Kegyetlen játékok
2013.02.18. 20:44
A Szabó István rendezésében készült magyar-osztrák-német koprodukció révén első ízben sikerült magyar vonatkozású filmnek bekasszíroznia a hírneves Oscar-díjat: 1982-ben a Mephisto a legjobb idegen nyelvű film kategóriájában nyerte el a szobrot. A film az egyéni autonómia és a karrier érdekében történő önfeladás relációit boncolgatja, ezzel emelkedvén olyan magaslatokba, amelyre egyszer már felkapaszkodott az Aranypolgár vagy a Fellini-féle La Dolce Vita.
Nem véletlenül fogalmazott akként a The New York Daily News zsurnalisztája a film láttán, hogy "a Mephisto éppoly nagystílűen teátrális, mint főszereplője, az osztrák Klaus Maria Brandauer, akinek hihetetlenül dinamikus játéka a fáradhatatlan egoista Höfgen szerepében olyan káprázatos bűvészmutatvány, amely már önmagában is megéri a belépőjegy árát."
A film a Brandauer által alakított Hendrik Höfgen kálváriáját mutatja be, némileg 180 fokos fordulatot hajtván végre Goethe klasszikusának (Faust) tematikáján: Höfgen, a vidéki varieté-műsorok bohém fellépőjéből a nemzetiszocialista rezsim "koronaszínészévé" avanzsálódó művész Mephisto gúnyájába bújva hódítja meg a világot jelentő deszkákat, ennek ára azonban a valódi Luciferekkel történő lepaktálás. Karrierje érdekében sutba vágja korábbi elveit és a "kultúrbolsevizmus" emblematikus figurájából a hitleráj teátrumainak ünnepelt előadóművészévé alakul át. Ennek érdekében minden súrlódást vállal: megszakítja minden nemű kapcsolatát néger szeretőjével, a polgári-liberális értékeket valló feleségével és köztársaság-féltő famíliájával, egykori "harcostársaival" és barátaival. Nyilvánosan vállalt közszereplései alkalmával a rendszer elvárásaival konform beszédekben élteti a "germán géniuszt" és az "árja faj kulturális szupremáciáját", mígnem ráeszmél, hogy a piedesztálra emelt celebritás képe csak illúziónak bizonyult: a totalitárius rezsim nem tolerálja a különvéleményeket és párhuzamos indokolásokat.
Höfgen akként gondolkodik, hogy ő csak elfogadta a közhatalom gyakorlói által kínált lehetőségeket talentumának egyszerűbb kibontakoztatása végett, hiszen Hamletet vagy Mephistót játszani minden politikai berendezkedés esetén a színjátszók elé támasztott, vállalható kihívás, sőt, kötelesség. A művészet szabadsága és önkifejező technikái ekként degradálódnak ebben a szorongatott szituációban a kollaboráció segédeszközeivé és a meghasonulás szimbólumaivá. Höfgen "csak" arra vágyik, amire az Aranypolgár Charles Foster Kane-je, illetve az Édes élet Marcello Rubinija: a közönség szeretetére - ennek elérése végett pedig legitimálható érvnek tartja a nemzetiszocialista kabinettel történő megegyezést, szemben az emigrációval, amit a kor tudományos és művészeti életének megannyi figurája választott. Egy pontig talán el is hiszi, hogy ennek révén autentikus tényezővé vált - egészen addig, amíg "mecénása", a generális nem szembesíti a valósággal: hol zsarnokság van, ott mindenki szem a láncban - de nem több ennél. A rezsim érdekében tett szerepvállalása hiábavalónak bizonyult: a reflektorlámpák fényével megvilágított, hunyorgó Höfgen a záró jelenetben az egykori kabarészínpadok ismeretlen komikusánál is jelentéktelenebb mellékszereplővé fokozódik le.
Értékelés: 10/9
Mephisto
színes, magyar-osztrák-német filmdráma, 139 perc, 1981
rendező: Szabó István
író: Klaus Mann
forgatókönyvíró: Dobai Péter, Szabó István
zeneszerző: Tamássy Zdenkó
operatőr: Koltai Lajos
vágó: Csákányi Zsuzsa
szereplő(k):
Klaus Maria Brandauer (Hendrik Höfgen)
Cserhalmi György (Hans Miklas)
Krystyna Janda (Barbara Brukner)
Bánsági Ildikó (Nicolette von Niebuhr)
Rolf Hoppe (Tábornagy)
Andorai Péter (Otto Ulrichs)
Karin Boyd (Juliette Martens)
|