Update : Milotay István: Marxék falun (1932) |
Milotay István: Marxék falun (1932)
2022.02.14. 18:13
I.
Miközben a képviselőház mentelmi ügyeket tárgyal, népjóléti botrányaktákon rágódik, miközben az egész közélet látszatra tetszhalott-életet él, miközben a központi motor, a kormányzat politikai irányítása szellemileg és lelkileg kiszáradt, fogékonytalan bürokraták, garasos sparmeisterek, nagyképű és könyörtelen adókapacitások kezén van, miközben egy hűdéses folyamat bénulása nehezedik a telkekre, a cselekvőképességre, sőt ma-holnap a gondolkozásra is, az élet meg nem áll, sőt a viszonyok nyomása alatt feszültsége egyre nagyobb lesz, egyre türelmetlenebb.
A statáriális intézkedések, látszatra, a minden mindegy apátiáját borítják a közszellemre. Akik ezt kifundálták és fenntartják, azt hiszik, hogy a nyugtalanság, az elégedetlenség csak demonstratív formák közt nyilatkozhatik meg, s csak akkor veszedelmes, ha hangosan ordít, ha zászlókat, lampionokat hordoz. Azt hiszik, ha lefojtják, eltiltják a hangos, demonstratív életet, ezzel a nyugtalanság forrásait is betömték, a világ folyását is megállították, megmerevítették. Ugyanaz a balokoskodás ez, amely a háború alatt a vereség híreit eltitkolta, az elfojtott közszellem továbbfejlődésével nem törődött, s azt hitte, hogy a hazudozással a vereség tényeit is meg nem történtekké teheti. Addig tartott akkor is az elfojtott, a hallgatás alá szorított nyugalom, a torkokra és a szívekre visszavert kétségbeesés, míg végre szemébe kellett nézni, s akkor már nem akadt senki, aki mert volna is a szemébe nézni.
Idefenn kétségbeesett kísérletek folynak, hogy lehetne a meglévő pártok, töredékek, frakciók és a még egészen el nem használt, vagy már régen nem használt politikusok új csoportosításával fölszámoltatni, fölváltani a mostani rendszert, amelynek sivársága, tehetetlensége, passzivitása százszor kétségbeejtőbb, mint a Bethlenék nyílt, aggressziv rosszasága volt. Új pártok fabrikálása folyik bizalmas vacsorázások közben, új pártoké, amelyek csak képviselőkből és politikusokból rekrutálódnak, se tömegek, se közvélemény nem áll mögöttük. A régi, zárt, parlamenti, kaszinói politizálás ez, amely azt hiszi, hogy ha Korányi helyett Kállay Tibort teszi, Kenéz Béla helyett Szterényi Józsefet és Zsitvay helyett Rassay Károlyt, akkor mindjárt megváltozik a világ képe. Közben odakünn a látszólagos, ájult csönd mögött iszonyú dulakodás folyik azok közt a pártok között, amelyekben életerő van, amelyek érzik, hogy a jövendőt szarvánál fogva tudják megragadni. Azt lehetne mondani, hogy annak a pártnak vannak legnagyobb tömegei, amely a képviselőházban a legkisebbnek látszik, amely ott a legnagyobb, annak erőtartaléka a közvéleményben semmivé zsugorodott össze. A küzdelem feltételei, amelyeket a gyűléstilalom, a statárium megteremtett, a nyílt harc megneheezítése azoknak kedvez, akik megszokták a titkos, a hatalom ellenőrzése alól elvonható agitáció és szervezkedés útjait és eszközeit. Ezeket segíti a növekvő reménytelenség, s a nyilvánosság nélküli, tehát felelősség nélküli, suttogva bujtogató demagógia, amelynek nem kell gyűlés, hogy szava, tüze, mérge messze elhatoljon, olyan helyekre is, ahova semmi hangos szó el nem hatna. A polgári ellenzéki pártok, akár a városi, akár a falusi tömegekre támaszkodjanak, egyre jobban érzik ennek a versenynek egyenlőtlen esélyeit. Minden vasárnap, melyet odakünn a vidéken munkában töltenek el, újabb akadályok és meglepetések elé állítja őket. Bármilyen buzgók legyenek, bármily messzire menjenek a kíméletlenségben a fennálló rendszerrel szemben, s viszont bármennyire óvjanak minden lelkiismeretlenségtől, lépésről lépésre érezniük kell, hogyan szárnyalják túl őket a szélsőségek. Talán semmi se illusztrálja jobban, hova jutott az eddig még konzervatív és nehezen mozdítható rétegeknek az elkeseredése is, hogy mennyire hozzáférhetőkké váltak minden képtelenség számára, s milyen irányzatok vetik ki hálójukat lelki és erkölcsi megkerítésükre, mint az úgynevezett demokrata párt megjelenése az agrárdemagógia porondján. A kiskőrösi kísérlet csak egyik kezdőállomása ennek a mozgalomnak. A vegyeskereskedő budapesti demokrácia, íme, búzakalászt tűz a kalapja mellé, kisgazda gyűléseket rendez, és a földnélküli proletárok felé is kinyújtja ölelő karjait. A bankvilágnak, a nagyindusztriának és a gettónak ez a liberalizmusa elérkezettnek látja az időt, hogy jogigényt jelentsen be a kossuthi hagyaték agrárdemokratikus örökrészére. Akármilyen groteszk kísérlet is ez, mégis az idők jele, amelyet föl kell jegyezni, ha jelentőségében és kihatásaiban eltörpül is egy másik előretörés mellett, amelyet a szociáldemokrata párt térfoglalása jelent ugyané tömegek között. A Bethlennel folytatott tárgyalások után annak idején éveken keresztül közömbösséget mutatott a párt a mezőgazdasági rétegekkel szemben. Ez a közömbösség azonban csak addig tartott, amíg a hivatalos kisgazdapárt mulasztásai és bukása nyomán és a földkonjunktúra leáldozásával ezek a rétegek is lelki válságba nem jutottak. A két-három éve megejtett községi választások alkalmával már nagy meglepetést keltett, hogy a szociáldemokrata párt helyi alakulatai igen sok helyen betörtek a városi és megyei törvényhatósági bizottságokb, s azóta, mint kisebbség, erős, aggresszív fellépésükkel, öntudatukkal és szervezettségükkel nagy nyomatékra tettek szert. A múlt évi júniusi választások aztán egyszerre nagyszerű lehetőséget adtak az agitáció és a pártszervezés országos munkájára. Ezt a pártvezetőség teljes mértékben ki is használta. Emlékezetesek még azok az eredmények, amelyeket különösen az alföldi nagyvárosokban, de más választókerületekben is elértek. Olyan helyeken, ahol a[z 19]26-os választásokon szocialista jelölt még próbálkozni se mert, most az ilyenek ezer és ezer szavazatot kaptak. Ezek a szavazatok nemcsak a nincsetlenek, a mezei munkások, a napszámosok és cselédek, sőt nem is csak az egészen törpebirtokos parasztság soraiból kerültek ki. A tehetősebb, az öt-tíz holdon felüli tömegek is nyílt szimpátiával álltak a szocialista jelölt mellé, s a választási visszaélések, a hatóságok részéről tapasztalt elnyomás, erőszak, igaztalanság mind az ő malmukra hajtotta a vizet, az ő vitorlájukat dagasztotta. Az ellenzéki kisgazdapárt még fejletlen szervezkedése, melyet a választások idő előtt értek, szintén az ő esélyeiket növelte, a választások nyomán támadt elkeseredés nemkülönben.
Ahol a szocialista párt a választások zajában így megvetette a lábát, ott is maradt, s ez a központilag nagy agilitással, fáradhatatlan szívóssággal dirigált szervezkedés megyénként alakított vezetőséggel, a kisgazda és földmunkás tömegek részére szerkesztett sajtóval ma behálózza az egész országot. Nincs falu vagy tanya, amelyet el ne érne, és a maga vonzókörébe ne ragadna. Aki a párt hivatalos lapjának beszámolóit olvassa ennek a mozgalomnak adatairól és útjelző állomásairól, lépten-nyomon találkoznia kell most már a vitézek neveivel is, akik egyre sűrűbben bukkannak föl a helyi vezetőségek tagjai között, s akiket, úgy látszik, a rend szigorú fegyelme se tud többé visszatartani a csatlakozástól. A szociális és anyagi kétségbeesés áttöri a legerősebb korlátokat, s ma már - református lelkészek írják nekünk - tömegesen vannak presbitériumok, ahol a szocialista tagok lesznek lassanként a hangadó tényezők. Hogy tudjon gátat vetni ennek a mozgalomnak a jegyző, aki - nagyon sok helyen a községi kassza csődbe jutván - kap is, nem is kap fizetést, s aki, mint a Borsod megyei példák is mutatják, sok helyen maga is ínséglisztért kénytelen jelentkezni. A birtokos osztály, a közigazgatás expozitúrái, a tanítók és a lelkészkedő papság figyelmét is egyre jobban lekötik az egzisztenciális gondokkal való birkózás erőfeszítései.
