Update : Sidney Webb - Beatrice Webb: A kapitalizmus hanyatlása (1925) - Részletek |
Sidney Webb - Beatrice Webb: A kapitalizmus hanyatlása (1925) - Részletek
2022.01.15. 11:10
A Világegyetem felügyelőjének jelentése
Képzeljük el a Tudományos Fogyasztás Szakértő Szellemének jelentését, akit a Legfőbb Jó kormánya azzal a céllal küldött ki, hogy megvizsgálja, vajon bolygónknak, ez őrültek házának lakóin mutatkozik-e valami haladás abban az irányban, hogy ép eszüket visszanyerjék.
„Nem lehetek egy véleményen“ - írja a Szellem - „kollégámmal, a Tudományos Termelés Felügyelőjével abban a tekintetben, hogy a Föld lakosain a javulás tüneteit lehet észrevenni. Nem szükséges fejtegetnem, hogy mi az épelméjűség. Emlékezzünk csak rá, hogy utasításunk tiltja, hogy a Földlakók végső célját vagy eszményeit kutassuk, hiszen még a Legfőbb Jó udvarában is állandó vita tárgya volt, hogy szabadon választhatjuk-e az eszközöket, ha a célunk helyes. Az egyén vagy a faj épelméjűségének bizonyítékául azt a képességet tekintem - és ezt a Világegyetem törvényei is elfogadják -, hogy a kijelölt cél elérésére olyan eszközöket választanak ki, amelyeket a bekövetkező események igazolnak.
A földlakók célja vagy eszménye dolgában nincs nézeteltérés. Együgyűen mosolyogva, fáradhatatlanul biztosítják egymást, hogy a cél, amely szemük előtt lebeg, a közösség egészsége és boldogsága, kivétel nélkül. Megengedik, hogy ez a földi állapotban elsősorban attól függ, hogy a szükséges árukat és javakat kellőképpen használják föl. Kollégám arról értesít, hogy a legtöbb áru és a szellemi javak némelyikének termelésében az anyag felhasználásánál, valamint a kézi- és agymunka megszervezésénél szellemi képességeik fejlődésének adják tanújelét, azonban a vagyon fogyasztásánál úgy látom, hogy az állapotok egyre rosszabbodnak. A megelőző nemzedékek kevesebbet termeltek, de úgy veszem észre, hogy amit termeltek, sokkal okosabban fogyasztották. Vegyük a földi lét három elsőrendű szükségletét: a táplálékot, a lakást és ruházkodást. Első dolgom volt, hogy megvizsgáljam, miképpen történik a fogyasztás a ruházkodás terén. A Henyélők Negyedében számos nő azzal dicsekedett, hogy ruháinak elkészítése száz-kétszáz ruhakészítő munkás egy teljes esztendei munkáját veszi igénybe. Véletlenül hallottam, amint az egyikük vitatkozás közben, amely arról folyt, hogy lehetne-e jobban takarékoskodni, azt a kijelentést tette, hogy egy munkás egész évi termelése alig volna elég arra, hogy őt egy kalappal és egy hálóinggel lássa el. Egy fiatalabb nő, akinek házassága küszöbön állott, kizárólag saját használatára többek között csak csekély hetvenkilenc hálóinggel látta el magát, amelyeken sok száz munkás több mint egy évig dolgozott. Hogy egy nő ruhájának elkészítésére egy- vagy kétszáz személy munkaerejét használhassák föl, minden munkát ízléstelen díszítésekre pazaroltak el, rövid ideig tartó anyagokat használnak föl, és minden alkalommal más és más ruhában jelennek meg. (Megfigyeltem egy hölgyet, aki naponta ötször váltott ruhát, és ebben szobalánya buzgón segédkezett neki.) A legostobább az egész dologban az, hogy évente egyszer vagy kétszer egész ruhatárra való ruhát selejteznek ki, hogy új divatot hozhassanak he. Minthogy a Földlakókat aszerint a képességük szerint becsülik, hogy mennyit fogyasztanak, anélkül, hogy termelnének, a kevésbé tehetős nők is utánozzák azt a szokást, hogy a ruhát, amit a munkások fáradsággal készítenek el, félig sem használják el, úgyhogy az összlakosság ruházkodása a gazdagok fantasztikus és az egészséggel ellentétben álló szokásait tükrözi. A Henyék Negyedéből maguknak a ruhakészítő munkásoknak otthonába térve, azt láttam, hogy éjjel-nappal ugyanazt a csúnya, rosszul álló, hiányos és piszkos ruhát viselik. Gyermekeik lyukas cipőben járnak iskolába, és hidegben-melegben egyaránt ugyanolyan vastagságú és szövésű rongyokat hordanak. Ennek igen egyszerű a magyarázata. A ruhakészítő munkásoknak egész évi szükségleteik kielégítésére be kell érniük azzal, amit egy munkás egy, két vagy három hét alatt készíthet el, ellenben száz vagy kétszáz munkás ötvenkét hétig dolgozik azon, hogy a Henyék Negyedének egy-egy asszonyát fölruházza. Ez tipikus példa. Ezért a Föld lakóinak ruházkodási módját, amelynek eszközül kellene szolgálnia arra, hogy azzal a közösség egészségét és boldogságát előmozdítsák, nem lehet másnak tekinteni, mint az őrültség tünetének.
