Update : ifj. Boér Elek: Nagy tér-gazdaság (1942) |
ifj. Boér Elek: Nagy tér-gazdaság (1942)
2022.02.01. 15:02
A két véglet, a szabadkereskedelem és az autarchia között a nagy tér-gazdaság egy szerves közbenső megoldás, amely a Párizs-környéki békeparancsok nyomában széthullott világgazdaság romjain újjáépíti az államközi gazdasági kapcsolatokat.
A nagy tér-gazdaság hálózata politikai szálakból áll, ezeket a szálakat azonban, ha nem is mindig, de rendszerint a szomszédság bogozza össze. Az öt, részben kialakult, részben kibontakozófélben lévő nagy tér-gazdaság közül négy, mégpedig az európai-afrikai, a nagy-ázsiai, az orosz és az észak-dél-amerikai kontinentális, és csupán a Brit Birodalom világkereskedelmi alakulat. Ezt a területileg olyannyira szétszórt tengeri birodalmat csak az angol flotta szupremáciája tudta összetartani. Nem hiába hasonlították oly gyakran az angol flotta szerepét a római légiókéhoz, amelyek a Pax Romana-t biztosították. S amiképpen a Római Birodalom is összeomlott, amikor légióinak ereje megtört, akképpen a British Commonwealth of Nations is megingott, mihelyt az angol flotta fölénye kétessé vált, annak megdőlésével pedig immár az egész világbirodalom bomladozik.
A szomszédság a modern technika minden vívmánya dacára, részben pedig éppen annak a következtében szinte csorbítatlanul megtartotta a maga térképző erejét, mert egyfelől a közlekedéssel párhuzamosan fejlődött a közlekedést gátló haditechnika is, másfelől pedig még a legkorszerűbb közlekedési eszközök is csak részben tudták legyőzni - békés viszonyok között is - azokat a gazdasági akadályokat, amelyek a távolsággal járó szállítási költségben rejlenek. De bármily nevezetes tényező is a szomszédság, mégsem konstitutív elem, és ezért kell külön választanunk a nagy gazdasági teret a nagy tér-gazdaságtól. Hiszen nagy gazdasági tér maga az egész földkerekség is, de mégsem nagy tér-gazdaság, mert politikai szempontból túlságosan széttagolt. A Brit Birodalom hatalma csúcspontján kétségtelenül az újkor legnagyobb birodalma volt, és ennek ellenére még csak nem is gondolhatott arra, hogy az egész világot politikai sorsközösségbe forrassza össze. Az emberiségnek nem volt, és nem is lesz politikai alanya. Márpedig az alkotó elem a politikai elem, amely azután többféle formát ölthet. Az egyik eshetőség az, hogy a nagy gazdasági tér egy állam területével esik egybe. Ez a helyzet az Észak-amerikai Unióban és a Szovjet-Unióban, a nagy demokrata és a nagy önkényuralmi szövetségi államban, amelyek közül az egyik a magánkapitalizmusnak, a másik pedig az államkapitalizmusnak a bajnoka. Az a körülmény,hogy szövetségi államokkal állunk szemben, nem okoz változást a politikai egységet illetőleg. Mindenekelőtt a szovjet köztársaságok uniója csak névlegesen szövetségi állam, mert az a valóságban a végletekig terrorisztikusan központosított birodalom. De ettől eltekintve, egy valódi szövetségi államban, mint az Egyesült Államokban is a szövetségi alkotmány legfeljebb a belső gazdaságpolitika körében állíthat fel korlátokat, de a külső gazdaságpolitika egységét nem feszélyezi. Névleges vagy tényleges szövetségi állam azonban mindenesetre annak a jele, hogy az illető nagy tér-gazdaság hódítás útján jött létre. Ez áll nemcsak a Szovjet-Unióra, hanem az Egyesült Államokra is, amelyek elszakították volt Mexikó területének több mint a felét. Ha az Észak-amerikai Unió kiegészülne Kanadával, amelyhez már amúgy is szoros gazdasági kapcsolatok fűzik, akkor az észak-amerikai kontinens egy természetes nagy térgazdaságot alkotna. [1] De az Egyesült Államok, noha őket Dél-Amerikával csak egy keskeny földsáv köti össze, a pánamerikanizmus zászlóvivői, s a Panama-csatornán át gurul a dollár a közép- és dél-amerikai államokba, pótolva a kontinentális szomszédság hiányait. A Brit Birodalom az anyaország és a domíniumok viszonylatában a politikai egyenlőség elvén nyugodott, a függetlenségre törekvő gyarmatok problémáját azonban az anyaország nem tudta megoldani. A nagy-ázsiai politikai tér szerkezete még nem jegecesedett ki minden vonatkozásban, de már nem vitás, hogy japán vezetés alatt fog állani. Ami pedig a kontinentális európai nagy tér-gazdaságot illeti, az erre vonatkozó elgondolások is még csak elvi síkon mozognak, de annyi valószínűnek látszik, hogy ezt a régiót csak a politikai sorsközösségen alapuló kétoldalú vagy csoportos államközi szerződésekre lehet felépíteni. A politikai alap nem úgy értelmezendő, hogy az egyes körzetek államai között kivétel nélkül mind politikai barátságnak kell fennállania. Elegendő az is, ha a sorsközösség a legnagyobb politikai súllyal bíró államokkal, Európában tehát a tengelyhatalmakkal szemben fennforog. Ez a sorsközösség pedig teljes mértékben adva van, és most pecsételődik meg vérrel a bolsevizmus ellen vívott döntő harcokban.
