Kémek, mint ti
2013.02.06. 00:26
Cary Grant egy Alfred Hitchcock rendezésében készült hidegháborús spionfilmben próbálja elkerülni a Rushmore-hegy Theodore Roosevelt arcmását formáló reliefjén a szabadesés empirikus megtapasztalását. Már önmagában ezért a jelenetért is érdemes megtekinteni az Észak-északnyugat című alkotást, de a szövevényes kémhistória többi kockája is igazai delikáteszként szolgálhat a nézők számára.
Hitchcock a kémkedés modern fázisát megteremtő hidegháborús atmoszférát dolgozta fel ezen opusában. E korszak fő attribútuma az atomfegyverek miatt keletkezett kölcsönös elrettentés és fenyegetés stratégiája mellett az egyes ügynökségek számára szolgálatot teljesítő hím-és nőnemű spionok számának szignifikáns növekedése. A kémek többsége tervrajzokat vagy haditerveket igyekezett eltulajdonítani, a horror, thriller és késleltetés mesterének főhőse pedig államtitkot képező adatokat.
Roger O.Thornhill (Cary Grant), a szürke és monoton életet élő reklámszakember tipikus kispolgári életvitelt folytat. Egy klienseivel folytatott étkezést megszakítván két, általa nem ismert figura egy gépjárműbe tuszkolja, majd miután nem hajlandó a megbízójuk számára releváns információkat szolgáltatni bizonyos szigorúan ellenőrzött adatokról, öntudatlan állapotba helyezik és egy szerpentines úton elindítva próbálják megszabadítani evilági problémáitól. Hősünk azonban túléli az emberölési kísérletet és már kezdenénk azt hinni, hogy egy borgőzös éjszaka képzelgéseit állítja be valóságként, amikor újabb kavalkádba keverik, végképp útjára indítva a "tévedések vígjátékát": az ENSZ székházában egy diplomata holtteste mellett találják, kezében a corpus delictiként funkcionáló tőrrel.
Sűrű macska-egér hajszák közepette ismerkedik meg Eva Kendallal (Eva Marie Sant), aki a hitchcocki hagyományoknak megfelelően némi skandináv beütéssel büszkélkedhet, történetünkben pedig újabb komplikációk hordozójaként színesíti az amúgy is fordulatos eseményláncolatot. Roger kémek és titkosügynökök, az amerikai, illetve szovjet érdekeket képviselő ellenérdekű felek csatározásai és egy azóta filmtörténeti legendává avanzsálódott jelenet - a permetező repülőgépről sérelmére elkövetett újabb likvidációs kísérlet - közepette próbál a happy end felé lavírozni, miközben a szentimentális szegmens sem marad feltérképezetlen a nagyérdemű előtt.
Hitchock a zseniális késleltetési technikának köszönhetően a végletekig feszíti a húrt (ennek fő bizonyítékai a már említett sivatagi jelenet, illetve a Rushmore hegyen kibontakozó "függő játszma") és bármelyik, napjainkban tucatszámra vetített C kategóriás akciófilmet kenterbe verve tárja elénk egy menekülő ember megpróbáltatásait ebben a páratlan tempójú és ritmusú emberi drámában. A műfaji besorolást tekintve pedig egy hibrid alkotással állunk szemben, hiszen a kalandfilm és a thriller motívumai mellett komikus jelenetek is széles spektrumon mozogva szerepelnek ebben a lebilincselő történetben.
Értékelés:10/10
Észak-Északnyugat
(North by Northwest)
színes, amerikai thriller, 131 perc, 1959
rendező: Alfred Hitchcock
forgatókönyvíró: Ernest Lehman
zeneszerző: Bernard Herrmann
operatőr: Robert Burks
díszlettervező: Frank R. McKelvy, Henry Grace
látványtervező: Robert F. Boyle
vágó: George Tomasini
szereplő(k):
Cary Grant (Roger O. Thornhill)
James Mason (Phillip Vandamm)
Martin Landau (Leonard)
Eva Marie Saint (Eva Kendall)
Jessie Royce Landis (Clara Thornhill)
Leo G. Carroll (Professzor)
Josephine Hutchinson (Mrs. Townsend)
Philip Ober (Lester Townsend)
|