Update : Milotay István: Népi válság, népi Magyarország (1943) - I. rész |
Milotay István: Népi válság, népi Magyarország (1943) - I. rész
2022.02.14. 21:06
I.
A magyar irodalomtörténet, de a magyar politikai történetírás is, mikor annak a nagy nemzeti ébredésnek, föleszmélésnek kezdeti hatótényezőit keresi, amely a negyvennyolcas reformkor s a szabadságharc nagy küzdelmeihez vezetett, végső fokon az irodalom életnyilvánulásaiban találja meg ezeket. Bessenyeyék [sic!], a testőrök fellépése, Kazinczyék nyelvújító mozgalma, Berzsenyiék, Kisfaludyék, Csokonaiék költői munkássága jelenti első útjelző állomásait annak a szellemnek, amely aztán irodalmi téren Arany és Petőfi költészetében diadalmaskodott.
A költészet mellett azzal együtt virágzik ki a regényirodalom, hogy előbb a nemzeti múlt dicsőségében, távoli korszakainak, hőseinek, küzdelmeinek felelevenítésében, később az egykorú magyar élet rajzaiban szólaltassa meg a nemzeti bajok és feladatok egész sokaságát. Eötvös Falu jegyzője [sic!] épp úgy kifejezője volt ennek a korszellemnek, mint Jósika regényei, vagy Kuthy Lajos életképei.
Az irodalmi újjászületéssel majdnem hajszálig egyidőben indul meg az a mélyreható erjedés, amely a politikai pártok és irányzatok küzdelmein át kereste a régiből az új korszakba át vezető utat, s ennek ösztönző, velejáró, vagy előtte járó együtthatója volt az a publicisztikai irodalom, amely Berzeviczy Gergelytől kezdve Széchenyi és Kossuth Lajos, aztán a Dessewffyek, Eötvösék és Wesselényiék munkáiban ugyanattól a szellemtől áthatva a nagy nemzeti sorskérdések megoldására tört.
A magyarságot, az első, az elmúlt világháború bizonyos mértékig a szellemi izgatottságnak ugyanebben, vagy ehhez hasonló állapotában találta. Ady Endre költészetében a negyvennyolcas forradalmi radikalizmusnak utóhangjai szólaltak meg a nép, a tömegek nevében a feudalizmus szellemétől, osztályhagyományaitól s a középosztály „ázsiai“ reakciós hajlamaitól terhelt magyar közvéleménnyel szemben a nyugati francia demokrácia értelmében egy nagy átalakulást sürgetve, azt eszményítve.
Verecke híres útján jöttem én,
Fülembe még ősmagyar dal rivall,
Szabad-e Dévénynél betörnöm
Új időknek új dalaival?
Verecke híres útján jöttem én,
Fülembe még ősmagyar dal rivall,
Szabad-e Dévénynél betörnöm
Új időknek új dalaival?
Forrás: Ady Endre versek
Aztán:
Jöttem a Gangesz partjairól,
Hol álmodoztam déli verőn,
A szívem egy nagy harangvirág
S finom remegések: az erőm.
Gémes kút, malom alja, fokos,
Sivatag, lárma, durva kezek,
Vad csókok, bambák, álom-bakók.
A Tisza-parton mit keresek?
Ez a radikális, a nagy francia forradalom és a marxista ideológia vegyülékéből táplálkozó jakobinus újításvágy talált tudományos és publicisztikai megnyilvánulást abban a szabadkőműves, teljesen zsidó szellemi vezetés alatt álló mozgalomban, amelyet Jászi Oszkár és társai indítottak meg, s ugyancsak a nagybirtok, a feudalizmus, a klerikalizmus, a szűk látókörű, soviniszta, a nyugati fejlődéssel szembehelyezkedő magyar középosztály, a „vármegyei szellem“ megdöntésére. Ez az agitáció, a forradalmasításnak ez a munkája az értelmiségre igyekezett hatni. A magyar történelmi szemlélet radikális revíziójával a magyar múltat egész Werbőczyig, sőt Szent Istvánig, a radikális demokrácia új világításába helyezte. A nemzeti jogalkotás, a nemzeti szabadságharcok hőseiben elsősorban a népet elnyomó, a jobbágyságot kizsákmányoló nemesi osztály reakciójának képviselőit állította oda. Ugyanakkor alulról, az ipari munkásság és az agrárproletariátus, a földmunkásszegénység megszervezésével, ugyancsak szinte kizárólagos zsidó vezetés alatt, a szociáldemokrata párt készítette elő egy forradalmi tömegmozgalom esélyeit.
Nincs itt a helye, hogy felújítsuk a vitát Ady Endre költészetének politikai indítékairól, jóhiszeműségéről és naivságáról, mellyel egy, a nyugaton már akkor megbukott, kiélt forradalmi demokrácia evangéliumára esküdött. Ez a kérdés még sokáig nyitva marad, miközben az ő költői zsenijéről, ősi tüzeknél izzó magyarságáról csak egy véleményen lehet az egész irodalmi utókor.
Célunktól messze vezetne, ha itt rá akarnánk mutatni az akkori magyar értelmiség, a magyar középosztály elfogultságára ezzel a múltat, jelent felperzselő költői tüneménnyel szemben. Ez a tartózkodás és averzió, sőt visszautasítás erről a részről nem a költő zsenijének, de elsősorban az újítás merészségének és kíméletlen elfogultságának szólt. Az újításnak, amely mögött, Adyn túl, a Jásziék radikalizmusában és a szociáldemokraták forradalmiságában ez a kissé csakugyan maradi középosztály a máris elhatalmasodott zsidóság uralmi törekvéseitől rettent meg, hogy ezt a félelmét, ezt az előérzetét a Károlyi-forradalom és a proletárdiktatúra tapasztalatai száz százalékig igazolják, megerősítsék. Abban a tényben, hogy ez az értelmiség maga nem tudott a sürgető szükséghelyzettel, se az agrárválság nagy kérdésével, se az ipari munkásság törekvéseivel szemben, azok népi, nemzeti megfogalmazására, se politikai pártjaiban (függetlenségi párt. munkapárt, néppárt, alkotmánypárt), se publicisztikai, vagy tudományos képviseletére megfelelő fogékonyságot és megfelelő erőket sorompóba állítani - ez mindenesetre történelmi tény, hiba és mulasztás volt. Olyan hiba és olyan mulasztás, amelyet az elöregedés, a megkövesedés, sőt a magyar népi tömegektől való bizonyos elidegenedés bizonyítékának lehet elfogultság nélkül is odaállítani.
Ha nagy hiba volt a vezető értelmiségi osztályok részéről, hogy már a múlt világháború előtt nem tudták megérteni az idők szavát, s így olyan társadalmi és politikai életforma keretei között kellett vállalnunk a háború erőfeszítéseit, amelyek a tömegérdek hajtó- és hatóerejét nem tudták maradék nélkül a nemzeti célok szolgálatába állítani - még nagyobb hiba és még nagyobb mulasztás volt, hogy a háború után, a Károlyi-forradalom és a kommunista rémuralom tanulságai dacára, az úgynevezett keresztény nemzeti reakció se tudott megbirkózni ezzel a nagy hivatással.
Azt a nagy történelmi feladatot, hogy a trianoni Magyarországon belül valósítsuk meg a vagyoni és társadalmi kiegyenlítés korszerű munkáját, s a földművesszegénység és az ipari munkásság tömegeit a kielégítés, az érdekazonosság erejével emeljük a nemzeti társadalom keretei közé, újra és még egyszer elmulasztottuk. Hogy miért és hogyan bukott meg ebben a kérdésben az egész vonalon az antiszemita keresztény polgári reakció és a másikon a Nagyatádi Szabó-féle kisgazdademokrácia, erről száz és száz cikkben számoltunk be az elmúlt húsz esztendő folyamán, mikor a trianoni konszolidáció munkáját nem szűntünk meg ezekkel a kérdésekkel ostromolni.