Az európai nagy tér-gazdaságot közelebbről három szempontból célszerű vizsgálat tárgyává tenni: valutapolitikai, kereskedelempolitikai és általános tervgazdasági szempontból. Kezdjük a valutapolitikával, mert a letűnt szabad - vagy legalábbis szabadabb - világgazdaságnak két pillére volt, az aranyvaluta és a hosszúlejáratú, kétoldalú, legnagyobb kedvezményes kereskedelmi szerződések rendszere. A kettő közül pedig először az aranypillér dőlt ki. Minthogy a liberális világgazdaság összeomlása alig többmint egy évtizede zajlott le szemünk láttára, csak egészen röviden idézzük emlékezetbe az eseményeket. Az 1914-[19]18. évi világháború óta a valutatörténetben három korszak különböztethető meg: az inflációs káosz 1918-[19]25 között, az aranyvaluta helyreállítása az 1925-1931. években, s végül az irányított pénzrendszer és a valutablokkok korszaka, amely 1931-től fogva jelenleg is tart. Ezekre a pénzpolitikai fejleményekre a Brit Birodalom akkori világgazdasági túlsúlyának megfelelően a font sorsa gyakorolt döntő befolyást. Amiként 1925-ben a font stabilizációjával Anglia adta meg ajelt az aranypénzrendszer általános helyreállítására, akként a fontnak az aranyalapról való letérése megadta 1931 őszén a kegyelemdöfést az aranyvaluta-rendszernek. Az előző világégés óta immár csaknem egynegyed század telt el, de ez alatt az idő alatt Anglia, amely a szabadkereskedelemben a leginkább volt érdekelve, csak 1925-1931 között tudta az aranypénzrendszert fenntartani. Az 1931. évi nemzetközi hitelkrízis után a jövő fejlődése szempontjából a legfigyelemreméltóbb jelenség a valutablokkok kialakulása volt,mert a közép-európai devizagazdálkodás rendszere, a yen-blokk, a sterling-blokk és a dollár-blokk már előre vetítette a megfelelő nagytér-gazdaságok valutapolitikai körvonalait, míg a Szovjet-Unió - külkereskedelmi monopolisztikus rendszerére való tekintettel - már kezdettől fogva egy zárt egységet alkotott. A német-lengyel háború kitörésekor azután, 1939 őszén, a devizagazdálkodás általánosult az európai hadviselő feleknél.
