Update : Milotay István: Népi válság, népi Magyarország (1943) - II. rész |
Milotay István: Népi válság, népi Magyarország (1943) - II. rész
2022.02.15. 21:48
V.
A népi azonosulás
Ahhoz a kérdéshez, hogy ki számítható, ki minősíthető népi írónak, szorosan kapcsolódik az a másik; csak a paraszti származású írói tehetségek, vagy a polgáriak is annak tekinthetők, ha a nép életét, sorsát, küzdelmeit, érzelmi és erkölcsi világát teszik megfigyeléseik, átélésük művészi anyagává, s ezt közvetítik olvasóikhoz? Eszerint viszont az az író, aki népi származású ugyan, de témáit a polgári élet élményeiből, hőseiből, problémáiból meríti, s ezeket úgynevezett polgári lélekkel éli át, ugyanilyen szemléleten át közvetíti, már nem számítható népi írónak.
Nehéz és fogas kérdés ez, mert nem lehet egykönnyen meghúzni a különböztetést meghatározó alapvonalakat a népi és nem népi író között. Jókai, például, pompás népi tárgyú regényeket, elbeszéléseket írt, mégsem számítható népi írónak. Ugyanígy Mikszáth sem, pedig se szeri, se száma a népéletbe nyúló, azt tükröztető, nemcsak a külső megfigyelés, de a belső átélés hitelességét ragyogtató munkáinak. De ő reá ugyanúgy, mint Jókaira, azt lehet mondani, hogy végeredményben mindketten a vezető középosztály, Mikszáthot illetőleg a dzsentrivilág- és emberszemlélet képviselője.
Ezen a vonalon még Tömörkény István népi írói mivolta is kétségessé válhat, mert ő ugyan igazán csak a kisemberek, a szegedi tanyai települők, a kisparaszt, halász, kubikos, kétkézi munkás életsorsát festette a maguk apróbb-nagyobb gondjaival, tehát a magyar népi világ mélységeibe ereszkedett le, s nem felülről, de alulról, vagy inkább belülről érezte át azok élményeit. És mindezt a rokonlelkiség, az azonosulás olyan művészi tökéletességével, ami tulajdonképpen csak vérség szerint is magyar, azaz ízig-vérig magyar embertől és művésztől telhetne ki. És Tömörkény István egy Stájerországból Ceglédre szakadt derék osztrák vasúti tisztviselőnek volt a gyermeke. Édesapját Steingasser Józsefnek, anyját akiugyancsak osztrák származású volt, Ströbl Máriának hívták. A magyar föld, a magyar környezet áthasonító ereje a legízesebb, legmagyarabb népi írók egyikévé formálta őt. Gárdonyi Gézát tudvalevőleg ugyanígy nem magyar jobbágy vagy polgári ősök bölcsőjébe nringatták, s a Göre Gábor-féle kisiklástól eltekintve, mégis mennyire magáévá tudta élni ő is a magyar paraszt lelki, erkölcsi világának legrejtettebb mozgató erőit is. Igaz, hogy se ő, se Tömörkény nem nyúltak olyan mélyre a népin yomorúság, a szociális elesettség sorskérdéseibe, mint Móricz Zsigmond, Kodolányi vagy Illyés Gyula. Ők a szegénység, a kisember életének azt a másik oldalát is meglátták, ahová egy kis napfény is jut néha, s ezt a napfényt is észrevették.
Íme, mondják népi oldalról, ez az igazi azonosulás, az igazi lelki és szellemi asszimiláció ereje. De ha ez ilyen csodákra képes vadidegen származású emberekkel szemben, akkor egy törzsökösen magyar polgári származású író miért volna képtelen ugyanerre az azonosulásra? Az írói, a művészi fogékonyságnak - ha igazán jelen van - nincsenek határai. Egy magyar, vagy amerikai, vagy francia író az eszkimók életét, gondolkozásmódját, érzelmeit és erkölcseit, belső világát a megismerés, s a kifinomult átélési ösztön erejével épp oly híven visszaadhatja, mint egy tősgyökeres eszkimó. És közben azon, amit ír, mégis megmaradhat, sőt minél nagyobb és igazibb művész, annál inkább meg is érzik rajta a magyar, francia vagy amerikai lelkiség is. Ha az azonosulásnak ez a képessége nincs nemzeti különbségekhez kötve, ugyanúgy nem függ társadalmi különbségektől sem. Tolsztoj, az orosz gróf az orosz muzsik életét, lelki világát az átélés ugyanolyan erejével rajzolta meg, mint a cári, udvari arisztokráciáét.
Nem férhet kétség hozzá, a népi író, vagy a népi származású író otthonosabban érzi magát abban a világban, amelyből ő maga is származik, amelynek életét nemcsak külső megfigyelésből, de a valóságos fizikai és sorsbeli együttélés benyomásaiból, hatásaiból meríti. Az öröklött hajlamokról nem is beszélve. A „kívülről“ jött író viszont a szemlélet, a megfigyelés elfogulatlanságát hozza ugyanezekkel az életjelenségekkel szemben, nem az érzelmi, de a művészi elfogulatlanság előnyét, népi társaival szemben.
Miben áll tehát az írói azonosulás lényege? Erre a felelet népi oldalról így hangzik: a művészi átélés mellett a testvéri rokonszenv, a sorsközösség, a közös vágyak, a közös célok átérzése, a közös gondokban, szenvedésekben, küzdelmekben való maradék nélküli osztozás, tehát a teljes szociális szolidaritás az, ami a népi írót azzá teszi, s a polgári írótól megkülönbözteti. Ha ugyanez a szolidaritás a polgári írót és munkásságát is áthatja a nép iránt, akkor ő is népi író, ennek a szónak totális értelmében.
Nem reánk tartozik, hogy elmerüljünk ennek a kérdésnek feszegetésébe. De talán nem sértjük meg a népi írókat, ha azt mondjuk, hogy a népből jött nagy tehetség előbb-utóbb szűknek kell, hogy érezze a maga számára, érdeklődése, fogékonysága, művészi ambíciója számára ugyanannak az életkörnek benyomásait, amelyben csak gyermek- vagy ifjúkorát töltötte el, hogy aztán, akarja nem akarja, maga is a polgári vagy az úgynevezett polgári társadalom tagja lesz, annak életformáját éli, ismeretségei, baráti összeköttetései odafűzik, s ugyanakkor műveltsége is egyre jobban ennek a polgári, európai műveltségnek közös élményeiből növekszik, látóköre, érdeklődése ezen át tágul, hogy új benyomásokat, új szokásokat, új nézeteket szívjon föl, s új oldalról lássa ugyanazokat a dolgokat, stb. Elzárkózhatik ilyen esetben az elől, hogy mindezzel szemben, akár megértő, befogadó készséggel, akár ellenséges, elutasító magatartással, mint ember é smint művész, egyaránt állást foglaljon? És árulást jelent népiségével szemben,ha igenlő feleletet ad ezekre, maga is felfedezi magában a polgárt, mint ugyanannak a népi egyéniségnek egy más fokozatát, más változatát, más megtestesítőjét?
De ha az irodalmi, művészi azonosulás népi mértékét, bizonyító jeleit könnyebb is megtalálni, ezek keresése a politika területén már sokkal ingoványosabb utakra vezet. Kodolányi János ezeket írja többek közt erről a kérdésről: „Ha lehetséges asszimiláció, ha példák ezrei bizonyítják, hogy nem magyar eredetűek nyelvükben, gondolkozásukban, érzéseikben, örömeikben hamisítatlan, teljes magyarokká váltak, mennyivel inkább lehetséges, hogy a magyarnak született középosztálybeli ember gondolkozásában, érzésvilágában, életszemléletében, életprogramjában népi tudjon lenni. Csak azonosítania kell magát népe sorsával, érdekeivel, szenvedéseivel és örömeivel, csak ki kell nyitnia elhomályosult szemeit a magyar népi szemléletre. Vessük el osztályszemléletünket, lépjünk ki osztályzárkózottságunkból, értsük meg, ami erő, érték van bennünk, az a népünké. Nem irodalmi kérdés ez csak, hanem társadalmi kérdés: hogyan érintkezzünk a néppel, hogyan vezetjük, hogyan rendeljük alá magunkat neki, hogyan szolgáljuk, hogyan tevékenykedünk. Politikai kérdés, hogyan neveljük, magyar módra-e, vagy idegen módra. Hogyan adunk hangot kívánságainak, hogyan igazítjuk, miként tájékoztatjuk. Gazdasági kérdés: hogyan vezetjük rá a gazdasági élet különböző ágaira: állattartásra,kertgazdálkodásra, stb. Nevelési kérdés: milyen a tanterv, milyen módszerekkel bánunk a gyermekkel, hamisítatlan magyar kultúrát adunk-e neki, megszerettetjük-e a fejlődő lélekkel nagy kultúrkincseinket, vagy szolgamód majmoljuk-e a tőlünk merőben idegent? Öntudat kérdése: valljuk-e magunkat minden más nemzettel egyenértékűnek, vagy megalázkodva rebegjük, hogy mindent másoknak köszönhetünk, stb., stb.“
Veres Péter az azonosulást illetőleg egy helyen a következőket mondja: „A vezértehetség, aki a népi gondolatot képviseli, épp úgy születhetik grófok, polgárok, mint munkások és parasztok között. Az ilyen ember nem mellé áll a népnek, hanem azonosul vele testileg és lelkileg. Előbbi osztályénjét leveti, és új ember lesz belőle. Épp oly népi, mint a született népi vezértehetség. A népi élményvilágot nem könyvből tanulja, hanem átéli, a közösséggel való harcos összeforradásban. Eddig bizony, ha szétnézünk a nagyvilágban, a népi származású vezérek nem adtak többet a dolgozó osztályoknak, mint a polgári származású nagyemberek. Sok példa van rá, hogy a nép nagy fiai korlátlan hatalomvágyukban leigázzák és kiszolgáltatják népüket, míg a nem népi származású nagyemberek az életüket szánják rá, hogy felszabadítsák“.