Maga a polgári társadalom talán nem is tudja, milyen program alapján, milyen jelszavak kíséretében folyik ez a szervezkedés, pedig nem érdektelen dolog szemébe nézni, mit tanult a párt a Károlyi-forradalom és a proletárdiktatúra tapasztalataiból, s hogyan használta ki azokat a mulasztásokat, amelyeket más pártok és más társadalmi osztályok ezen a téren könnyelműen és behozhatatlanul elkövettek. Az a program, melyet az agrárkérdés megoldására a tavalyelőtti budapesti pártgyűlés elé terjesztettek, távol áll mindenféle marxi elgondolástól. Sehol semmi szó a kommunista vagy kollektív mezőgazdaság nagy álmairól, a Hamburgerék kísérleteiről. Itt-ott az ipari szocializmustól átvett jelszavak kísértenek benne, mint az üzemi tanácsok követelése a nagyobb cselédséget tartó középbirtokon, egyébként azonban még a kisajátítás is, amelyet a világi és egyházi nagybirtokkal szemben egyformán alkalmazni akarnak, kártérítés ellenében történnék. A birtokmaximum liberálisabb annál, amelyet annak idején a Nagyatádi-féle forradalmi program tartalmazott. Ötszáz holdban állapítja meg az egy kézben hagyható földbirtok maximumát. Nagy gonddal egészen apró részletekig sürgetik a csatornázás a talajjavítás, az öntözés problémáinak megoldását, a közlekedés, az úthálózat fejlesztését, az adórendszer megfelelő reformját, a termelő- és hitelszövetkezetek hálózatának kiépítését, a szövetkezeti értékesítés nagy céljait és előnyeit, és mindezen felül hangoztatják a bank és kereskedelmi tőke hitelfeltételeinek szabályozását és ellenőrzését, a bankok nacionalizálását. Gondja van a programnak tisztviselői kertvárosok létesítésére, a műtrágyagyártás állami kezelésére, a mezőgazdasági cselédtörvény reformjára. Mindezt azzal a megokolással, hogy ezeknek az előfeltételeknek a megszerzése után a föld népe a városok dolgozóival együttesen folytathassa a felszabadításért való nagy küzdelmet. A kongresszus tárgyalásain, mely ezt a programot magáévá tette, az az alapelv húzódott végig, hogy ha a magyar paraszt a szociáldemokráciától kap földet, akkor ez a parasztság sohase fog a szociáldemokrácia ellen fordulni. A francia paraszt, mondotta az egyik felszólaló, ma is legfőbb támasza a republikánus, egyházellenes pártoknak. Magyarországon a föld szocializálására nincsenek meg a lelki feltételek. A magyar paraszt földet akar, mely a telekkönyvben is az ő nevén álljon. Ezzel a valósággal nem lehet szembehelyezkedni. A nagybirtok szocializálásához és nagyüzemben való meghagyásához hiányzik a kulturális fejlődöttség. Egy másik felszólaló azt hangoztatta, hogy ez a program kisbirtokos országgá akarja átformálni Magyarországot, és ezzel a programmal tudja csak elsöpörni azokat a polgári pártokat, melyek eddig a szociáldemokráciát úgy állították oda, mint a földtulajdon ellenségét. Érdekes, hogy a nagy vitában egyetlen felszólaló akadt, az is egy budapesti magántisztviselő volt, aki, nyilván kommunista tendenciával, a kollektív, nagyüzemi gazdálkodás mellett tört lándzsát, egyebek közt azzal a megokolással, hogy egymillió földnélküli zsellér van az országban, és ezeket nem lehet mind földhöz juttatni.
A legérdekesebb oldala ennek az agrárdemokratikus szocialista szervezkedésnek az a tény, hogy nem alakítottak erre a célra külön pártot. Emlékezve arra, hogy az ilyen kísérletek mindig a párt ellen ütöttek ki, az egész mozgalmat a párt egységes szervezetébe olvasztották, egységes vezetés alá vették, az egymásra utaltság, az azonos célok és érdekek nevében. Ez természetesen azt is jelenti, hogy erősen zsidó, városi, az ipari proletariátus vezetésében felnőtt, gyökértelen, intellektuel tényezők irányítása alá kerül az egész földmozgalom. A vidék alig játszik szerepet a vezetésben, csak a statisztákat és a tömegeket adja. Az egész, egyre jobban elhatalmasodó irányzatnak az a nagy rugalmasság adja meg a veszedelmét és hatóerejét, amelyet a reális viszonyokhoz való alkalmazkodással tanúsítottak. Ez a program hódiít odakünn szerte az országban, hogy minő élőszóbeli kommentárok kíséretében, azt könnyű elképzelni mindenkinek, aki ezzel az agitációval csak egyszer is találkozott. Az is más kérdés, mi lesz ebből a polgári, radikális, agrárprogramból, ha a tömegek ereje uralomra juttatja a vezéreket, s a fanatizált szenvedélyek olyan rögtöni megoldásokra kényszerítik őket, amelyek végső csapást mérhetnek a nemzeti és történelmi Magyarországra éppen úgy, mint a magyar föld igazi nagy érdekeire. Ezzel a veszéllyel szembe kell szállni, s azt az irányzatot és azokat a pártokat, melyek erre a küzdelemre vállalkoznak, egy történelmi hivatás nagy érzésének és elszántságának kell eltöltenie. Meg kell, állniuk ezzel a szélsőségre csábító szocialista veszéllyel szemben, s ugyanakkor le kell számolniuk azzal a rendszerrel, amely a maga számára nem tud többé más mentséget találni, mint a statárium kétélű fegyvereit.
II.
Nálunk - írja egy szabolcsi ismerősünk múlt vasárnapi cikkünk visszhangjaként - már piros zászlóval temetnek, a munkás Marseillaise dallamai mellett. Csak azok az igaz emberek, akik az adjon Isten helyett Barátság! jelszóval, az új világszolidaritás jelszavával köszöntik egymást, s akik, természetesen, mind be vannak iratkozva a Pártba és a Körbe.
Hát igen, a Párt és a Kör. A magyar politikai pártok élete, szervezkedési módja, küzdelmei hatvanhét óta mostanáig az időről időre megismétlődő inszurrekció, a hirtelen hirdetett, nagy sebbel-lobbal összeállt, és ugyanúgy szétoszló tömegfelkelés jellegét viselték magukon. Ezek a pártok a képviselőházon, s a budapesti központi pártklubon kívül semmi állandó, adminisztratív vagy agitációs szervezetet fenn nem tartottak. Öt évről öt évre csak a választásokra szedelőzködtek össze, a vidéki, helybeli vagy városi pártelnökségek, expozitúrák csak névben éltek, s csak ilyenkor elevenedtek meg, hogy pár hét alatt iszonyú erőfeszítéssel, a korteskedés, a hatósági befolyás, gyűlések, vacsorák, bankettek eszközeivel pótolják a közbeeső évek mulasztásait. A fő embereken kívül voltaképpen számon se tartották párthíveiket, a nagy tömeget illetőleg ezek is szinte alkalomról alkalomra változtak, az országos pártkonjunktúra, a jelölt személye s a helyi viszonyok és érdekek szerint. A választási hadjárat után minden szétszaladt, a győztes pártja épp úgy,mint a legyőzötté. A képviselő megvolt, az ellenjelölt megbukott, az egyik hívei szétoszlottak, nem volt rájuk szükség többé, mert a jelölt győzött, a másiké szétoszlottak, és azért nem volt szükség többé rájuk, mert a jelölt megbukott.
A szociáldemokrata párt szisztémája mindettől teljesen különbözik, s olyan haladást, olyan fejlettebb fokot jelent az alkalomszerű, polgári pártszervezkedéssel szemben, mint az állandó hadsereg a régi nemesi felkelésekkel szemben. Ez a párt nemcsak a választásokra, nem egy hadjáratra, nem egy ostromra, nem egy rohamra szedelőzködik össze, ott van, él, agitál, szervezkedik, dolgozik évekkel a választások előtt, a csönd, a politikai eseménytelenség hétköznapjaiban, s ott marad a választások után is, bárhogy végződjenek ezek. Ha bukással végződnek, akkor is ott marad, s ha győzelemmel végződnek, akkor is ott marad. Ezek föl nem oszlanak, szét nem szaladnak, s nem akkor kell hirtelenjében összeszedni őket, mikor valami nagy szükség van rájuk. Mindig együtt vannak, mindig készen vannak, mindig tudják, hogy hányan vannak, s a választási izgalmak, az alkalom fokozottabb tevékenysége csak növelheti számukat, mint háború esetén a rendes hadseregnél a tartalékok behívása, vagy a népfelkelés igénybevétele.