Az új európai rendnek egyik érdekes, bár korántsem döntő kérdése, hogy az arany a pénzrendszerekkel milyen kapcsolatban fog állani. A pénzelméletben ma már az a felfogás vált uralkodóvá,hogy a jó pénz a vásárlóerejében állandó pénz. Említésre méltó, hogy az árstabilitásnak ezen elve mellett az előző világháború utáni zavaros valutáris viszonyok között - a svéd Casselen kívül - éppen angolszász közgazdák - mint Irving Fisher és Keynes - szálltak leginkább síkra. Ez azzal magyarázható, hogy a pénzpolitika volt a gazdaságpolitika első ága, ahol a liberalizmus nemleges gazdaságpolitikai felfogásának takaródot kellett fújnia, mert a bankszabadság rendszere, amely mellett a magánbankok szabadon bocsájhatták ki bankjegyeiket, már a XIX. század elején világosan felfedte a rendezetlen pénz veszélyeit. Amikor Anglia 1931-ben áttért a szabad valutára, a pénzpolitikai árállandósítás angol hívei ebben saját eszméjük diadalát látták, vagy legalábbis erényt csináltak a bajból, mert az angol szabad valuta egy jól irányított papírvaluta volt. [2] Az angol példát azután Roosevelt is követte, de mindössze tíz hónapig, ellenben Anglia a jelenlegi fegyveres viszály kirobbanásáig kitartott a szabad valutarendszer mellett. Az angolszász államokról azonban mindezek dacára bízvást el lehet mondani, hogy náluk az arany a valutával mindig kapcsolatban állott, csak az volt a kérdés, hogy ez a viszonylat törvényes-e vagy szabad, mert szabad valutarendszer mellett is hatalmas aranykészleteket gyűjtöttek. Egyedül a közép-európai devizagazdálkodás rendszere tudta szervesen kiküszöbölni az aranyat. Funk német birodalmi gazdasági miniszter azonban több ízben is kiemelte, hogy interregionális viszonylatban az arany az új rendben is bizonyos mértékben betöltheti majd a végső kiegyenlítő eszköz szerepét. Ezzel a találó felfogással szemben egyes nem hivatalos vélemények szerint a sárga fémet teljesen demonetizálni kell. Pedig ez fölösleges megszorítás lenne. Ma egyébként - tisztán valutatechnikai szempontból - a helyzet olyanszerű, mint az 1920-as években, amikor az Észak-amerikai Unió volt az egyetlen számottevő aranyvalutás állam, úgyhogy az arany értéke a dollár értékével azonos volt. Annyi értéke az aranynak az új gazdasági rendben is lesz, amennyit Amerika világgazdasági összeköttetései biztosítani tudnak számára. De nem hanyagolható el az a körülmény, hogy az Egyesült Államok világkereskedelmi jelentősége kisebb, mint amekkora Anglia világgazdasági súlya volt. Így 1937-ben a kiviteli kvóta a szigetországban a nemzeti jövedelem 10%-ára, az Észak-amerikai Unióban pedig csakannak 5,4%-ára rúgott. [3] Ehhez járul, hogy Amerikában a háborús erőfeszítések tekintélyes pénzhígítást vonnak maguk után, úgyhogy a dollár vásárlóerejének hanyatlásával - vagyis az amerikai árak emelkedésével - párhuzamosan az arany vásárlóereje is hanyatlik a javak világával szemben. Ha a háború után egyes államok helyre is állítanák az aranyvalutát, az növelné ugyan a monetárius aranykeresletet, de a sárga fém vásárlóereje csak akkor emelkedhetnék ,ha a dollár vásárlóerejét is fokoznák. Ennek azonban a defláció, a pénz- és hitelforgalom megszorítása lenne az egyetlen módja, ami viszont a vele járó áresés folytán súlyos gazdasági válságot szokott felidézni, amint azt az 1920-[19]21. évi amerikai pénzsűrítés tapasztalatai bizonyítják. De annyi bizonyos, hogy a tengelyhatalmak és a hozzájuk közelálló államok a béke helyreállítása után sem fognak azok közé az államok közé tartozni, amelyek pénzpolitikai úton mesterségesen növelni fogják az arany iránti keresletet, hanem legfeljebb arra lesznek hajlandók, hogy az aranynak interregionális vonatkozásban kisegítő szerepet hagyjanak meg.
A körzetközi forgalom egyes pénzpolitikai kérdéseinek közelebbi megoldására nyilván csak a háború után kerülhet sor. Magának az interregionális forgalomnak a fogalmához is még némi bizonytalanság tapad, ami annál is inkább érthető, mert magának a világgazdaságnak a fogalma is olyan szétfolyó, hogy még a szabadkereskedelem korában is tisztázásra szorult. Oesterheld, aki a nagytér-gazdaság irodalmának számos művelője közül az egyik legújabb és - ettől függetlenül - a legérdekesebb műnek a szerzője, leszögezi, hogy »Európa államainak összhangzatos viszonylatban kell állaniuk a világgazdasággal, vagyis az idegen nagy gazdasági terekkel olyként, hogy nem az egyes részterületek érdekei, hanem a tengelyhatalmak vezetése alatt álló egész kontinens szükségletei legyenek irányadók.« [4] Magától érthetődik, hogy a német márka a kontinensen továbbra is fővaluta (Oberwährung) marad - mégpedig nézetünk szerint minden külső valutapolitikai rendszabály nélkül is, mert a nagy pénzügyi központok természetes vonzóerejük folytán úgyis a körzetbeli államok devizatartalékainak fő letéteményesei lesznek. A berlini multilaterális klíring, amelyben már 1941-ben tizenkét állam vett részt, simán meg tudta oldani azt a kérdést, hogy az egyes államok márkakövetelései (devizái) más országokban való vásárlásra legyenek fordíthatók. Az egyes államok fizetési mérlegei között mutatkozó csúcsokat tehát ily módon túlnyomórészt el lehet számolni több állam között. Eszerint a többoldalú elszámolás az aranygépezetet a régión belül valóban feleslegessé teszi. [5] Azt hisszük azonban, hogy kereskedelempolitikai téren az új világgazdaság (interregionális forgalom) nem a régiók kollektív csereügyleteiből, hanem az egyes nemzetgazdaságoknak idegen térbeli nemzetgazdaságokkal folytatott forgalmából tevődik majd össze.