Ez mind helyes dolog, de még mindig nem tisztázza a népi azonosulás kérdését a politikai vonalon. Azzal a népi, társadalmi, irodalmi vagy politikai programmal, amelyet Kodolányi nagy általánosságban megérint, mindenki azonosíthatja magát, és akkor még mindig nyitva marad, mik azok a népi követelések, amelyekkel azonosítania kell magát annak, aki azt akarja, hogy igazán népi politikusnak vagy éppen politikai vezérnek tartsák. Ezer kérdés tolulna itt fel, a parlamentáris népképviselet, vagy a hivatásrendi, vagy a nemzetiszocialista, vagy a kommunista diktatúra kérdéseitől kezdve a földkérdésen, a zsidókérdésen, a szövetkezeti kérdésen, s folytatva a végtelenségig, hogy mindezek közül miben és meddig kell azonosulnia a politikusnak a népi gondolat szerint, hogy mindezen keresztül a néppel is azonosulhasson.
Mert a nép szociális, gazdasági, erkölcsi vagy politikai sorsával, törekvéseivel nagyon sokféleképpen lehet azonosulni. Ennek az azonosulásnak óriási skálája van, aszerint, hogy a politikus mit tart igazán a nép érdekében valónak, s az ide vonatkozó célok vagy kívánságok, követelések köre viszont megint aszerint tágul, vagy szorul szűkebb körre, amint valaki a konzervatívabb vagy radikálisabb megoldáso khíve. Kossuth Lajos például egy olyan programig azonosult a magyar néppel, amely a jobbágyfelszabadítást, a törvény előtti egyenlőséget, a népképviseletet, a sajtószabadságot tekintette a népi felszabadítás teljességének. Táncsics Mihály viszont a kommunista földközösséget tekintette a népi szabadság maximumának, s ezen az alapon azonosult a néppel. A kettő közül melyik ütötte meg tökéletesen a népi politika mértékét? Lehet, hogy Táncsics mélyebben azonosult a néppel program szerint és a lelke szerint is, de mi lett volna, ha az ő politikája érvényesül száz százalékig? Bizonyos, hogy ez hozta volna-e meg a magyarság jobb sorsát, igényeinek, boldogulásának teljes biztosítását is? Nem anarchiába futott volna-e minden, ha a magyar nép a száz százalékig vele azonosuló Táncsicsékra hallgat, s miközben az országot külső ellenségek rohanták meg, a magyar társadalom Táncsics programja szerint a legvadabb belháborúba, véres osztályharcba kezd önmagával? Nem az volt a maximum az adott viszonyok között, amit Kossuthék kivívtak, kivívhattak? A politikában nem az döntő, ami a művészetben: a megalkuvás nélküli kiélése egy eszmének, egy gondolatnak. A politikában minden gondolatot a valóságba kell átültetni, tetté is kell váltani, élő emberek, a tömegek felhasználásával, azok segítségével. Mert a politika nem a képzelettel, hanem a valósággal játszik. Még ha forradalmat csinál, akkor is: az egzigenciák tudománya, a lehetőségek tudománya. S ha ez az érzés nincs meg benne, a politikus forradalmakat is csinálhat a nép nevében, azzal azonosulva, de azok a nép rovására is kiüthetnek, s esetleg több romlást, több kárt okozhatnak neki minden elnyomatásnál. A politikában nem elég maga az azonosulás, itt annak céljai döntenek.
Mikor Károlyi Mihályék és a szocialisták 1918-ban az összeomlás gyöngeségeiből forradalmat csináltak, ezt azzal a jelszóval csinálták, hogy ők száz százalékig azonosultak a magyar nép, a tömegék érdekeivel. S végeredményben az ország összeomlásával, feldarabolásával nemcsak az országot, de a népi, a tömegérdskeket is menthetetlenül örvénybe sodorták.
Látni fogjuk később, hogy ha a néppel való azonosulás alapelvében egyetértenek is a népi irodalom vagy a népi publicisztika képviselői, a módszerek dolgában, a radikalizmus, vagy a mérséklet dolgában nem tudnak közös megegyezésre jutni. Az egyik fél ilyen, a másik amolyan megoldásra hajlik,ugyanazon azonosulás nevében és jogcíme alatt.
[...] XV.
A „falukutatók“
A negyvennyolcas nagy reformmozgalom vezérszellemei annak idején, mielőtt, vagy miközben munkájuk az egész országot átfogó politikai akcióvá szélesedett, azt tűzték ki célul maguk elé, hogy számba vegyék a feudális-patriarkális, földesúri-jobbágyi életforma bajait, a belőle származó társadalmi, gazdasági betegségeket, meg akarták állapítani ezek mibenlétét. Egyszóval diagnózist, terepfelvételt akartak csinálni a magyar nép, az ország közállapotairól. Széchenyi munkásságának tartalmát felerészben ez a terepfelvétel, ez a diagnózis teszi ki. A nemesség, a jobbágyság helyzetéről, a földművelés, az állattenyésztés elmaradottságáról, a szárazföldi közlekedés s a folyami hajózás akadályairól, nehézségeiről, a szabályozatlan folyók, a messze terjengő óriási mocsarak gazdasági, egészségügyi következményeiről, a közműveltség alacsonyságáról, a városok, különösen Budapest építészeti rendetlenségéről, a vezető osztályok erkölcsi és szellemi fogyatkozásairól stb. Ugyanezt a feladatot szolgálták Dessewffy Emil munkái, közöttük az Alföldi levelek a Duna-Tisza vidékének különleges kérdéseiről. Ezekről a bajokról adott írói korképét Eötvös József A falu jegyzőjében, vagy Kuthy Lajos társadalmi zsánerképeiben. Kossuth Lajos hírlapi cikkei, törvényhatósági tudósításai ugyanígy ezeket a bajokat tárták fel, a megoldandó helyi és országos kérdések mibenlétét rajzolták meg, hogy aztán feleletet is adjanak rájuk.
A magyar népi gondolatnak is keresztül kellett mennie ezeken az állomásokon. Azok, akik a költészet hangjain szólaltatták meg az átalakulás vágyait, érzéseit, ezekhez ugyanilyen személyes tapasztalatokból, lelki, erkölcsi élményekből vették az indító erőt. A falukutatók, akik tervszerű, tudatos munkával akarták feltárni ezeket a bajokat, az orvoslást sürgető sebeket, a személyes megfigyelés, az ugyanilyen számbavétel eszközeivel nyúltak ugyanehhez a nagy feladathoz. Jászi Oszkárék is éltek már ezekkel a módszerekkel. Ankétet rendeztek annak idején Balmazújvárosról, mint a magyar agrárszocializmus okainak, tüneteinek klinikai telepéről. Ugyanilyennel kísérleteztek a zsidókérdésről, s ugyanilyen kutató, felfedező utazásokat rendeztek a nemzetiségi kérdés területein, hogy elfogultságtól sötét, egy részében igaz, más részében annál hamisabb képet adjanak az ország közállapotairól, a vezető társadalom, az uralkodó politikai rendszer szelleméről ,hibáiról és mulasztásairól.