Azt írtuk a múltkor, hogy nincs város és alig van falu, ahol az utolsó évek folyamán, de különösen a tavalyi választások óta ez a szociáldemokrata szervezkedés ilyen állandósított formában meg ne vetette volna a lábát, s most egyebek közt azt közlik velünk olyan helyről, amelynek hitelességében nincs okunk kételkedni, hogy csak Borsod és Abaúj megyékben, mintegy ötvennégy községben, közel tizenhétezret tesz ki ez idő szerint a beiratkozott szociáldemokrata párttagok száma. A legkisebbikben is meghaladja a nyolcvanat, de van olyan, ahol eléri az ezret is. De akármerre járjon az ember, a csongrádi nagy tízezres községekben, a még terpedtebb hajdúvárosok zegzugos utcáin, a Szabolcs-szatmári, nyírségi falvak szalmafedeles rengetegében, vagy a hevesi matyófészkek romantikus összevisszaságában, nem sokáig kell keresgélnie, hogy megtalálja azt a házat, amelyen a falu neve szerint váltakozva, egyébként azonban ugyanazzal a szöveggel ugyanaz a tábla hirdeti, hogy itt székel a magyarországi szociáldemokrata párt helybeli köre és pártszervezete. Az elmaradhatatlan négy-öt cégtáblán kivül, amelyek eddig a községháza, a Hangya Szövetkezet, az elemi iskola, a korlátlan italkimérés, s esetleg egy-egy eltévedt olvasókör létezését jelezték, most már ott fenyeget, ott hívogat a párthelyiség állandó cégtáblája, egy új tényező, egy új szellemi, hatalmi központ, egy új politikai és társadalmi tűzhely vonzóerejét jelentve.
Mindaz a nyugtalanság, elégedetlenség, kétségbeesés, bosszúvágy, a megriasztott vagy eltaposott öntudat, a hatalomból és befolyásból kiesett szegénység, amely lelkileg eddig fedél nélkül volt, nem kénytelen többé a kertek alatt bujdosni, nem kell csak harmadosztályú vasúti kocsik vagy a szutykos várótermek fapadjain szorongania, nem kell a kocsmamenedék jogát igénybe vennie, amelyet sokszor megváltani sem volt képes, s ahol idegen szemek és fülek árulásának volt kiszolgáltatva. Nincs ráutalva többé a templom előtti és utáni gyülekezések szükségperceire, nem kell esős vasárnap délutánokon a kertereszek alatt ácsorognia, nem kell kettesben-hármasban szomszédolnia, ha találkozni akar, ha panaszkodni, dühöngeni akar, ha könnyíteni akar magán. Most már ott van a Párt, az állandó körhelyiség, reggeltől estig nyitva, s megadja mindazt, amit se a templom, se a községháza, se a kocsma, se az olvasókör nem adhat: a teljesen hasonszőrű emberek intimitását, egymás közöttiségét, ami nagyobb melegítő, biztosabban lakható és sokszor mámorítóbb lehetőség minden vendéglőnél, szilárdabb hatalmi érzetet ad minden községházánál, és büszkébb áhítatot annál is, amelyet az orgonaszó, a nagytiszteletű vagy a főtisztelendő úr prédikációja gerjeszthet. Ennek a körnek falai között, a vaskályha hirtelen lobogásán, vagy a régi kemence fojtott melegén kívül egy-másik tűz melegít, s a petróleumlámpa sárga világossága, vagy a villanykörte szemszúró fénye mellett egy másik világosság ragyog fel. Ide minden nap megérkezik a pesti újság, az egyetlen, amely „az igazat megírja“, amely „senkitől nem fél“, amelynek még hinni lehet, amely az urakkal szemben a népet pártolja, amelynek csodálatos szavaiból, felirataiból, címeiből, felhívásaiból egy új világ látóköre nyílik meg minden beavatott számára. Ebben az újságban minden benne van, őszintén és kíméletlenül, a képviselőházi botrányok, a minisztériumi panamák, tolvajlások harsogó vádjai, úgy, ahogy a párt nagy emberei, vezérei világgá kiáltják. A miniszterek hitványsága, a csendőrök vérengzése, az adóbehajtások könyörtelensége, a helyi hatóságok visszaélései úgy, amint egy-egy beszéd, vagy ami ennél sokszor sokkal több, egy-egy közbeszólás odafenn lefesti és megállapítja. Ez az újság és ezek a cikkek egy új szószék evangéliumát, egy új iskola, egy új felsőség tanításait lehelik. Nem lehet elégszer hallani őket. s nem is lehet kézről kézre kivárni. Felolvassák tehát, hogy lehetőleg egyszerre mindnyájan vagy minél többen hallják, ökölbe szorított kézzel, az otthonról, az utcáról,a boltból, a vásárról, a községházáról, az adóhivatalból hozott gondok bőszítő súlya alatt, hogy aztán százszor meghányják-vessék a felolvasottakat. s egymásnak adva a kilincset, tovább vigyék szakadozott foszlányait haza az asszonynak, a gyerekeknek.
Itt a pártban, minden nap haditanács van, minden nap új és új közvélemény kovácsolódik. Ide térnek be a szomszéd falu vendégei, akiknél még hiányzik ez az állandó központ, s itt tesznek látogatást a megyei központ vagy a budapesti vezetőség kiküldöttjei. Itt tartják számon a beiratkozott híveket, itt fizetik be a pártadó fillérjeit, itt szervezkednek a presbitériumi, az iskolaszéki választásokra, a községi képviselőtestület kiegészítésére, s az állandó érintkezés, nézetkicserélés, az állandó panaszok megbeszélése, saját maguk sokaságának tudata így formálja egy új politikai, erkölcsi, társadalmi és közigazgatási központtá ezeket a köröket. Hogy mindaz az élet, hatalom és befolyás, amely a többi helyi központokból kihalt, kiszáradt, ide vándoroljon, s ezzel együtt ide tolódjon át lassanként vagy egyre rohamosabban az egész falu lelki és érzelmi súlypontja, anyagi és politikai érdekeinek motorja. S amily mértékben ennek a körnek vonzóereje terjed, úgy sorvadnak el és szorulnak háttérbe mellette az eddigiek. Mindaz,amit eddig a pap, a tanító, a jegyző, a gazdatisz, vagy a helyi birtokos szava, befolyása, tekintélye, jelentett, felbillen, és a levegőben kezd lógni az új hatalommal szemben, amelynek megvan az a misztikus potenciája is, hogy a legitimált budapesti központ tekintélye, terrorja és támogatása fedezi, amellyel szemben a régi helyi tényezők jelentősége vicinális erőlködés jellegét kapja, hiszen ezek mögött legfeljebb egy-két csendőrszurony áll, a beijedt jegyző vagy szolgabíró erejével...
Minek folytassuk ezt a képet? Másutt,a nyugati nagy, demokratikus országokban a parasztság, az öntudatos kisgazda tömegek mindenütt a szociáldemokráciával, s a vele rokon kommunista veszéllyel szemben, az ellene való küzdelem érdekében, és ennek céljaiért szervezkedtek meg. A németországi Bauernbundok, a lengyel parasztszövetségek, az osztrák keresztényszocialista pártfalusi agrárdemokratikus szervezetei mind a két legnagyobb ellenség: a kapitalista kizsákmányolás és a nemzetköziipari proletariátus ellen irányulnak, s ezek túlhatalmával, forradalmasító és forradalmi tendenciájával szemben a demokratikus, és mégis konzervatív paraszti és nemzeti gondolat védőbástyái.
Mi megértük, hogy mindezekkel ellentétben a magyar parasztságot a nemzetközi szociáldemokrácia szervezi meg, hogy gazdasági, társadalmi elhagyatottságát, öntudatlanságát kihasználva a maga járszalagjára fűzze ezeket az eddig hozzáférhetetlen rétegeket is. Micsoda erőt jelenthet egy ilyen tömegszervezettel szemben, amely a várost és a falut egyformán hatalmában tartja, bármelyik polgári párt? Igaz, hogy Németországban, vagy Ausztriában is maga az arisztokratikus földvagyon is odaállt testestől-lelkestől az agrárdemokratikus parasztszervezkedés élére, s anyagi erővel, áldozatkészséggel, s minden tőle telhető támogatással segítette sajtójának és adminisztratív hálózatának kiépítésében egyaránt. Nálunk a Nagyatádi-féle mozgalom az ilyen szervezkedés helyett a közjogi politika sínjeire futott, a független kisgazdapárt pedig, amely mostküzd ennek a szervezkedésnek herkulesi feladataival, a nagybirtok részéről gyanút és idegenkedést érez, a többi vezető értelmiségi rétegeknél pedig közömbösségbe, gyávaságba, részvétlenségbe ütközik. S mindezenfelül a polgári pártok, a kormánypártiak is, az ellenzékiek is, abban találják hivatásukat, hogy gyilkolják egymást a nyilvánosság előtt, egymás életére törnek, s leszedik egymásról a keresztvizet, s tudatosan vagy öntudatlanul így hajtják a vizet mindnyájuk közös és legveszélyesebb ellenfelének malmára.