Az a lelki és szellemi nyugtalanság, amelyből a népi gondolat nevében, annak zászlaja alatt különösen a háború kitörése óta most egy politikai mozgalom kezd kijegecesedni, végső fokon a keresztény demokrácia hamar kifáradt, vagy egészen elnyárspolgáriasodott kísérleteinek, s a Nagyatádi- és Eckhardt-féle kisgazda demokrácia ugyanilyen tehetetlenségének ellenhatásaképpen született meg. De ellenhatást, reakciót jelent ez a nyilas és nemzetiszocialista irányzattal szemben is, amely, kezdő sebességét kifutva - hogy miért, miért nem, annak kifejtése nem tartozik ide - a stagnálás, a veszteglés, sőt az erős visszahanyatlás állapotába jutott.
A radikális népi politika feltámasztása paraszti alapokon mindenesetre úgy jelentkezett, mint egyik hulláma, kitevő része egy nagy, mélyreható, a magyar társadalmi és szellemi élet egyéb területeit is megtermékenyítő irányzatnak. Ez az irányzat a politikai okokon kívül, szinte azoktól függetlenül, a magyarság életösztönének egészen sajátos megnyilvánulása. Azt mondhatnánk, visszatérés mélyebb, igazibb önmagunkhoz, szellemi, lelki életünk egész földtekéjén. Egy csalódásaiban, megpróbáltatásaiban, veszteségeiben mélypontra jutott néplélek menekülése ez az utolsó forráshoz: a faji feleszmélés, a faji megmaradás és megerősödés gondolatához. Azokhoz az erőkhöz, amelyeket irodalmunk, költészetünk, zenekultúránk területén hosszú időn keresztül épp úgy elhanyagoltunk, vagy épp úgy megtagadtunk, mint társadalmi, gazdasági életszerkezetünk kiépítésében, s állami, nemzeti politikánk uralkodó törekvéseiben. Visszahatás [...] minden [...] idegenséggel szemben, ami társadalmi, szellemi vagy politikai úton a mi kisebbségbe, alsóbbságba szorításunkra törhet. Tudva, vagy öntudatlanul reakciója ez a gondolat annak a nagy népi, faji feleszmélésnek is, amely a német és olasz népet, egy társadalmi és politikai forradalom formájában, új, hatalmas és eredményes erőfeszítésekre ösztönözte. Aztán visszahatás ez nagy társadalmi, erkölcsi betegségeinkkel, s azoknak okaival szemben, amelyek a magyar népszaporodás életfáját támadták meg, az egykében s a szegénység nyomán kisarjadó fizikai meggyöngülés, elsorvadás egyéb veszélyeiben. Visszahatás azzal a folyamattal szemben is, amely a vezető társadalmi rétegek, az arisztokrácia és a középosztály faji színképét, az erős idegen beütés következtében, az utolsó évszázad folyamán, különösen hatvanhét [1867] óta annyira összetörte és megváltoztatta a magyar elemek rovására. Visszahatás ezeknek az osztályoknak a magyar faji értékektől elidegenedő felszínkultúrájával szemben. Visszahatás az új idők, a gazdasági, technikai haladás, vagy átalakulás sodrában veszendőbe került ösztönös népi kultúra megmentésére, felderítésére, tovább ápolására. És visszahatás a homályban, szegénységben maradt színmagyar alsó népi tömegek felemelése érdekében, a faji tudatukban, életakaratukban meggyengült osztályok felfrissítésére, sőt helyettesítésére.
S mindez a kibontakozás kezdeti, még vajúdó állapotában, a magyar értelmiség nagy része előtt még ismeretlen célokkal, ismeretlen hatóerőkkel.
Hogy mi lesz belőle arányait, eredményeit illetőleg, megmarad, megreked-e egy szűkebb körű érdeklődés zónáin belül, írói és publicisztikai viták anyagának, vagy kihat, szétárad azokra a nagy tömegekre, amelyeknek sorsáért vajúdik, s amelyek ez idő szerint még alig tudnak róla valamit, mindez kérdések kérdése. Forrás-e vajon, amilyen már annyiszor felbuzogott a magyar közélet mélyéről hirtelen erővel, hogy aztán lassan elapadjon, mielőtt malmokat hajthatna, hajókat hordhatna hullámain? Vagy olyan hatalmas golfáram, amely át fogja járni megtermékenyítő melegével az egész magyarságot? - Ezt csak az élet, az idő mutathatja meg. De senki se maradhat közömbös vele szemben, akit a mi nagy közös jövendőnk sorsa, ilyen vagy olyan viszonylatban, igazán érdekel. Ezért fogunk foglalkozni vele érdeme szerint. Előre jelezve, hogy ezúttal a népi gondolatnak főleg politikai vonatkozásai érdekelnek bennünket közelebbről.
II.
A középosztály és a népi műveltség
A népi gondolat az értelmiség, a vezető osztályok rovására írja, hogy a magyar kultúra, amelyet kifejlesztettek és amelyet képviselnek, elszakadt, a népi műveltség, a népi hagyományok ősforrásaitól, s idegen gyökerekből táplálkozó, úgynevezett európai kultúra lett. Ez a fejlődési folyamat kettős irányban járt káros, szinte végzetes következményekkel. Először, mert idegenségével, a társadalmi és gazdasági különbségeken túl, újabb válaszfalat létesített a magyarság vékony felső rétegei és alsó nagy népi tömegei között. Másrészt ez utóbbiak körében veszni hagyta az ősi, népi kultúra termékeit, azt az óriási műveltségkincset, amelynek közös birtoka, megbecsülése a finneknél például az erkölcsi, szellemi és érzelmi világ közösségét teremtette meg az értelmiség és a mély népi tömegek között. A mi vezető osztályaink műveltsége így vált bizonyos értelemben függőkert-kultúrává, amelyből a faji, népi vonások szinte minden vonatkozásban - a nyelv, a költészet, a zene, a tánc, az építészet, vagy a gyermekjátékok kultuszából - teljesen kiestek, vagy majdnem egészen elhalványodtak, s helyüket idegen elemek foglalták el.
Iskolai oktatásunk - mondják tovább -, köznevelésünk a legalsó fokozatoktól, az elemi iskoláktól kezdve az egyetemekig, ennek a népi ősműveltségnek alapulvétele, ismerete és ismertetése, megbecsülése nélkül épült ki, és működik szinte egy évszázad óta. Ha nem akarjuk végleg elveszteni népi értelemben vett magyar önmagunkat, vissza kell térnünk ezekhez az ősi forrásokhoz. Ha ugyan már nem késve, vagy egészen elkésetten, de anyagában, szellemében, kitűzött céljaiban ilyen értelemben át kell építenünk ezt az egész, hatalmas előítéleteivel, nézeteivel, céljaival idegen rendszert, s vele együtt eddigi műveltség- vagy művelődéspolitikánkat új alapokra kell fektetni: az ősi kezdet, az ősi néphagyomány alapjaira. Csak így támadhat, így kelhet életre a népi, nemzeti közösség testvéri szelleme is, a kultúrájának alapjaiban egységessé vált magyar társadalomban.
Ezekkel a törekvésekkel kapcsolatban talán nem szerénytelenség, ha idézünk itt valamit azokból a fejtegetésekből, amelyekkel, ha más vonalon is, de a magyar kultúra és a magyar köznevelés hibáira oly sokszor rámutattunk, ugyanennek a népi közösségi gondolatnak nevében, új világot, új szellemet sürgetve ezeken a területeken is.
„A klasszikus humanista műveltségnek - írtuk annak idején (Új világ felé, 1933) - a szemlélődést istápoló, az igényeket megnövelő, a szellemi és érzelmi finomságokat elmélyítő irányzata helyébe nekünk is egy gyakorlati, az élethez és ezen felül a magyarság különleges helyzetéhez és népi szelleméhez alkalmazkodó iskolapolitikát kellett volna iktatnunk. Ezen a téren is azzal a nagy vallomással kellett volna kezdenünk Trianon után, hogy nem bírjuk a régi szisztémát, s az értelmiség nagy állagának le kell számolnia ezzel a luxust jelentő álműveltséggel. Be kellett volna látnunk, hogy a mi kultúrpolitikánknak nem arra kell előkészítenie az új nemzedékeket, mint amire az apákat előkészítette, hogy tudniillik a klasszikus félműveltség birtokában bürokraták vagy szemlélődő intellektuelek legyenek, hanem arra, hogy egy szegény népet saját szellemi hagyományai, s egy koldus országot saját szükségletei alapján újra felemeljünk. Ez pedig azt jelentette, hogy az értelmiség nagy részének magának is munkássorba kell állnia, s a régi úri osztály vagy az úrhatnámság igényeivel, nagyzolásával, passzivitásával szemben a heroikus lemondás, a lefele való alkalmazkodás és az azonosulás elszántságát kell magáévá tennie.