Az új világgazdasági rendben a külföldi kölcsönök szerepe sok tekintetben más lesz, mint amilyen a szabadkereskedelem idejében volt. A néhai liberális korszakban a pénztőke abba az országba vándorolt, ahol a nyereség kilátásai - a kockázat figyelembevételével - a legkecsegtetőbbek voltak. A nagy hitelező államok kiegyensúlyozott világhelyzetben nem gátolták a pénztőke szabad mozgását. A külföldi hitelezők tehát szabadon helyezhették ki tőkéjüket, de a nyereség mézes madzagján kívül nem is kötötte őket semmi egyéb az adós országhoz. Ezért vonták vissza nyomban tőkéjüket onnan, ahol a gazdasági helyzet kedvezőtlenre fordult, s ezáltal nem egy országot végtelenül súlyos helyzetbe sodortak. Ezek a vándortőkék olyanok voltak, mint a külföldi nyaraló, aki a szép idő esélyei szerint utazik tovább. A könnyen visszavonható rövidlejáratú idegen tőkék, az úgynevezett bolygó tőkék különösen elszaporodtak a Párizs-környéki békeparancsok bizonytalan légkörében, és a trianoni Magyarország - a weimari köztársasághoz hasonlóan - keservesen tapasztalhatta 1931-ben, hogy a világválság csúcspontján a külföldi hitelezők kíméletlenül megfosztották arany- és devizatartalékainak utolsó maradványaitól is. A gazdasági és pénzügyi történelem tanítása szerint a túlzott eladósodás még az adós állam szuverenitását is veszélyeztetheti. Mindazonáltal nem mennénk el olyan messze, mint azok, akik a legutóbbi világkrízis hatása alatt kiadták a jelszót, hogy soha többé külföldi kölcsönt - mert az idegen tőke a gazdasági fejlődést tetemesen meggyorsíthatja. A külföldi kölcsönök elől tehát elvileg nem kell elzárkóznunk, felvételük körül azonban óvatosan kell eljárni. Most az új gazdasági rendben a külföldi hitel természete már csak azért is lényegesen eltérő lesz, mert a tengelyhatalmak a gazdasági életet nemcsak belső, hanem külső vonatkozásban sem fogják többé átengedni a szabadpiac ellenőrizhetetlen tömegmozgalmainak, a konjunktúra-mozgalmaknak. [6] A nagy tér-gazdaság egyben politikai alakulat, s ez arra enged következtetni, hogy a külföldi kölcsönök főként regionális viszonylatban fognak fellépni, tehát a hitelező - különösen a magánhitelező - csak térbeli adósnak nyújthat majd kölcsönt. A régiók között az idegen tőke alighanem csak annyiban tehet bizonyos jelentőségre szert, amennyiben az egyes körzeteket a politikai barátság szálai fűzik össze. Ezek a kölcsönök minden valószínűség szerint államkölcsönök lesznek. El lehet képzelni azt is, hogy a világpolitikai helyzet kiegyensúlyozódásával a világgazdaságbanis újból szerephez jut a nemzetközi hitel, de nyilvánvaló, hogy súlya ebben az esetben is összehasonlíthatatlanul kisebb lesz, mint a szabadkereskedelem idején. Hogy azután a külföldi kölcsön pénz vagy áruhitel formában jelenik-e meg, az közgazdasági szempontból közömbös. A szabadkereskedelem korszakában is nem egyszer kikötötte a hitelező ország, hogy a kölcsön csak saját áruinak vásárlására használható fel. Ez a helyzet azoknál az áruhiteleknél is,amelyek a háborús devizagazdálkodás során merültek fel. Legújabb példájuk a német részről Törökországnak engedélyezett árúuhitel. Az európai körzetben a Német Birodalom fogja átvenni a fő hitelező szerepét, olyan mértékben, amilyen mértékben azt a körzeti államok gazdasági életének a regionális autarchiával összhangban álló fejlődése kívánatossá teszi.