Az a babona, mely a magyar vezető társadalmi osztályok nagyszerű politikai ösztöneiről, képességeiről oly sokáig tartotta magát, s amely szerint ezek az osztályok mindig az új idők feladatai szerint tudták megválasztani a tömegvezetés eszközeit, úgy látszik, csődöt mondott. Ezek az osztályok, se a gazdatársadalom, se az értelmiség nem tudták hatvanhét [1867] óta megcsinálni azt, amita nyugodt békeévek és évtizedek alatt oly kényelmesen, biztosan megcsinálhattak volna, s amivel Buchingerék szégyenszemre saját eddigi támasztó rétegeiket most oly feltarthatatlan erővel ellenük fordítják.
III.
Nézzük csak meg közelebbről, mit mond az a kimutatás, melyet a szociáldemokrata pártnak Borsod vármegyében elért eredményeiről és taglétszámáról kaptunk. Említettük, hogy ötvenkilenc községben ez a létszám megközelíti a tizennyolcezret. Ezek a községek a következők: Hejőcsaba: 572, Szirma: 144, Görömböly: 80, Harsány: 222, Mezőkeresztes: 378, Mezőnagymihály: 174, Gelej: 236, Tárd: 285, Keresztespüspöki: 200, Mezőnyárád: 187, Mezőnyékládháza: 165, Borsodgeszt: 73, Bükkaranyos: 57, Szentistván: 520, Mezőkövesd: 876, Alsóábrány: 64, Felsőábrány 85, Tiboldaróc: 204, Kács: 80, Alsózsolca: 244, Belsőbőcs: 133, Külsőbőcs: 232, Felsőzsolca: 344, Ónod: 100, Borsodnádasd: 180, Ózd (vasgyár): 960, Sajóvárkony: 320, Dubicsány: 260, Sajókeresztúr: 227, Sajószöged: 130, Sajógalgóc: 179, Királd: 386, Alacska: 178, Barcika: 389, Bánhorvát: 235, Berente: 234, Bélapátfalva: 160, Dédes: 237, Diósgyőr: 3240, Sajószentpéter: 585, Sajóecseg: 250, Sajókazinc 268, Újhuta: 136, Mezúcsát: 320, Tiszakeszi: 170, Sajólád: 240, Felsőtelekes: 344, Sajóvámos: 183, Tiszaszederkény: 158, Szihalom: 172, Putnok: 328, Edelény: 189, Szendrő: 230, Disznóshorvát: 138, Center: 115, Kistokaj: 100, Martintelep: 290, Mályi: 132, Sajópetri: 182. Ezeken felül azonban a szociáldemokrata párt Borsod megyében még hatvan községben vetette meg a lábát, úgyhogy a vármegye 202 községe közül csak 83-ban nincs a szociáldemokrata pártszervezet felállítva. Ezeket az adatokat ismerve, megérthetjük Reisinger Ferenc képviselőnek a múltkoriban tett azt a kijelentését, hogy Borsod vármegyének több mint fele immár a szociáldemokraták kezében van.
Persze, tisztában vagyunk vele, hogy ezek az ezrek és ezrek nem mind meggyőződéses, az elvektől áthatott, öntudatos szocialisták, nagyobb részükben inkább csak elégedetlen, elkeseredett emberek. Nincs hova menniük, senki más nem törődik velük, hát a szocialistákhoz állnak. Áll ez főleg a kisgazdákra, a jobbmódúakra. Ahogy a szocialista párt nem lett lélekben kisgazdává, csak taktikából csinált új agrárprogramot, és alkalmazkodott a tömegek igényéhez, észjárásához, hogy az általános elkeseredést annál jobban kihasználhassa, ugyanúgy ezeknek az embereknek nagy része is csak alkalmi szocialista. Ha a viszonyok megjavulnak, otthagyják a pártot, mint ahogy otthagyták azok az elkeseredett polgári tömegek is, akik annakidején a Károlyi-forradalomban, a háború végén, miniszteri tanácsosoktól lefelé felfűzték a piros jelvényt, és siettek fölcsapni szocialistáknak, s akiktől Garami Ernő annyira féltette a párt igazi szocialista jellegét és lelkületét. Azt mondta, hogy ezek a burzsoázia észjárását viszik a pártba, konjunktúra-párttá teszik, amelyre nem lehet biztosan építeni. A radikalizált, szocialista, forradalmi külsőség alatt úgy él ezekben a nagy kisgazda-tömegekben is, amelyek most a pártba özönlenek, a józan, a földdel, a természettel összekötött, az évszázadokon, az idők végtelenségén át vérükké vált konzervatív életfelfogás, amely oly kiegyenlíthetetlen ellentétben áll az ipari proletariátus örökké lázadó, nyugtalan, a városi és nagyüzemi élet gyökértelenségéből táplálkozó szellemével. Ezek a kisgazdák nem lelkesedésből, nem természetüknél fogva szocialisták. Kétségbeesésből azok. Arisztokratikus hajlamaikat azonban, amely a szép négy ökörre való büszkeséget, a képviselőtestületi tagság önérzetét, a presbiteri megtiszteltetést, a megyebizottsági tagságot olyan nagyra tartatta velük, szívesebben követnék most is. Szívesebben választanák mindezt a piros gomb helyett, szívesebben kezelnének bizalommal a szolgabíró, az esperes, vagy az alispán úrral, mint a pesti kiküldöttel, vagy a falubeli nincstelenekkel, a gazdasági cselédekkel és egyéb proletárokkal. Aki ismeri azokat az ellentéteket, melyek a falu látszólag egyöntetű, egyérdekű, egyszőrű lakosságán belül a jobb módúak és a szegényebbek, a gazdák és a zsellérek, vagy a kétkézmunkások [sic!] között fennállanak, az tudja, milyen nagy dolognak kellett történnie, milyen iszonyú kálváriának, milyen mindent egybesodró folyamatnak, amely ezeket az ellentéteket most elmoshatta, s egy kalap alá vonhatta. De éppen ez mutatja a veszély nagyságát és az elkeseredés és reménytelenség mértékét, s kihívja, kikényszeríti a cselekvés, az orvoslás, a megmentés szükségét.
A falu, különösen a kisgazdatársadalom, igen jól emlékszik a Károlyi-forradalom anarchiájára, a kommunizmus megpróbáltatására, amelyek mindenütt a söpredéket ültették a községek nyakába is, bizonytalanná tették a vagyont, az életet, megingatták a termelés folytonosságát, s újabb és újabb ellenséges invázióknak szolgáltatták ki az országot. Mindezt nem felejtették el, de a mai viszonyok, a rend, a vagyonbiztonság külső formái között a süllyedés, a menthetetlenség ugyanolyan nyugtalanságát oltják a szívekbe. Ha nincs ára semminek, ha nem érdemes jószágot nevelni, ha minden verejték, minden takarékosság hiábavaló, ha a pusztulás egyformán sújtja a szorgalmasakat, a józanokat, a takarékosokat s a léhákat, dologtalanokat és iszákosakat, akkor miért ragaszkodjanak ehhez a rendhez, amelynek most már csak nyomasztó hátrányait érzik. Ebből a helyzetből folyik minden más párt nagy hátránya a szervezkedésben, az agitációban a szocialistákkal szemben. S a polgáriaké még abból is, mert a tömegek az elmúlt tíz év folyamán, az uralkodó rendszer jóvoltából, azt a tapasztalatot tették, hogy hiába kapták meg a széleskörű politikai jogokat, a polgári tényezők nem tudták számukra a kormány erőszakosságaival szemben e jogok gyakorlatát biztosítani. Aztán a polgári pártok, ha még oly agilisak lennének is, még oly anyagi, adminisztratív erővel látnának is munkájukhoz, a szocialisták túllicitálják őket. Ezenfelül a tekintélyesebb, a jobb módú elemek, melyekre a polgári pártok leginkább támaszkodhatnának, érzékenyebbek is a hatóság nyomásával, zaklatásaival szemben. Nem exponálják magukat olyan készséggel és olyan végletekig, még mindig több a vesztenivalójuk, mint azoknak, akiknek már minden mindegy. És a polgári pártoknak, a kisgazda pártnak is korábban kellett volna ezt a szervezkedést megkezdenie. Akik, mint a szocialisták, előbb kezdték, azoknak nagy helyzeti előnyük van. Azt mondják rájuk, mikor még jobb világ volt, akkor is törődtek a néppel.
