Cégér





 
Tudástár

 
Citátor

Kattints a képre!

 
Látható kéz

Kattints a képre!

 
Plakátok

Kattints a képre!

 
Az igazi tisztviselő

 
Ajánló

Kattints a képre!

 
Külkalandozó







 
Update
Update : Mesél a bécsi lejtő

Mesél a bécsi lejtő

  2012.09.17. 14:25

Az 1945. május 8-i birodalmi kapitulációt követően Bécs városa az impériumváltás nyomán négyhatalmi (amerikai, szovjet, brit, illetve francia) igazgatás alá került, azaz annak dacára, hogy a szovjet érdekszférába tartozott, négy zónára osztották. Alapvetően ez a közege Carol Reed flmjének, ahol is a fiatal amerikai ponyvaíró, Holly Martins (Joseph Cotten) a churchilli paradigmával konform módon nem talál mást, mint vért, verítéket és könnyeket, konkrétabban kibontva romos kőhalmokat, az utcákon bizonytalanul masírozó vagy dzsippeken száguldozó katonákat, rossz fizimiskájú embereket, illetve az általános élelmiszer-és áruhiány miatt virágzó feketekereskedelmet.


Így aztán minden attribútum adott ahhoz, hogy egy aránylag jól kidolgozott, bár nem mértani pontossággal kalkulált film noir krimi első számú főhősévé avanzsálódjon az eredetileg szerencsétlen balesetben elhunytnak tekintett barátja, Harry Lime (Orson Welles) jogképességének megszűnése után vizslatva.

Az Agatha Christie krimijein szocializálódott publikum ezúttal vélelmezhetően csalódni fog, mert az egy főre eső meghökkentő fordulatok száma ebben az opusban meglehetősen redukált, de a történet azért sokkal szofisztikáltabban kidolgozott, mint a napjaink esztelen akciójeleneteit felsorakoztató botrányos fércmunkák.  A filmnek ugyanis igazi hangulata van: a háború utáni Bécs, mint díszlet igazán eltalált, akárcsak a rendre visszatérő árnyjáték, amivel figyelmünket fenntartani igyekszik a rendező. Emellett számos motívum is megjelenik (a labdáját szinte már idegesítő módon szorongató stréber kövér gyermek, illetve az Orson Welles lábához dörgölőző macska), amelyek hozzájárulnak az élmény fokozásához. (Mellékes, de semmiképp sem humormentes szál, hogy Hollyt kora egyik ünnepelt amerikai írójának vélik az egykori császári város irodalombarát polgárai, így egy kínosan elkúrttá vált szépirodalmi beszélgetőest is szerepel az eseményláncolat repertoárján.)

Az eddig leírtakból szinte egyenesen következik, hogy (bár kétségtelenül a Prater-beli jelenet viszi a prímet, legalábbis nálam), a történet a bécsi csatornarendszer  labirintusába alászállva ér zenitjére, mintegy szimbolizálva a negatív szereplő jól megérdemelt büntetésének elkerülhetetlenségét, netalán a háború előtti rezsim illusztris tagjaira is vonatkoztatva azt. A Harmadik ember című alkotás mindenképpen érdemes arra, hogy egyszer végignézzük, még ha nem is tekinthető halhatatlan darabnak.

Értékelés: 10/7

A harmadik ember

(The Third Man)

fekete-fehér, angol thriller, 93 perc, 1949

rendező: Carol Reed
író: Graham Greene, Alexander Korda
forgatókönyvíró: Graham Greene, Carol Reed, Orson Welles
zeneszerző: Anton Karas
operatőr: Robert Krasker
vágó: Oswald Hafenrichter

szereplő(k): 
Joseph Cotten (Holly Martins)
Orson Welles (Harry Lime)
Alida Valli (Anna Schmidt)
Trevor Howard (Calloway)
Paul Hörbiger (Porter)

Még nincs hozzászólás.
 
Hozott Isten!

 
Zöldfelület

Kattints a képre!

 
Filmismertetők

Kattints a plakátra!

 
Fordítva

Kattints a képre!

 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Whistler kutyája

 
Biztonságos böngészés

 
Népszerűsítő csíkok

 
Népszámláló
Indulás: 2011-12-24
 
Nemzetközi helyzet
free counters