Térjünk most rá a lakásviszonyokra! A hajlék a Föld ezen részeinek éghajlati viszonyai mellett elsőrendű szükséglet. A Henyék Negyedében a lakások gyakran olyan tágasak és oly sok szoba van bennük, hogy legkevesebb öt, de előfordul, hogy huszonöt ember munkájára van szükség csupán csak azok tisztán tartására és az úgynevezett lakók kiszolgálására, akiknek esetleg feleségük és gyermekeik is vannak, akikkel együtt laknak. Ugyanakkor még a leggazdagabb városokban is az összlakosság húsz százaléka egy- vagy kétszobás lakásokban él összezsúfoltan. Több ízben láttam, hogy két vagy több család dolgozik és él együtt egy szobában, ami kútforrása sok szemérmetlen dolognak és betegségnek, amiket nem lehet leírni.
A fogyasztás még a táplálkozás terén sem történik hatékonyan, pedig ez az egyetlen dolog, ami feltétlenül szükséges a létfenntartásra a Földön.
Ami a táplálkozás kérdését illeti, meg kell jegyeznem, hogy a földlakók erre vonatkozólag sok tudományos felfedezést tettek. Tudják, hogy - csekély eltérésektől eltekintve - pontosan mennyi és milyen minőségű táplálékra van szüksége az egészséges emberi szervezetnek; tudják, hogy annál kevesebb éhhalált, annál több pedig betegséget jelent. És mégis, ha szembeállítjuk azt a tápértékét, amelyet a lakosság zöme rendesen elfogyaszt, azzal a tápértékkel, amelyet a Henyék Negyedében fogyasztanak el, és az összehasonlítás mértéke a termelésre fordított munka, akkor azt látjuk, hogy a kettő úgy aránylik egymáshoz, mint egy a húszhoz. Ennek az a következménye, hogy a nép nagy része, mégpedig az, amely a legerősebb munkát végzi, rendszeresen gyengén van táplálva, mig a kisszámú, sokszor teljesen improduktív kiválasztott, nemcsak feleslegesen sokat eszik, hanem amellett még valósággal tunyává és rúttá válik a sok evéstől.“
Eddig tart a Földi Fogyasztás Felügyelő Szellemének képzelt jelentése. A nemzetgazda nemcsak igazolja, hogy ez a bírálat helyes, hanem egy lépéssel még tovább is megy. A mai egyenlőtlen jövedelemeloszlás szemmel láthatólag nemcsak arra vezet, hogy a fogyasztás nem elég hatékony, hanem szükségtelen áruk termelését is előidézi. A jövedelemelosztás egyenlőtlensége folytán egyesek a világtól oly anyagi és szellemi javakat kényszeriíhetnek ki, amilyeneket kedvük tartja. Ez a tény egy csapásra megdönti a régebbi nemzetgazdák minden olyas feltevését, mintha a termelés egészben véve automatikusan az emberi szükségletek kielégítésére irányulna, oly módon, hogy a sürgős és kevésbé sürgős szükségletek sorrendben következnek egymás után. Ebből származik a dolgok azon állapota, amelyben óriási munkamennyiséget pazarolnak a hitvány fényűzési cikkekre, mig a kisdedek ezrei pusztulnak el tejhiány miatt, számtalan gyermek megfelelő táplálék híján nő fel, millió és millió férfi és nő örömtelen életre van kárhoztatva vagy éhezni kénytelen egész életén keresztül, és a közösségnek mint egésznek legsürgősebb szükségleteiről semmiféle gondoskodás sem történik, nem is szólva azokról a szükséges dolgokról, amelyeket a jövő nemzedék jóléte megkövetel. Oly rendszer mellett, amelyben a termelés eszközei magántulajdonban vannak, egyesek „tényleges szükséglete“ semmiféle biztosítékot sem nyújt arra vonatkozólag, hogy az elvitathatatlanul általános szükségleteket valóban kielégítik.
[...]
Miért hanyatlott a liberalizmus?