E sorok íróját a harmincas évek előtt, mikor a trianoni Magyarországon az értelmiségi rétegek szociális válsága mögött a földkérdés, az agrárszociális válság nagy gondjai is ott sötétlettek a láthatáron - a megismerés, a közvetlen szemlélet és tapasztalat vágya, másrészt a szenvedőkkel, a föld népével, a szenvedő magyarsággal érzett vérségi együvétartozás, a gyötrő azonosultság érzése, s a segíteni akarás láza vitte azokra az utazásokra, amelyek az Ismeretlen Magyarország szerény kísérletében, s a Törvényhatósági tudósítások félbeszakadt sorozatában próbáltak vázlatos diagnózist adni ezekről a bajokról. Oláh György pedig a falukutatókat messze megelőzve, az alföldi földmíves szegénység életsorsának felderítése körül végzett úttörő munkát Hárommillió koldus című könyvével.
A falukutatók a bajok gyökeréig, a részletekig hatoló felderítés és szételemzés szinte górcsövi munkáját akarták elvégezni ezeken a területeken. Féja Géza a Viharsarokban a Békés-csongrádi Tisza-Maros-szöglet társadalomrajzában gyűjtött sokszor megdöbbentő, elszomorító adalékokat. Az agrárszociális nyugtalanság régi, szinte klinikai gócpontja ez a vidék: a nagy uradalmak, a parasztnagybirtok s a kisbérlő, zsellér, munkás- és kubikos szegénység végletei érintkeznek itt a nagy faluvárosok irdatlan határaiban szétszórt tanyavilág, s az apró házakból összezsúfolt rideg, félparaszt, félproletár külvárosok egymásba kuszált problémáival, a munkásbérharcok keserűsége a vallási szekták aberrációival, az intenzív zöldség- és baromfitenyésztés fáradozásai a maradi szemtermelés küzdelmeivel.
Erről a vidékről s ennek népéről irta Vadnay Andor, mikor félszázaddal ezelőtt az Alföld öntözését, s az ezt szolgáló csatornarendszer kiépítését sürgette: „Adjátok meg ennek eszközeit és lehetőségeit, hogy az Alföld négymillió magyarsága, ez a csodás, erős faj saját életrevalóságából, erejéből, szorgalmából megháromszorozódjék, mint a lucernában az arankafolt tányérja terjeszkedjék ki a határszélekig, minden egyéb élőt magába olvasztva. Ezért a fényes, káprázatos jövőért nincsen akkora áldozat, amely nagy volna. Mikor ebben az évben már túl fogja haladni az ötvenezret kivándorló testvéreink száma, én a hangos följajdulástól visszatartani magam nem tudom. Nem a selejtes, a romlott, vagy az élhetetlen emberek, hanem a munkát kereső felnőtt férfiak vándorolnak ki. A legerősebb és a legmagyarabb elem, amelyet munkaerejéért mindenki megcsodál, az Alföld munkása még nem mozdult meg. De látom vergődését, és lelkem együtt vergődik vele. Szemem, mint a velencei rabé, folyton ama lassan és titkon mozgó falra van feszítve, amely napról-napra közeledik és szűkíti börtönünket. Még egy kis időhaladék, még egynéhány arasz, és össze vagyunk zárva.”
„Az én életem tartalmát” - írja Féja könyve előszavában - „a Tiszántúl, s mindenekfelett a déli Tisza-vidék adta, indulataival és forradalmaival, szertelen, tehát történelemre vágyó emberfajtájával. Hosszú esztendők emlékei fűznek hozzá, folyton visszatértem ide, minden zugát bejártam, vonaton, gyalog, parasztszekéren kocogva és tiszai csónakon, a felfedezés izgalmával és a parasztjajszavak hívására. Lázas gyülekezetekben beszéltem, zsupfedeles népkörökben tartottam előadást, falvakba temetkeztem, s lefüggönyzött apró ablakok mögött mélyesztettem ujjamat sose gyógyuló sebekbe. Lázat mértem, és életerejükben gyönyörködtem, nyomorult sárviskókban kaptam vissza a hitemet, s népes parasztgyülekezetekben rémültem meg belső torzulásaiktól. S mégis csak őrájuk gondoltam mindig, ha arról esett szó, hogy friss vért ömlesszünk a kihűlő keretekbe, belőlük igyekeztem »új népet« hozni, ha egyelőre csak néhány kiemelkedő arcalakjában is.”
Erdei Ferenc ugyanakkor a Futóhomok című munkájában a Duna-Tisza-közi magyarságnak, ennek a lelki, tájképi tekintetben külön arculatú, gazdasági kultúra dolgában új színeket, új törekvéseket, a társadalmi tagozódás terén is külön változatokat tükröztető telephelyein végzett ugyanilyen felfedező megfigyeléseket, tanulmányokat. Szabó Zoltán pedig, ha nem is szorosan a falukutató akció keretei között, de céljaiban, szándékaiban ahhoz zárkózva, lehangoló szociográfiai megfigyeléseiről adott számot, hogy mintegy pohár vízben, egy kis falusi közösség küszködésében szemléltesse a Bükk-Mátravidéki matyó-palóc társadalom életgondjait, s ezek társadalmi, erkölcsi, gazdasági visszahatásait.
Nem akarjuk most itt felidézni azokat a vitákat, a közvélemény részéről keletkezett visszahatás emlékeit és tanulságait, amelyek nyomon kísérték ezeket a munkákat. Se a szerzők, a falukutatók, se a velük szemben érvényesített kritika vagy visszautasítás hibáit és túlzásait. A mi álláspontunk ebben a kérdésben változatlan. Akkor is az volt, ami most. Aki a magyar parasztság sorsát szívén viseli, aki a népi gondolatot nem idegen befolyás, irányítás alatt, s idegen érdekek kendőzésére akarja érvényesíteni, annak az egész igazságot kell mondania és akarnia. Ez az egész igazság pedig nem hunyhat szemet a zsidókérdés jelenléte előtt, ha a magyar nép sorsát meg akarja fordítani. Ilyen hamis, tökéletlen kísérletre vezetett volna, ha Bartha Miklós például annak idején a rutén nép helyzetét a kazár zsidóság szerepének érintése nélkül próbálta volna megrajzolni.
A falukutatókat kezdettől fogva ez a veszély fenyegette, és ez oldalazta, feszélyezte őket felfedező, felderítő munkásságuk közben. S az általuk készített diagnózis főleg ezért vált egy oldalúvá és irányzatossá: azáltal, amit elhallgattak. Helyet adtak annak a hamis szuggeszciónak, hogy a zsidókérdés csak a leszorított, irigykedő keresztény értelmiségi osztályok problémája, amelyek elvesztett pozícióikat irigylik és akarják visszaszerezni a zsidóktól. Másrészt a „konzervatív reakció“ vesszőparipája ez a kérdés, amely az antiszemitizmussal akarja elterelni a közvélemény s a tömegek figyelmét a radikális földreformról, s a nincstelen parasztság helyzetéről. Ez a beállítás nélkülözött minden komoly tárgyi igazságot. [...] A zsidóság az alföldi parasztság életében, életsorsának, gazdasági, társadalmi küzdelmeinek alakulásában éppen olyan döntő tényezővé nőtte ki magát, mint a magyar értelmiségi osztályokkal szemben. A hitelszervezet, a közvetítő és elosztó kereskedelem kézbentartásával, a piaci árak irányításával végeredményben döntő módon uralkodott a parasztmunka eredményein is: a kisgazdáén ugyanúgy, mint a zsellérén vagy a napszámosén. Azzal például, hogy a monopolkapitalizmus eszközeivel az első perctől kezdve rátelepedett az intenzív zöldség-, gyümölcs-, baromfitenyésztés értékesítésére, éppen úgy, mint a paraszti munkanélküliséget felvevő alföldi gyáriparra, azzal, hogy a makói hagyma sorsát éppúgy ő szabta meg, mint a körösi pulykáét vagy salátáét, a kecskeméti barackét s a toll- vagy tojáskereskedelmet ugyanúgy monopolizálta,mint a mezei gyógynövényekét, a gazdasági eszközök árait ugyanígy, mint az ipari munka bérét - áthatolhatatlan uralmi hálózatával a parasztság kezéből kivette, nagyrészt a maga hasznává tette az új, intenzív gazdasági fejlődés minden anyagi eredményét is. Aki falukutatás közben ezt meg nem látta, észre nem vette, jelentőségét és következményeit a paraszti sorsra le nem mérte, át nem számította, az a mi szemünkben nem tarthatott jogot a teljes igazság hirdetésére vagy képviseletére.