Nevelésünknek és iskolapolitikánknak - folytattuk tovább - ehhez a feladathoz kellett volna a lelki, erkölcsi és pedagógiai előkészítést megadni, s egyben az ehhez szükséges gyakorlati ismereteket is. Ki kellett volna mondanunk, hogy nem tudunk mit kezdeni az olyan arányú és olyan műveltségű értelmiséggel, mint a régi, s ennek vaskövetkezményeit kellett volna érvényesíteni. Kezdettől fogva meg kellett volna húzni az éles határvonalat, s átvinni a közművelődés, a közoktatás rendszerébe, s átültetni, belenevelni az uralkodó közfelfogásba a különbséget az igazi, a nép, a nemzet erejét megsokszorozó; annak sorsával, múltjával és szükségleteivel összhangban álló, azoknak eszközül szolgáló művelődés, s az elvont ideálokat s egy más világból átmentett gyökértelen eszményeket szolgáló kultúra között. Tisztázni kellett volna, hogy az, amit például a dán vagy finn népi parasztkultúra jelent, amely minden intézményében, minden eszközében egy kis bátor, élni akaró nép ősi szelleméhez és újkori szükségleteihez igazodik, sokkal igazibb kultúra, mint az, amely a nagy paraszttömegeket, amelyeken a faj és nemzet jövendője nyugszik, balkáni állapotban hagyja, hogy ugyanakkor egyetemi tanárokban túlprodukciót neveljen, az elkorcsosodott értelmiségi rétegeknek pedig a túlrafinált [sic!] városi, a klasszikus kultúra vagy a hanyatló nemzetközi civilizáció gyümölcseit akarja minden áron biztosítani. Ezzel mélyítettük áthidalhatatlanná az űrt egy, a maga hivatására iskolázatlan parasztság, s egy minden új hivatásra iskolázatlan, úgynevezett nyugati műveltségű értelmiség között.“
Nézzük mármost, miben keresi, miben jelöli meg a népi gondolat egyik nagynevű, nagy emlékű munkása, a megboldogult Győrffy István a népi Magyarország és a nemzeti művelődés viszonyát, összefüggéseit erről szóló érdekes munkájában? (A néphagyomány és a nemzeti művelődés) Győrffy azt mondja egyebek közt, hogy a mai magyar középosztály már nem az az erő, amely megbonthatatlan egységben tudná tartani a magyar társadalmat. A magyar társadalom utolsó, de legnagyobb erőtartaléka a magyar nép. A középosztálynak meg kell újulnia, meg kell erősödnie a magyar néphagyományok felvételével, sőt lelkileg is néppé kell lennie, ha magyar akar maradni. 1848-ban a nemesség lemondott nemesi kiváltságairól, s a jobbágyságot felszabadította, most pedig a vezető osztályoknak a lélekben való egyesülést kell kimondaniuk a néppel, ami azáltal érhető el, ha a nemzeti művelődés alapjává a néphagyományt tesszük. Ha csak európai műveltségre törekszünk, lehetünk nagy műveltségű népek, de minél hamarabb megszűnünk magyarok lenni. Ha viszont teljesen kivonjuk magunkat a nyugati műveltség hatása alól, akkor meg műveltebb és erősebb szomszédjaink gázolnak hamarosan keresztül rajtunk. Japán száz év alatt európai állammá lett anélkül, hogy nemzeti hagyományait feladta volna. A finnek pedig azzal domborították ki nemzeti egyéniségüket, hogy gazdag és értékes néphagyományaikat beépítették nemzeti műveltségükbe.
De miben áll hát a néphagyomány? Sok mindenben. Ezek között legősibb és legnemzetibb birtokunk, hagyományunk a magyar nyelv. Ha azt keressük, melyik társadalmi réteg beszéli jobban a magyar nyelvet, a vitában a népre kell szavaznunk. A magyar nyelv fennmaradását elsősorban a magyar népnek köszönhetjük, mert a felsőbb osztályok sokszor elpártoltak tőle. Hiszen a felsőbb nemzeti művelődés nyelve évszázadokon át a latin volt, aztán a német. Hogy messzebb ne menjünk, művelt középosztályunkban, a magyaros magyar beszéd ma már a legnagyobb ritkaság. Mintha a műveltség ára az volna, hogy elveszítsük az élő beszéd igazi, egyéni magyar zamatát. De nemcsak az értelmiség jár ezen az úton. A népkiejtés is egyre nagyobb mértékben romlik. Ezer csatornán át lehat hozzá is az úgynevezett úri beszéd, azt igyekszik utánozni, hogy ő is műveltebbnek látsszék. Mindezen segíteni kell. Gyűjteni kell a magyar nyelvhagyomány kincseit, nem szabad, hogy veszendőbe menjenek. Bele kell olvasztani őket új szókincsünkbe. Külön magyar nyelvtudományi intézetet kell ennek a célnak érdekében létesíteni. Nagy mulasztások terhelnek bennünket a régi magyar népszokások megőrzése, megbecsülése körül is. A jogi néphagyomány gyűjtése, feltárása elengedhetetlen kelléke a magyar nép megismerésének. A népi jogszokások anyagkincse mai napig sincs összegyűjtve, írásba foglalva, pedig kötelező ereje ma is sokkal nagyobb, mint a tételes, törvényes jogé. Ki gondol rá nálunk, hogy a tanítóknak, lelkészeknek, jegyzőknek, katonatiszteknek ismerniük kellene ezt az anyagot, hogy a néppel való érintkezés, bánni tudás elemi alapjaival tisztában legyenek. Az oroszok évszázadok óta gyűjtik ezeket a népi jogszokásokat. Ennek köszönhető, hogy a hatalmas birodalomnak százféle nemzetiségű népét kielégítően tudják kormányozni, mert mindig figyelembe veszik a nemzetiségek szokásjogát is.
A magyar népművészet ismerete, a nemzeti irányú nevelés egyik leghatásosabb eszköze, és mégis sokáig alig törődtünk vele. Ugyanúgy, mint a magyar népzenével, amely 1500 éves közös örökségünk más, velünk rokon népekkel s amelyet csak az utóbbi évtizedekben kezdtünk, Bartók és Kodály jóvoltából, feltárni és megbecsülni. Ugyanígy elhanyagoltuk a népi és gyermekjátékok kultuszát. Az iskolák következetesen elzárkóztak előlük, nem kultiválták őket. Szomorú nézni - írja Győrffy -, mikor a falu szélén a mezítlábas parasztgyerekek futballt játszanak, holott száz és száz népi játékunk ismeretes, amely lassanként mind feledésbe ment. A népi táncok ugyanígy pusztulóban vannak, pedig a katonaságnál, a leventéknél, a cserkészeknél, a középiskolai tanulóifjúságnál tornaórákon ezeknek tanítása az ősi magyar ritmusérzék megmaradását biztosítaná. Ugyanígy vagyunk a népi építészet kérdésével, amelynek a tanulmányozására és gyakorlati propagálására a műegyetemen külön tanszéket kellene állítani, az építőipari iskolákban ezt az anyagot ugyancsak tanítani kellene.
Győrffy keserű szavakkal panaszolja el azt a közömbösséget, sőt lelketlenséget, amellyel a mi népi állattartásunkban a magyar fajták pusztulását tétlenül néztük, sőt előmozdítottuk. Az ősi magyar szarvasmarhától kezdve a magyar lófajtát épp úgy halálra ítéltük, mint a magyar rackajuhot, vagy az ősi magyar disznófajtákat, s mindezek helyére idegen fajtákat tenyésztettünk ki, holott a fejlődés helyes menete az lett volna, ha a mi adott fajtáinkat nemesítjük és tesszük alkalmassá megfelelő keresztezéssel az új mezőgazdálkodás feladataira és igényeire.
