Update : Angyal Pál: A jogfolytonosság és a diktatúra (1935) |
Angyal Pál: A jogfolytonosság és a diktatúra (1935)
2022.02.03. 13:49
„A diktatúra nem lehet az egyéni vagy pártérdek érvényesülésének ugródeszkája“ - Angyal Pál előadása a jogfolytonosságról és a diktatúráról.
A Katolikus Szemle előadássorozatában pénteken este dr. Angyal Pál professzor, a Pázmány Péter Tudományegyetem prorektora A jogfolytonosság és a diktatúra címmel mélyen szántó előadást tartott a Szent István Társulat nagytermében egybegyűlt nagyszámú és előkelő hallgatóság előtt.
Az illusztris előadó a tudós tárgyilagosságával és a szociológus alaposságával, minden politikai pártállásfoglalástól menten vizsgálta a forrongó közélet e két rendkívül fontos és gyakran emlegetett fogalmának nehéz és kényes problémáját, értékét és egymáshoz való viszonyát, és ezért örvendetes, hogy végre a magyar jog- és államtudomány egyik dísze vállalkozott e döntő fontosságú kérdések objekív tisztázására.
Angyal professzor mindenekelőtt különbséget tesz alaki és tartalmi jogfolytonosság között. Előbbiről abban az esetben beszélünk, midőn a jogszabály vagy a jogszabálykomplexum, az alkotmány az alaptörvényekben lefektetett, vagy a történeti alkotmányban meghatározott szervek útján, feltételek között és módon jön létre. Az ilyképp létrejött jogszabály legitim, a nem így létrejött pedig illegitim. Legitim és illegitim jogszabály közt erő s érvény tekintetében tulajdonképpen különbség nincsen (például a ténylegesen, de facto uralomra jutott szuverén államfő rövidebb-hosszabb idő elteltével, esetleg plebiszcitum, népszavazás útján megszerezheti uralmának jogi alapját). Viszont a tartalmi jogfolytonosság arra utal, hogy a jogszabálytartalom minőségét azonos princípiumok határozzák meg (például a XIX. század folyamán az uralomra jutott liberális-individualisztikus állam-, jog- és gazdaságpolitikai felfogás). Ekkor a jogrend, tartalmilag tekintve, hosszabb időn át alig vagy egyáltalán nem mutat fel eltérést e vezető princípiumoktól; az új, jövő ideál előfutárai azonban jelentkezhetnek (például a szerződési szabadsággal szemben a munkásvédelmi törvények, a kamatszabadsággal szemben az uzsora büntetés alá vonása, stb.). Ha a jog az új ideológia alapjára helyezkedik, ezzel folytonossága tartalmi tekintetben megszakadt (például az új fasiszta, nemzetiszocialista, bolsevista jog).
A jogfolytonosság fogalmának e kettő szemszögéből tehát a következő négy kategóriája mutatható ki:
-
Alakilag és tartalmilag fennálló folytonosság. Ilyen az ún. konzervatív jogállapot, például a háború előtti magyar jog világa.
-
Alakilag fennálló jogfolytonosság, mely tartalmilag már az új ideálhoz simul, ún. reformjog. Ilyen különösen az angol jog világa.
-
Alakilag megszakított de tartalmilag fennálló folytonosság, illegitim haladó jog, amilyen például a magyar jog a háború és Trianon után.
-
Végül, az alakilag és tartalmilag egyaránt megszakított jogfolytonosság, amelynek egyik terméke a bolsevista „jogrend“.
A jog értéke a benne rejlő erkölcsi erő
Ezután rátért az előadó a jog erejének vizsgálatára, mely annál nagyobb és erősebb, minél kevésbé esett sérelem a jogfolytonosság kettős oldalán (alakilag ez jelenti: a jogalkotó hatalom iránti bizalmat; tartalmilag: a jog helyességébe vetett hitet). Tényleges erejét a jog két forrásból meríti, amint arra már Szent Tamás is utalt. Egyik: az erkölcsi erő, a benne rejlő helyes normatartalom („regula humanorum actuum“), a másik: a kikényszerítéshez szükséges fizikai erő („habet vim coactivum“). Ha bármelyik közülük hiányzik, a jog észlelhető tendenciája a hiányzó megszerzésére irányul. Van azonban eset, hogy valamely szabálytartalom helyessége oly mérvű erővel rendelkezik, hogy egyáltalában nem, vagy alig szorul fizikai erőre, ilyen például az egyházi jog.
Minden jog értéke annál nagyobb, minél közelebb áll az erkölcsi normához, mint amely az ember erkölcsi lényének kibontakozását biztosítja. Valamely jogszabály nemkövetésének egyik oka az, hogy azok, akikhez a jogszabály címezve van, erkölcsileg alacsonyrendűek (tehát felemelendők, éppen a jog segítségével is); a másik pedig, hogy a jogtartalom esik távol az erkölcsi ideáltól, tehát szükséges a jogtartalom megváltoztatása az erkölcs irányában. Ha a jogtartalmat illegitim úton, illegitim hatalom változtatja meg, előáll a diktatúra.
A diktatúrának nincs önértéke
A tudós előadó ezután a diktatúra mélyreható fogalmi elemzését adta, és részletesen vizsgálta a politikai történet idevágó tanúságait. Megállapította, hogy a diktatúra fogalmi elemei a következők: (1) valamely egyén vagy csoport uralmi akaratát az alattvalók megkérdezése nélkül ráerőszakolja a közösségre; (2) históriai megérlelője rendszerint a disszonáns politikai, szociális miliő; (3) célja éppen e disszonancia megszüntetése; (4) általában kivételes, átmeneti jelleggel bír. A jogállamiság teljességével szembeállítva: a diktatúra a közhatalom legitim megszerzése, parlamentáris gyakorlása vagy demokratikus célkitűzése tekintetében nélkülözi egyik vagy másik vonást. Ha legalább két irányban eltér a jogállami teljességtől, a közhatalom diktatúrának mondható.
Végül a diktatúra értékét vizsgálva, megállapítható, hogy önértéke nincsen, csupán eszközi értéke lehet, válságos időkben, az állami végszükséghelyzetben eltűrt eszköze az államot fenyegető, s másként el nem hárítható végveszélyből való kimentésnek. Nem lehet azonban igazolni létjogosultságát, mint az egyéni vagy pártérdek érvényesülésének ugródeszkáját, hanem csak mint a nemzetmentés- és erősítés egyetlen eszközét, a nemzet életének mentődeszkáját!
Dr. Angyal Pál professzor nagyértékü előadását a megjelent előkelő közönség mindvégig a legnagyobb érdeklődéssel hallgatta, és meleg tapssal köszönte meg.
*
In Nemzeti Újság, 17. évf., 73. szám (1935. március 30., szombat), 17.; Ujság [Újság], 10. évf., 73. szám (1935. március 30., szombat), 12.
|