Update : Gogolák Lajos: A német gondolat és Oroszország (1943) |
Gogolák Lajos: A német gondolat és Oroszország (1943)
2022.01.25. 20:39
Moeller van den Bruck, a porosz szellem nagy ideológusa, az új népi szocializmus előfutára, a Kelet felé tekintő német külpolitika alapvetője azt tartja, hogy a német gondolat értelme forradalmi, de egyben konzervatív: átveszi a történelemtől a birodalmi és a porosz hagyományt, megőrzi a múlt örökségét, ugyanekkor azonban forradalmi hévvel fordul egyszerre Kelet és Nyugat ellen, hogy érvényre juttassa Németország, a „közép birodalma“ fontosságát. Ez a gigantikus uralmi gondolat hadat üzen a 19. századnak, küzdelmet vív minden racionalizmus ellen, jogaiba iktatja az érzelmet, az ösztönt, az intuíciót, megveti a Nyugat elavult szellemi termékeit, s azt tartja, hogy Európa lényege a német nép életének határaival azonos. Mindezeket az 1920-as évek elején gondolta végig Moeller van den Bruck, a ragyogó stiliszta, aki a weimari köztársaság esküdt ellensége volt, s utóbb a Young-terv feletti elkeseredésében, önmaga végzetét azonosítván Németország versaillesi tragédiájával, revolverrel vetett véget lobogó életének.
A németség új kelet-európai koncepcióit Moeller van den Bruck fogalmazta meg, s tudjuk, bogy víziói mily roppant hatással voltak a nemzetiszocializmusra; cikkeit, könyveit, melyek eleinte a magányból kiáltottak olvasók után, buzgón tanulmányozta Hitler tábora. Nem egyszer betűről-betűre visszatérnek a nagy író magas misztériumokban lebegő távlatai a német külpolitika számításaiban. Az Oroszország elleni gigantikus küzdelem még határozottabban idézi vissza Moller van den Bruck emlékét. Nem mintha a „Die Tat“ ragyogó publicistája az Oroszország elleni harcot propagálta volna. Ellenkezőleg: Moeller van den Bruck elsőrendű, szinte egyik legelső hirdetője volt a nehéz és nagy gondolatnak, hogy Németországnak és Oroszországnak egymásra kell találniuk. Ez az eszmény, tudjuk, soká ott szerepelt a német nemzetiszocialista politika terveiben és számvetéseiben. A versaillesi rend elleni gyűlölet hajtotta ezt a valóban rendkívüli európai, nyugati látókörrel rendelkező írót és ideológust, hogy Nyugat-Európa ellen felidézze az 1920-as években Oroszország szellemét. Moller van den Bruck örömmel üdvözölt minden olyan lépést, mely Németország és Oroszország találkozására vezetett az 1920-as években. Nagyhatású hirdetője volt annak a gondolatnak, hogy Németországnak „át kell hatnia‘‘ Oroszországot, hogy aztán közösen támadjanak, természetesen a sokkal erősebb és hatékonyabb német akarat vezetésével, a plutokrata, enervált, kizsákmányoló Nyugatra. Mohón lesett minden bizonyíték után, mely elméletét és gondolatait igazolta. Kifejtette, hogy a marxizmus nem igazi lényege az orosz forradalomnak. A leninizmusban orosz nemzeti lényeget keresett. Nem rettent vissza, hogy meg ne rója az 1920-as német nemzeti elkeseredés germán előidőket idéző alakját, Ludendorff tábornagyot azért, hogy szívesen elvállalta volna egy angol-francia jóváhagyás és segítség mellett indítandó antibolsevista hadjárat vezetését. Egyáltalában rendkívül élesen elítélte azokat a nézeteket, melyek olyan alapon akarták szembeállítani a nemzeti Németországot Oroszországgal, hogy Németország legyen a nyugati tőke és imperializmus hadserege az orosz nép ellenében.