A magyar falukutató megmozdulás, s a népi gondolat szélső balszárnyának társadalmi, politikai célzatai, mint később látni fogjuk - az orosz és magyar arányok közti különbséget leszámítva - bizonyos rokonságot mutatnak az egykori orosz agrárszocializmus, s az ugyanilyen agrárforradalmi mozgalmak életével és fejleményeivel, amelyek a múlt század negyvenes éveiben Herzenék és Bakuninék neveihez kapcsolódtak. Az orosz „népi“ mozgalom volt ez, a Narodnicsesztvo, amely ugyanúgy a vissza a faluhoz! vissza a parasztsághoz! jelszó alatt született meg, miközben a vezető orosz értelmiségi rétegek: írók, politikusok, társadalomtudósok két táborra oszolva, mint szlávok, „keletiek“ és a másik oldalról,mint „nyugatosok“ vívtak egymással véget nem érő irodalmi, publicisztikai harcokat A keletiek, az „ortodoxok", a „szlávok" a Nagy Péter-féle erőszakos reformok, az őáltala átplántált, idegeneszmék és újítások ellenhatása gyanánt a külföldi gondolatvilágtól való elzárkózást hirdették, az ősi, szent Oroszország nevében, amely önmagában, hagyományaihoz ragaszkodva, bölcsebb, tisztább, erősebb, mint az egész, idegen nyugat. Velük szemben a nyugatosok azt hangoztatták, hogy Oroszország és az orosz nép csak a nyugati példák nyomán tud igazán megújulni, s a nyugati szellem és műveltség segítségével tud hibáitól megszabadulni.
Herzen az értelmiség vitáival szemben az orosz népre és az orosz parasztságra appellált. Azt hirdette, hogy a muzsiknak ország-, sőt világmegváltó hivatása van, s azt jósolta, hogy egy óriási világháború nyomán a nyugati polgári civilizáció és a polgári társadalom össze fog omlani, s végül is a kommunizmus fog győzni, amelyben a parasztságnak elől kell járnia. (Hog ymi lett a sorsa az orosz parasztnak ebben a világmegváltásban, azt a Leninék forradalma mutatta meg.) A zorosz falu- és földközösségi szervezet, a Mir, a jövő gazdasági és társadalmi rend előrek üldött alapja, előre készített fundamentuma. Ezt a gondolatot fejlesztették tovább Csernisevszki, Lavrov és társai, a Mir, a parasztkommunizmus gondolatát kiegészítve az artellel, az ipari munkásság hasonló szervezeteivel. Ennek az irányzatnak egszélsőbb képviselője volt aztán Bakunin, aki a nagyorosz parasztlázadások hőseinek, Stenka Razinnak és Pugacsevnek emlékét és példáját állította oda egy új, véres forradalom agitációs munkájába. (Lásd: a magyar Dózsa-motívumot!)
Lavrovék, a „konzervatívabb“, evolúciós irányzat vezérharcosai azt hirdették, hogy az orosz ifjúságnak, a fiatal értelmiségnek ott kell hagynia a városokat, s ki kelé menniök a nép közé, hogy a nép lelkét, szokásait, szükségleteit tanulmányozzák. s a muzsikkal azonosuljanak erkölcsi, szellemi értelemben egyaránt. „Hagyjátok ezeket a veszni indult egyetemeket, akadémiákat, iskolákat, a polgári műveltség intézményeit - hangoztatta egyebek között ez a kiáltvány. - Ennek a műveltségnek el kell vesznie azzal a világgal együtt, amely kitermelte!“
[...] XVIII.
A kollektivisták
„Ha azt még lehet is vitatni, hogy van-e jogom a magyarság nevében beszélni, de hogy a saját osztályom, a dolgozó parasztság nevében aztán annál inkább van, akörül nem lehet vita - mondja Veres Péter egyik munkájában, és hozzáteszi: Nincs itt senki a parasztok között, aki a gondolkodás útján messzebb hatolt volna, mint én, de különösen nincs senki, aki annyira parasztnak maradt volna, mint én.”
Arra a kérdésre, hogy a gondolkodásútján mennyire hatolt el egy új állami, társadalmi rend kitervelésében s ezek között a magyar parasztság szerepének, hivatásának kijelölésében, Veres Péter három munkájában ad feleletet. Az egyik (Szocializmus-nacionalizmus) általános elvi alapjait foglalja össze ennek az új népi államrendnek. A másik kettő: Mit ér az ember, ha magyar? és a Parasztsors - magyar sors címűek má rinkább a megvalósítás erkölcsi, politikai, taktikai módszereit, eszközeit részletezik népiesebb előadásban.
Veres azonban sehol, tulajdonképpen egyik munkájában se ad szerves, mindenre kiterjedő, átfogó megoldást. Se az általa óhajtott új társadalmi, gazdasági rendről, se az azt megvalósító és biztosító uralmi, kormányzati, államrendi szerkezetről. De nem ad ilyen megoldást, ilyen teljes gyakorlati programot, sőt útmutatást se magának a földkérdésnek, a parasztkérdésnek külön megoldására se. Ő általánosságban kollektív demokráciának nevezi ezt az új rendet, de hogy közelebbről mit ért ez alatt: a népképviseleti alapon működő szociáldemokráciát, mint egy pártnak uralmát, vagy a proletárdiktatúra alapján megvalósult és kialakult kommunista „demokráciát”? - ezt sehol sefejti ki. A fasizmust és hitlerizmust, mint parancsuralmi rendszert, itt-ott elítélő, elutasító megjegyzésekkel lekicsinyli, a szovjetdiktatúráról viszont seholse nyilatkozik ilyen kritikával. Nem beszél arról se, hogy a kollektivista demokrácia hogyan oldja meg a kapitalizmus és az ipari munkásság egymáshoz való viszonyát, illetve mivel helyettesíti azt: az állami kapitalizmus, vagy a munkások kezére juttatott nagyipari szervezet útján? Végeredményben azt sem tisztázza, nem is érinti, mi lesz a sorsa a zsidóságnak, vagy a parasztságnak ebben az új rendben: a földvagyon kérdése, a magántulajdon, a szövetkezeti birtoklás, vagy az államilag irányított közös tulajdon és közös gazdálkodás alapján nyer-e megoldást, s a parasztság csak alkalmazottja, munkása lesz-e a földnek, vagy szabadtulajdonosa? A kapitalista zsidóság, a bank- és ipari világ, a nagykereskedelem vezető tényezője ugyanazon sorsra jut-e, mint a feudális jellegű nagybirtok. S micsoda megoldási mód ad bizitosítékot rá, hogy se az államosított nagyipari üzemekben, se az ipari munkásság szervezeteiben, s így magában az egész kollektivista demokráciában nem a zsidóság fogja-e biztosítani magának a vezető szerepet, mint ahogy ezt tette a weimari szociáldemokrata Németországban, ugyanúgy, mint a Szovjetunió„demokráciájában”? Mindezeket a kérdéseket Veres Péter nyitva hagyja, homályban és tisztázatlanul.
Egyébként mind a három munkáján bizonyos belső tétovázás, s ugyanakkor bizonyos belső revíziónak, a múltbeli nézetein végrehajtott revíziónak erős nyomai mutatkoznak. Nem lehet egyszerre és nem lehet egészen megszabadulni attól a világnézettől és attól a politikai eszmevilágtól, amelyet az ilyen vagy olyan szellemi, irodalmi, bölcsészeti, gazdasági és társadalomtudományi csomagolásba öltöztetett [...] zsidó imperializmus szelleme épített ki szinte egy évszázad alatt. Veres Péter kora ifjúságától, szinte gyermekségétől kezdve ennek termékeit, ennek lelkét, szemléletét szívta magába a ponyvafüzetekből épp úgy, mint a radikális [...] szocialista sajtóból, s a tudományos munkákból, melyet ugyanezek a kezek, ugyanennek az irányzatnak a képviselői közvetítettek nálunk is, mint mindenütt az egész világon, a tömegekhez. De honnan is kapott volna más irányítást, mikor az ipariv agy mezőgazdasági proletariátus sorsával úgyszólván senki más nem törődött nálunk, s a szellemi, a politikai nevelés, ráhatás, gondoskodás se tudományos, se zsurnalisztikái vonalon meg nem szólalt ezekkel a nagy tömegekkel, s az őket érdeklő nagy kérdésekkel szemben.
Veres Péter nagy fába vágja a fejszéjét. Közös nevezőre akarja hozni, egy egységes társadalmi és politikai életrendszer egymást kiegészítő alapigazságaivá akarja emelni a nemzetközi szocializmus és nacionalizmus fogalmát és tartalmát. Ugyanakkor az igazi nacionalizmus és szocializmus kölcsönhatásán keresztül azt ígéri nekünk, hogy az ő kollektivista demokráciája végleg szárnyát szegi minden imperializmusnak. A népeket egymással szembeállító, háborúra uszító, s ugyanakkor a felső osztályokat is az alsók elnyomására, kizsákmányolására ösztönző imperialista törekvéseknek egyaránt. S ezzel együtt az igazság és az örök béke uralmát ígéri. Ugyanaz a prófécia ez, amelyet Arisztotelész vagy Platón is hirdetett, amelyet Morus Tamástól a francia enciklopédistákig, Spinozától Marxékig mindenki ígért, hogy senki se tudja valóra váltani.
