Gajzágó László: A nemzetközi jog eredete, annak római és keresztény összefüggései... (1942) - Részlet |
|
2024.11.29. 10:17 |
A nemzetközi jog eredete, annak római és keresztény összefüggései, különösebben a spanyol nemzetközi jogi iskola
Befejezés
Amint az előadottakból látható volt, az életet tudományukkal figyelő, sőt az életben, s annak legmagasabb fokú gyakorlati megnyilvánulásaiban ama időkben maguk is a legközvetlenebbül résztvevő, s azoknak irányítására is messzemenően befolyó egyházatyák és skolasztikus szerzetes tudósok képezték ki és hozták ki először tudatos formákban a modern «ius gentium»-nak, az igazi «népek jogának», első tételeit
|
|
Kalmár Gusztáv: A tengerek a világpolitikában (1942) |
|
2024.11.18. 13:46 |
A tengerek már évezredek óta éppen úgy céljai a hatalmi törekvéseknek, mint a szárazföldek. Azonban jóval később lettek egymással összeütköző hatalmi törekvések, azaz ellentétes geopolitikai erővonalak találkozó, összeütközés-helyévé. Elő-Ázsia területén Asszíria, Babilónia és a Nílus völgyében Egyiptom jellegzetes hatalmi, imperialista politikát folytatott a szárazföldön, de a tengerrel alig, vagy egyáltalán nem törődött. Nem volt jelentősége a tengernek a perzsa hódító politikában, a kínai nagyhatalmi törekvésekben, sőt még Nagy Sándor, Dzsingisz kán, Timur Lenk világhatalmi céljaiban sem. Ezek az ókori és középkori nagyállamok ugyanis éppen olyan szárazföldi hatalmak voltak, mint a középkorban a Német-Római birodalom. Az ókori és középkori gazdasági viszonyok és a mainál lényegesen kisebb igények mellett érthető, hogy nagyhatalmak alakulhattak ki a tengerek teljes mellőzésével.
|
|
Szász Béla: Új magyarság és az új Európa - Bevezetőül (1942) |
|
2024.11.07. 21:15 |
Mélyreható, forradalmi átalakulások korát éljük.
Számolnunk kell azzal, hogy a régi Európa olyan gyökeres átalakuláson esik át, [a]milyenre a népvándorlás kora óta nem volt példa.
Érthető tehát, hogy mindenkit érdekel az a kérdés, hogy mit hoz a holnap.
|
|
Günther Neeße: Szimbólum és utópia az alkotmányban (1960) |
|
2024.10.27. 19:03 |
I.
Az utóbbi évtizedekben az európai filozófia egyre inkább túllépett a tisztán intellektuális megismerés birodalmán, és figyelmét az élet, az emberi lét teljessége felé fordította. E fordulat nem maradt hatás nélkül az alkotmányelméletre sem. Oswald Spengler világossá tette a különbséget aközött, hogy egy népnek alkotmánya van, vagy a nép az alkotmányban van [tételezve]; Carl Schmitt az alkotmányt „a politikai egység természetéről és formájáról szóló átfogó döntésként” fogalmazta meg. A modern közjog közelmúlt-béli, nem elhanyagolható vitái arra szolgálnak, hogy különbséget tegyenek az állam kartális és egzisztenciális alkotmánya között. A két alkotmányos jelenség közötti viszony problematikus, akárcsak a formálás és a történés közötti viszony – vagy mint a birtoklás és a cselekvés viszonya a létezéshez. A különbség különösen akkor válik szembetűnővé, amikor egy közösségben a pozitív alkotmányjogon alapuló, hagyományos állam mellett a még nem rögzült társadalmi viszonyok és politikai események alapján ellenállam alakul ki. Ez volt a helyzet a Németországban, a Weimari Köztársaság idején, 1933 előtt, ahol a szélsőjobboldalon, és bizonyos mértékig a szélsőbaloldalon, a KPD-ben is ellenállamok alakultak. Az NSDAP vezette egyes igazgatási központok már 1931/1932-ben a minisztériumokból rekrutálódó birodalmi kabinet ellenpólusának bizonyultak.