A szociáldemokrata pártnak ez az alkalmazkodása, ez a kisgazdává történt álvedlése nem kizárólagos magyar jelenség. Az elmélet, a tudományos szocializmus, de maga a harmadik internacionálá már jóval a háború előtt feladta a Marx és Kautsky elméletét, amely a kisparasztbirtok feltarthatatlan felmorzsolódását hirdette az agrárius nagyüzemekkel szemben, s a föld köztulajdon jellegét hangoztatta. Már a háború előtt szakítottak az 1868-iki bázeli kongresszus ide vonatkozó irányelveivel, s a genfi kiáltvány akcióprogramjával, amely a termelési szövetkezetekben kereste az agrárprobléma szocialista megoldását. A mezőgazdasági és ipari fejlődés egyformaságából kiindulva, még Liebknechték és a stuttgarti kongresszus is ezen az alapon álltak, hogy aztán Bernstein, de különösen Edward Dávid az irányváltozás tudományos megalapozásával együtt előkészítse ezt a gyakorlati agrárprogramot is. A pártok már a háború előtt mindenütt erre a gyakorlati térre léptek, s megalkudtak a viszonyokkal, s hogy hozzáférkőzhessenek a mezőgazdasági tömegekhez, sutba dobták Marxot, Engelst és Kautskyt, és beálltak maguk is kisparasztnak. A francia, a német vagy a cseh szociáldemokrácia egyformán behódolt a földtulajdon szentségének, s ezen az alapon egyformán udvarol a kisgazda gondolatnak. De ott erre az udvarlásra, erre a behódolásra a szövetkezeti gondolattól álhatott nagy, egészséges, keresztény és nemzeti szellemű agrárszociális pártok is kényszerítették őket.
A magyarországi mostani helyzet egyébként sokban emlékeztet a Károlyi-forradalom előtt és alatt bekövetkezett állapotokra. Akkor az az elkeseredés, az a vakság és tájékozatlanság, mely a polgári és gazdatömegeket is a szocialista lobogók alá hajtotta, egy időre ellenállhatatlan hatalommá tette a szocialista pártot. A kormányhatalommal együtt a párt kezébe kerítette Magyarország sorsát is, a nemzeti megpróbáltatás egyik legszörnyűbb, legtragikusabb pillanatában. A történelem el fogja dönteni, ha már eddig is el nem döntötte, mennyire avatatlan kezek voltak ezek, mennyire méltatlanok és tehetetlenek azzal a históriai feladattal szemben, mely a hatalommal együtt rájuk hárult. Ma már nem kétséges, mert megcáfolhatatlan históriai dokumentumok bizonyítják, mit tehetett volna a magyarországi szociáldemokrata párt, ha át van hatva attól a hivatásérzettől, melyet ez a helyzet akkor megkövetelt. Egészen bizonyos, hogy ha meg tud felelni ennek a feladatnak, ha felismeri azt vezéreiben és azok által, akkor a történelmi Magyarország nagy részét megmenthette volna az idegen uralomtól, s ezzel együtt megmenthette volna egy kiegyensúlyozott ipari és mezőgazdasági termelés egészséges, történelmileg, földrajzilag is adott alapjait.
Egy olvasónk azt írja nekünk, miért félünk a szocialisták térhódításától, hiszen másutt, a nyugati nagy, modern demokratikus országokban is ez volt a fejlődés útja. Ez volt az angoloknál is, a németeknél is, a cseheknél is. Tegyük hozzá mindjárt, igen, de azzal a különbséggel, hogy ott ezek a pártok ilyen történelmi pillanatokban egész másképp viselkedtek. Se az angol, se a német szociáldemokrácia nem azt a magatartást tanúsította volna Anglia vagy Németország feldarabolásával szemben, mint a miénk. Benesékről pedig ne is beszéljünk, hisz ők, mint szocialisták, élén jártak és járnak a cseh imperializmusnak, és élén járnak annak az uralmi rendszernek, amely a demokrácia nevében a kisebbségi elnyomás mintaállamát teremtette meg Csehországban. A szociáldemokrácia térhódítását, a lelkileg, nemzeti érzésében eddig leginkább érintetlen falusi tömegek odaözönlését, sok egyébtől eltekintve, amiről még szólni fogunk, mindenekelőtt azért kell a legnagyobb aggodalommal nézni, s ellene a nemzeti demokratikus, népies, új politika frontját kiépíteni, mert Magyarország, mint a jelek mutatják, egy új történelmi fordulat felé halad. Az a kérdés, hogy a trianoni béke véglegessé válik-e, s hogy mi olvadunk-e be a kisantantba, hogy a cseh politika járszalagjára kerülünk-e, vagy magunk tudunk élére lépni a dunai népek jövendőjének, ez mind elsősorban attól függ, a szociáldemokrácia kezére kerül-e a központi hatalom sorsa Magyarországon, vagy egy demokratikus, népies, de nemzeti politika képviselői ragadhatják-e ezt meg, a nagy tömegek bizalmára támaszkodva.
IV.
Egy Zemplén megyei ismerősünk azt kérdi tőlünk, hallottunk-e már azokról a Biblia-olvasó társaságokról, amelyek náluk, főleg Sárospatakon és környékén annyira elszaporodtak mostanában.Eddig a templomon kívül legfeljebb öreg kálvinista gazdák forgatták otthon a Szentírást. Most a templomba nemigen járnak, ellenben a pártkörben, vagy egy-egy jóindulatú szomszédnál ülnek össze, s együtt egy tömegben merülnek el az Ó-, vagy Újszövetség áhítatába. Vagy legalábbis úgy tesznek, mintha a vallásos áhítat nevében tartanák ezeket az összejöveteleket, miközben a falu lelki és erkölcsi életének minden mozzanata a legsúlyosabb cáfolata a vallásos buzgalom ilyen terjedésének. Ugyanazok, akik előljárnak a Biblia-olvasók közt, azok a legelkeseredettebb, a legmeghasonlottabb emberek, akik se Istent, se törvényt nem tisztelnek, a templom, vagy a feszület előtt kiköpnek, s agyarukra szorított pipával néznek szembe a nagytiszteletű úrral. Vannak, persze, köztük másféle lelkek is, akik a sok gond, kétségbeesés, megpróbáltatás, hiábavalóság dacára is, vagy annál inkább áhítják a hitet, és vannak cinikusok, akik, mint mondani szokták, a vallással egyáltalában nem foglalkoznak, azt mondják rá, az a papok és az urak dolga. Ezek a Biblia-olvasó társaságok alapjában véve csak a nevükben és külső jellegükben emlékeztetnek azokra a mindenféle vallásos szektákra, amelyek a metodisták, adventisták, szombatosok, millenaristák, nazarénusok neve alatt az Alföldön és a Tisza mellékén a háború és a forradalmak óta elszaporodtak, s amelyeket a szociális kétségbeesés mellett a vallásos elragadtatás ösztönei keltettek életre. Ezeket a zempléni Biblia-olvasókat a budapesti, s a megyei szociáldemokrata pártszervezet szervezi és irányítja, ugyancsak nem a vallásos áhitat terjesztésére. A hitet és áhítatot elsősorban a pártprogram számára igénylik, de nincs ellenükre, ha a szegények fanatizmusa a fennálló rend megdöntésére a Szentírást is segítségülhívja. A Biblia, a szegények könyve, s Marxék nem Zemplénben kacérkodnak először azzal, hogy Krisztus urunkat és az apostolokat a maguk elődjeinek hirdessék.