Ha egy kis faji öntudat élne bennünk, s legalább egy kis kegyelet a múlt iránt, a Hortobágyon vagy a Bugacon kellene olyan rezervációt létesíteni, ahol ezeket a régi magyar háziállatfajtákat a végleges kihalástól megmenthetnénk. Az a hatalmas erőfeszítés, azok a nagyszerű eredmények, amelyeket különösen az alföldi magyar nép egy nagyszabású gyümölcs- és zöldségkultúra megteremtésével az elmúlt évtizedek folyamán elért, mindennél jobban bizonyítják a magyar népi erő, szívósság és alkalmazkodóképesség jelenlétét. A népi, nemzeti irányban, nevelt magyar földműves legyen a történelmi középosztály erőtartaléka, hogy ne kellessen gyökértelen, kellőleg meg nem magyarosodott, vagy megmagyarosíthatatlan elemekből kiegészítenie magát, mikor a magyar parasztság tehetségei önhibájukon kívül nem tudnak felszínre törni. Mezőgazdasági középiskolákat kell létesíteni az új magyar földműves középosztály kialakítására. Győrffy megjelöli a jegyzőképzés, papképzés, tanítóképzés, katonatisztképzés területein a népismeret kötelező tanításának céljait és hasznosságát. A középiskolákban szerinte valamennyi tantárgy alapjává kell tenni a néplélektant, az ugyanilyen társadalomrajzot, a néphagyományt, a népművészetet, a népiség történetet, a népzenét, a néptáncokat és népi játékokat. Külön táj- és népkutatóintézetet kell felállítani, a néprajzi múzeumot teljesen újjá kell szervezni, a svéd Skanzen- a szabadtéri néprajzi múzeumok mintájára. Az Akadémia feladata volna a néphagyomány-gyűjtés megszervezése és vezetése. Ugyanígy a népi nyelv gyűjtése, a magyar nyelv szókincsének fele még ma sincs összegyűjtve.
Íme, mindez így együtt, ahogy Győrffy a maga lelkes szemléltető módján összefoglalja és feltárja, egy olyan világot akar még megmaradt, összeszedhető romjaiból, töredékeiből a magyar kultúra alaptényezői közé iktatni, amelyet az új idők, az általános európai haladás évtizedeken vagy évszázadokon át kitermelt geológiai rétegei bontanak, s ma már jórészt ismeretlén mélységekbe szorítottak vissza. Más népeknél is végbement ez az óriási átalakulás. De ez az elszakadás az új műveltségben, népi önmagától, talán egyetlen európai nemzetnél se volt ilyen radikális, ilyen kíméletlen, ilyen átmenet nélküli, s bizonyos következményeiben ilyen végzetes, mint nálunk. Sok vonatkozásban ez a visszatérés, ez az újrakezdés, ez a rekonstrukció az ősi alapokon ma már majdnem lehetetlen. Ha a hatvanhetes kiegyezés után, a nagy nemzeti újrakezdés idején, amikor a néphagyomány és népműveltség még érintetlenül állott, meg lett volna vagy feltámadt volna bennünk ez az ösztön, ez a felismerés, mi is a finnekhez hasonlóan egy sokkal eredetibb, ősibb, egyénibb és egységesebb műveltség birtokában emészthettük volna magunkévá az európai nemzetközi kultúra új hatásait is.
A finneknél a fejlődésnek ilyen iránya adva volt, mert értelmiségi osztályaik - eltekintve a svéd idegen hatásoktól - alulról, a népi tömegekből fejlődtek föl, alakultak ki. Nálunk a régi nemesi és polgári osztályok adták ezeket a rétegeket, amelyek már korábban is jobban elszakadtak a népi hagyományoktól, s egy külön osztálykultúrát képviseltek, előbb a latin vagy a német műveltség szellemében, később az európai szokványműveltség és iskolázottság művelődési elemeivel és célzataival, s még később, az utolsó félszázadon keresztül - amint a zsidóság társadalmi, szellemi nyomatéka egyre nőtt - ennek külön világnézeti, műveltségi és erkölcsi ráhatásával.
De a Győrffy-féle nagy gondolat igazságán mindez nemcsak semmit nem változtat, sőt azt inkább szemlélteti, megerősíti. Ez a törekvés, ez az igazság azonban csak egy új, vagy szellemében az ősi forrásokon megújult társadalom keretei között juthat, ha elkésve is, több-kevesebb érvényesüléshez. Viszont érvényesülése nélkül egy ilyen új, igazán népi szellemű társadalom talán ki se alakulhat.
III.
A középosztály felfrissítése vagy kicserélése
Győrffy István a maga szép, lelkes elgondolása szerint azért akarta a néphagyomány és a nemzeti művelődés összehangolását előkészíteni, hogy áthidalja, megszüntesse azt a szakadást, amely a magyar vezető osztályok, az értelmiségi elit idegen lelkű, idegen gyökerű műveltsége, s a paraszti, népi ősműveltség között fennáll. Azt akarta, hogy az előbbiek magasabb, európai színvonalú műveltsége is innen, az utóbbiból táplálkozzék, innen kapjon eredeti egyéni, faji színeket, ízeket, vonásokat. Ezek adják a lelke legmélyén az érzelmi és szellemi alapokat, amelyen a másik műveltség is felépül. Ő tehát a műveltségében elidegenedett középosztályt így akarta egyrészt közelebb vinni a néphez, másrészt a népet is így akarta ráeszméltetni saját, már-már cserbenhagyott ősi hagyományaira, s végül így akarta mind a kettőt népi, nemzeti öntudatában megerősíteni. A népi gondolatnak, ha nem is ezen a nyomon, de ugyancsak a középosztály felfrissítése címén, támadt az a másik törekvése, amely egy szépen erősödő társadalmi mozgalom alakjában a szegény sorsú tehetséges parasztgyerekek, általában a népi tehetségek kiválogatása és felkarolása útján akarja ugyanezt a célt, más oldalról, megközelíteni.
A magyar társadalmi fejlődés visszásságai, amelyek a mai magyar középosztály kialakulását, összetételét meghatározták, eléggé ismeretesek. Legnagyobb bajunk - a népi vonalon maradva - ezeknek az osztályoknak az idő folyamán más népiségi, idegen elemekkel történt felhígulása, amelyek vagy már régebben asszimilálódtak, a magyarsághoz hasonultak, vagy még csak most vannak ezen az úton, a fél beolvadás, a fél azonosultság állapotában. A városi polgárság jó részében mindig német származású volt nálunk. A magasabb fokú középiskolák pedig, amelyek a polgári műveltség s a hivatali képesítés alapfeltételeit adják, ugyancsak a városokban létesültek, s így az idegen polgárság számára könnyebben megközelíthetők voltak. A hatvanhetes kiegyezés után az ipari, közlekedési, kereskedelmi és a hitelélet nagyfokú fellendülése nyomán a megnövekedett állami, közigazgatási, kormányzati, stb. feladatokat ellátó hivatalnoki értelmiség pótlására a földhöz kötött középbirtokososztály új nemzedéke már nem volt elegendő. Ezeken a pályákon a tót, német, szerb vagy rutén nemzetiségek értelmiségi rétege számára korlátlan érvényesülés kínálkozott, amelyet természet szerint ki is használtak. Szabó István A magyarság életrajzáról írt nagy munkájában kimerítő, érdekes statisztikai adatokkal alátámasztott rajzát adja ennek a folyamatnak. Ennek hatásait, vagy következményeit csak fokozta, szinte megduplázta a liberális gazdasági átalakulás nyomán a zsidóság egyre növekvő elhelyezkedése, beáramlása különösen a szabad értelmiségi pályák területeire. Ezzel együtt járt a kereskedelmi, ipari, pénzgazdasági kategóriákon kívül különösen az orvosi, ügyvédi, mérnöki pályák megszállása. De ugyanilyen volt elhatalmasodásuk a sajtó, a színház vagy az irodalom pozícióiban is.
Mindez együttvéve azt jelentette, hogy a régi magyar középosztály nem természetes úton, saját népi erőtartalékaiból, elsősorban nem a paraszttömegek tehetségeiből erősödött meg és frissült fel. Ellenkezőleg: az új idegen népelemek, különösen a zsidóság behatolása valóságos szigetelő falat tolt a magyar középosztály és a magyar népi tömegek közé. A régi magyar értelmiség ezzel maga is háttérbe szorult az új versenytársakkal szemben, a parasztság számára pedig egyre nehezebbé vált, ugyanezen okok miatt, az egyenletes társadalmi föláramlás.