|
|
Molnár Tamás: Az amerikai világbirodalom (1968) |
|
2024.10.12. 16:21 |
– Amerika, Rómához hasonlóan és ugyanolyan vonakodva, világbirodalom lett. Van köztük hasonlatosság? –
A magyar származású Thomas Molnár, egyetemi tanár az utóbbi évek legsikeresebb politikai előadója Amerika-szerte. A televízió politikai vitáin és előkelő folyóiratok hasábjain éles elméjű és eredeti tézisekkel, európai felkészültséggel és az amerikai mentalitás tökéletes ismeretével lépett fel. Lapunknak adott mostani tanulmánya rendkívül érdekes analógiára mutat rá a római világbirodalom és egy „amerikai világbirodalom” lehetősége – vagy lehetetlensége? – között.
|
|
Hamvas Béla: Magyarország kulturális szférái (1938/1942) |
|
2024.10.11. 15:12 |
I. Magyarországnak a sorsa nem engedte meg, hogy sokat foglalkozzon önmagával. Századokon át az ellenségre kellett fordítania szemét, s nem ismerhette meg önmagát úgy, ahogy a nyugati népek közül még a legkisebbek is megtehették. Aki harcol, nem ér rá önismerettel foglalkozni.
|
|
Dvihally Géza: Társadalmi rend, államforma és munka (1940) |
|
2024.10.04. 09:39 |
Manapság sokan összetévesztik a társadalmi rendet az államformával, s ebből sorozatos értelemzavar támad úgy az egyén, mint a köz rovására. Tisztázzuk hát világosan, [hogy] mi a különbség a társadalmi rend és az államforma között, s miként vonatkoznak a munka fogalmához.
|
|
Kászonyi Ferenc: Magyar-szlovák vérközösség (1940) |
|
2024.09.20. 17:46 |
1. Ködkép és valóság
Felvidéki bevonulásunk idején, a Kassa melletti Széplakon, az egyik szlovák tanítónő elkeseredetten fakadt ki a széplaki asszonyok előtt:
- Széplak mindig szlovák volt, és az is fog maradni - mondotta.
Széplak. A legnagyobb jóindulattal sem lehet rá fogni, hogy szlovák név lenne. Ősrégi magyar falu. II. Géza magyar király itt kereken 800 évvel ezelőtt bencés kolostort alapított.
|
|
Ottlik László: Demokrácia és cezarizmus (1938) |
|
2024.08.13. 10:39 |
A demokráciának a diktatúrával való szembeállítása a jelenkor legdivatosabb politikai jelszava. E sorok írója más alkalommal [1] már elvi, kategoriális vizsgálódás keretében rámutatott arra, hogy ez a szembeállítás a komoly tanulmány világánál nem állhatja meg helyét, és hogy az állítólag kibékíthetetlen ellentétetek sem az elméletben, sem a gyakorlatban nem zárják ki egymást.
|
|
Guoth Kálmán: Hatalmi állam és utópia (1937) |
|
2024.08.13. 10:10 |
Ritter, Gerhard: Machtstaat und Utopie. Vom Streit um die Dämonie der Macht seit Machiavelli und Morus. 2. Auflage, München und Berlin, 1941. R. Oldenbourg. 8°, 173 lap.
Minden kornak megvan a maga sajátos prizmája: ezen keresztül néz vissza letűnt nemzedékekre, egyéniségekre, ezek alkotásaira, s értékeli őket a szerint, hogy eszményeit, céljait, vágyait milyen mértékben találja meg bennük. A tudomány célja éppen az, hogy minden rendelkezésre álló eszközzel igyekezzék megszabadulni ezektől a korbeli kötöttségektől, s az egykori életet a maga igazi mivoltában jelenítse meg. Az emberi képességek azonban e tekintetben is nagyon végeseknek bizonyultak a múltban – s még inkább a jelenben. Szinte úgy látszik: a célt talán soha el nem érhető eszménynek kell tekintenünk. Erre az örök célra törni, ezt a lehetőségek szerint megközelíteni mégis szent kötelessége mindazoknak, akik a pillanat horizontján felülemelkedtek, s a múltat nem példatárnak tekintik a mindenkori jelen különböző világnézeti álláspontjainak igazolására.
|
|
Hamvas Béla: Paradoxon az igazságtalanságról (1947) |
|
2024.08.12. 18:28 |
1.