A Párt, mióta rátért a reális politika útjára, s a gyakorlati siker követelményeit elébe helyezi a dogmatikus elveknek, bámulatos tapintattal alkalmazkodik a vallásos érzékenység szempontjaihoz. Úgy tesz, mint a cigány: mindenütt azt a hitet tartja, amelyet a többség vall, vagy amely a legnépszerűbb. Ahol úgy érzi, hogy nagyon meglazultak a hitélet, a keresztény egyházak tartó kapcsai, ahol az elégedetlenség vagy a reménytelenség feldúlta és szétszaggatta ezeket, ott nyíltan szembehelyezkedik, és nyíltan agitál az egyház ellen. Ahol azonban úgy érzi, hogy a szociális és gazdasági megpróbáltatások dacára, a hívők lelke még mindig a magasban keresi azt az Egyetlent, akitől orvoslás jöhet, ott a Párt óvatosan együtt úszik az árral, fordít egyet a köpönyegen, és azt az álláspontot képviseli, hogy az igazi kereszténység, a Biblia kereszténysége mást mond, mint amit a hivatalos egyházak hirdetnek és képviselnek. Ilyen helyeken a Bibliából a lázadás jogát olvassa ki a felajzott szíveknek. Sőt, azt is megteszi sok helyen, különösen erősen katolikus vidékeken, hogy még a templomot és a plébános urat is tisztelettel említi, ha érzi, hogy ezek megtámadásával vagy megsértésével taktikai céljainak ártana. A zempléni Biblia-olvasók a közigazgatás szerint nem is olvassák a Bibliát, a szentkönyv a legtöbbször csak arra jó, hogy fel lehessen mutatni igazolás végett, ha a hatóság emberei érdeklődni próbálnak a gyülekezet céljai iránt...
Az a rugalmasság és alkalmazkodás, melyet a Párt az egyházakkal a vallás nagy és kényes kérdéseivel szemben tanúsít, az önfegyelem, mellyel erőt tud venni saját legigazibb ösztönein, s amellyel el tudja leplezni igazi arcát az együgyűek és avatatlanok előtt, ideig-óráig elhitetheti ezekkel azt is, hogy a mezőgazdaság, a kisgazda- vagy munkástömegek, s az ipari proletariátus gazdasági és politikai érdekei között nincs valóságos ellentét, s hogy ezek vígan megférhetnek ugyanazon párt keretei között. Magyarországon - egyéb okokról, az úgynevezett világválságról nem beszélve -, a mezőgazdasági termelés egész válságát a kis- és nagyüzemben egyaránt a kapitalista és nagyipari érdekek kíméletlen, kizsákmányoló politikája idézte elő, vagy legalábbis ez súlyosbította az összeomlásig. Az ipari trösztök és kartellek, mögöttük a gyarmati szempontokra beállított banktőkével, az árdiktatúra elviselhetetlen feltételeivel segítettek aláásni a mezőgazdaság rentabilitását. Ez a politika és ezek a hatalmak irányították tíz esztendő alatt a rendszer uralmát, s a mai válságnak és tehetetlenségnek magja is főleg abban keresendő, hogy a kormánypárti többség nem tudja magát kiszabadítani ezeknek az érdekeknek uralma alól. Egy elkeseredett esztergomi olvasónk a köztisztviselői rendből azt mondja erről a rendszerről: „Miért a felforgatóktól rettegnek, Szerkesztő Úr? Ebben a szerencsétlen országban alig van már más társadalmi réteg, mint koldus és milliomos, és mintha minden kormányintézkedés annak a szolgálatában állna, hogy a milliomos még gazdagabb, és a koldus még szegényebb legyen. Egynéhány ipari Csák Máté terrorizálja az egész magyarságot. Egy kétszobás lakás vízdíja fejében egy városi földmíves 45 pengőt fizet évente, míg a borát kicsinyben 20-25 fillérért kell elvesztegetnie, és ebből horribilis adókat fizetnie. Tíz métermázsa belföldi barnaszén házhozszállítva 38 pengőbe kerül, ezzel szemben az érettségizett írnok havi fizetése 36 pengő. Egy vidéki zugbank igazgatójának több fizetése van, mint a miniszterelnöknek. Futja, van miből, mert le lehet fejteni a bőrt nemcsak az iparosról, a parasztról, a kereskedőről is, hanem arról a szerencsétlen kis részvényesről is, aki vagyonkáját értékpapírokba fektette.“
A magyar szociáldemokrácia és a magyar ipari proletariátus is, amely sajtójában és a parlamentben ezt a rendszert ostromolja, alapjában véve ugyanezeknek a hatalmaknak és ugyanennek a rosszul értelmezett, kapitalista és nagyipari politikának egyik exponense, vagy legalábbis haszonélvezője. A kartellek monopolisztikus helyzete nemcsak az ipari kapitalizmusnak juttat aránytalan jövedelmeket, hanem egyúttal az ipari munkásság bérnívóját is biztosítja. Ezért nem kapható az ellenük való őszinte küzdelemre a szociáldemokrácia, amit pedig a mezőgazdasági népességnek, a kisgazdának és munkásnak egyaránt egzisztenciális érdeke követelne. Ez a szociáldemokrácia a falun, a Körben vagy a gyűléseken meg-megpendíti ugyan a kizsákmányoló nagytőke és nagyipar visszaéléseit is, aminthogy egy-egy közbeszólás formájában szívesen helyesel az ellenzéki kisgazdapártnak, mikor ezeket ostromolja, ennél messzebb azonban nemigen megy. A képviselőházban a népjóléti és a magas bürokrácia szennyesén rágódik, falusi agitációjának éle pedig teljes vehemenciával a nagybirtok, a közigazgatás képviselői, s a polgári, egyházi és társadalmi rend tekintélyei ellen irányul. Ezen a fronton sokkal hangosabb, türelmetlenebb és lázítóbb, mint amazon. Érdekei akarva, nem akarva, ennek a kapitalista, monopolisztikus, vámoktól, adókedvezményektől védett, nagyrészt mesterségesen kitenyésztett nagyipari arisztokráciának szekeréhez láncolják. Ennek leépítésében vagy erősebb megrendszabályozásában a maga tömegeinek egzisztenciáját látná veszélyeztetve. A városi proletariátus másik érdeke az olcsó élelmiszertermelés, melyet nem a kisgazda, hanem a gépekkel dolgozó, szocializált mezőgazdasági nagyüzem képvisel, amelynél a súly a standardizált tömegre, és nem a minőségre esik. A vámpolitikát tekintve, az ipari munkásság ésa szociáldemokrácia ellene van a mezőgazdasági vámvédelemnek, mert ez drágítja a hazai iparcikkek előállítását, és csökkenti versenyképességüket a külföldi piacokon, ami természetesen az ipari munkabérekre hat vissza. Az agrárszövetkezetek létesítése és kifejlesztése, amit a Párt mostani realista programja szintén követel, nagy érdeke a mezőgazdasági kisembereknek, mert ezek ellensúlyt jelentenek az ipari kartellekkel szemben, s védik és emelik a mezőgazdasági produkció eredményeit. A nagyiparnak és magának az ipari munkásságnak azonban az az érdeke, nálunk legalábbis ezt így értelmezik, hogy a mezőgazdaság megmaradjon a maga szervezetlenségébe, s így mindig alulmaradjon akár az adó, akár a vámpolitika, akár az állami támogatás körül folytatott nagy küzdelmekben. Ezek az érdekellentétek, melyeket Marxék a falun agyonhallgatnak, s amelyeket a pünkösdi agrárprogram is elkendőzni szeretne, a maguk egész nyersességében fennállanak az adópolitika és közteherviselés területein is. A kisgazdát a fogyasztási adók mellett főleg az egyenes adók sújtják, amelyeket szervezetlensége folytán nem tud áthárítani más osztályokra. Az ipari munkásság, amelyet elsősorban a fogyasztási adók terhelnek, béremelés útján sokkal könnyebben védekezhetik.