Ennek a kettős veszélynek felismerése alapjában véve nem az új népi gondolat feltámadásához kapcsolódik. Régi,szinte több évtizedes problémája ez a magyar közgondolkozásnak, a társadalomtudományi s a publicisztikai érdeklődésnek. Grünwald Béla vagy Mocsáry Lajos vitájában épp úgy ott szerepelt ez a kérdés, mint Szekfű Gyula történelmi, társadalmi tanulmányaiban vagy a Jászi Oszkárék által a zsidókérdésről és a nemzetiségi kérdésről megrendezett ankétek vitaanyagában.
Mindez azonban csak elméleti síkon kereste a helyzet tisztázását, a bajok okait és következményeit. A népi gondolat nagy érdeme, hogy szinte kezdettől fogva gyakorlati eszközökhöz nyúlt a bajok enyhítésére, s a magyar társadalom fogékony tényezőit cselekvő megmozdulásra ösztönözte ezen a téren. Ennek egyik eredménye volt az a kezdeményezés, amelyet a sárospataki kollégium papi, illetve tanári kara indított meg pár évvel ezelőtt a szegény sorsú, tehetséges falusi és tanyasi parasztgyerekek felkutatására, s neveltetésüknek, iskoláztatásuknak társadalmi közsegély útján történő biztosítására. Ez a mozgalom csakhamar túlcsapott a pataki gimnázium keretein, s ma már egész sor református középiskolában külön internátusokban nő az így iskoláztatott növendékek száma. Tudomásunk szerint a katolikus intézetekben ugyanez a törekvés érvényesül a legbiztatóbb eredményekkel. Az egész mozgalom betetőződése volt Hóman Bálintnak az az intézkedése, amely az összes állami középiskoláknak feladatává tette a szegény sorsú népi tehetségek intézményes felkutatását és kiválogatását. Ennek az iránynak másik jelentős hajtása a Győrffy István nevéről elnevezett kollégium megalapítása, amely a főiskolákra kerülő szegény sorsú parasztifjúság számára akarja a továbbtanulás lehetőségeit ugyancsak a társadalom áldozatkészsége útján biztosítani.
Meg kell itt emlékeznünk arról a mozgalomról is, mely egyesületbe akarta szervezni a magyar értelmiség népi, paraszti származású elemeit. Itt a felvétel, a tagsági jogosultság előfeltétele az volt, hogy a jelentkezőnek hatósági bizonyítványokkal kellett volna igazolnia apja, nagyapja, stb. paraszti származását. Az egyesület célja az lett volna, hogy valami összetartást, szervezett szolidaritást teremtsen, alakítson ki a népi származású értelmiségi emberek között, akik a közhivatalnoki vagy szabad értelmiségi pályákon helyezkedtek el. Egymás megismerése, egymás törekvéseinek támogatása, a hivatali előmenetel kérdéseiben éppen úgy, mint a hivatali mellőzés eseteiben, aztán egymás közt a népi szellem ápolása, stb. ezek lettek volna főbb feladatai. Nem tudjuk, mire jutott ez a kezdeményezés, de nem hisszük, hogy felhívása nagy lelkesedést és tömeges csatlakozást eredményezett volna azok közt, akikhez intézve volt. Bizonyára sokan akadtak olyanok, akik nem akarnak dicsekedni azzal, hogy szegény, paraszti sorból nőttek ki, mert úgy érzik, hogy ennek, akár a társadalmi, akár gazdasági vagy hivatali érvényesülés terén több hátrányát látnák, mint amennyi előnyét élvezhetnék.
Mindezek a törekvések a középosztály fizikai, szellemi, erkölcsi felfrissítésére irányulnak. Céljuk nem az, hogy a vezető magyar értelmiségi osztályok helyükről egészen leszoríttassanak, s azt teljes mértékben a népi tömegekből kikerülő új elitnek adják át. A két adott tényező: a régi rend és a feltörekvő parasztság igényeinek és érdekeinek kiegyenlítését, békés összehangolását kívánják ugyanazon nagy népi, nemzeti cél szolgálatában. A népi gondolat vonalán, ennek radikálisabb politikai, irodalmi vagy publicisztikai képviselői között azonban sokan vannak, akik ezt a kísérletet már elkésett, reménytelen próbálkozásnak tartják. Szerintük a már beérkezett, a pozíciókat, az egész közhivatalnoki hierarchiát megszállva tartó régi értelmiségi osztályok ösztönszerű vagy tudatos ellenállása lehetetlenné teszi a nagyobb arányú, igazán érezhető kicserélődést. Azok a családi, rokonsági vagy a társadalmi összeköttetés szálaival egymáshoz kapcsolt érdekeltségek, amelyek nemcsak nálunk, de külföldön, a nyugati nemzeteknél is, mindenütt annyira jellemzők, különösen a magasabb bürokrácia szellemére, elfogultságára, hatalmi féltékenységére, nálunk is érvényesülni fognak a népi behatolás gondolatával szemben. Egyrészt - mondják népi oldalról - a vezető értelmiségi rétegek jóvoltából a parasztság feláramlása, érvényesülése így csak nagyon szerény keretek között történhetik meg, s az egész mozgalom átalakító, kicserélő hatása is csak ilyen mértékben jelentkezhetik. Ezen felül attól tartanak, hogy az így felemelkedő paraszti értelmiség, a dolgok természeténél fogva, maga is alkalmazkodni igyekszik a felvevő uralkodó rétegekhez, azokhoz akar hasonulni, házasság útján azokkal keveredik, s végeredményben nem a maga népi erényeit, erkölcseit, szellemi, lelki tulajdonságait teszi uralkodóvá ezekben a körökben, hanem, ellenkezőleg, maga is az urak, a romlott értelmiség hibáit, előítéleteit, rossz hajlamait sajátítja el. A mostani helyzeten, a mostani bajokon csak egy radikális, az egész vonalon gyökeres változást biztosító, tehát forradalmi helycsere segíthet: a régi osztályok leváltása, behelyettesítése az új népi, paraszti elemek száz százalékos érvényesülésével.
Erdei Ferenc, a népi gondolat egyik ismert szociográfusa, a magyar parasztság belső problémáinak szorgalmas kutatója, például semmit se, vagy legalábbis nem sokat vár ettől a felülről kezdeményezett tehetségkiválogató, tehetség-gyámolító mozgalomtól. „Lehet - írja ő -, hogy a nemzeti erők gyarapodása származik a paraszttehetségek ilyen érvényesüléséből, azonban ezzel a parasztság egészével még semmi se történik. Talán igaz, hogy a népből eredő értelmiségi vezető több közösséget talál majd a néppel, mint a más származású ,azonban a társadalmi válságok világában semmi se bizonyít emellett. A fölemelkedett népfi teljesen asszimiládódik, tehát éppen olyan lesz, mint a többi középosztálybeli, sőt, mint új ember, még fokozottabban igyekszik úriságát bizonyítani. Tehát népi szempontból még rosszabb lesz, mint aki nem népfi. Ebből a törekvésből csak úgy fejlődhetnék komoly átalakulásnak a csírája, ha a frissítésre szánt paraszterők nem asszimilálódnának, hanem megmaradnának a parasztság egészével való szolidaritásban, s tehetségeiket ebben az értelemben használnák fel. Ilyen esetek kivételesen vannak is, de ezek már nem a nemzetnek a parasztság felé, hanem a parasztságnak a nemzet felé, vagy ellene való törekvését testesítik meg...“
Hogy mit ért Erdei Ferenc ilyen esetekben a parasztságnak a nemzet felé vagy a nemzet ellen irányuló törekvéséről, arra később még bővebben visszatérünk, amikor azok álláspontját ismertetjük, akik vele egyformán radikális, vagy még nálánál is radikálisabb megoldást követelnek a mai középosztállyal, a mai vezető értelmiségi rétegekkel szemben.
