Update : Kereszturi Géza: Politikai eszmék és a falu (1935) |
Kereszturi Géza: Politikai eszmék és a falu (1935)
2022.02.01. 09:32
A politika síkján irányok és csoportok állanak egymással szemben, melyek tömegeket képviselnek, vagy tömegeket akarnak megnyerni. A politikai gondolkozás történetét vizsgálva mindjárt felmerül a kérdés, hogy a politikai nézetek mily erővel hatottak, vagy hatottak-e egyáltalán a társadalom minden rétegében? Hogyan érkeznek az értelmiségen át a kevéssé tudatosult rétegekhez? A falu, a magyar társadalomnak ez a már történeti sorsa által elszigetelt egysége, milyen viszonyban áll a politikai eszmékkel?
Amint a felülről leszűrődő kultúrhatásokat, a politikai eszmék terjedését is nyomon kísérhetjük. Részletes és messzemenő vizsgálat tudná azonban csak azt az összefüggést a maga egészében tisztázni. Nem is annyira a politikai kapcsolatok jelentik a lényeget, mint inkább a politikai öntudat fejlődése. Az államélet, az adminisztráció, a politikai tényezők egész szervezete átfogja a társadalom egészét, de ez csak külső megfigyelés számára jelenthet biztos adatot a falu és a politika viszonyára.
Az igazi képet az a rajz nyújtja, mely nemcsak a külső viszonyokat, hanem elsősorban az öntudat belső fejlődését ábrázolja. Az öntudat s a faluhoz érkező politikai hatások viszonyát kellene megvizsgálnunk múltban és jelenben. A történeti áttekintéssel attól kezdve, midőn a kérdés egyáltalán felvethető, egész a mai időkig. A kérdés egészét egy cikk keretében nem lehet megközelítenünk; szeretnénk azonban néhány lényeges vonásra mutatni, melyek megvilágítják, miként kell ez összefüggéseket tekintenünk.
Amint a felvilágosodás eszméinek hatása alatt a XVIII. század végén egyre több kritikus szem vette bírálat alá a magyar viszonyokat, egész irodalom keletkezett a magyar falu s a jobbágy helyzetéről. Az írók elsősorban gazdasági szempontból közeledtek a kérdéshez. Fölpanaszolták az elmaradt módszereket, primitív gazdálkodási formákat, melyeket ők javító lelkesedéssel igyekeztek jobbakkal pótoltatni. A külföldön járt műveletek szomorú képet festenek a parasztság lelki és anyagi elmaradottságáról, műveletlen voltáról. A rendi Magyarország „sötét“ viszonyait a maguk nyárspolgári felfogásában lenéző német utazók és a több szimpátiával író angolok mellett, a hazai irodalom is bő adatokat nyújt. A Slőzer-tanítvány Berzeviczy Gergely megpróbálta a jobbágyok lelkivilágát is körvonalazni. (De indole rusticorum.) Szerinte a paraszt lelki jellemzője a bizalmatlanság, a teljes diffdencia a felső rétegekkel szemben, s minden iránt, ami felülről érkezik. Újításoknak, gazdasági javításoknak is ellene szegül, mert azok szintén a magasból érkeznek hozzá. A falunak ez a passzív, idegenkedő magatartása, felfelé elzárkózó különnyomorúsága csak tükörképe és visszhangja a nemes és nem nemes közt húzódó éles határvonalnak. Ekkor már tradíció, hagyományos attitűd ez a falu lelkivilágában, melyet hosszú idők történeti sora merevített meg. Berzeviczy szerint a paraszt egyedül a királyban bízik. Ez a bizalom, melyet nagyrészt a Mária Terézia és II. József korabeli jobbágyvédelmi törekvésekre vezethetünk vissza, visszahanyatlott Ferenc korában.