Megelőző elemzésünk mellékesen feltárja a liberálisnak nevezett politikai pártok általános csődjének végső okait, aminek következtében a liberális pártok, amelyek a tizenkilencedik századon keresztül az európai nemzetek haladó gondolkodását képviselték, képtelenek voltak a huszadik században a bérmunkások osztályára való befolyásukat megtartani, amikor azok polgári öntudatra ébredtek. A politikai értelemben vett liberális ember számára a személyes szabadság valójában a vagyonos ember személyes szabadságát jelentette, valamint a politikai haladás sem jelentett mást, mint a hűbéri, egyházi és szindikalista megszorítások eltörlését, amelyek a vagyonosok, úgy a kicsinyek, mint a nagyok, jogát korlátozták, hogy a saját tulajdonukkal - a saját földjükkel és tőkéjükkel, valamint saját személyükkel - azt tehessék, ami nekik tetszik. Mind a mai napig a megátalkodott liberális határozottan visszautasítja annak a körülménynek az elismerését - sőt még csak nem is képes azt megérteni -, hogy a modern ipari államban a termelés eszközeitől elválasztott ember, amint azt már kimutattuk, nem élheti a maga életét, nem is szólva arról, hogy azt tehesse a maga személyével, ami neki tetszik. Még a politikai értelemben vett liberális ember is, habár nem kapitalista, például egy fiatal ügyvéd vagy orvos, művész vagy író képtelen felfogni, hogy a munkás bérviszonya „bérrabszolgaság“ jellegével bír. Ellenkezőleg: ő úgy látja, hogy a vagyontalan értelmiségi foglalkozásúak jellegzetes bérviszonya - akik „senkit sem neveznek uruknak“ -, hanem kenyerüket úgy keresik, hogy az ügyfeleik egész sorától kapják tiszteletdíjaikat, bár egyetlen egytől sem függnek különösen - képviseli a tiszteletreméltó szolgálati viszony teljes tökéletességét, ami a tökéletes szabadság. Amit azonban az ilyen nagyon művelt liberális nem ért, az a következő. Bármiképpen állott is valamikor ez a dolog, az ipari forradalom teljesen lehetetlenné tette a kézműves vagy gyári munkás, a munkás vagy a hivatalnok szabadságát élethivatásában. A közönséges munkás vagy kisebb irodai alkalmazott nem rendelkezik a termelés eszközeinek birtokával, és nincs hatalma a bonyolult ipari és pénzügyi szervezet fölött, mely kenyeret ad neki, s nem, az ügyfelek sora tartja el újabb és újabb tiszteletdíjakkal. Ez a tény kényszeríti arra, akár tetszik ez neki, akár nem, hogy kenyerét úgy keresse, hogy egy főnök szolgálatába álljon, akit nem vonhat felelősségre; parancsainak engedelmeskedni tartozik; érdekeit szolgálnia kell, és főnöke valójában birtokába veszi és felhasználja őt ébrenlétének nagyobb részében olyan cél számára, amely neki idegen. Nem választhatja ki a helyet, ahol lakni akar, sem azt a környezetet, melyben gyermekei felnőnek. Szórakozásaiban és olvasmányaiban is megszorításnak van kitéve, mert csak ahhoz juthat, ami a kapitalista érdekeknek megfelel. Úgy tapasztalja, hogy majdnem az összes, szabad pályán lévő agymunkásokat ellene tartják. A vagyontalan munkás - akár kézi-, akár agymunkás - ámbár tudatában van annak, hogy ő és társai a választók többségét alkotják, mégis azáltal, hogy a munkában eltöltött idejével és pihenőóráival, fizikai és szellemi környezetével mások rendelkeznek, még a legáltalánosabb szavazati jog mellett sem képes hazája kormánya fölött uralmat gyakorolni. Eszerint, ha a polgári szavazati jogot megkapta, az a szabadság, amelyet a liberalizmus nyújt számára, képmutató ürügynek látszik. A munkásság a liberalizmus hitvallásában nem találja meg sem a szolgaság azon fajtájának megértését, amelyre a kapitalista rendszer minden ipari közösség nagy többségét kárhoztatja, sem pedig annak a törekvésnek a megnyilvánulását, hogy az ipar szervezésében a demokrácia alapelveit kell alkalmazni. [...]