Van, aki azt mondja erre: egyszóval Veres Péter Balmazújvárosról akarja megváltani a világot. De Veres Péternek éppen olyan joga van hozzá, hogy megpróbálja meggyőzni a világot, a világ minden népeit a maga igazságáról, mint másoknak, az emberi szellem történetébe bevonult világhíres kísérletezőknek. Mindenkinek joga van ehhez. Hogy gyakorlatilag mennyire sikerül, vagy nem sikerül a kísérlet, hogy elszigetelt, meg nem hallgatott prófécia marad-e, vagy forradalmak hajtóerejévé lesz, s állami konstrukciók romhalmazai, vagy újak anarchiája jelzi-e hódításának útját - ez mind nem befolyásolhatja a megváltó megoldás elvont szellemi értékeit, s az ezért kijáró méltánylást. Megtörtént már, hogy nagyszerű, ragyogó, elméletileg megtámadhatatlan politikai, államépítő eszmerendszerek a valóságban vagy szörnyűt buktak, vagy senkit még a kísérleti lépésekig se tudtak magukkal ragadni. Viszont egész gyatra, elméletileg, szellemileg gyatrán megtámasztott ilyen koncepciók tömegeket, népeket, birodalmak, sőt világrészek népeit ragadták magukkal életre-halálra menő, történelmet formáló küzdelmekbe. És sokszor éppen azok, amelyek a világbékét ígérték, s az egy akol, egy pásztor idilljével kápráztatták el a népeket, azok gerjesztették fel a legborzasztóbb háborúkat, mindig azzal, hogy ez lesz az utolsó, ezt még meg kell vívni, ezen még keresztül kell esni, hogy aztán örökre a világbéke ölén élhessünk, farkasok és bárányok, nyulak és oroszlánok ugyanazon szigetén a boldogságnak.
Hiszen még a legnagyobb bölcsészek, államfilozófusok, tudósok vagy politikusok által előkészített vagy kidolgozott társadalmi, gazdasági életrendszerekről, államformákról s ezek csalhatatlannak vélt elvi alapjairól is bebizonyosodott utólag, hogy teljesen hamis és téves feltevésekből indultak ki, s így összes gyakorlati következtetéseik, amelyeket ezekből levontak és az életben alkalmaztak: hamisak és károsak voltak. Faguet, a francia bölcsész mondja, hogy a XIX. század tudománya teljesen tudománytalanoknak minősítette azokat a nagy alapeszméket, amelyekre a nagy francia forradalom egy új világ, egy új emberiség sorsát építette, s amelyek nevében a liberalizmus világszerte győzedelmeskedett, s egy évszázadig világszerte uralkodott. Az egyenlőség elvéről a természettudományok bebizonyították, hogy a természet, a valóság világában teljesen ismeretlen fogalom, hogy itt épp ellenkezőleg, a különbség elve érvényesül. A politikai tapasztalat pedig az elmúlt évszázad folyamán bebizonyította és igazolta, amit előbb már évezredek tapasztalatai igazoltak, hogy a politikai egyenlőség mindenütt és mindenkor csak jelszavakban állhat fenn, a valóságban a liberalizmus egy évszázados uralma alatt is soha és sehol nem egzisztált.
Amit Veres Péter már most ennek az új, szerinte szocialista-kollektivista rendnek alapelveiről kifejt, az új népközösségben uralkodó gazdasági egyenjogúságról, az ugyanilyen politikai egyenjogúságról, vagy a szellemi szabadságról, azt mindenki aláírhatja. Találóan mondja például egy helyen a szellemi szabadság mibenlétéről és határairól a következőket: Egy munkáscsapatban, mint például egy kubikos munkaközösségben igazi szellemi szabadság van. Mindenki azt beszél, amit tud és amit akar - egy bizonyos határig. Mesélhet, tréfálhat, nótázhat, hazudhat, vitázhat mindenki - amíg az a közösség ellen nem megy. Aki azonban kötekedik, rágalmaz, veszekedik, rontja a munkamenethez szükséges technikai és az eredményes munkához szükséges lelki összhangot, azt irgalmatlanul letorkolják, s ha ez kevés, akkor - kirúgják. És joguk van hozzá, mert a közösség érdekei ezt parancsolják. Mindez azonban nem felülről, parancsszóra, csak önkéntes belső fegyelem alapján alakulhat ki. A kubikoscsapatban talán nem is beszélnek kollektivizmusról és közösségi fegyelemről, de ez az életformából és a munka technikájából szinte magától kialakul. A java átlagembert, a hajlítható nagy tömeget részint neveléssel, részint a társas életforma és a társas munkamódszerek közösségi mechanizmusával magával ragadja, a menthetetlenül antiszociális egyéneket pedig kizárja vagy megsemmisíti.
Veres Péter másik alaptétele, hogy a társadalmi érvényesülés, a felemelkedés, a kiválasztás feltételeit ne az uralkodó osztályok érdekeihez való alkalmazkodás jelentse, hanem az egyes ember tehetsége, képességei. Hogy azonban mi biztosítja az ilyen alapon történő kiválasztást az új társadalomban, azt nem mondja meg. Csak azt mondja, hogy a képességek alapján történő kiválasztással ellentétes az a mód, ahol az uralkodó rendszer a fő és az egyén csak annyit ér, amennyire az uralkodó rend használni tudja. Veres szerint az előbbi - a képességek alapján történő - , a természetes kiválasztás uralkodik majd a kollektivista demokrata társadalomban, a másik viszont a hűbéri vagy parancsuralmi társadalmi és politikai rendben érvényesül.
Veres Péter elfelejti, hogy alapjában véve minden társadalmi rendben ez a szempont érvényesül, mert az uralomra jutott vagy az uralom nyomán kifejlődő vezető réteg mindenütt a saját képére akarja formálni a társadalmat. Ez természetes is, mert minden vezető réteg önmagában, a saját képességeiben, erényeiben, erkölcsi vagy szellemi tulajdonságaiban látja azt az emberi, közösségi ideált, amely az. állam, a nemzet fenntartását a legelőnyösebben tudja szolgálni és biztosítani. Sztálinék új elitje, az új szovjetarisztokrácia ugyanezt az elvet érvényesíti, s a szociáldemokrácia, ahol uralomra jutott, ugyanezt gyakorolta a maga módja szerint, s a patriarkális hűbéri rendszer valamikor ugyancsak ugyanezt. Az egész kérdés veleje abban fekszik, milyen mértékig fedik a vezető rétegek ideáljai, eszményei és gyakorlati törekvései a nagy tömeg, a közösség érdekeit. Minél inkább azonosak ezekkel, annál több joguk van rá a vezető rétegeknek, hogy a maguk képére formálják a társadalmat, s a magukhoz alkalmazkodást tegyék meg a kiválasztás alapfeltételének. Minél inkább eltávolodnak ezektől az érdekektől, a hozzájuk való alkalmazkodás annál erőszakoltabb, s annál igazságtalanabb következményekre vezet.
XIX.
A nacionalista szocializmus
Veres Péter vizsgálat tárgyává teszi, hogy a kollektivista demokrácia egyik alapfeltétele: a közösségi érzés milyen mértékben és milyen formákba nél a különböző magyar társadalmi osztályokban. Milyen mértékig volt vagy van jelen a magyar nemességben, a helyére lépő polgárságban, aztán az ipari munkásságban és a parasztságban. Őt természetesen, elsősorban az utóbbinak sorsa érdekli, s futólagos szemle után megállapítja, hogy a parasztság a maga nagy egészén belül annyi érdekkategóriára forgácsolódott, hogy az igazi közösségi szellem, amely az egészet átfogná, szinte teljesen hiányzik belőle.
Nem érdektelen, ha ebből a szemléből kis ízelítőt veszünk. Veres Péter megállapítja, hogy azok a megmozdulások is, amelyek részben a parasztságra támaszkodva próbáltak érvényt szerezni a parasztság politikai, társadalmi nyomatékának, tele voltak ellentmondásokkal. Egyrészt a liberális radikalizmus jegyében a parasztság „kispolgári” vágyait akarták kielégíteni, ennek egyik eszköze, programpontja volt a földosztás, az agrárdemokrácia, az aránylagos kisbirtokrendszer alapján. Ennek jegyében indult meg a[z 19]18-as Károlyi-féle forradalom, amelynek egyik legfőbb követelése a „kispolgári” gondolatot érvényesítő paraszti földosztás volt. A forradalom folyamán „kollektív tendenciák” csak itt-ott, elszigetelt kisebb csoportokban, sokszor csak egy erősebb szocialista egyéniség hatása alatt, kerültek felszínre, de azok is bátortalanok és tisztázatlanok voltak. Veres Péter itt a „kollektivista demokrácia” megnyilvánulásainak azokra az eseteire gondol, amelyek már a Károlyi-forradalom alatt Kun Béláékat megelőzve, egy-egy nagybirtok önhatalmú kommunizálásában jelentkeztek egyéni akciók gyanánt, mint ő mondja: „egy-egy erősebb szocialista egyéniség hatása alatt”. Ami alatt az értendő, hogy a valóságban egy-egy bolsevista [...] csapatvezér, vagy egy-egy ugyanilyen helyi parasztszocialista korifeus, Károlyiékat és Búza Barnáékat túllicitálva, földosztás helyett beült egy-egy nagybirtokba, azzal, hogy itt aztán most már közös, kollektivista gazdálkodás kezdődik. (Hogy is mondták ők annak idején? „Szociális termelésből fakad a jólét.”) A proletárdiktatúra alatt aztán általánosabb lett ez az irányzat. Minden nagybirtok élére egy-egy [...] termelőbiztos került, de hogy ez a kollektivista demokrácia milyen eredményeket ért el a parasztság szempontjából, arra még élénken emlékeznek nemcsak az antikollektivista kisgazdák, de az ugyanilyen uradalmi cselédség is.