Mivel úgyis csak arról érdemes beszélni, amiről nem szabad, miért ne kezdjem azon, ami a legveszélyesebb? Szerencsére abban a helyzetben vagyok, hogy erre a célra külön új műfajt tudok alapítani. Az új műfajt azokról az angol és amerikai falatozó- és ivóhelyiségekről, ahol az emberek néhány percre diskurálni leülnek, speak-easy-nek nevezem el. A speak-easy minden esetben fenntartja magának a jogot arra, hogy szubjektív legyen, sőt, hogy mások befolyásolásától kifejezetten tartózkodjék. Ez benne a tökéletesen új. Bizonyos tekintetben a superessay-nek felelne meg, legalábbis abból a szempontból, hogy az oktató hangnak még a látszatától is tudatosan óvakodik. A speak-easy senkit sem kíván meggyőzni, és bennem, azt mondhatnám, ellenállhatatlan kényszerűségre éppen a nagyszakállú tudományos és arrogáns világnézeti tanulmány pozitív ellenhatásaként keletkezett. A régi essay-t azért voltam kénytelen feladni, mert az bármilyen szerény lett légyen is, még mindig túlságosan oktrojált. Éppen ezért puerilis [éretlen] műfajnak tartottam, amely tele van hátsó gondolatokkal, problematikadialektikával és szillogizmussal. A speak-easy ezzel szemben a felnőtt ember műfaja. Irálya a másik ember szabad véleménye iránt való feltétlen respektusból fakad, s ezt a maga részére is természetesnek tartja. Eszébe se jut, hogy valakit érvekkel lerohanni megkíséreljen, hiszen feltételezi, a maga véleménye minden felnőtt embernek amúgyis megvan.
|
|
A magyar állam és önálló Erdély (1946) |
|
2024.08.12. 16:48 |
Miért szükséges egy önálló Erdély magyarságának megerősítése?
Csak egy magyarság van, és ez a tétel különösen vonatkozik a Kárpát-medence magyarságára. Ez annyit jelent, hogy a magyar államnak - amennyiben a nemzetet meg akarja menteni -, erről a magyarságról gondoskodnia kell.
|
|
Teleki Pál: A tájfogalom jelentőségéről (1937) |
|
2024.08.12. 10:36 |
Rektori tanév-megnyitó beszéd a Műszaki és Gazdasági Egyetemen
Az egyetemi életnek ily kimagasló ünnepén egy geográfus, úgy gondoltam, leghelyesebben arról beszélhet, azt nyújthatja közönségének, kartársainak, az ifjúságnak és az egyetem barátainak, amivel a földrajz bölcseleti világképünk és józan életrendünk kialakulásához hozzájárulhat.
|
|
Belitzky János: Magyar barokk államszemlélet (1935) |
|
2024.07.29. 17:38 |
A barokk gondolat az elmúlt XVII. század nyugati műveltségű nagy férfijainak, Pázmány Péternek, Zrínyi Miklósnak életfelfogása, az érzelmek és szavak könnyed játékában tobzódó Gyöngyösi Istvánnak költői vénája - de elsősorban a szerzetesi iskolák és a Mária-kongregációk nevelő hatása alól kikerült nemzedékek jellemzője, a XVIII. századi rendi, katolikus Magyarország élet- és államfilozófiája.
|
|
Toporczi Emil: Haza és élettér (1943) |
|
2024.07.02. 09:19 |
Még 1939 márciusában történt, bogy a Cseh-Morva Protektorátus felállítása alkalmából Ribbentrop német birodalmi külügyminiszter fogadta a közismert angol lapnak igazgatóját, Ward Price-t, aki előtt a következő nyilatkozatot tette: »A nagy nemzetek expanziója elkerülhetetlen és szükséges. Lám, az angolok elfoglalták a földkerekség majd egynegyed részét. Mi, németek sokkal mérsékeltebbek vagyunk, mert mi megelégszünk szükséges életterünk biztosításával. Ez azt jelenti, hogy a közelünkben lévő kisebb és középállamoknak [sic!] szorosabb politikai és gazdasági kapcsolatba kell kerülniük a Német birodalommal. Akár akarják Önök, angolok, akár nem, a birodalom ezen terjeszkedését nem fogják megakadályozhatni. Mi nem avatkozunk be az Angol birodalom belső ügyeibe, éppen ezért hagyják, hogy mi is szabadon járhassunk utunkat«.