Az új Európa kereskedelempolitikai rendezésének tervei is még csak nagy általánosságban mozognak, de az kétségtelen, hogy megoldásként vámegyesülés nem jöhet szóba, mert ez súlyos megrázkódtatást okozna nemcsak egyes ipari államokban, hanem azokban az országokban is, amelyek Magyarországhoz hasonlóan még nagyobbrészt agrárjellegűek, de már jelentős iparral is rendelkeznek. Ezért valószínűnek tartjuk, hogy a kibontakozás a preferenciális vámok síkján fog mozogni, amire példát éppen Anglia nyújtott, amidőn a domíniumokkal Ottawában a politikai egyenjogúság és a viszonosság alapján elsőbbségi szerződéseket kötött. Míg az aranyvalutarendszernek 1931-ben bekövetkezett letörésével megrendült a világgazdaság valutapolitikai bázisa, addig 1932-ben az ottawai egyezménnyel kereskedelempolitikai téren csúszott ki lába alól a talaj. A német közgazdák Daitztől Oesterheldig kiemelik Ottawa jelentőségét. Sőt Daitz, aki már 1916-ban a regionális - közép-európai - megoldás mellett foglalt állást, egyenesen »kelet-európai Ottawa«-ról és »kontinentális európai Ottawa«-ról írt. [7] ABrit Birodalom tehát 1932-ben szakított a szabadkereskedelemmel. Nehezen, csak félig-meddig szánta rá magát, mert - angol megállapítás szerint - mint a világ legnagyobb piaca, nemcsak »jó birodalmi imperialista, hanem jó világpolgár« is akart maradni. [8] Ebben a szellemben fogott hozzá birodalmának nagy térgazdasággá való fejlesztéséhez. A szabadkereskedelmi korszak tehát nem is volt olyan hosszú életű: mindössze az 1860. évi Cobden-Chevalier-féle angol-francia szerződéstől Ottawáig tartott. Amellett magát a szabadkereskedelmi érát is vámvédelmi hullámok szakították meg a múlt század hetvenes éveiben és a huszadik század elején. Az 1914-1918. évi világháborút követő elzárkózás után pedig csak rövid ideig, 1925-1931 között uralkodtak szabadabb világgazdasági viszonyok, de már lényegesen magasabb vámszínvonal mellett. A legnagyobb kedvezmény záradéka azonban a szerződéses tarifákat a mindenkori alacsonyabb vagy magasabb szinten mindenesetre messzemenően általánosította, s így bizonyos fokig szabadkereskedelemről lehetett beszélni. A szabad világgazdaságban már 1914 előtt is volt szó kereskedelmi szerződéses körzetekről, mint a nyugat-európai és közép-európai szerződések rendszeréről. Utóbbi rendszernek Bismarck utóda, Caprivi a hármasszövetség másik kétállamával, a Monarchiával és Olaszországgal kötött kétoldalú szerződésekkel vetette meg az alapját. Ezek a szerződések azután csakhamar kibővültek Bulgária, Szerbia, Románia, Oroszország és Svájc csatlakozásával. Úgy a nyugati, mint a közép-európai szerződések már kereskedelmi szerződéses tereket létesítettek volna, ha a legnagyobb kedvezmény uralkodó záradéka nem csorbította volna hatóerejüket. Az elsőbbségi kedvezmény azonban, amelyet Ottawa előtérbe helyezett, beleütközik a legtöbb kedvezmény záradékába, hiszen éppen az a sajátossága, hogy a harmadik államok ezen záradék alapján sem emelhetnek rá igényt. A szabadkereskedelem elterjedése előtt a különbözeti vámok voltak túlsúlyban, s egyes elsőbbségi záradékok magában a szabadkereskedelmi korszakban is előfordultak. Ilyenek voltak az ibériai záradék Spanyolország és Portugália, az északi záradék a skandináv államok között, a spanyol-amerikai, a balti, egyes közép- és dél-amerikai záradékok és így tovább, de jelentőségük nem volt olyan nagy, hogy komolyan érinthette volna a szabadkereskedelem rendszerét. Ezzel szemben nagyszabású regionális tervnek volt tekinthető Naumann 1916. évi közép-európai terve, amely a központi hatalmakra, azaz a Második Német Birodalomra és az Osztrák-Magyar Monarchiára terjedt volna ki. Az előző világháború kedvezőtlen kimenetele után azonban ez az elgondolás dugába dőlt, és ez lett a sorsa azoknak az erőtlen kísérletezéseknek is, amelyeket a Népszövetség és egyes körei végeztek a dunai államok szorosabb gazdasági együttműködésének megteremtésére. A genfi status quo őrei szívesen látták volna ezt a körzeti összefogást, mert azt remélték, hogy megszilárdítaná az ingadozó világgazdasági egyensúlyt. De a fennálló politikai ellentétek már eleve sikertelenségre kárhoztattak minden ilyen próbálkozást. Hadd említsük meg ezen a helyen a Briand - gróf Coudenhove-Calergi-féle platonikus tervet is, amely Páneurópát szerette volna megszervezni Oroszország kizárásával, de - minden egyébtől eltekintve - nem lett volna ereje ahhoz, hogy Oroszországot távol tartsa Európától. Csak a tengelyhatalmak előretörése teremtette meg azt a szilárd politikai alapot, amelyen az európai nagy tér-gazdaságnak a kialakulása megindulhatott. A kontinentális európai nagy tér-gazdaságnak a következők a terei: a központi nagy német tér, a nyugati, az északi, a délkeleti, az olasz és az orosz tér. A délkeleti tér Szlovákiától Törökországig terjed. Ide tartozik tehát földrajzi fekvésének megfelelően Magyarország is.