Az ellenforradalom aztán, Veres Péter megállapítása szerint, ugyancsak a „kispolgári demagógia” jegyében kezelte a parasztkérdést és a földkérdést is, vagyis a földosztás hirdetésével, hogy végeredményben „nagy kiábrándulást hozzon a magántulajdon, a kisparaszt-birtok után vágyódó parasztság számára”.
Az 1929-es nagy pénzügyi és gazdasági összeomlás nyomán jelentkezett aztán „az első igazán szocialista irányú” megmozdulás, főleg az alföldi parasztságban. A parasztság, nemcsak a földmunkások, de a kisparasztok is, heve sérdeklődéssel fordultak - úgymond - a szocializmus felé, és a sok idő óta lefojtott kollektív ösztönök (!) most kirobbanásszerűen „a szolidaritás fölemelő példáiban jelentkeztek egyszerre”. (Ezekről a kirobbanásszerű jelenségekről, amelyek mögött a gazdasági válságon túl egy messzeágazó szocialista agitáció dolgozott, annak idején kimerítő cikksorozatban számoltunk be az Új Magyarság hasábjain. Lásd: Marxék falun.) A baj azonban az volt - mondja Veres Péter -, hogy az ipari munkásság bágyadt, erőtlen volt, másfelől az ország többi vidékeinek parasztsága még nem ébredt fel. Ennek az 1930-[19]32-ben jelentkező parasztkollektivista megmozdulásnak, Veres Péter szerint, az volt a legjellemzőbb tünete, hogy ugyanazok a földmunkástömegek, amelyek 1918-[19]20-ban tíz hold földért rajongtak, 1930-[19]32-ben már, és azóta nem adtak többé komoly visszhangot a földreformpropagandára. „Most már - úgymond - többre vágynak. Szemük előtt a példa a koldussá lett kisparasztságban, hogy nem elég a föld birtoklása: társadalmi, politikai hatalom is kell hozzá!” Messze vezetne céljainktól, ha szükség szerint helyeslő vagy elutasító álláspontról foglalkoznánk Veres Péternek azokkal a fejtegetéseivel, amelyek a fajnemesítés kérdését, a magyar faj keveredésnek, a magyar faji jellegnek, s a fajilag szépnek, mint szépségideáilnak problémáját feszegetik. Csupa olyan tárgyat, amelyet eddig a német nemzetiszocializmus vesszőparipájának tekintettek. Ugyanezért nem térhetünk ki a vizsgálatokra se, amelyekkel a magyar népszaporodás nagy gondjait ,ennek bajait, betegségeit, akadályait társadalmi osztályok szerint végigkíséri, s amelyekkel szemben ő ugyancsak a kollektivista demokráciában keres és talál orvoslást. Mert „ahhoz, hogy fajtánk újjászülessen, nekünk, tudatos magyaroknak is egy új társadalomban kell újjászületnünk!”
Miután a parasztság magatartása a kollektivista demokrácia ígéreteivel és esélyeivel szemben tehát Veres Péter szerint eléggé biztató, megvizsgálja a zegyes társadalmi osztályoknak a nacionalizmushoz, a nemzeti gondolathoz való viszonyát. A nemzeti különvalóság érzése, öntudata szerinte is olyan történeti tény, olyan történelmi fejlődés eredménye, amellyel a kollektivista demokráciának, a szociáldemokráciának is számolnia kell. Ez az érzés, ez az öntudat, a nacionalizmus érzése és eszmevilága azonban csak úgy fejezhet ki nagy közösségi célokat és érdekeket, ha nem egy osztály, nem egy vékonyabb, vagy szélesebb uralkodó réteg, de a nagy tömegek, elsősorban a parasztság és az ipari munkásság számára is ugyanazt jelentheti. A nemesi és polgári nacionalizmus már nem elég többé, ebbe nem fér bele, ebben nem egyesülhet, ezen kívül reked a nemzet nagy többsége. Márpedig - úgymond - a mai időben, az élére állított világpolitikai helyzetben a fojtogató világgazdasági viszonyok között, s egyben a nemzeti ébredés korszakában egy nemzet nem állhat meg bensőséges és hatékony közösségi öntudat nélkül. Éppen ezért népi nacionalizmusra van szükség.
A parasztság, sajnos, ez idő szerint még nem tudatos nacionalista, mondja Veres Péter. Magyar, mert nem lehet más. De ez az az egyetlen alap, amelyre a tudatos közösségi eszmét és a közösségi kultúrát fel lehet építeni. De ez mindaddig meg nem történhetik, míg a magyar népközösségben el nem foglalhatja a termelési és társadalmi súlyának megfelelő helyet. Amíg, mint egyenjogú fél, ki nem veszi részét az egyenjogú cselekvésből.
Nem bocsátkozhatunk itt, bármenynyire csábító volna is, annak a nagy kérdésnek tárgyalásába, miben áll hát a tulajdonképpeni nacionalizmus, a nemzeti érzés és öntudat, s hogy mennyiben vannak meg szellemi, erkölcsi, politikai kitevői a magyar értelmiségi vezetőosztályokban, s mennyiben hiányzanak ezek a magyar parasztságból. Veres Péter megállapításait mi inkább úgy fogalmaznánk át, hogy a magyar vezetőosztályok már nem eléggé nacionalisták,a parasztság még nem az, az ipari munkásság pedig a nemzetközi szociáldemokráciától félrevezetve és megmérgez vevajúdik és vívódik a nacionalizmus és internacionalizmus útvesztőjében. Az a kérdés, hogy a vezető osztályokban, s a magyar parasztságban miért nincs meg az az erősebb, érzékenyebb faji öntudatosság se, amely a nálunk primitívebb szlovák, román, vagy szerb népben olyan erős, a svábokról nem is szólva, szintén külön fejezetet érdemelne.
De hova forduljunk hát vigaszért, ha a nacionalizmussal így állunk? Veres Péter azt mondja: a szocialista vezetés alatt álló munkássághoz, azaz hogy magához a magyar szociáldemokrata párthoz. „A munkásság - úgymond -, amely szervezkedési formáiban és elveiben nemzetközi, mert hiszen azonos gazdasági törvények és társadalmi erők ellen kell mindenütt küzdenie, a legkomolyabb híve és tudatos híve a magyar állam függetlenségének. Ez érdeke is,mert hiszen kollektivista céljait csak a szabad és független magyar közösségben valósíthatja meg. A régi és mai kisebbségi sorsból már megtanulták,hogy a nemzeti függetlenség elvesztése kettős elnyomást, nemzeti és osztályelnyomást jelent, s mindegyiknek a súlyát éppen a máról holnapra élő dolgozók szenvedik meg a legjobban, mert az idegen hatalom rajtuk keresztül, az ő beolvasztásuk útján akarja megsemmisíteni a nemzeti kisebbséget.”
Ezek a megállapítások egy nagy igazságot és egy még nagyobb tévedést tartalmaznak. Az igazság abban van, hogy a magyar szocialista munkásságnak is minden érdeke azt parancsolja, hogy lelkes híve legyen a magyar állami függetlenség gondolatának, mert csak annak keretei között, annak oltalma alatt tudja a maga kollektivista céljait is megvalósítani. Kár, hogy ezt a nagy igazságot egy történeti alkalommal már, épp a[z 19]18-as Károlyi-forradalom idején, a szocialista párt és a szocialista munkásság nem ismerte fel, hanem azzal a szó szoros értelmében szembefordult. A szociáldemokrata párt épp akkor, mikor a legnagyobb szükség lett volna az ország függetlenségének és az ország határainak védelmére, s a négyfelől betörő vagy belopakodó ellenséggel szemben, a leglelkesebben magáévá tette azt a Linder-féle álláspontot, hogy nem akarunk katonát látni, s a fegyverletétel kierőszakolásával és a hadsereg szétzavarásával teljesen ellenségeinknek, az angolszász-francia antantnak, döntésére bízta, mi marad meg Magyarországból és az ország függetlenségéből.