Németek az orosz nacionalizmusért
Moeller van den Bruck koncepciója tehát népi-nemzeti értelmet és lényeget keresett Oroszország nagy társadalmi átalakulásában. Sajnálta és elítélte a marxista orosz forradalmat, s nem egyszer egészen nyíltan hangoztatta a német nacionalizmus készségét, hogy segít a lágyabb és szenvedésre készebb orosz nép nemzeti érzését felépíteni. Éppen ez a német nacionalizmus Oroszország felé törekvő lényege. Moeller van den Bruck nagy ellenfele, Oswald Spengler, akinek sötét szemlélete ellen megírta az egész új német nemzeti szellemnek tartalmat és nevet adó, csillogó, erős akaratú és optimista könyvét, a „Das dritte Reich“-ot, szintén hasonlókat hirdetett Oroszországgal kapcsolatban. Csakhogy Oswald Spengler komor, realista és kapitalisztikus tekintete a kérdésben egyedül gazdasági és hatalmi problémát látott. Hiszen tudjuk, az 1920-as években, a nagy német nyomorúság idejében mennyi fiatal erő, mérnök, technikus, szakember keresett és talált elhelyezkedést az orosz ipar felépítésében. Spengler tekintete előtt csak ezek a reális dolgok állottak. Míg Moeller van den Bruck, aki éppen abban volt a nemzetiszocializmus nagy előkészítője, hogy teljesen elszakította magát a racionalizmustól és a nyugat-európai realitásoktól, többet keresett és talált Oroszországban. Persze, Oroszországot azért ő is úgy látta, ahogy egyéb német kortársai. Számára az orosz nép lágy, szelíd, jóságos nép, mely önként magára veszi a szenvedést, s tétován meghajlik minden erős uralom alatt. Így tekintett Moeller van den Bruck a bolsevizmusra is. Közben a leninizmus új emberfajtát nevelt fel, melynek lényege éppen az ipar és a technika, tehát azok a modern civilizatórikus eszközök, melyekkel a német naconalizmus akarla áthatni a Versailles ellen segélyül hívott Oroszországot. A leninizmus és sztálinizmus ugyanis elzárta Oroszország határait minden külföldi indusztriális behatás elől, megakadályozta, hogy Oroszország gyarmatává legyen a nyugati hatalmaknak - az 1920-as években ez a probléma uralkodott Kelet és Nyugat feszültségein. Moeller van den Bruck azt tartotta, hogy a Nyugat elleni közös ellenszenv, ellenzékiség, életigény majd összehozzák Oroszország és Németország ügyét.
Itt azonban állandó akadály volt az a marxista-forradalmi ideológia, mely életre keltette az orosz forradalmat. Moeller van den Bruck írásaiban rábeszéli az oroszokat, hogy hagyják oda a marxi szocializmust, és térjenek meg ahhoz az orosz népi nacionalizmushoz, melyet már egy évszázad óta, mint ezt a szláv kérdés egész története tanúsítja, mintegy jobban értettek, értékeltek és termeltek a német írók és tudósok, mint akár maguk az oroszok. Moeller van den Bruck itt elfogadja a német irodalomtudomány és szlavisztika összes nézeteit a szlávok, különösen az oroszok tulajdonságairól, s mint lágyabb és fiatalabb népet, szívesen vonná be az oroszokat a német eszmék körébe, hogy aztán közösen keljenek fel az elavult, kiöregedett nyugati eszmék ellen.
De ki hallgatott akkor a magányos íróra, akinek csupán az 1920-as évek éledező nemzetiszocialista pártjában és a nacionalista fiatalságban volt némi tábora? Oroszország is más utakon haladt, s ha a leninizmusban, mint ezt az Erő nagy teoretikusa, Lenin apologétája, Georges Sorel is észrevette, volt is jó adag orosz „népi“ elem, a szocialista-kommunista forradalom természete megakadályozott minden ideológiai találkozást. És ez természetes is: hiszen a nagy orosz forradalom a nyugat-európai racionalista társadalmi ideológia következetes folytatása, a francia forradalmi eszmék társadalmasítása, s mint ilyen, homlokegyenest ellenkezik mindazokkal a gondolatokkal, melyek az orosz és a szláv kérdés felől a romantika idealista világképében fogantak. A tragikus életű Moeller van den Bruck, aki az 1920-as évek végére már nem volt az élők sorában, az utolsó nagy romantikus, benne csúcsosodik a német népi és történelmi romantika minden eszménye, egész birodalmi államszemlélete, európai hivatottsága; de ez az író már nem jár ábrándok után, hanem a kemény porosz katonai eszmény fegyelme alá helyezi azt a roppant feszültséget, mely a német romantika és misztérium egész Európára kiáradó tulajdonsága volt.