Nem szükséges részletesen bizonyítanunk, hogy a magyar falu, melynek sokhelyt szánalmas képét kapjuk, nem emelkedhetett túl a maga elzárt és primitív életformájának határain. A rendiség egész berendezkedéséből világos, hogy a XIX. század elején a magyar faki a politikai gondolatoktól elérhetetlen távolban élt. Politikai jogait elszórva emlegetik, a rendi közvéleménnyel szemben felvilágosult írók. Ezek jól látták, hogy az egész berendezés „concatenatum systema“, láncként összefüggő egész, melyet külön részeiben nem lehet megváltoztatni. A falu népe öntudatlan homályban, önmagához fordulva hallgat. Előtte még egy másik, politikai jogokat követelő réteg döngeti a rendi sáncokat: a polgári öntudatról álmodozó Liedemannok, a felvilágosult Hajnóczyak rétege. Ebből a képből kell kiindulnunk, figyelve a politikai öntudat fejlődését, a liberális nemzeti állam megalkotásán át a mai napig.
1848-ig nem is jöhetett létre változás a falu állapotában, mely Széchenyi Magyar Parlagának részeként várta az alkotóbb jövőt. Széchenyi szerint az erkölcsi és anyagi értelemben vett „közérteelmesség“, „lelki függetlenség“ felé kell emelni a társadalmat. A cél: a nemzeti felemelés, politikai eszméktől függetlenül.
A nagy változást a jobbágyfelszabadítás jelentette, míg a '48-as mozgalmaknak - nyugaton főként szociális - jelleme nálunk elsősorban nemzetivé vált. Nemzeti erők küzdöttek a nemzeti védelemért. A politikai eszmék, az áprilisi törvények szellemét folytató gondolkozás és a kialakuló közjogi radikalizmus csak szűk körben hatottak, az értelmiségen nem terjedtek túl; gyér pontokon a kialakulás kezdeteit élő városi munkásság körében láthatunk szociális megmozdulásokat. Ez elenyésző jelenség, s a magyar falutól egészen távol áll. Azok a mozgalmak, melyek helyenként vidéken keletkeztek, pusztán a megyei hatóság visszaélései miatt keletkeztek, s azok orvoslásával lecsillapodtak. A negyvennyolcas parasztgeneráció nagy élménye a felszabadítás volt, s erre való vágyakozását politikai eszmék nem zavarták. Sokan - különösen annak idején az emigrációs politika képviselői - azon az állásponton voltak, hogy a népet az ideák iránti lelkesedés vezette. Kemény Zsigmond ismerte fel, forradalom utáni művében kristálytiszta világossággal, hogy a nép nem volt radikális eszmék hordozója, a nép nem alakult át gondolkozásában hatásuk alatt. Akik ezzel szemben az ellenkezőjére hivatkoztak, a Kossuth iránt megnyilvánuló nagy ragaszkodásra mutattak rá. A valóságban Kossuth személyes fellépésének gyújtó erejével akart s tudott a népre hatni. Benne a nép a hozzá forduló nemzeti hőst ünnepelte, az ő nevéhez fűzve a felszabadítás tényét. Érzelmi hatás ez, mely a politikai tudatosság kérdésétől független. Kossuth ragyogó szónoklatainak varázsa s a felszabadítás élménye meggyengítette a „diffidenciát“. Kossuth szuggesztív erővel tudta a lelkesedést fenntartani a nemzetben azzal, hogy saját lelke lendületét vetítette rá. Szavainak tükröződésében népi kezdeményezést látott. Hirdette, hogy a szavai nyomán fakadó lelkesedés tőle függetlenül jött létre. Mint később birminghami beszédében állította mély meggyőződéssel: „E nép nem mástól vészén inspirációt, e nép önmaga az inspiráció kimondhatatlan forrása.“
A nép [a] valóságban csak érzelmileg reagált, s aránylag nem nagy részében. A tömegek öntudatlanok. Már ekkor megfigyelhetjük a nagy különbséget egyes vidékek s különböző faluk között. A század második felében látjuk jelentkezni a politikai élet s a falu közelebbi kapcsolatának kezdeteit. A kiegyezés után a Kossuthtal összeköttetésben álló csoportok által szervezett „demokrata körök“ mozgalmaiban vannak politikai jellemzők. Tulajdonképppen azonban ez is elszigetelt jelenség. A századvégi függetlenségi gondolkozás népszerű uralma érintkezést keresett különösen az Alföld nagy faluival. Az ezzel összefüggésben alakult negyvennyolcas és Kossuth-körök a közjogi radikalizmus leérkező hatása alatt állottak, szociális tartalom nélkül. Ezek a sok helyt ma is fennálló körök már nem képviselnek politikai nézetet. A nép nagy tömegénél még az ilyen hatások is alig szerepeltek, amint a meginduló agrármozgalmak nem voltak általános jelentőségűek. Nem kiemelkedő pontokat kell egyedi figyelnünk, hanem a népi réteg egészét. S így tekintve a magyar falu, bár benne van a politikai élet keretei közt, lényegét nézve politikailag rég mindig kötetlen s öntudatlan.
