Cégér





 
Tudástár

 
Citátor

Kattints a képre!

 
Látható kéz

Kattints a képre!

 
Plakátok

Kattints a képre!

 
Az igazi tisztviselő

 
Ajánló

Kattints a képre!

 
Külkalandozó







 
Update
Update : Nihil Valley

Nihil Valley

  2013.10.29. 23:00

"Az unatkozó fiatalok szubkultúrájáról lesz szó, azokról, akik nem tudnak mit kezdeni azzal, hogy annyira szabadok és annyira primitívek. Ez a film már akkor megjósolta mindezt, amikor a jelenség még egyáltalán nem is létezett." (Puzsér Róbert a Mechanikus Narancsról, in A hét mesterlövésze. Az 50 legjobb film. Puzsér Róbert rádiós beszélgetései. I. kötet. Scolar Kiadó, Budapest, 2012, 48. p.)


A nagyobb települések lakótelepein, közösségi terein vagy a nagyvárosok agglomerációjában tengődő, kallódó, bármilyen értelmes tevékenységet realizálni képtelen, a közösség hasznát is előmozdító tevékenységet ellátni nem képes, mosdatlan szájú, tucatzenét bömböltető és garázda magatartást kifejtő galerik, bandák, céltalan és nihilista, fiatalkorú és/vagy fiatal felnőtt egyedek. Ugye mindannyiunk számára ismerős ez a jellegzetesen XX. század végi és XXI. század eleji jelenség. Először talán az Osztály vigyázz című film megtekintése közben találkoztam az önmaga menedzselését és a közvetlen környezetével folytatott interakcióját moderálni nem tudó, az éterben lebegő és önnön szociális kiszolgáltatottságát, valamint félelmét erőszakra konvertáló huligánokkal, akik az oktatók rémeiből a "the end" felirat megjelenését megelőzően azért mégiscsak a szocializáltság jeleit mutató, emberszabású karakterekké váltak. (És igen, Coolio zenéje még mindig alkalmas arra, hogy a kilátástalanság, a byroni spleen életérzését bűnözésben kiélő generáció életérzéseit illusztrálja,)

1968 sok szempontból jelentett fordulópontot az európai társadalomfejlődésben. A prágai tavasz vérbe fojtása megmutatta, hogy egy önmaga szabadságát kereső nép illúzióit még mindig sikerrel lehet sárba tiporni. Nyugat-Európán pedig ekkor söpört végig az az újbalos értelmiség által generált és később a neoliberalizmus védőszárnyai alatt menedékre lelő mainstream picsogás, amely végül azt eredményezte, hogy egy Daniel Cohn-Bendit nevű agitátor vezénylete alatt  a Sorbonnera járó egyetemisták minden cél nélkül mentek neki a barikádokon a rend éber őreinek. 1789, 1848 és 1945 érthető célkitűzéseket felmutató forradalmával szemben itt már a kaotikum vált uralkodóvá. Ugyanakkor nem lehetett elpalástolni azt sem, hogy - Varró Dániel szavaival élve - valami nagyon félrement: a jóléti állam a válság jeleit mutatta, egyre nagyobb és nagyobb tömegek váltak polarizálttá és az underclass rétegek mind riasztóbb méreteket öltő számát már a statisztika államgépezet szolgálatába állításával sem lehetett többé véka alá rejteni. A frankfurti iskola tagjainak társadalombírálata ezért szükséges (de nem elégséges) feltétel volt, ám az utcára szabaduló új generáció értelmetlen törés-zúzása nem oldotta meg ezen kataklizmákat. Sőt...

A gyűlölet című film már 1995-ben meggyőzően mutatta be, hogy hova is vezet a new generation lelki sebeket felszínre hozó depressziója, az elhanyagoltság, a periféria szorultság és az értékek nélküli élet állandó fenyegetettsége. A film igazi multikulti csemege: egy Párizs utcáin vegetáló zsidó, néger és arab srác mindennapjait mutatja be, brutálisan jó kritikát fogalmazva meg egyben a társadalom egészével szemben is.

Matthieu Kassovitz rendezőben ugyan megvan az arra való hajlam, hogy puszta hiperliberális jajveszékelésbe csomagolva mutassa be a Párizs utcáin elburjánzó öncélú erőszak és garázdaság jelenségét (néger hősünk úgy véli, hogy sikerrel lokalizálja minden középkorú, közepesen jól öltözött pléhpofában Jean-Marie Le Pen tipikus bázisszavazóját), ám végül sikerrel emelkedik fel a "be vagyunk szarva, gyerekek" kezdetű, szadeszes szájízű klisé propagálásán.  Így jósolhatta meg előre az ezredfordulót követően tendenciaszerűvé váló zavargásokat, a szociális feszültség szülte rombolást (a valamikori ludditák utódai aztán tényleg mindent képesek szétverni, ami az útjukba kerül) és mutathatta be a káosz és anarchia legkisebb jelét is könnygázzal, gumilövedékkel és vízágyúval szétverő, pánik jeleit mutató közhatalom nyers és kíméletlen arcát. Amire a válasz aztán az erőszak erőszakot szül láncreakciója: újabb értelmetlen tombolás a magukra hagyott, önmagát elhagyó és leíró fiatalság részéről.

A filmen végigvonul egy viccként aposztrofált, azonban húsba vágóan keserű motívum is, mely szerint:

a társadalom kiesik az ötvenedik emeletről. Miközben zuhan, azt mondogatja, hogy nyugtassa magát: "Eddig minden rendben. Eddig minden rendben. Eddig minden rendben. Eddig minden rendben." Nem a zuhanás számít. A leérkezés.

Mondjuk ki végre: kurvára semmi sincs rendben. A fiatalság körében tapasztalható demotiváltság, apátia és sehova nem tartozás érzésére fel kell figyelni és megoldást kell találni. Ez azonban nem a fiatalok diktatúrája, legalábbis úgy biztosan nem, ahogy Cohn Bendit úr gondolja. Ha nem akarjuk, hogy földre érkezéskor egész társadalmunk széttrancsírozódjon, ideje tennünk is valamit az állandó sipárgáson túl... Ehhez pedig első számú kötelességünk, hogy célt adjunk fiataljainknak, elsősorban mi, fiatalok. Ez a mi munkánk és nem is kevés.

Értékelés: 10/8

A gyűlölet

(La haine)

fekete-fehér, francia filmdráma, 95 perc, 1995

rendező: Mathieu Kassovitz
forgatókönyvíró: Mathieu Kassovitz
operatőr: Pierre Aim
jelmeztervező: Virginie Montel
zene: Assassin
producer: Christophe Rossignon
látványtervező: Giuseppe Ponturo
vágó: Mathieu Kassovitz, Scott Stevenson

szereplő(k): 
Vincent Cassel (Vincent)
Said Taghmaoui (Said)
Hubert Kounde (Hubert)
Abdel Ahmed Ghili (Abdul)
Karim Belkhadra (Samir)
François Levantal (Astérix)
Benoît Magimel (Benoît)

Még nincs hozzászólás.
 
Hozott Isten!

 
Zöldfelület

Kattints a képre!

 
Filmismertetők

Kattints a plakátra!

 
Fordítva

Kattints a képre!

 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Whistler kutyája

 
Biztonságos böngészés

 
Népszerűsítő csíkok

 
Népszámláló
Indulás: 2011-12-24
 
Nemzetközi helyzet
free counters