keltve emelik az érdeklődés középpontjába az esetet. A bemondó azonban még inkább sokkolja hallgatóságát, amikor egy hét múltán közli, hogy bejelentése puszta hazugság volt, ahogy egyébként a csatorna életének minden momentuma is.
A nép, az istenadta nép távirányítója persze ettől kezdve mind többször navigálódik a csatornára, így a vezetőség elégedett mosollyal konstatálhatja, hogy van még mit a tejbe aprítaniuk, ha Beale-t a továbbiakban is foglalkoztatják. A kipróbált veterán pedig a szemünk előtt válik valóságos bazári majommá: "korunk dühös prófétájaként" próbálja meg lerántani a leplet a negyedik hatalmi ág gonosz manőverezéseiről és praktikáiról, arról, hogy miként igyekszik a média gyarmatosítani a tudatunkat és marionettbábuként rángatható szánalmas fogyasztókat kreálni belőlünk - de mindezt olyan átlátszó teátrális körülmények között teszi, hogy maga is valósággal egy vásári mutatványos szintjére süllyed.
Amíg azonban a nézettségi mutatókat növeli, mindez hidegen hagyja az őt foglalkoztató teamet. [Hogy lássuk, milyen közegben is teszi mindezt: a hideg, frigid, karrierista Diana Christensen (az alakításáért Oscar-díjjal jutalmazott Faye Dunaway), aki aztán feldúlja a hírosztály vezetőjének házasságát, még a szexuális aktus közben is csak a nézettségi indexek elemzésével képes foglalatoskodni és nyíltan bevallja, hogy képtelen bármilyen emocionális mutatványra: így aztán nem meglepő, orgazmusa is csak a nézői statisztikák mind hangosabb ismételgetésétől támad.]
Beale mind gondosabban megkomponált monológjai mindazonáltal a film legértékesebb komponenseit képezik: szavai a sajátos ripacsság ellenére is kíméletlenül marónak és igaznak bizonyulnak: "Nem kell mondjam, hogy rosszul állunk, tudjátok, hogy rosszul állunk. Depresszió van, sok a munkanélküli. A többi attól fél, hogy az lesz, A dollár jó, ha öt centet ér, a bankok csődbe mennek, a boltosok puskát tartanak a pult alatt. Hippik garázdálkodnak az utcákon, már senki sem tudja, mit kéne csinálni, és ez így megy! Tudjuk, hogy a levegő belélegzésre, az élelmiszer fogyasztásra alkalmatlan. Ülünk a TV előtt és hallgatjuk a bemondót, aki közli, hogy ma tizenöt gyilkosság és ötvenhat erőszakos bűncselekmény történt. Mintha ez így volna természetes! Tudjuk, hogy minden rossz, a rossznál is rosszabb! Kész őrület! Mintha mindenhol mindenki megveszett volna, ezért inkább ki se mozdulunk, ülünk a lakásban, egyre kisebb lesz körülünk a világ, de mi csak annyit mondunk: »Nem érdekel, csak legyen meg itthon a nyugalmam! Meg a villany-kenyérpirítóm, a tévém, az acélbetétes radiálom a kocsimra, és egy szót sem szólok, csak hagyjanak békén!« Hát én nem hagylak titeket békén! Azt akarom, hogy dühösek legyetek! Nem azt, hogy tiltakozzatok vagy lázadjatok, vagy írjatok a Kongresszusnak, mert én nem tudnám megmondani, mit írjatok. Azt sem tudom, mit lehetne tenni a depresszió, az infláció, az oroszok és a bűnözés ellen. Csak azt tudom, hogy először is jöjjetek dühbe, és mondjátok: »Ember vagyok, az istenit neki! Nekem fontos az életem!« ezért most azt mondom: álljatok fel! Álljatok fel most rögtön! Menjetek az ablakhoz, nyissátok ki, álljatok oda és ordítsátok: »Iszonyúan dühös vagyok és egy perccel sem tűröm ezt tovább!«" A mutatvány pedig működik: a demokrácia fontosságára emlékeztetett állampolgárok sokasága valóban dühbe jött és még a Kongresszusnak is tömeges tiltakozó leveleket címzett, amikor Beale napvilágra hozta, hogy a csatornát ki akarják árusítani Szaúd-Arábiának.
A film legbrutálisabb jelenetének jómagam mégis azt láttam, amikor a csatorna igazgatója oktatta ki az önjelölt prófétát a globalizációnak nevezett jelenség és tendenciák jellemzőiről: "Maga beállt egy átlag méretű képernyőbe és üvöltözni kezdett Amerikáról meg demokráciáról. Pedig nincs Amerika és nincsen demokrácia! Nincs egyéb, mint IBM, ITT, AT&T, DuPont, Dow, Union Carbide és Exxon. Ezek a mai világ államai. Mit gondol, miről beszélnek az oroszok az államtanácsban? Csak Marxról? Fogják a lineáris programtáblázatokat, a statisztikákat, az optimális lehetőségeket és kiszámítják a tranzakciók és a beruházások várható hasznát, akárcsak mi. Nem ideológiák és nemzetek világában élünk már, Mr. Beale. A világ nem egyéb, mint vállalkozások testülete, melynek állandó meghatározói a könyörtelen igazgatósági rendeletek. A világ egy vállalkozás, Mr. Beale. Amióta csak az ember lejött a fáról."
A film tehát brutális őszinteséggel mondja ki mindazt, amit az oligarchák legszívesebben a szőnyeg alá söpörnének: azt, hogy a turbókapitalizmus és a végletekig hajszolt fogyasztói szemlélet, a profithajhászás felszámolta a demokrácia értékeit, a média leszoktatott az önálló gondolkodásról és a képernyőre üveges tekintettel bámuló zombikat kreált belőlünk; azt, hogy a technicizált világban már csak keveset számítanak a valóságos emberi interakciók; azt, hogy csak az érdemes az "elismerésre", aki 90-60-90-es paraméterekkel rendelkezik, akinek drága luxusautója van, vagy aki úgy néz ki, mint egy szteroidokkal Góliát méretűre pumpált egyketted-agyú idióta. "Akár jó, akár rossz, így van. Az egész világ humanoiddá válik. Embernek látszó, de mégsem emberi lényekkel van tele, ez mindenütt így van, nem csak nálunk. (...) A világ egész népessége tömegben gyártott, beprogramozott, megszámozott árucikké válik."
Értékelés: 10/10
Hálózat
(Network)
színes, amerikai filmdráma, 121 perc, 1976
rendező: Sidney Lumet
forgatókönyvíró: Paddy Chayefsky
operatőr: Owen Roizman
díszlettervező: Edward Stewart
jelmeztervező: Theoni V. Aldredge
zene: Elliot Lawrence
producer: Howard Gottfried
látványtervező: Philip Rosenberg
vágó: Alan Heim
szereplő(k):
Peter Finch (Howard Beale)
Faye Dunaway (Diana Christensen)
William Holden (Max Schumacher)
Beatrice Straight (Louise Schumacher)
Ned Beatty (Arthur Jensen)
Robert Duvall (Frank)
Wesley Addy (Nelson)
Ken Kercheval (Merrill Grant)
Lee Richardson (Narrátor hangja)
|