Ezzel jutunk el a háború s a forradalom élményén át a falu mai állapotáig, melyet szociográfiai módszerrel lehetne megrajzolnunk. A művelődési falukutatás arra az eredményre jut, hogy a falu ma is elszigetelt egység, melyet járatlan területek szinte gyepűmódra vesznek körül. Helyzete abból a történeti útból érthető, melyen át a Berzeviczy jellemezte diffidenciától mai, még mindig passzív és elhagyott voltáig jutott. A tájékozatlanság, az iniciatíva hiánya jellemzi a falu kultúrállapotát, így politikai kapcsolatait is. A faluhoz közeledtek, s közelednek a politikai eszmék, de nem ragadják meg belső egészében. A bolsevizmus a magyar falu ellenállásán, konzervatív erején bukott meg nálunk. Aktív erejű, öntudatos politikai meggyőződésig azonban semmi irányban nem jutott még. Pedig a magyar falu jelleme tulajdonképpen nem passzív. A fejlődésképes iniciatíva megvan benne, de még nem azon a fokon, hogy irányvételre képes legyen. Az érdeklődés megvan, sőt a közügyek, a nemzet sorsa állandó beszélgetési téma minden összejöveteli alkalomnál, gazdakörökben, kovácsműhelyben, vagy akár a szomszéddal való eszmecserében. A politizálás a falu általános vonása, politikai kötöttséget azonban ez nem jelent. A falu politikai érdeklődésének két jellemző vonása van. Az egyik mindennapi életéből fakad, azokból a kérdésekből, melyek viszonyaikban érintik őket. Például a felsőbb hivatalos rendeleteket gyakran igen hosszan és részletesen megtárgyalják, különösen gazdasági ügyekben. Ennek oka, hogy nehezen érthetőek, sok vitára s különböző magyarázatokra adnak alkalmat. Ilyen kérdés a gazdavédelem, a Faksz, sok vidéken a földreform, melyet általában megoldatlannak éreznek, és a maguk látóköre szerint fejtegetnek. Egy Szoboszló környéki öreg gulyás mondta:
- Megvan a módja annak a földreformnak is. Aki felmenteti magát a háborúból, az a birtokából egy részt a szegény embernek ad. Mert az élete mindenkinek egyformán kedves, érte mindenki szívesen adna ötven holdból mondjuk kettőt.
Politikai eszméktől független gondolatok ezek, s inkább azt mutatják, hogy a háború minden tekintetben óriási élménye volt a falunak. A politikai jellegű érdeklődés tehát részben egy réteg, vagy egy család mindennapi életét, akadályait, bajait, vagy reményeit világítja meg. Abból ered, hogy a hivatalos vezetés érinti a falut, melynek az adminisztráció, a szabályrendeletek előtte ismeretlen és útvesztőkkel teli világán épp úgy nincs áttekintése, mint az irodalom terén.
A másik vonás, mely elvi politikummal szintén nem mutat semmi kapcsolatot, általános térre vezet. Kevéssé konkrét tényekhez, inkább nagy közösségek fogalmaihoz fűződik. Ilyen egyrészt a nemzet egésze, melynek állapotát, vagy amint mindenütt megegyező kifejezéssel mondják, az „ország sorsát“ nagyon szeretik megtárgyalni. A másik általános fogalom az, melyet a falu a „szegény ember“ vagy a „szegény nép“ nevével jelöl. S ezzel nem az osztálykülönbség érzését fejezi ki. Érti rajta némi szomorú beismeréssel önmagát, saját állapotát, történeti útját, amint mi kifejezhetjük: anyagi és lelki kultúrsorsát. Ebben a „szegény“ fogalomban nemcsak materiális meghatározás van. Jelöli inkább a tájékozatlanság és idegen elszigeteltség önkéntelen megérzését.