Ami a szocialista munkásságnak, illetve a szociáldemokrata pártnak a kisebbségi magyarság sorsában való osztozkodását, s a megszálló cseh, román és szerb impériummal szemben követett magatartását illeti, ez túlontúl ismert dolog. Talán még Veres Péter előtt is ismeretes. Itt is szóról-szóra igaz, amit ő mond, hogy tudniillik milyennek kellett volna lenni ennek a magatartásnak, milyen nacionalista öntudatot, s a nacionalista közösségi érzet milyen elszántságát kellett volna tanúsítania a magyar kisebbséget, s épp a magyar munkásságot legjobban sújtó idegen uralommal szemben. De hogy a valóságban milyen volt ez a magatartás, arra beszédes tanúbizonyság az a körülmény, hogy húsz év alatt a magyar szociáldemokrata párt talán egyetlenegyszer föl nem emelte szavát az elszakított magyar kisebbségek üldözése ellen, se Prágával, se Bukaresttel, se Belgráddal szemben. Az erdélyi vagy felvidéki magyar szocialista munkásságot a román és cseh szociáldemokrácia, s az ugyanilyen szakszervezetek uralmának engedte át, s a küzdő magyar kisebbség önvédelmi harcából félreállította, sőt sokszor annak hátbatámadására biztatta. Mindezt megtetézte a cseh impérium s a cseh demokrácia állandó ünneplésével és magasztalásával. Hányszor szóvá tettük mi ezt húsz éven át, s hányszor számon kértük tőlük azt a nacionalizmust, amelyről Veres Péter is vallomást tesz! De nemcsak mi kértük számon. Hogy a valóságban mit jelentett a cseh elnyomás a magyar szocialista munkásság szempontjából, és hogyan kellett volna ezzel szemben a szociáldemokrata pártnak viselkednie, erre nézve pompás útmutatásokat szolgáltatott az elmúlt húsz év alatt a szociáldemokrata párttal szemben egy derék szociáldemokrata munkás, Surányi Lajos nyomdai tördelő, aki nem szűnt meg hibáztatni ezt a magyar szocialista politikát, s a tanulmányok és röpiratok egész sorozatában foglalt állást ennek helytelenségével szemben - teljesen eredménytelenül. A szocialista munkásság hazafiságában mi is megbíznánk, de ehhez másféle szellemi és lelki nevelés kellene, és kellett volna, mint amilyenben vezetői részéről kezdettől fogva részesült.
Veres Péter nem tudja, vagy nem akarja tudomásul venni, hogy a nemzetközi szociáldemokrácia mai szervezettségében a nemzetközi zsidóság proletáruralmi törekvéseinek hordozója mindenütt. A vezetők tudatosan, a tömegek többé-kevésbé félrevezetve, öntudatlanul. Itt is vannak persze különbségek,mert például se a cseh, se a szerb, se a román, se a svéd, se a belga munkássággal nem lehetne olyan nemzetietlen, vagy éppen antinacionaligta politikát csinálni, mint a szegény magyar munkássággal lehetett évtizedeken át. Amit Veres Péter a szocializmus és nacionalizmus viszonyáról hirdet, azt a nemzetiszocialisták is bátran aláírhatják. De hogy akarja ezt Buchingerék és Weltner Jakabék utódaival megvalósítani, vag yvelük elfogadtatni? Veres Péter folyton ismétli, hogy a magyar vezető osztályok annyira idegen elemekkel vegyültek, hogy az ő vezetésük ma már voltaképpen idegen hegemóniát, idegen uralmatj elent a magyar nép nagy többségével szemben. - Hogy ez mennyiben helyes vagy helytelen megvilágítás, erre mi már megadtuk a választ egy hosszabb tanulmánysorozatunkban. (A magyarság és fajkérdés. Új világ felé.) De ha a vezető osztályoknál ezt az idegenséget Veres Péter annyira észreveszi és felrója, és ezért bizalmatlan velük szemben, miért nem veszi észre ezt a betegséget ott, ahol annyira tüntető módon jelen van, s ahol ez az idegenség kettős válfajában is uralkodik?
A magyar, azaz hogy mint ők hivatalosan nevezik magukat: a „magyarországi” szociáldemokrata párt alkalmilag, taktikai számításból, nemzeti jelszavakat hangoztat, a valóságban, a nagy próbatételek idején, mikor le kellett volna vizsgáznia ebből a nacionalista öntudatból, mindig kitért vagy meghátrált ez elől a kötelesség, ez elől a hivatás elől. Ők azzal a nemzeti szocializmussal, azzal a nacionalista szocializmussal, vagy azzal a szocialista nacionalizmussal szemben, amelyet Veres Péterannyi bizalommal nekik tulajdonít, alapjában véve mindig idegenek, sőt ellenségek gyanánt viselkedtek.
[...] XXVI.
Zárószó
Ha huszonöt cikk távolságából visszanézünk arra, amit a Népi válság és népi Magyarország címe alatt heteken át följegyeztünk, még mindig úgy érezzük, hogy nagyon fogyatékos munkát végeztünk ugyan, de talán nem minden eredmény nélkül. Végigkísértük a népi gondolat útját azokon a törekvéseken kezdve, amelyek a magyar kultúra megújhodását, az ősi népi hagyományokhoz való visszatérésben, s az azokkal való minél szorosabb lelki, érzelmi, szellemi kapcsolatokban keresik. Ha csak vázlatosan is, de teljes jelentőségében méltattuk az új népi irodalomnak lelki, erkölcsi érdeklődését a föld népének, a magyar parasztságnak életsorsa iránt, s azzal való ugyanilyen azonosulását, örömmel köszöntöttük az új magyar népi költészetnek szociális gondoktól s ugyanilyen nyugtalanságtól telített, felfrissült élményvilágát, s munkásainak, költőinek és íróinak a mélyből feltörő életpályájában, küzdelmeiben, a népi fölemelkedés vágyait, értékeit, céljait szemléltettük. Mindezen túl megpróbáltuk lemérni a vezető értelmiségi osztályok s a népirétegek kultúrája között elmélyült szakadás következményeit. Megpróbáltunk közelebb jutni annak a nagy kérdésnek lényegéhez: miben jelentkezik az irodalomnak s maguknak az íróknak a néppel, a népi gondolattal való erkölcsi, szellemi azonosulása, s mik ennek a lelki, érzelmi előfeltételei, s ezen a nyomon kíséreltük meg a népi és polgári irodalom ellentéteinek feloldását. Méltányoltuk annak a törekvésnek jogosságát, történelmi szükségességét, amely a parasztság mélyéről feltörő népi erők számára szabad utat akar biztosítani nemcsak az irodalmi, művészi élet területein, de a társadalmi, gazdasági vezetés munkájában, előnyeiben és felelősségében, és ezen túl a politikai szerepváltozásnak előkészítésében, kiharcolásában.
Láttuk ennek a törekvésnek ellentétes végleteit, azt, amely megelégszik a középosztály alulról történő felfrissítésével, megerősítésével, s a másikat, amely már reménytelennek, kevésnek vagy túlhaladottnak tartja ezt az evolúciós folyamatot, s a régi vezetőosztályok egészben való leváltását hirdeti, mint olyanokét, amelyek egyrészt elvénültek, meddőségre jutottak, másrészt vérség szerint, s gondolkozásban,érzésekben, törekvésekben is elidegenedtek a magyarságtól. Érintettük ennek a nagy kérdésnek sokat vitatott faji vonatkozásait, amely a valamikor török fajú, de a történelem folyamán elkorcsosult vagy elvegyült vezetőosztályokkal szemben az ugoros paraszti magyarság fajtisztaságát, uralmi jogcímét, hivatottságát hangsúlyozza. Nyomon követtük a népi ébredésnek a legmarkánsabb új költői tehetségek egyéniségében, munkájában, művészetében megnyilatkozó jeleit, színeit, értékeit, szellemi és erkölcsi karakterjegyeit, s ugyanakkor azt is, hogyan törnek utat ezen a művészeten keresztül, ennek eszközeiben, szellemében a szociális küzdelmek érzésvilága mellett egy politikai törekvés hangjai, a parasztság történelmi megpróbáltatásain, szenvedésein keresztül új forradalmak tüzeit gerjesztve.