Moeller van den Bruck külpolitikai és birodalmi eszméinek lényege tehát a Nyugat elleni forradalom. Oroszországot és Németországot együtt akarja forradalmasítani Nyugat-Európa ellen, s keserűen látja, hogy számításai nem váltak be, hiszen a nyugati racionalizmus és materializmus a szocializmus formájában Oroszország misztikus és alakítható tájékaira is átcsapott. Az Oroszország felé szóló ideológiai rábeszélések lényege az, hogy Oroszország térjen vissza népi lényegéhez, és hagyjon fel a tőle idegen marxista szocializmussal. Nagy német ösztön szólalt meg Moeller van den Bruck vízióiban. Oroszország cári és hagyományos rendjének összeomlása majdnem egyszerre következett el Németország összeomlásával. De a német politika és gazdaság tényezőiben még mindig volt jókora erő ahhoz, hogy a vezetés nélkül maradt kelet-európai tér végtelenjét magukhoz kapcsolják, aminthogy bőven voltak ily kísérletek. A német nagyipar orosz szállításai, német szakemberek kivándorlása éppen úgy ide tartoznak, mint azok az egészen 1919-ig húzódó kísérletek, melyek a Baltikumot védték a Szovjet ellen azzal a céllal, hogy egyfelől támaszt teremtsenek további Oroszország felé irányuló akcióknak, másfelől pedig felhívják a nyugati hatalmak figyelmét a polgári-nemzeti szolidaritás antibolsevista feladataira. Hiszen a különben oly kapitalisztikus gondolkodású Oswald Spengler is azért átkozza a weimari köztársaság kispolgári szociáldemokrata vezetőit, hogy hiányzott belőlük minden tett és kezdeményezés, hogy az összeomlás pillanatában haláltmegvető bátorsággal egyesítsék a német és orosz nép ügyét, s aztán közösen keljenek roppant támadásra a kizsákmányoló, kapitalista Nyugat-Európa ellen.
Moeller van den Bruck koncepciójában az 1920-as években tehát úgy szerepel az orosz kérdés, mint ellensúly Nyugat-Európa ellen. Ebben az elbánásban Németországé kell, hogy legyen minden vezetés. De kell is ez, hogy kiküszöbölje Németország azt a külpolitikai nyomatékot, amit hátában az orosz hatalom jelentett. Moeller van den Bruck fiatalos életerőtől duzzadó ideológiája e ponton ellene mond Bismarck külpolitikai koncepciójának; ebben egy azzal az Oswald Spenglerrel, akinek a népek és a civilizációk fialalossága kérdésében annyira ellenfele volt, de aki mégis úgy hatott az új német szocializmusról szóló gondolataira a „Preussentum und Sozialismus“ kategorikus evangéliumával. Az orosz kérdés ugyanis kínos pontja volt Németország keleti politikájának. Bismarck 1878 után végleg Ausztria-Magyarország mellett döntött, s elhárította azt az orosz szövetséget, mely a régi orosz külpolitikai hagyományok és a szent szövetségi szellem értelmében szívesen irányította volna a porosz külpolitikát. Az orosz népi-nemzeti közvélemény ekkor olthatatlan gyűlölettel fordult az egységes Németország felé: nem is annyira, mert útját állotta Nyugat felé, s mert elejét vette az 1848 előtti cári politika akcióinak a cári családdal rokon kis német fejedelmek ügyeiben, hanem mert Ausztria-Magyarország támogatásával Németország megakadályozta a balkáni kérdés szláv és „demokratikus-népi“ rendezését. Az osztrák-magyar politika balkáni érdekeiben való szerepvállalás nem vált Németország világpolitikai súlyának javára, vallja Oswald Spengler, aki itt visszaidézi Bismark eredeti porosz és szent szövetségi szellemét, mely a régi társadalmi rend érdekében a cári udvarra támaszkodott, s mely a cári politikával közösen ellene volt 1848-nak, s minden polgári változásnak Európában. Moeller van den Bruck nem osztja Spengler komor végzetszerűségét és reakciós szellemét, de miközben népi távlatok és szocialisztikus szemléletek felé vezeti a német fiatalságot, egyetért civilizációnk sötét tónusait illetőleg.