Illyés Gyula, a kiváló költő, egyébként maga is népfi, ugyanerről a következőket vallja A puszták fia című önéletrajzában: „Akiknek felfelé sikerült kijutniok a pusztáról (a nagy uradalom cselédgyermekei közül), azokról a tanyán olyan történetek keringtek, mint az országot és királykisasszonyt hódító kis kondásról. A pusztát (paraszti sorsát, eredetét) mindenki megtagadja, aki kilép a puszta világából. A cselédfiú, aki Pesten levélhordóvá vagy rendőrré fejlődik, öntelten és fenségesen lépdel a karácsonyi ünnepek alatt a cselédházak előtt; s nagyon megnézi, hogy kinek köszönjön, vagy ne köszönjön. A hat, igazán rendkívüli tehetségű Szabó-fiú közül az egyik boltiszolga lett, a másik valóban mesébe illő szerencsepróbák után villamosvezető lett Pécsett. Az almajori első béres fia vasúti hordár lett. Micsoda úr! Ő hazalátogatott néha, s a béresek ilyenkor karikába álltak körülötte, és ragyogó szemmel bámulták gyönyörű egyenruháját. Hát ilyesmi is lehetséges? Hihetetlen volt... Nagyritkán előfordult, hogy a pusztáról valaki felsőbb szellemi körbe emelkedett, a puszta szelleméből azonban semmit sem vitt magával. Nem is vihetett. A nyers állati bőr finom szattyán állapotáig se megy át több áztatáson, mint a pusztai fiú, aki valami csodás véletlen folytán középiskolába jut, és tagja lesz a látható társadalomnak. A magyar főiskolai hallgatóknak hány százalékát adja a többmilliós cselédség és zsellérség? Még ezrelékben is bajos kifejezni.“
Legyen szabad már most ide iktatni a magunk álláspontját ebben a kérdésben, pár rövid sorban összefoglalva ,ahogy azt tíz esztendővel ezelőtt (Új világ felé, 1933) és ezelőtt is, azután is, számtalanszor hangoztattuk: „A magyarság népi erejének és egyéniségének súlypontja ma, a huszadik század fordulóján, a vezető társadalmi osztályok erősebb vegyülése folytán, a magyar parasztság felé tolódott él jobban, mint a múltban bármikor is. Az Árpádok faji öröksége ma elsősorban az ő vállain nyugszik. Ha a jelenből azt, ami vigaszt és erőt adhat, neki köszönhetjük, a jövőt is egyre jobban neki kell átengedni. Nemcsak ő legyen az anyag, amelyre építünk, de alanya, központi hőse is ő legyen ennek a nagy országépítésnek. Új, friss, faji szellemtől áthatott társadalmi elit nélkül semmiféle evolúció, sőt semmiféle revolúció nem boldogulhat. Ilyen nélkül egyiknek se lehet se elég ereje arra, hogy magát a hatalomra felküzdhesse, se arra, hogy céljait ott maradandó módon érvényesíthesse. Ennek az új elitnek nagy részében a magyar föld népéből kell kisarjadnia. Annak szellemét, egyéniségét, képességeit kell belevinni a magasabb életformákba. Át kell hatnia nemcsak lelkével, erkölcsiségével, de vérével is a mostaninál sokkal erősebben a nemzeti társadalom vezető osztályait“.
„Ennek az új, kollektív, szervezett és fegyelmezett nemzeti demokráciának a fajilag érintetlen magyar néprétegekből kell erőt és öntudatot merítenie. A papi szemináriumoknak ide kell nyúlniuk, innen kell megtelniük, a palócok, jászok, matyók, székelyek s a dunántúli színmagyarság gyermekeinek kell helyet engedniük, nemcsak a plébánosi, de a legmagasabb egyházi méltóságokig. A hadsereg új altiszti és tisztikarának friss emberanyagért, új erkölcsi, szellemi erőkért, faji, katonai képességekért itt kell keresnie az utánpótlást. A gazdasági, szövetkezeti élet új vezetősége jórészt innen kell, hogy rekrutálódjék. Az új, intenzív, kisgazda kultúra magasabb színvonalú, képzett vezető rétegeinek egyre jobban innen kell kifejlődniük. A művészet, az irodalom csak innen frissülhet fel új színekkel, a faj és a föld markáns lelkével, vonásaival. Nem paraszt-Magyarország kell, nem az egész állami, társadalmi vagy kulturális életet kell parasztszínvonalra leszállítani, nem is csak a kiváltságosak számára hozzáférhető elefántcsonttorony-kultúrát kell teremteni és fenntartani, de a parasztságot kell az állam- és nemzetvezetés, a gazdasági szakszerűség, a szellemi erőfeszítés európai színvonalára felemelni, hogy az új Magyarországot felépíthessük. Ez együtt és egészében új birtokpolitikát, új kultúrpolitikát, új katonapolitikát, új szociális politikát jelent...“
IV.
Népi vagy „polgári“ irodalom?
A népi gondolat mint gyakorlati törekvés, a magyar parasztság mély rétegeiből akarja felfrissíteni, sőt egészen felváltani az úgynevezett polgári középosztályt, amelyet a nemzet vezetésére alkalmatlannak, részben idegennek, részben pedig szellemileg és erkölcsileg elkorhadtnak ítél. Az új népi irodalom alapjában véve ugyanezt a gondolatot tükrözteti, mikor szembefordul a magyar vezető rétegekkel, legalábbis elfordul tőlük, mert nem érdeklik többé ezek problémái, se erkölcsi, se társadalmi kérdései. Az új népi irodalom munkásainak, íróknak és költőknek minden figyelme azoké a tömegeké, ahonnan ők maguk is jöttek, s amelyeknek gondjait, szenvedéseit, egész erkölcsi és érzelmi világát magukénak tudják, velük teljes lelki, szellemi közösséget éreznek. Majdnem osztályköltészet vagy osztályirodalom ez már, és főleg a szegénység, a mostoha sorssal küszködő kisparasztság lelkét tükröztető irodalom, regényekben, novellákban, költői megnyilatkozásokban egyaránt.
Az úri, vezető osztályok ebben a népi irodalmi szemléletben elvénültek, eljátszották szerepüket. Lejárt epizódot jelentenek a nemzet életében, s úgy a népnek, mint a nemzeti társadalomnak csak egy vékony, önmagának élő rétegét, amelynek sorsa nemcsak hogy nem jelenti többé a magyarság sorsát is, de szinte különvált ettől a sorstól. Egyébként a múlté lett örömeivel, céljaival, vágyaival, életmódjával, igényeivel, előítéleteivel együtt. Fontossága, amellyel magát felruházta, s amellyel a maga életét irodalmi érdekességgé avatta, megszűnt, vagy legfeljebb már csak saját szemében, saját képzeletében él. Ez az osztály a valóságban még itt van, de a nagy népi átalakulás, esetleg egy nagy népi forradalom végleg félretolja a haladás útjából, úgyhogy, mint ahogy valamikor a nemesség egész szellemi, erkölcsi, társadalmi világát elsöpörte, félretolta.
Várkonyi Nándor az újabb magyar irodalom történetét és kifejlődését feltáró kitűnő munkájában a polgári irodalmat felváltó népi irodalom feltörésének társadalompolitikai okairól többek közt a következőket írja: „A kommunizmus után érvényesülő keresztény ellenforradalom csak jelszavakig jutott el. A törzsökös magyar középosztály már régóta lemaradt a. haladásról, s most félreállt. A szedett-vedett polgári réteg egyszerre széthullott, s megmutatta, mily végzetes mértékig hiányzik belőle az összetartó erkölcsi erő. A nép maga pedig fel sem bukkant abból a történelmi mélységből, ahová fél század alatt leszorították. Vezér nem jelentkezett. Megmaradtak azonban a cserzett és szívós polgári rutinier-[e]k, a minden vihart átvészelő kapitalisták és szövetségeseik, a politikát latifundiális örökségnek tekintő főnemesek. Metternichék és Rotschildék szelleme virágzott fel újra a magyar szigeten. De ez a sötét közjáték jó volt arra, hogy komoly nevelőiskolát járasson ki azokkal, kikben hosszú hallgatás után meglepő erővel újra megszólalt a nemzet lelke...“ Jött egy ilyen nemzedék, amely szembefordult ezzel a kiégett világgal, szembefordult elsősorban a polgári szellemmel. Ehhez bátorság kellett, „mert a polgár erkölcsileg halott volt ugyan, de gyakorlatilag kezében tartotta a hatalom minden szervét. Történeti tény, hogy az a nemzedék, amely szakítani próbált a polgári eszmerendszerekkel, igen gyakran eme szervek elé idéztetett, s egész bátran fogházviselt nemzedéknek nevezhető. Ennek az új népi szellemnek képviselői - újkori szellemi és irodalmi életünk vezetői - úgyszólván mind elmarasztaltattak a prófétaság bűnében rövidebb-hosszabb időre”.