Nem a mi feladatunk, hogy ezeknek a közismert ellentéteknek részleteibe menjünk, talán ennyi is elég annak demonstrálására, hogy mennyire lehet őszinte a mezőgazdasági tömegek létérdekei, boldogulása, megerősödése szempontjából az a kísérlet, amely a szocialista szervezkedés jelszavaival az ipari proletariátussal egy kalap alá gyűjti ezeket a rétegeket, hogy egy politikai párt, egy politikai ütőerő és egyazon politikai cél szolgálatába fogja. A régi közösügyes [sic!] magyar politikát a vicclapok karikatúrái gyakran szemléltették egy olyan figurával,akinek egyik oldala, amellyel Ausztria felé nézett, sárga-feketére volt mázolva,a másik viszont, amelyet Magyarországnak mutatott, nemzeti színekben tündökölt. Az egyik féltestén frakk volt, térdnadrág és cilinder, a másikon pitykés lajbi, lobogó ing és gatya és árvalányhajas túri süveg. Az egész primitív tréfa azt akarta demonstrálni, hogyan lehet egy szájból egyszerre hideget és meleget fújni, hogyan lehet egyszerre egy nadrágban két lovon ülni. De az osztrák-magyar viszonylatban, e mögött a látszatra találó vicc mögött, a gazdasági és politikai érdekazonosság nagy törvényei, nagy igazságai éltek. A magyar szociáldemokrácia kétarcúsága, mely a kisgazdát és a gyári proletárt ugyanabba a politikai uniformisba akarja öltöztetni, lényegében nyilvánvaló. Másutt, a nagy nyugati demokráciákban sehol sem lehetett ezt az egységet, ezt az érdekazonosságot megteremteni, mert mindenütt ellenem ondott az igazságnak. Ez tartósan Magyarországon sem lesz lehetséges. Ha másutt is mindenütt külön öncélú szervezetekben kerestek és találtak gazdasági nyomatékot maguknak a falusi népesség nagy tömegei, s ha mindenütt épp a szociáldemokráciával s a mögötte és fölötte álló kapitalizmussal és a nagy indusztria érdekeivel szemben kerestek így védelmet, ez nálunk sem történhetik másképpen. Az általános elkeseredés, a magyar agrárdemokratikus szervezkedés kezdetleges volta, hiányos eszközei, a hivatottak érzéketlensége vagy nemtörődömsége, a szociáldemokrácia karjai közé hajthatja ezeket a tömegeket, de ha másképp, és ha előbb nem, ott és ennek keretei között megszervezkedve fognak előbb-utóbb ellene fordulni. A gazdasági és szociális érdekek nem tűrnek sokáig semmiféle hazugságot. A szociáldemokrácia úgy járhat ezekkel a tömegekkel, mint a kotló, amelyik alá kacsatojásokat raktak. A kotló a szárazon érzi jól magát, a kacsák azonban előbb-utóbb a vízre kívánkoznak. Az egyiknek is, a másiknak is mások az éltető elemei. Ezen a törvényen még a Biblia-olvasás sem változtathat. Más kérdés, persze, hogy míg ennek parancsai önmaguktól is érvényesülni fognak, mennyi megróbáltatást és csalódást kell elszenvednie, mennyi tandíjat fizetnie az így megszerzett tanulságokért akár a magyar föld népének, akár a vele sorsban és jövendőben azonosulni akaró magyar értelmiségnek.
V.
Necsak azt tessék megírni, milyen könnyű a Marxék dolga a falun, de azt is, milyen nehéz velük szemben a közigazgatásé - figyelmeztet bennünket egy tiszai vármegye alispánja. - Az általános viszonyok, a rossz termény- és állatárak, a nagy adók, a bankterhek, a hosszú tél, a munkanélküliség - úgymond - mind a szocialista terjeszkedés malmára hajtja a vizet. A sok keserűség, elégedetlenség, reménytelenség, mind az ő jelszavuk alá fűti a katlant. De mit csináljon mindezzel szemben a közigazgatás, amelynek eszközei olyan korlátoltak, amely, ha még annyi odaadás, jóindulat, önzetlenség van is benne, két malomkő között őrlődik a kormányzat parancsoló igényei s a növekvő tömegínség és kétségbeesés között. A központnak, ahonnan a döntő szó jön, a megyei és a budapesti központnak is hiába magyarázza ez a közigazgatás, hogy a húrt nem lehet a végsőkig feszíteni, ha ugyan máris nem a végsőkig van feszítve. Hiába magyarázza, hogy neki, ha azt akarja, hogy alulról bizalommal legyenek hozzá, adnia is kell valamit, nemcsak mindig elvenni. S hiába magyarázza, hova jutunk azon az úton, amelynek végén évekkel ezelőtt még csak úgy néha, kivételképpen, most azonban már egyre gyakrabban a csendőrszurony fénylik bizalomnak is, nyomatéknek is. Ez a szegény közigazgatás, ha lefelé nem olyan erélyes, ahogy azt felülről kívánják, akkor felfelé veszti el a bizalmat, ha pedig olyan erélyes, akkor a mai viszonyok között maga is Marxéknak dolgozik. Hol van ebből a dilemmából a kivezető út?...
Szóról szóra igaz az alispán úr levele, de egy nagy hozzáadással. A közigazgatásnak nemcsak azért ilyen nehéz a helyzete, mert tehetetlen, vagy csak nagyon keveset tehet a növekvő bajok ellen, szociális és gazdasági értelemben, hanem azért is, mert politikai tekintetben viszont az elmúlt tíz év alatt szinte korlátlan hatalmat kapott felülről, s valljuk csak meg, amúgy istenigazában élt is ezzel a hatalommal. A közigazgatás nagy része a központi kormánnyal együtt azt hitte, hogy a politika egyszerűen hatalmi kérdés, hogy az embereknek, a tömegeknek, a falu népének meggyőződését, érzelmi világát, állásfoglalását úgy lehet dirigálni, ahogy éppen a mindenkori pártérdek kívánja. Azt hitték, hogy hatalmi szóval el lehet tiltani, meg lehet akadályozni minden megmozdulást, s azt hitték, hogy ha ezt külsőleg, látszatra el is érik, ezzel megszüntették a bajok okait, eldugaszolták a forrásokat, amelyekből a politikai vagy szociális elégedetlenség táplálkozik A baj nem ott kezdődik, hogy a közigazgatás most már csak a hatalom eszközeire tud appellálni, mert se anyagi, se erkölcsi eszközei nem igen vannak, hanem ott kezdődött, hogy hatalmi eszközökkel élt akkor is, mikor ezekre nem lett volna szükség, mikor nem lett volna szabad élnie velük. A múlt évi általános választásokon csúszott át szinte véglegesen erre a térre, mikor felülről azt kívánták tőle, hogy a végletekig exponálja magát egy olyan politikai irány mellett, amellyel akkor már élesen szemben állt [a] közhangulat, közmeggyőződés dolgában az ország, a vidék kilencven százaléka. Ennek a rendszernek, kost was kost, többséget kellett szerezni, s hogy ez sikerüljön, beledobták ebbe a küzdelembe az egész közigazgatási apparátust minden erkölcsi, tekintélyi, hatalmi tartaléktőkéjével együtt. A többség meg is lett, de a közigazgatás ebben a harcban, melyet sokszor legjobb meggyőződése dacára a falu ellen kellett viselnie, ott hagyta a csatamezőn a közbizalmat és a köztekintélyt is. Úgy ahogy, csak a hatalmat mentette ki, amellyel azonban a két előbbi tényező segítsége nélkül tartósan nem igen lehet kormányozni. Különösen nem lehet egyre rosszabbodó gazdasági és szociális viszonyok között.