Végezetül szemlét tartottunk rajta, hogyan jelentkezik a népiség, a népi gondolat alapján felépülő új Magyarország képe egy új társadalmi, politikai és gazdasági életrendszer vágyaiban, céljaiban, terveiben, törekvéseiben, a népi publiciszta legkiemelkedőbb, legjelentősebb termékeiben. Ezen a vonalon jutottunk el a parasztkérdés igazán nagy, sorsdöntő mélységeihez, a paraszti életforma csődjéhez, amelyet ezek az írók a népi gondolat politikai alapdogmájává tettek, hogy ennek igazságaiból vonják le egy új gazdasági, társadalmi rend követelményeit. Rámutattunk ez alapvető tévedés nyomán, hogyan bontakoznak ki az Erdei Ferenc, Veres Péter, Kovács Imre munkáiból egy úgynevezett kollektivista parasztdemokrácia uralmi körvonalai, amelynek ideológiáját, az uralomrajutás szervezeti, politikai, stratégiai eszközeivel együtt, Veres Péter fejti fel, míg Kovács Imre amerikai és szovjetpéldák nyomán közelíti meg a megvalósítás gyakorlati képét, szükségességét.
Ezek közül a célok és törekvések közül a legtöbb számunkra nem jelentett újságot. Elsőknek hirdettük őket, szinte negyedszázad óta, a megoldásukat jelentő nagyszabású politikai reformokkal együtt. Szemlénk közben lépten-nyomon visszatérő visszhangját, ismétlését fedeztük fel saját régi igazságainknak, követeléseinknek, amikre - sajnos - olyan kevesen hallgattak, amelyek érvényesülésre csak igen kis töredék erejéig jutottak el, s amelyekből a legsürgősebbeket se oldottuk meg véglegesen, hogy az új világháború még sürgősebb feladatai, erőfeszítései aztán ezeket is háttérbe szorítsák.
Miután mindig azt az elvet képviseltük, hogy a költő vagy az író nem maradhat idegen saját népközösségének politikai törekvéseivel, vagy saját korának szociális eszmevilágával szemben se, ha ezeket magáévá éli, s művészetében is szóhoz juttatja, vállalnia kell a felelősséget is magatartásáért, nemcsak művészi, de politikai értelemben is. Petőfiék, Adyék is vállalták ezt, s az új népi irodalom képviselői se követelhetnek maguknak exterritoriális jogokat ezen a téren. Fokozott mértékben érvényes ez velük szemben, ha éppen pártpolitikát csinálnak, ha egy új politikai, forradalmi mozgalom hangjait, céljai tütik meg munkájukban. A népi gondolat publicistáit pedig, akik a népi fölemelkedés szociális, politikai feltételeit, útjait, eszközeit keresik, ugyanilyen felelősség terheli, s velük szemben a kritika joga magától értetődik.
Fokozott súllyal nehezedik ez a felelősség azokra, akik egy akármilyen új népi uralmi, politikai rendszer nevében a szabad kritikát igénylik maguknak a fennálló társadalmi, politikai renddel szemben, s ennek hibáit kíméletlenül támadják, s az egészet forradalmi úton megsemmisíteni akarják, hogy aztán az új szabadság nevében minden más gondolat- és véleménynyilvánítást tilalmazzanak, megnehezítsenek, vagy éppen elfojtsanak. Huszonöt évvel ezelőtt egy liberális-radikális forradalom, s a nyomában következett szocialista-kommunista uralom a népi érdekek nevében a legborzasztóbb terrort alkalmazta a vele ellenkező szabad gondolattal szemben, miután előbb ennek nevében és ennek eszközeivel uralmi érvényesüléshez jutott. A magyar írók és költők egy tekintélyes nagy csoportja, amely a reakciós polgári társadalommal szemben a legkíméletlenebbül követelte magának és gyakorolta is ezt a szellemi és írói szabadságot, némán tűrte a forradalmi terror ilyen megnyilvánulását, s tüntető csatlakozásával, presztízsével fedezte annak erkölcsi és politikai kártevéseit egyaránt.
Rámutattunk arra, hogy ennek az új népi forradalomnak gondolatait, írók, költők, esztétikusok, publicisták melengetik szívükben, akik lehetnek jóhiszemű, lelkes, nagyon művelt, igazán népbarát és igazán fajukat szerető emberek, de hogy minden politikai hivatottság nélkül, megszervezett, fegyelmezett, az új gondolatoktól áthatott, ezekre felnevelt tömegek nélkül egy ilyen mozgalom csak egy dilettáns forradalomba torkolhat bele. Egy dilettáns forradalomba, amely a maga tehetetlenségében a professzionista, szakavatott forradalmároktól kéri kölcsön a tömeget, az erőt, a szervezettséget, a rutint, esetleg a vezért is. Azoktól, akik mint professzionista forradalmárok már egyszer pusztulásba sodorták az országot. Föl kellett jegyeznünk ennek a népi publicisztikának azt a súlyos eltévelyedését, hogy a fajmagyar, a népi, a paraszti nacionalizmus nevében a nemzetközi és zsidó vezetés alatt álló pártokkal és ugyanilyen tényezőkkel szövetkezik, amelyeknek nemcsak semmi közük ehhez az egész gondolatkörhöz, de ennek egyenesen halálos ellenségei, vezéreikben és a vezérek által megtévesztett tömegekben egyaránt. Rá kellett mutatnunk, hogy miközben a magyar fajvédelem jogosságát hangoztatják minden idegen befolyással, minden idegen uralmi kísérlettel szemben, ugyanakkor semmit sem éreznek ebből a hivatásból, ebből a kötelességből a zsidó veszéllyel szemben, az előtt óvatosan szemet hunynak, és annak jelenségeiről, következményeiről nem akarnak tudomást venni.
Növeli ezt a veszélyt, hogy az úgynevezett polgári irodalomban, s az ugyanilyen publicisztikában tehetséges emberek egész szervezett frontja, mint egy összeesküvés, fedezi ezt az uralomra törő forradalmat, a gondolat és művészi szabadság nevében, átitatva a radikális liberalizmus, a korhadt nemzetközi kapitalizmus eszmevilágától, mindent felbomlasztó, világszerte megbukott szellemiségétől. Ők azok, akik mint elvadult, maradi sovinizmust néztek le minden nemzeti gondolatot, s akik húsz éven át hallgattak a kisebbségi magyarság sorsáról, sőt irodalmi békét tartottak fenn halálos ellenségeinkkel, spiritualizáltak a csonka határokat, s ennek a békülékenységnek nevében és szellemében megtévesztették és megrontótták a kisebbségi magyar ifjúság lelkét. Pacifisták voltak, mikor a háborúra kellett volna készülnünk, s most egyszerre felfedezik magukban a népi nacionalizmust, félteni kezdik a magyarságot azoktól, akiknek egész élete az érte való áldozatos küzdelemben telt el, ennek a magyarságnak igazi belső és külső ellenségeivel szemben egyaránt.
Mondanunk sem kell, hogy miközben igyekeztünk számot adni a népi gondolat útjáról, a népi válság tüneteiről, a népi Magyarország reményeiről, küzdelmeiről, munkánk során állandóan feszélyeztek bennünket az újságírás, a napi publicisztika követelményei, szűkre szabott keretei és mindenekfölött azok a szempontok és korlátok, amelyeken a háború közben senki se teheti túl magát, s amelyek sokszor hallgatásra köteleznek a legnagyobb, a legmélyebben érzett elvi igazság rovására is.
Egyébként nyugodt lélekkel elmondhatjuk, elfogultság nélkül, a magyarság, a magyar nép iránt érzett legmélyebb szeretettel, a népünk sorsán csüggő aggodalomnak és odaadásnak, egy valóban gyötrő azonosulásnak érzéseitől áthatva tettük meg a vizsgálódásnak ezt a göröngyös útját. Lelkünk mélyéig megilletődve éltük át a népi írók fiatalságának, gyermekéveinek minden mostohaságát, s ahogy elismertük mindazt, ami az igazi tehetséget, s munkásságukban, egyéniségükben az igazi hivatottságut kiteszi, ugyanolyan őszintén kellett hibáikat vagy tévedéseiket is megállapítanunk. Ahogy megvagyunk győződve önzetlenségükről, tiszta magyarságukról és jóhiszeműségükről, ugyanúgy el kellett ítélnünk náluk a gyűlölet, az elfogultság, a túlméretezett becsvágy, vagy a politikai szenvedély tévedéseit.
Tettük mindezt azért, mert mélységes meggyőződésünk, hogy a népi válságból csak így, csak ezen az úton nőhet ki az a népi Magyarország, amelynek céljaiért élni, küdzködni, szenvedni, verejtékezni - ha kell, meghalni is - egyformán érdemes.
*
In Új Magyarság, 10. évf. 42. szám (1943. február 21.), 1-2., 80. szám (1943. április 9.), 1-2., 88. szám (1943. április 18.), 1-2., 93. szám (1943. április 25.), 1-2., 116. szám (1943. május 23.), 1.
|