A német szocializmus porosz fegyelme
Mi választja el Moeller van den Bruck ideológiájában az orosz és német társadalomszemléletet? Kétségtelen, hogy elsősorban a német fölény, erő, szüntelen akarat és cselekvés öntudata. Nem győzi hangoztatni az oroszok passzivitását, mely oly kedvező területe lehetne a német emberség nevelő és vezető erejének.. De aztán itt van egy mélyebb társadalmi erő is. Az oroszok hagyományai nihilista gyökerekbe nyúlnak,szegény mezítlábas apostolok, paraszti próféták, vallási rajongók, forrongó és zavaros entellektüelek: íme, itt az orosz népi szellem eredete, ez a cárok ellen támadt orosz forradalmiság. Nem tagadja meg a csodálatot Dosztojevszkijtől, s az ő vallásos és prófétikus géniuszát hívja segélyül a marxi szocializmus technikai uralma ellen, a misztériumot idézi követendő például a racionalizmus oroszországi diadala felé. De minden orosz szellemi jelenséggel szemben, legyen az bármily rokonszenves is, ott áll keményen a hagyományos porosz szellem,mely a német népet a kötelesség, a diszciplína, az alávetettség, az engedelmesség, a közösségi fegyelem, a vezéri elv jegyében reá nevelte egy új, felülről vezetett szocializmusra. Moeller van den Bruck nagy hívője a porosz géniusz erejének, s Oswald Spenglerrel együtt elragadtatottan hirdeti, hogy a kemény és fegyelmezett porosz géniusz valósítja meg Európa új cézári és szocialista korszakát. De Spengler sötét szemlélete mellett Moeller van den Bruck már derűsebb távlatokat mutat. Spenglertől átvett minden eszményt, ideát, de azokat popularizálja, és nem egyszer a végzetet idéző géniusz ellen használja fel, ahogy Spengler, bármennyire is előkészíti a nemzetiszocializmust, már egyre több ellenszenvvel találkozik ennek köreiben; nyíltan megróják komor nézeteit; nem értenek egyet a civilizáció egyetemes halálát hirdető tanításával; Rosenberg azt veti szemére, hogy nem gondolkozik népekben és fajtákban, hanem csupán általánosságokban, és nem ismeri a népszellem s a fajtisztaság fogalmát. Moeller van den Bruck, Spengler ellenfele, egyben eszméi poplarizátora azonban már nem ragaszkodik úgy a kemény és zárt porosz eszményhez, mint mestere - a porosz gondolat voltaképpen általa lesz a mai Németország egyetemes eszmei tulajdonává, külpolitikai dinamizmusának lényegévé, európai programjának hatalmi s eszmei eszközévé.
Moeller van den Bruck számára a poroszság többé nem kaszt, katonai és társadalmi kategória, hanem szellem, méghozzá az új német misztérium éltető eleme. A porosz fegyelem és szolidaritás, a felülről összefogott, diszciplinált német szocializmus e lényege társadalmi közkincs. Németországnak igenis mozgósítania kell munkásságát, de át kell hatnia porosz szellemmel. Oroszország forradalma, írja Moeller van den Bruck, lehetett proletárforradalom. Németországban azonban nincsenek proletárok. Moeller van den Bruck ugyan nem írja le a szót, de egyébként sem titkolja: a német munkásság kispolgári természetű, idegen tőle a forradalmiság, érett a porosz fegyelemre, amely egyben polgári állásának biztosítéka is, s egyben a legnagyobb válaszfal, mely elválasztja a német nép közösségérzetét Oroszország viszonyaitól.
A weimari kor politikaváltozatai között Moeller van den Bruck magányosan állott, és nyilván nem sokat hatott szava, ahogy óvta a német munkásságot és szocialista pártokat, nehogy az orosz forradalom módszereit és eszméit meghonosítsák Németországban. Gondolkozásának középpontja az volt, hogy nincs egyetemes szocializmus és osztályharc, de minden népnek megvan a maga szocializmusa. Így határolta el a német szocializmust az orosz szocializmustól, miután orosz részről semmi jelét nem látta, hogy meghallgassák gondolatait. De ezek az eszmék aztán annál többet hatottak az 1920-as évek német fiataljai közt, s nem érezzük-e ott a csataterek roppant küzdelmeiben e nyugtalan író géniuszát, ahogy elszántan birkózik Kelet-Európa óriási kérdéseivel? Mert eszméinek minden indítása, gondolkozásának minden sugallata a német erő, a német fölény, a német hivalottság volt, melynek Kelet- Európában kell érvényesülési terét megtalálnia.
*
In Magyar Nemzet, 6. évf., 13. szám (1943. január 17.), 11.
|