|
|
Toporczi Emil: A Duna-völgyi kérdés új megvilágítása (1938) |
|
2024.06.19. 16:35 |
1919. március 27-én bizalmas értekezletre jöttek össze Párizsban az Egyesült Államoknak a béketárgyalásra kiküldött teljhatalmú képviselői, Lansing külügyi államtitkár vezetésével Mr. White, Mr. Herter és General Bliss. Az értekezlet célja többek között az volt, hogy meghallgassák két közép-európai megfigyelőjüknek, Captain Rooseveltnek és Prof. Coolidge-nak a magyarországi eseményekről szóló helyzetjelentését, azután, hogy megtárgyalják, miképpen volna lehetséges a kommunista forradalom által felborított jogrendet ismét helyreállítani. A megindult vitában kétféle javaslat került szóba.
|
|
Toporczi Emil: Örök eszmék - Új Európa (1941) |
|
2024.06.18. 06:33 |
„Örök eszmék – új Európa” címmel tartott csütörtökön a Magyar Külügyi Társaságnak dr. Eöttevényi Olivér elnöklésével lefolyt ülésén, a Parlamenti Múzeum nagytermében dr. Toporczi Emil előadást, aki érdekesen fejtegette, hogy most, amikor az új Európába lépünk, annak mezsgyéjén számot kell vetnünk önmagunkkal, le kell mérnünk azokat a történelmi erőket, amelyek helyzetünket az új életegységben megszabják, világosan fel kell ismernünk azt, hogy az új Európában mi csak valamely különleges szerv lehetünk, mint az emberi szervezetben az agy, agygerinc, vagy a szív. Szerepünk tehát lehet pótolhatatlan, de már nem független, az új organizáció kifelé; más világrészek felé megnyilvánuló életjelenségeitől.
|
|
Török Árpád: Jobboldal - baloldal (1938) |
|
2024.06.01. 11:30 |
Politikai életünk ma teljesen a jobboldaliság jegyében áll. Pártok és politikusok büszkén vallják magukat jobboldalinak, és többen megkísérelték kifejteni a jobboldaliság, illetőleg a jobboldali politika elméletét. Ezekkel az elméletekkel rendszerint egy kis baj van, mert mindenki azokban a szempontokban jelöli meg a jobboldaliság jellegzetességét, melyek vagy az ő politikai világképében bírnak különös fontossággal, vagy pedig a pillanatnyi politikai helyzetben van bizonyos jelentőségük. Ez a bizonytalanság a jobboldaliság elmélete tekintetében nem is meglepő, hiszen jobboldali politikai elméletről abban az értelemben, mint ahogy konzervatív, liberális, demokratikus, stb. politikai elméletekről beszélhetünk, alig lehet szó.
|
|
Trócsányi György: A magyar nemzeti lélek vívódásai (1934) |
|
2024.05.05. 13:11 |
«Vagy lesz új értelmük a magyar igéknek,
Vagy marad régiben a bús, magyar élet.»
Ady
Minden öntudatra ébredt nép a maga sajátos különlétét, mély élményként értéknek tudja, igyekszik azt a maga tisztaságában megőrizni, s másokkal, az idegennel, az ellenséggel szemben megvédeni. E célból számba veszi saját erejét, mérlegeli a fenyegető veszélyeket, kikérdezi a múltat, s fürkészi a jövőt. Keresi létének célját és értelmét. Ezen gondolatok, törekvések, s a kísérő érzelmek egymással való kapcsolódásának, tudatos és tudatalatti küzdelemnek eredője a nemzeti lélek.
|
|
Kemenczy Gábor: Vissza az ősi alkotmányhoz (1936) - Részletek |
|
2024.05.05. 09:34 |
»Akik néked hízelegnek, én nemzetem,
azok csalnak meg és veszítenek el tégedet.«
(Zrínyi)
Elöljáróban
A nemzet lázas és beteg. Ez a láz és betegség nem új, nem a közelmúlt, de hosszú évtizedek kísérő tünete. Hol erősebben, hol gyengébben, de állandóan rázza és emészti a nemzetet. A magyar nép, amelyben tagadhatatlanul annyi őserő, alkotóképesség rejlik, tétovázva, döcögve halad; nem egyszer megakad, céltalanul ingadozik, s mindezek mellett más népek versenyében lemarad.
|
|
|