Az elsőbbségi szerződések hálózata előreláthatóan akként fog kiépülni, hogy a vezető nagyhatalmak az egyes térbeli államokkal kétoldalú szerződéseket kötnek. Ez az út legalább is könnyebben járható, mint a csoportos (kollektív) szerződéseké. A világgazdaság és a nemzetgazdaság közé mindenesetre be fognak ékelődni a régiók, amelyeket az elsőbbségi szerződések sorozata fon egybe. Ezek szerint a jövő világgazdasága a különböző körzetekhez tartozó nemzetgazdaságok olyan kétoldalú szerződésein fog nyugodni, amelyek alapján nem tartható igény a körzeti preferenciális kedvezményre - még a legnagyobb kedvezmény záradéka alapján sem, amennyiben ezt a záradékot a viszonosság elve nem szorítaná ki teljesen. A világgazdasági forgalom ugyanis nagy arányokban regionális államközi forgalommá fog átalakulni, ami a legnagyobb kedvezmény záradékának értékét erősen le fogja szállítani. Hiszen 1938-ban a világkereskedelem értéke 113,4 milliárd márkát tett ki,és ez az összeg az öt kontinensen belül lebonyolódott államközi forgalom levonása esetén 57,4 milliárdra csökkenne, ha pedig feltételezzük, hogy csak négy nagy tér-gazdaság alakul ki, úgymint az európai-afrikai, az észak-dél-amerikai, a kelet-ázsiai és az orosz, akkor az 1938. évi adatok alapján a világkereskedelem már csak 43,5 milliárd márkára rúgna. Az első esetben tehát a világkereskedelemnek mintegy a fele, a másodikban pedig annak háromötöde tolódnék át a nagy tér-gazdaságok belső államközi forgalmára. [9] Meg kell azonban jegyeznünk, hogy a nagy tér-gazdaság létértelme éppen abban fog megnyilvánulni, hogy egyfelől a korábbi interregionális forgalom mennyiben válik körzetivé, másfelől pedig a régión belül az államközi kapcsolatok mennyiben fognak módosulni, merta nagy tér-gazdaságnak, különösen az európainak legfőbb célja az autarchia fokozása.
