| Update : Zene a filmművészetben |
Zene a filmművészetben
2013.11.28. 23:05

Vannak olyan zenei opusok, amelyek talán nem is önmagukban, hanem valamely kultikussá vált film "betétdalaként" váltak híressé. Számtalan, klasszikusnak számító zenei művet építettek be egy-egy mozgóképi alkotás keretei közé és vannak olyan zenei művek is, amelyeket kifejezetten valamely filmhez komponáltak. Az alábbiakban ezen melódiákat igyekszünk összegyűjteni a teljesség igénye nélkül.
Albioni Adagioja számomra egyszer és mindenkorra egybeforrt Orson Welles legjobb munkájával, A Perrel, amely a Kafka-regény első filmes adaptációját jelentette (1993-ban készült egy kevésbé monumentális remake) és olyan sztárokat vonultatott fel a vásznon, mint Anthony Perkins, Romy Schneider és Jeanne Moreau.
Az "As Time Goes By" Sam, a néger bárzongorista általi eljátszását követően jön ki nyilvánosan a sodrából a Casablanca Rick Blaineje (Humphrey Bogart), egyébként teljesen érthető okokból: a Bergman által kért szám felhangzásával egy fájó románc mély sebeit sikerül felszakítani az időtlen klasszikussá vált romantikus filmben.
Aram Khachaturian pörgős száma, a Sabre Dance volt az egyik vezérmotívuma Billy Wilder 1961-es vígjátékának, az Egy, kettő, háromnak, amelyben a Coca Cola németországi leányvállalat-vezetőjének kell kapitalistát faragnia egy megrögzött szocialista agitátorból, aki nem mellesleg egyenesági leszármazójának is csapja a szelet.
Richard Strauss Imigyen szóla a Zarathustrája szerepel nyitó motívumként a Stanley Kubrick által rendezett 2001 - Űrodüsszeiában. A monumentális űreposzban emellett felcsendül az ifjabbik Johann Strauss szerezte Kék Duna keringő is.
Patrick Gilmore pattogós, feledhetetlen polgárháborús nótája az egyik vezérmotívuma egy másik Kubrick-alkotásnak, a Dr. Strangelove-nak is, amely egy sajátos hangvételű hidegháborús szatíra keretein belül mutatja be a kölcsönös elrettentés uralta bipoláris világrend ügyes-bajos erőfitogtatásait.
Nino Rota feledhetetlen muzsikája teszi még időtállóbbá a Keresztapát. Coppola egyenesen Olaszországig utazott, hogy megnyerje a trilógiává terebélyesedő családdrámának a Fellini-filmekben már bizonyított zeneszerzőt.
A Nibelung gyűrűjében megismert örök becsű Wagner-zene, a Valkűrök lovaglása a Fellini által rendezett, önéletrajzi ihletésűnek is betudható filmben, a Nyolc és félben hangzik fel. A muzsika emellett a Coppola által rendezett Apokalipszis mostban is feltűnik, a harci helikopterek támadásának zenei aláfestéséül.
Thcaikovsky örök érvényű opusa, a Hattyúk tava "hattyú-témája" több klasszikus horrorfilm visszatérő témája: így szerepel a klasszikus Drakula-adaptációban (Lugosi Bélával a címszerepben), a Múmia 1932-es változatában, de a Sherlock Holmes magánéletében is ezt hegedüli a Robert Stephens által megformált magándetektív.
Ha klasszikus spagettiwesternt akarunk látni, akkor ajánlom, hogy tekintsünk meg pár Sergio Leone-darabot, példának okáért a Jó, a rossz és a csúf című filmet, amely nem csak Clint Eastwood bravúros alakítása, de Ennio Morricone fülbemászó dallama nélkül sem lenne az a kultikussá vált filmköltemény, amelyet megismerhettünk.
Egy másik Morricone-szerzemény a Belmondo fémjelezte Profiban található, amely a francia titkosszolgálat egyik parancsnoka kálváriájának hiteles zenei aláfestéséül szolgál.
Bónusz: itt ugyan egy film képkockáinak zenei klipben való szerepeltetéséről van szó, de minden idók legjobb filmjének, a Fritz Lang által rendezett Metropolisnak állított gyönyörű emléket a Queen száma, a Radio Gaga.
|
Nem fért már ki, de utalnék még a Mechanikus narancs Alexének Beethoven-mániájára, illetve arra, hogy Milos Forman Amadeusa a Mozart-Salieri afférnek állít emléket.