A népi mozgalom - mondja tovább Várkonyi - nem forradalmi. Forradalmát még Petőfi és a negyvennyolcas forradalom harcolta meg, s az egész tüneményben csak az a megdöbbentő, hogy százéves alapokhoz kell visszatérnie, ami egész Európában szomorú unikum. Ennek az újabb népi irodalomnak képviselői a nagy előzők, Móriczék, Adyék után: Erdélyi József, Kodolányi János, Illyés Gyula, Németh László, Veres Péter, Féja Géza, az erdélyiek között Tamási Áron, Nyirő József és sokak: mások a kisebb csillagok közül. „Az első követelmény, amelyet betöltenek - mondja Várkonyi -, a népi közösségnek nem csupán érzete, hanem ténye, a szónak lelki, élettani és társadalmi értelmében. A népnek nem csupán helyzetét, jó vagy rossz sorsát élik át, hanem személy szerint magukban hordozzák azokat az igényeket, szükségességeket is, amiket ez a helyzet és ez a sors megszült. Művük abban van, hogy személy szerint megjárják az utat, amelyet a népnek és a magyar történelemnek is meg kell tennie, ha a bukást el akarja kerülni. Az új írókkal valóban maga a nép vonul be teljes irodalmi és ideológiai felszereléssel a magyar szellemi életbe.”
Várkonyi ezzel végzi érdekes fejtegetéseit: „Napjaink fölvetették a polgári és a népi műveltség kérdését, s kétségtelen, hogy ez egyúttal történetünk, létünk problémája is. Múltunk és helyzetünk szomorú következménye, hogy kultúránk csakugyan kétféle, s ezért arra kell törekednünk, hogy a kettő közül a vagy szócskát (vagy polgári, vagy népi) eltüntessük. Az egészséges finn, skandináv és balti népek egészséges helyezkedéssel már eleve kiküszöbölték ezt a megkülönböztetést, s pontosan elvégezték a munkát, amely nálunk a népi irodalomnak még csak terve. A polgári műveltség épp oly szükséges, mint a népi, de ez is csak a nép mint összesség műve lehet. Vagyis feltétele, hogy a polgár ma beleolvadjon a népbe, ezentúl pedig a népből nőjön ki, és egybeolvadott maradjon vele.”
*
Amikor általában egyetértünk Várkonyi Nándor megjegyzéseivel, ugyanakkor a polgár címe alatt a magyar középosztályról nyilvánított azt az ítéletét, hogy ez az osztály erkölcsi halott, de még mindig kezében tartja a közhatalom szerveit - súlyos, és a kitűnő szerzőhöz méltatlan túlzásnak kell minősítenünk. A magyar középosztály hibáiról elmélkedve, beszélni lehet politikai tehetetlenségéről, az értelmiségi rétegek nagy részének függő helyzetéről, ami politikai magatartásukra súlyosan kihat. Vitázni lehet róla, hogy megvan-e benne az a frissesség, az a dinamika, amely az új törekvések, az új koreszmék iránt nem csak fogékonyságot, de azok érvényesítésére, kiküzdésére erős akaratot is jelent. Beszélni lehet társadalmi erkölcseinek lazulásáról, irodalmi kérdésekben tartózkodó, konzervatív s ugyanakkor minden modernségre szívesen reagáló léha, felületes hajlamairól. Lehet valakinek az a kiábrándult véleménye erről az osztályról, hogy az új Magyarországot nem lehet se reá, se belőle, az ő erkölcsi, szellemi vagy anyagi szolidaritására felépíteni. Ez mind vélemény dolga. De erkölcsi halottnak csak az esetben lehet egy társadalmi osztályt kinyilvánítani, ha általános romlottsága már csakugyan a börtöntöltelék színvonalára juttatta mindenféle vonatkozásban. De ez talán mégse helytálló ítélet, s a népi gondolatnak se érdeke, nincs is szüksége rá, hogy ilyen lobogó vagy ilyen jelszavak alatt üzenjen hadat éppen annak az osztálynak, amelynek részéről annyi rokon érzéssel és megértéssel találkozik. Ugyanilyen túlzás Várkonyinak az a megállapítása, amely szerint a népi gondolat szellemi és irodalmi vezetőit ez az erkölcsileg halott középosztály, az ellene való lázadás címén, szinte kímélet nélkül bírái elé idéztette, s szinte kivétel nélkül büntetésekkel is sújtotta, annyira, hogy ezeket az írókat egész bátran fogházviselt nemzedéknek nevezhetjük.
A népi gondolat híveinek vagy képviselőinek megint csak semmi szükségük arra, hogy az irodalomtörténet mártíroknak állítsa oda őket, mikor ezen a mártírságon ilyen értelemben keresztül se estek. Sokan közülük sokat szenvedtek, nélkülöztek, meg nem érdemelt mellőzésben részesültek. Irodalmi vagy politikai természetű méltatlan támadások is érhették őket, de hogy a polgári társadalom részéről ilyen, fogházzal sújtó, visszautasításban vagy üldözésben részesültek volna, ez megint erős túlzás a valósággal szemben. A valóság az, hogy a népi gondolat képviselői közül, hála Istennek, ilyen fogházbüntetés, irodalmi vagy politikai hajsza eredménye gyanánt, Veres Péteren kívül talán senkit se sújtott. Hála Istennek, munkájuk nemcsak szervezett ellenállással nem találkozott erről az oldalról, legfeljebb azzal a félreértéssel vagy meg nem értéssel kellett vagy kell még mindig küzdeniük, amelynek mindenki ki van, és ki volt mindig téve, aki ilyen vagy olyan értelemben új gondolatot, új szellemet vagy új irányzatot képvisel. Petőfi vagy Ady sorsa ugyanezt a példát tükrözteti, a kisebbek, az elesettek tragikumáról nem is beszélve. (Mi magunk is tudnánk saját küzdelmeinkből elég adalékot szolgáltatni a mellőzés, a meg nem értés, a hosszú, gyötrelmes félreszoríttatás tapasztalataiból. A csőcselék terrorja, s a hatalom üldözése egyformán osztályrészünkül jutott.) Az viszont, hogy a népi írók nem nevezhetők fogházviselt nemzedéknek, semmit se von le se küzdelmeik igazságából, se az önzetlenségük, se hivatottságuk vagy tehetségük mértékéből.