A regionális önellátás terve Közép-Európában a legutóbbi világválság nyomában hódított tért. A széteső világgazdaságból csak a szomszédság és a politikai barátság elvei alapján lehetett megtalálni a kivezető utat, és erre az útra lépett a fasizmussal együtt a nemzetiszocializmus is, amely a világválság mélypontján jutott uralomra. Az európai nagy térgazdaság azóta rohamléptekkel halad előre, s alapelve a politikai sorsközösségnek gazdasági együttműködéssel való alátámasztása. A nagy tér-gazdaság tehát egy állandó szervezet, amely háborús és békés időkre egyaránt szól, és egyaránt meg fogja állani a helyét. A tengelyhatalmaknak és szövetségeseiknek létérdekük, hogy a háború győzelmes befejezése után véglegesen kiküszöböljenek minden életbevágó világgazdasági függést. Mert mit ér a szabad nemzetközi munkamegosztás, amely valóban a legalacsonyabb termelési költségeket biztosítja, ha haszonélvezője nem az emberiség, hanem az, aki a világversenyben kedvező földrajzi fekvésénél, rutinjánál és hatalmi nyomatékánál fogva a legerősebb? Free trade and peace; szabad kereskedelem és béke - ez volt a híres jelszó, de a valóságban szabadkereskedelmet vagy blokádot jelentett, mihelyt a világgazdaság hatalmasával bárki szembe mert helyezkedni. A nemzetközi munkamegosztásnak tehát az európai nagy tér-gazdaságban ezután csak annyiban lesz helye, amennyiben nem ütközik bele a regionális önellátás elvébe. Azon túl azonban érvényesülhet, mert teljes önellátásra egyik körzet sem rendezkedhetik be. Még az amerikai nagy tér-gazdaság sem teljesen autarchikus, hanem bizonyos kiegészítésre szorul, főleg ónban, mangánban és kaucsukban. Az európai körzetben pedig az önellátás még kisebb mértékben vihető keresztül, de azért megvalósítható annyira, amennyire azt a vitális érdekek megkövetelik, különösen amióta az ukrán gabonával és vasérccel is bővült az önellátás lehetősége. Végeredményben az európai nagy tér-gazdaságban a világgazdasági forgalom a jövőben is számottevő szerepet fog játszani. 1928-ban az európai államok kivitelének 35%-a és behozatalának 45%-a Európán kívüli államokra esett. [10]
A kontinentális nagy tér-gazdaság egyes körzeteiben, amelyek voltaképpen maguk is viszonylagosan kisebb terjedelmű nagy térgazdaságoknak tekinthetők, annál simább lesz az átmenet a regionális rendszerre, minél nagyobb volt a világgazdasági forgalom a körzeten belül. Ebből a szempontból kedvező a helyzet a délkelet-európai térben, mert 1936-ban az egyes délkelet-európai államoknak egymás közt és az akkori közép-európai államokkal lebonyolított külkereskedelmi forgalma világkereskedelmüknek 50-75%-a között váltakozott. [11] Magyarország részesedése 75% volt, és ennek a külforgalomnak a zöme a Német Birodalomba irányult, illetve onnan eredt. Már a világválság fokozta a Harmadik Birodalom és Magyarország között a külkereskedelmi kapcsolatokat, a háború pedig éppenséggel elmélyítette őket. Ezek a kapcsolatok azonban pusztán a szomszédság elve alapján is mélyrehatók voltak Magyarország szempontjából, hiszen a népszövetségi rend tetőpontján, 1929-ben is kivitelünknek 58%-a, behozatalunknak pedig 55%-a esett együttesen Németországra, s a volt Csehszlovákiára és Ausztriára.
A körzetgazdaság megszervezésének másik nevezetes kérdése,hogy a jogos autarchikus törekvések minél kisebb súrlódással valósuljanak meg. Magyarország számára ez azt jelenti, hogy őrizze meg agrár-ipari jellegét. [12] Bizonyos átállítások szükségesnek mutatkoznak, de országunk alapvető gazdasági szerkezete ne szenvedjen változást. Ebből a szempontból örömmel állapítható meg, hogya nagy tér-gazdaság német irodalmában is elismerésre talál az a tény, hogy a délkelet-európai államok között Magyarország ipara aránylag a legfejlettebb. Egyébként részben új kereskedelempolitikai helyzetet teremtett Ukrajna bevonása, ami a termelésnek normális szintre való emelésével örvendetes módon megoldhatja egész Európa gabonaellátását, viszont a délkelet-európai államok búzájának versenyt támaszthat, s így ez is mezőgazdaságunk belterjesebbé tétele mellett szól - a klimatikus viszonyaink megszabta lehetőségek keretein belül.
A körzetgazdaság kiépítése a háborúból a békébe átvezető átmenetgazdaságnak egyik legfontosabb problémája lesz. A kibontakozást megkönnyíti, hogy úgy a nemzetiszocializmus, mint a fasizmus mozgalom, abban az értelemben, hogy alapeszméihez szilárdan ragaszkodik ugyan, viszont keresztülvitelük módozatai tekintetében mentes minden dogmatikus merevségtől. Egyébként az egész átmenetgazdaságnak bizonyos mértékben annál is inkább kísérleti jellege lesz, mert a háborús kötöttség idővel minden bizonnyal enyhülni fog. A nagyvonalú gazdasági irányítás feltétlenül meg fogmaradni, de meggyőződésünk szerint lesz bizonyos visszakanyarodás a korlátozások csökkentése felé.