E két vonásban felismerhetjük a nemzeti öntudat és szociális gondolkozás első kezdeteit. Ezeket erősítik a falu történeti emlékezése helyenként, mint a Hajdúság Bocskayhoz fűződő emlékezése, az alföldi nagy faluk Kossuth-tisztelete. A közvéleményben szokott politikai általánosítások nem állanak meg egészen a tiszai és dunántúli népről. A Dunántúl sokszor hallunk keserű hangokat egykori idegen királyaink ellen. Ez épp úgy általánosságban mozgó nézet, mint amit egy alföldi juhász fejezett ki:
- Olyanok a népek király nélkül, mint a nyájam nélkülem.
Mindezek a vonások a maguk alkalomszerű vagy általános jellegével jelentenek közhasználati szóval politizálást, de politikai kapcsolatot nem.
Külső megtekintés valóban azt mutatja, hogy a faluk a pártok közt megoszlanak. Ez azonban körülbelül csak látszat, mert a falu mai kultúrállapota alig képes önálló nézetekre, így politikai döntésre sem. A falu és a parlamenti pártok közt alkotmányunk értelmében van kapcsolat, mely azonban mélyebb jelentéssel a falu egészére nézve nem bír. Vidékek és faluk közt, mint minden más téren, úgy itt is igen nagy az eltérés, a magyar falu sok változatát nem lehet, és nem is szabad uniformizálni. Egyes helyeken, különösen ott, ahová a múlt század óta érkeztek már politikai hatások, sokkal erősebb ez a kapcsolat, mint másutt. A pártsajtó szerepe nagyon kevés, bizalmatlanul fogadják: „Levélnek nem hiszek“ - mondják Borsodban. A falu helyett ma is a hatóság gondolkodik. Egy dunántúli nagyobb falu különben igen érdeklődő lakossága kevés kivétellel nem tudta, hogy milyen párti képviselőt választott. A falu ismeri a pártok nevét, legnagyobb részt anélkül, hogy azok tulajdonképpeni irányával, nézetei tartalmával tisztában lenne. Igen nagy jelentősége van a függési viszonynak, melyben a falu a birtokossal, kincstárral érzi magát.
Ha visszatérünk a kezdő gondolathoz, a politikai öntudat, a kezdeményező erő kérdéséhez, azt kell mondanunk, hogy a falu mai tájékozatlan különállásában mélységesen rászorul Széchenyi kiművelési programjára, mely minden tekintetben emelné. A valóságban a pártok a falut csak forma szerint, papíroson mondhatják a magukénak. Mert, ha a falu hajlik is valamerre, ez alig öntudatból fakadó választás következménye, hanem a viszonyoknak, s annak, hogy az ellenkező hatás hiányzik. A falu a politikai életbe tulajdonképpen csak a választáskor „áll be“. Ezt felülről szeretik valami lázas betegségnek tekinteni, melyet orvosi felügyelet alatt lehetőleg csillapítani kell.
A falu egészében véve politikailag ma is öntudatlan élet, melyet igazán még egyetlen megmozdulás nem emelt ki szendergéséből. A falu ma valóban vár valamire. Várja azt a nagy nemzeti nevelést, mely áthidalná a belső élete s a formalisztikus keretek közti távolságot. Nemzeti nevelést, mely felemelné a Széchenyi követelte „közértelmesség“ felé. A falu politikailag, azt mondhatjuk, még ma is senkié és mindenkié, a külső adatok a keretet mutatják, mely a falu körül annak tudatos részvétele nélkül szerveződött. A külső szervezetet ahozzá nem nőtt élettel azonosítani - a felületes vagy elfogult szemlélő hibája, melytől a történeti áttekintés részletes alkalmazása megszabadít. A falu a politikai öntudat fejlődésében még nem jutott el a tudatos meggyőződés és választás fokáig, melyen elszigetelt voltának pereméhez érve először tudná erőit kifejteni.
*
In Országút, 1. évf. , 3. szám (1935), 11-13.
|