*
Vannak mármost népi írók, akiknek tehetsége és élményvilága az egész magyar glóbuszt felöleli: a népi paraszti témakörön kívül az egész nemzeti társadalomét. Móricz Zsigmond vagy Kodolányi János népi írók, de munkásságuk, zsenijük túlcsap ezeken a határokon, akár társadalmi, akár nagyszerű történelmi regényeikben nemcsak, vagy nem mindig a nép, a magyar parasztság sorsa, alakjai, küzdelmei adják az anyagot. Kodolányi a honfoglaló magyarság vagy a tatár veszedelem árnyékában küszködő magyarság egészét támasztja föl, a pásztorkodó néptől kezdve a papokon, nemeseken, nagyurakon át a királyok személyéig. Móricz Zsigmond az Erdélyi trilógiában az egész török világ alatti erdélyi társadalmat, a fejedelmek udvarától kezdve a szilaj pásztorok félnomád életéig. De ugyancsak Móricz Rózsa Sándorról írt történeti regénye már az első kísérlet az úgynevezett népi történelemszemlélet érvényesítésére az irodalomban. Ez a szemlélet alulról nézi a történelmet, vagyis a nép, az eddig elhanyagolt, ismeretlen tényező fontosságát, kizárólagosságát érezteti a történeti eseményekben is. Mint például a negyvennyolcas szabadságharc ilyen regényes népi történeti megfestésében Rózsa Sándorral, mint központi hőssel, s a nép szabadságharcának megjelenítésével az urak, a nemesség szabadságharcával vagy forradalmával szemben. Móricz Zsigmond voltaképpen első előre küldött őse is ennek a népi irodalomnak. Az ő munkásságának, teremtő, alkotó tevékenységének nagyobbik fele - ha lelkében, természetében, egész szellemi egyéniségében a legigazibb népi irodalmat jelenti is - még kívül esik a népi gondolatnak, mint tudatos irodalmi, publicisztikai vagy politikai mozgalomnak, keretein. Ennek az irányzatnak a fiatalabbak között Kodolányi János a legmarkánsabb, a legsokoldalúbb, a legkiegyensúlyozottabb, legkiteljesedetteb képviselője. Ő nemcsak népi és történeti tárgyú regényeiben: a Szép Zsuzskában, a Börtönben, a Kántor József megdicsőülésében, azután A vas fiaiban, a Juliánus barátban s a többiekben, aztán nemcsak színdarabjaiban: a Végrendeletben, vagy a Földindulásban revelálta egy nagy, igazán Istentől megoldott tehetség művészetével s az elhivatottság apostoli, szinte aszketikus lelkületével ezt a szellemet, de ő az, aki publicisztikai munkásságában, az [sic!] ormánysági egykét földerítő megrendítő leírásaiban, vagy finnországi élményeiről írt beszámolóiban is megragadó erővel adott hangot ugyanennek a szemléletnek, hogy a zsidó irodalom tipikus képviselőiről: Szomori Dezsőről, Földi Mihályról, vagy a szocialista Gergely Sándorról írt lelki, erkölcsi portréival a kritikai fronton is ugyanezzel a művészettel szolgálja hivatását.
Nem a mi feladatunk, hogy itt ezen a helyen irodalmi, művészi mérlegelés tárgyává tegyük a Kodolányinak vagy a népiségben vele egylelkű, de tehetségben más színű, más veretű társainak, a nagyobbaknak vagy a kisebbeknek munkásságát is. Külön fejezetben kellene szólni például Németh László esztétikai, publicisztikai munkásságáról, amellyel a népi gondolatot ezen a vonalon a mélymagyarság fogalomkörével és új feladataival bővítette.
Tisztázandó volna, ki hát a népi író, csak az-e, aki maga is a népből jött, vagy az is, aki nem onnan jött ugyan, de érzéseiben, vágyaiban, törekvéseiben együtt él - mint egyes népi publicisták mondani szokták -, azonosul a néppel, s munkáiban ennek sorsát, életét tükrözteti az azonosultság élményein keresztül.
*
A népi és polgári irodalom hivatásáról, jogosultságáról nagy vita folyik ezen a fronton. Ebbe engednek bepillantást Jócsik Lajosnak megállapításai. Ő mint az elszakított Felvidékről visszatért író szemlét tart a mi irodalmi állapotaink fölött (a pécsi Sorsunk múlt évi füzeteiben), s tapasztalatairól egyebek közt ezeket írja: „Méla bánattal gondolok arra, hogy hazatérésünk után népi körökben egyenesen lehurrogtak például, mikor Kosztolányi Dezsőről ejtettünk néhány áhítatos szót. Az ellenkező oldalra tartozó egynémely szekta viszont falukutató kapcsolataink miatt tartott gyanúsaknak bennünket. Aztán törvénnyé tették, hogy ha elfogadom Veres Pétert, akkor ki kell vetnem magamból Babitsot, Márait meg egyenesen gyűlölnöm kell. Ha élvezem és értékelem például Móricz Zsigmond regényét, a Rózsa Sándort, vagy az Árvácskát, akkor meg kell vetnem, és értéktelennek kell tartanom Márai polgári regényeit is. Ha Erdélyi Józsefet vagy Sinka Istvánt nagy költőnek tartom, akkor nem tarthatom annak Szabó Lőrincet vagy Illyés Gyulát. Ha szeretem Kosztolányit, akkor képtelen vagyok a népi irányzat lírájának megértésére és átérzésére. És sokszor úgy kell bebizonyítani az egyik oldalon az elvtársi és bajtársi hűséget, valamint az odatartozást, hogy a másik oldalra kimondom az anatémát.”
„Az irodalomban - állapítja meg ugyancsak Jócsik - összeáll egy csoport, amely ugyanúgy befolyásra, hatalomra tör, mint ahogy hatalomra tör a politikai mozgalom. A legrövidebb és legkönnyebb út a hatalomig a »bukott értelmiség« vádját reáfogni az érvényben, s így hatalomban lévő irodalmi irányra. Reá kell fogni, hogy meg nem érti a nép ösztöneit, tehát kívülről akarja az irodalmat a népre kényszeríteni. Reá kell fogni, hogy idegen ösztönük dolgoznak benne, s nyert ügyed van, mert hiszen semmitől se irtóznak ma annyira, mint az idegentől. Az idegenség ma körülbelül a bélpoklossággal azonos. Az idegenség lényegét sohasem határozzák meg, de ugyanakkor ítélnek és mérnek a meg nem határozott fogalommal.”
Ez a vita, vagy ennek eldöntése nem reánk tartozik. A magyar társadalom, az, amely könyveket olvas, s amelyet a magyarság, a magyar nép élete, sorsa az irodalomban, a művészet eszközeivel megjelenítve, érdekel, amelynek számára az irodalom nemcsak unaloműző szórakozás, de szellemi, lelki, érzelmi életének tápláló, megszépítő, elmélyítő eszköze - ez a társadalom, bármilyen rétegekből kerüljenek is ki tagjai, csak a meghatottság örömével fogadhatja a népi lélekben és népi szellemben megújhodott magyar irodalom termékeit. Persze, mindig odaértve a népiség mellé az igaz művészet jegyeit és jogcímét is, ami nélkül a népiség előbb-utóbb csak megunt sallangot jelentene.
Azzal az irodalmi fejlődéssel szemben, amelynek tartalmát, szellemét és irányát kizárólag a zsidóság igényei, ízlése és uralmi szempontjai szabták meg, a népi irodalom és költészet feltörése valóságos felszabadulás. Felszabadulás egy évtizedeken át reánk nehezedett erkölcsi és szellemi nyomással szemben, és felszabadulás ennek irodalmi, sajtó, színházi és könyvkiadói hatalmasságaival szemben egyaránt.
Külön fejezetre tartoznék annak méltatása, hogy a népi gondolat hogy hódította meg mondanivalói számára a filmet, hogy tört be sok viszontagságon keresztül, egyelőre még a kezdet sok fogyatkozásával terhelve, s hogy hódított magának lelkes közönséget nemcsak népi, de polgári körökben is. Az őrségváltás, a Harmincadik, a Kovács István, vagy az Emberek a havason mind ennek a térhódításnak állomásait jelzik.
Hogy maga a magyar nép, a magyar parasztság mennyit tud erről a neki áldozó, belőle sarjadt új irodalomról, új művészetről, hogy termékeiből mennyi jut, vagy jutott el hozzá, s hogy mindez hogyan hat reá, milyen élményeket jelent számára, s milyen megértéssel, lelki, érzelmi visszhanggal felel reá, ennek kiderítése, lemérése, nyomon követése külön új feladatot jelentene.
Egyelőre nem szabadulhatunk attól a benyomástól, hogy mindez most még inkább, munkásaiban és olvasóiban is inkább, egy többé-kevésbé szűk, de egyre táguló értelmiségi körre szorítkozik, hogy a népi írókat körülbelül ugyanaz a közönség olvassa, amely a polgári irodalmat. De lehet, hogy a népi irodalom más irányban is, más rétegekből is új olvasóközönséget hódított, talán olyat is, amely eddig, miután a polgári irodalom termékei nem érdekelték, most a népi irodalmon keresztül kapcsolódik be a betűt, könyvet, verset, novellát fogyasztó közönség soraiba. De ha még oly csekély is az eredmény egyelőre ezen a vonalon, az egész nagyfontosságú úttörést jelent, talán egy új korszak első lélegzetvételét ezeken a területeken.
Folyt. köv.
*
In Új Magyarság, 10. évf., 25. szám (1943. január 31.), 1-2.; 30. szám (1943. február 7.), 1-2.; 36. szám (1943. február 14.), 1-2.; 39. szám (1943. február 18.), 1-2.
|