Az új gazdasági rend oszlopainak, a tengelyhatalmaknak nehéz és felelősségteljes munkát kell végezniük az európai gazdasági élet újjáépítésére. De ennél jóval nehezebb feladatokkal is megbirkóztak már. Az új rendet a régitől elsősorban az fogja megkülönböztetni, hogy az egyes nemzetgazdaságok nem a szabad verseny imbolygó színterei, hanem irányított gazdaságok lesznek. Ez a tervgazdasági adottság rá fogja nyomni a bélyegét az európai kontinensen belül fekvő körzetekre, s közvetve a világgazdaságra is annyiban, hogy annak területét lényegesen megszűkítve, céltudatosan ki fogja jelölni a világgazdasági függés határait. A nagy térgazdaság nem lesz a világgazdaság szeszélyes játékának függvénye.
A tervgazdaság rendszere a valuta- és külkereskedelmi politikára is kiterjed, s valutapolitikai szemszögből erre már rá is mutattunk. A tervgazdaság azonban elsősorban termelési politikát folytat. A béke visszatérésével a fogyasztás háborús korlátozásai el fognak esni, s a fogyasztás irányítása főként közvetve, a termelés irányítása útján fog történni. A termelési politikának pedig elsőrendű feladata lesz az ipari és mezőgazdasági termelés összhangba hozatala a régión belül, ami kifelé is éreztetni fogja hatását. Végül meg kell említenünk, hogy az európai nagy tér-gazdaság körvonalai Keleten még csak most bontakoznak ki határozottan az orosz front gigantikus küzdelmeiben. Nem véglegesek azonban a határok a nagy tér egyes körzetein belül sem. De nem fér kétség ahhoz, hogy a tengelyhatalmak a politikai rendezéssel együtt a pax oeconomica-t is biztosítani fogják, mert ez egyik lényeges előfeltétele az eljövendő Pax Germanico-Romana-nak.
*
[1] V.ö.: Ferdinand Fried: Die Zukunft des Welthandels. München, 1941, 40. kk.
[2] Tudomásunk szerint Gustav Cassel használta először a »szabad valuta« kifejezést papírvaluta helyett az 1920-as évek pénzromlásainak idején. Ez alatt azt értette, hogy a pénz szabad lett az arannyal szemben, megszűnt a kettő között az a sorsközösség, amely abban állott, hogy a pénzegység egy meghatározott aranymennyiséggel volt egyenlő, s ennek folytán az arany ára pénzpolitikai téren rögzítve volt.
[3] Walther Funk: Grundsätze der deutschen Aussenhandelspolitik und das Problem der internationalen Verschuldung. Berlin, 1938, 6.
[4] Alfred Oesterheld: Wirtschaftsraum Europa. Mit 12 Karten, Oldenburg/Berlin, 1942, 135. kk.
[5] Oesterheld: i. m. 141.
[6] Albert Pietzsch: Zur Frage der Ordnung der weltwirtschaftlichen Beziehungen. Kieler Vorträge 61., Jena, 1939, 3.
[7] Werner Daitz: Der Weg zur völkischen Wirtschaft und zur europäischen Grossraumwirtschaft. Ausgewählte Reden und Aufsätze. Berlin, 1938, I. 17, II. 28. és 51. Daitz gyűjteményes munkája egy 1916-ban írt cikk kivételével az 1932-[19]38-as évekre terjed ki. L. továbbá Alfred Oesterheld: id. munka, 71. és köv. l.
[8] J. Coatman megállapítása (Magna Britannia, London, 1936), idézve Schlie nyomán. (Hans Schlie: Die britische Handelspolitik seit Ottawa und ihre wirtschaftlichen Auswirkungen. Probleme der Weltwirtschaft, Bd. 59., Jena, 1937, 241.)
[9] V. ö.: Fried: i. m., 82. kk.
[10] V.ö.: August Lösch: Die räumliche Ordnung der Wirtschaft. Eine Untersuchung über Standort, Wirtschaftsgebiete und internationalen Handel. Mit 94 Abbildungen im Text. Jena, 1940, 281.
[11] Hans F. Zeck: Die deutsche Wirtschaft und Südosteuropa. Macht und Erde. Hefte zum Weltgeschehen H. 14, Leipzig und Berlin, 1939, 31. Szerzőa Naumann-féle elgondolástól eltérően az 1936. évi Közép-Európa alatt a weimari Németországot, Ausztriát és Csehszlovákiát érti. Közép-Európa - ebben az értelemben - időközben beolvadt a Nagynémet birodalomba.
[12] Vitéz Guóthfalvi Dorner Zoltán: Nagy gazdasági tér. Közgazdasági Szemle, 1941 június, 448.
*
In Hitel, 7. évf., 3. szám (1942), 166-175.
|