Az ilyen hatalom önmagában nem bízhatik tartósan, előbb-utóbb úgy érzi magáról, hogy a levegőben lóg, elveszti belső egyensúlyát, kapkodóvá lesz, nem tud helyes mértéket alkalmazni. Egyszer, az egyik pillanatban túl szigorú, a másikban minden ok nélkül túl engedékeny, egyszer a szuronyhoz kap, a másik pillanatban kérlel és megalázkodik, egyszer a legnagyobb bajt se ismeri fel, vagy azt is lefitymálja, másszor a legkisebbet is nagyra fújja fel, a szúnyogból is elefántot csinál, s ez a belső nyugtalanság és bizonytalanság elömlik egész magatartásán is. Ezzel a bizonytalansággal együtt nő aztán az úgynevezett polgári társadalom bizonytalansága is. Lassanként ez se tudja, hogy mit tegyen, s ami jót vagy helyeset tesz is, annak eredménye is ellene fordul. Milyen jellemző erre vonatkozólag, amit egy derék görögkatolikus lelkész úr ír nekünk: „A munkanélküliség növekvésével nálunk is, mint mindenütt, a tehetetlen tömegek csak azt várták, hogy valaki megfogja a kezüket, és a kenyeres asztalhoz vezesse őket. A nyomor vámszedői lesben álltak. Egy kis csoport, élükön egy szervezett munkással, a párt utasítása szerint, a vármegye főispánja elé járult, és kenyeret kért. Ennek meg is volt az eredménye, s a múlt esztendő telén, a vármegye főispánja a község vezetőségével megfelelően gondoskodott az ínségesek ellátásáról. De bármily gondossággal és szeretettel jártunk is el a nyomor enyhítésénél, a hiba hiba maradt. Az első lépés a szocialisták nevében történt, és szegényeink között megdönthetetlen igazságként gyökeresedett meg az a vélemény, hogy azért adtak és azért kaptak, mert szervezetten léptek föl. Ebből pedig kialakult a légtermészetesebb következtetés: az urak félnek a szegényektől, meg kell őket ijeszteni, s kinyílik előttük még a párnás ajtó is! 1931 nyarára csend lett, de a mag észrevétlenül csírázott. A télen a kormány kedvezményes vetőmagot osztott a kisgazdáknak. A mi szegényeink azonban tovább járták az előző évi utat, ismét a főispánhoz fordultak. Nem akadt senki, aki a tömeget figyelmeztette volna, hogy a támogatást nem azért kapják, mert szervezkedtek, és nem csupán azok, akik szervezkedtek. Ez a mulasztás is nagyon kezükre játszott Marxéknak. Az agitációs jelszó ingyen adódott: rongyosak, ínségesek, be a pártszervezetbe, mert, aki kívül marad, nem kap lisztet! Az éhes ember filozófiája különben is olyan, hogy jobban hisz az éhesnek, mint a jóllakottnak. Ezt az agitációt szolgálja az is, hogy a szegény tömegek a polgári társadalomban és annak vezetőiben már ott látják a félelmet, a bizonytalanságot. Mert ezek a szegény emberek mélyen a szemébe néztek azoknak, akiktől kértek, hogy megállapítsák, benne van-e azokban a félelem meredt fénye. Sajnos, minden alkalommal csak azt állapíthatták meg, hogy félnek tőlük.“
Ezeket a sorokat még érdekesebben egészíti ki a következő eset, amelyet a Tiszántúlról írják nekünk: „Szegényeink - mondja a levélíró - egészen megszokták már, hogy ha hatóságról van szó, az náluk legalábbis az alispánnál kezdődik. Jegyző, főszolgabíró már kisfiúk lettek. Egyik nap benyitottak tehát az alispánhoz. Az előszobában a titkár úrral találkoztak. Bemutatták rongyos gúnyájukat és sápadt arcukat, mélyen szemébe néztek a titkár úrnak, és a titkár úr remegve húzott elő valahonnan egy jó darab kolbászt, és mentegetőzve átadta nekik. Ám a mi szegényeink mélázva megjegyezték, hogy a kolbász csak kenyérrel jó, mire a titkár úr zsebébe nyúlt, és adott nekik kenyérre valót is. Mindez szép alamizsna, nemes cselekedet lett volna, ha embereink meg nem állapítják, hogy a titkár úr megijedt. Egy másik eset. A lisztkiosztásnál az egyik megbízott ellen panasz merült föl. A főispán nyomban két beosztott főszolgabírót küldött ki a községbe a jelentéktelen ügy elintézésére. Ez ismét dicséretes intézkedés lelt volna, ha ki nem rí belőle a félelem. A vezetőség ilyen és hasonló esetek után méltán jelenthette ki a híveknek: Látjátok, feleim, mik vagyunk? Csak kitartás, lesz ez még másképpen is! Ilyen események után a harminc filléres pártadók hullanak, mint a jó zápor, a pártkasszába.“
Hát, ugy-e, a titkári kolbásznak és kenyérnek ebben a históriájában benne van egy egész megrendült uralmi rendszer pszichológiája. Így szokták ijedtükben előrántani a kolbászt és a kenyeret azok, akik előbb a hatalmat mindenhatónak hitték, mindent arra építettek, s akik egyszerre azt látják, hogy ez a hatalom inogni kezd, és rajta kívül nincs többé mögöttük semmi, csak iszonyú sötétség, üresség, bizonytalanság. Egy másik dunántúli vármegyéből írja egyik olvasónk, egyik ottani birtokos. Két-három esztendeje nem beszélt az alispánnal, s most, hogy valamilyen ügyes-bajos dolgában felkereste, elámult a változáson, amelyet nála tapasztalt. „Ez az ember egyike volt a rendszer legkíméletlenebb, legerőszakosabb támaszainak. Nem ismert határt se a magasztalásában, se a kiszolgálásában, s most egyszerre, minden bevezetés nélkül, a felháborodás, a kárhoztatás dühével festette le a mai kormányzat és a mai többség bűneit, akiket el kell söpörni, s akikkel szemben egy új szociális világnak kell jönnie, a legradikálisabb demokráciának. Így beszélt az én barátom, csak megkövülve hallgattam. Hogyan, honnan ez a roppant változás? Hát onnan, Szerkesztő Úr, hogy ez az úr már siet alibit igazolni, siet eloldani magát a régi hatalmaktól, siet az újak felé orientálódni, megtagadja a múltat, és siet a jövőt igazolni. Íme, Szerkesztő Úr, ez is egy típusa annak a hatalmaskodó, a konjunktúrát leső, egyszerre beijedő magas bürokráciának, amely mindig a szél irányába siet fordítani a vitorláját. Az ilyen emberek ártottak és ártanak legtöbbet a polgári gondolatnak. Ez is, miután egész működése alatt annyit ártott neki, úgy igyekszik megszökni saját hibáinak következményei elől, hogy jó előre a másik, az ellenfél mellé áll. Azt hiszi, hogy miután segített a falu népét ezek karjába űzni, most neki is ott a helye. Igyák meg mások a levét, fizessék mások a számlát, ő átül az új asztalhoz, az új barátok közé. Sok derék jegyzőre néznek a népek vasvilla szemmel, aki jobb érzése ellenére ugyan, de végrehajtotta az alispán úr erélyes rendeletéit. Akarva, nem akarva, szembekerültek a faluval, szembekerültek Marxékkal, s az alispán úr most, ha ma nem, hát holnap, otthagyja őket, elfordul a saját rendszerétől, viseljék mások a következményeit. Lehet, sőt valószínű, hogy kivételes típus ez, de ugyanúgy a rendszer terméke, mint a többi, az önállóságától megfosztott, szolgai alkalmazkodásra nevelt közigazgatásé, amelynek szemében a nép bizalma volt az utolsó, a felsőbbség hatalmi szava, a pártpolitika érdeke a legelső...“
A magyar köizgazgatást az elmúlt tíz esztendő, az egységespárti kormányzat az elé a feladat elé állította, hogy mindenekfölött megbízható és odaadó pártexpozitúra legyen. Ugyanakkor a társadalom, a magasabb értelemben vett nemzeti érdek azt kívánta tőle, s inkább erre hajlította saját belső hivatásérzete is, hogy teljesen függetlenítse magát a pártszempontoktól, fokozottabb mértékben vegye magára a falu szociális, kulturális, gazdasági érdekeinek védelmét, hogy vezetője legyen a falusi társadalomnak, a magasabb értelmiség, a függetlenség, a közbizalom alapján. Nyilvánvaló dolog volt elejétől fogva, hogy ez a két szempont, ez a két érdek nem fér meg egymással, s hogy ha az előbbit ráerőszakolják, nemcsak az utóbbi marad gazdátlanul, de a párturalom megingása meg fogja rendíteni a közigazgatásával együtt magának az értelmiségnek hitelét, tekintélyét és befolyását is. Hány kiváló tisztviselőnek egyéni jószándéka és önzetlensége őrlődött fel e két ellentétes érdek kiegyenlítése vagy összehangolása közben. Valamikor Nagymagyarországon az uralkodó kormányzat azzal mentegette a pártérdekekre beállított közigazgatás hibáit, hogy nemzetiségi vidékeken lehetetlen másképpen érvényesíteni a nemzeti politika szempontjait. Ez a megokolás ebben az értelemben is hamis volt és tarthatatlan, de a trianoni Magyarországra alkalmazva, előre jelezte a maga vészes következményeit. A magyar vármegyék, az alföldi, a dunántúli magyar választókerületek azelőtt alapjában véve nem is ismerték a pártszolgálatba fogott közigazgatás ilyen nyílt egyoldalúságát és kíméletlenségét. Azt a megokolást, mely a nemzetiségi vidékeken a magyar nemzeti szempontokra hivatkozva tartotta fenn ezt a rendszert, igazán nehéz lett volna Hajdú, Szabolcs vagy Somogy megyékkel szemben hangoztatni. Ezektől igazán nem kellett félteni a nemzeti érdekeket. S mégis, az elmúlt tíz év alatt ezeknek a területeknek is meg kellett tanulniuk, hogyan azonosulhat egy rendszer kezelésében a pártérdek a nemzeti érdek igényeivel, s hogy garázdálkodhatik az előbbi az utóbbinak álarcában. Ez az út vezetett el az ijedtünkben előrántott kolbászhoz, ehhez az elkésett magyar szocializmushoz, s ez vezet el odáig, hogy azok, akik eddig a közigazgatásban a nemzeti konszolidációt oly türelmetlen ambícióval szolgálták, ugyanúgy fognák kiszolgálni [sic!], ugyancsak a hatalom jogán, a nemzetközi szociáldemokráciát is, ha arra kerülne a sor, ha az fogná felülről a halaimat jelenteni. Feltéve, persze, hogy Marxék reflektálni fognak erre a kiszolgálásra.
*
In Magyarság, 13. évf., 36. (3288.) szám (1932. február 14.), 1-2., 42. (3294). szám (1932. február 21.), 1-2., 48. (3300.) szám (1932. február 28.), 1-2., 54. (3306.) szám (1932. március 6.), 1-2., 60. (3312.) szám (1932. március 13.), 1-2.
|