A természetes erőforrások pusztulása
Azonban nemcsak az embert és az ember környezetét pusztítja a haszonhajhász; nem egyedül a régebbi civilizációkat fertőzi meg. Az új és gyéren lakott országok határtalan természeti kincsei utáni vágyában a haszonhajhász a pusztulás folyamatát világrészről világrészre terjeszti. A természeti erőforrások bőven találhatók és olcsók; sok helyen ingyen vannak. Ezért öldösik a prémes és táplálékadó állatokat megengedett, valamint tilalmi időben, egészen a faj kiirtásáig; őskori erdőket kipusztítanak; a természetes legelőket kopár sivataggá változtatják, a szűzi földet terméketlenné teszik, szenet és fémeket, olajat és gázokat - amik mind erőforrási lehetőségek - elpocsékolnak, kimentenek; a folyókat kiszárítják, és magát az éghajlatot megrontják. Senki sem vádolja az Egyesült Államok kormányát azzal, hogy antikapitalista, vagy hogy bármi elméleti előítélet befolyásolja a haszonhajhászat eljárásával szemben. Azonban nincsen az a bolseviki agitátor, aki keményebb szavakkal bélyegezhetné meg az amerikai kontinens természeti erőforrásainak elpusztítását, mint Roosevelt elnök vagy az egyes államok kormányzói. „Azért kértem Önöket“ - jelentette ki ünnepélyesen Roosevelt elnök a kormányzók 1908-iki összejövetelén -, „hogy összejöjjenek most, mert ezen erőforrások roppant mértékben való elhasználása és ezek közül némelyik közeli kimerülésének a veszedelme, amit a semmivel sem törődő és tékozló használat okoz, ismét közös erőfeszítésre, közös cselekedetre hív föl bennünket. [...] Hasonlóképpen világos, hogy ezek az erőforrások a nemzeti hatalom és fennmaradás végső alapja. Végül végzetes módon nyilvánvaló, hogy ezek az erőforrások a gyors kimerülés állapotában vannak.“ [1] „Ha ma a Délen átutazunk“ -mondta Hill, Amerika egyik legnagyobb hatalmassága -, „mindenütt záporesőtől kivájt földeket láthatunk, vörös és sárga agyagpartokat föltüntetve, ahol egykor termékeny földek voltak, és a földmívelés csökkent, mivel fő támaszát a víz elmosta. Millió és millió hold szántó, némely helyen az egész művelhető föld egytizedéig, oly kárt szenvedett, hogy az a legnagyobb szorgalommal és gondos munkával sem hozható helyre.“ „Nem kétséges“ - mondta James, az illinoisi egyetem tanára -, „hogy sok tekintetben elpazaroltuk örökségünket. Mohón akartunk meggazdagodni, és saját magunkat csaptuk be és aláaknáztuk magát azt az alapot, amelyen az állandó nemzeti életnek nyugodnia kell.“ [2] „Tékozló pazarlással használtuk ki az erdőket“ - így szól a kormányzói szakértők jelentése. „A fő oka ennek a tűz, továbbá a favágásban és terpentinkészítésben, a fűrészmalomban és a fa felhasználásánál mutatkozó tékozlás.“ [3] Az ásványi termékek pusztításáról hasonlóképpen beszélnek: „A helyrehozhatatlanul elveszett szén százalékban kifejezve, ami a földben maradt, így mondta a kormányzók gyűlésén egy amerikai szakértő, 40-70 százalék között változik a különböző szénterületeken, hogy ne is említsük a tékozló és túlzott fogyasztását a felszínre hozott résznek, míg a természetes gáz pazarlása, amely mind között a legértékesebb, oly roppant méretű, hogy annak százalékát még megközelítőleg sem lehet megmondani... A kapzsiság és önzés erői, a testületi hatalom és befolyás által annyira fedezve vannak, hogy azokat megtámadni gyakran olyan haszontalan dolognak látszik, mint Sysiphus munkái; de az ország és szülőföldetek szeretetére kérlek benneteket, hogy vegyétek föl a küzdelmet tüzelő erőforrásaink megmentéséért, azzal az elhatározással, hogy sohasem teszitek le a fegyvert, amíg a kapzsiság és fösvénység erői, amelyek országunk nagyságának alapját oly gyorsan aláássák, meg nem adják magukat, és belenyugszanak a pusztítás vad dorbézolásának megszüntetésébe, ami a múltat jellemezte.“ [4] A kanadai kapitalista egy csöppet sem jobb, mint az Egyesült Államok kapitalistája. „Calgaryban, épp a háború kitörése előtt“ - így halljuk - „egyetlen kútban közepes mennyiségű petróleumot fedeztek föl. Negyvennyolc órán belül a szomszédban lévő föld acrenként 10.000 és 12.000 fontért cserélt gazdát, és 12.000.000 font alaptőkével részvénytársaságok alakultak; koncessziókat adtak és bérleti szerződéseket írtak alá gépfegyver-gyorsasággal. És ha egy igazi olajmezőt fedeztek volna föl, a vegyes, fegyelmezetlen és egymással versenyző kutatók hamarosan kiszárították és elpusztították volna.“ [5]
Ismételten hangsúlyoznunk kell azt a körülményt, hogy mindezen pusztításnak és rombolásnak nem az emberi gonoszság az oka, nem is a kapitalista gonoszsága, hanem elkerülhetetlen eredménye a haszonhajhász vállalkozásnak. „Mielőtt a régebbi államok“ - így szól egy észak-amerikai állam kormányzójának összefoglalása - „erdeik, hányáik, vízi útjaik és ásványaik értékét föl tudták volna fogni, megengedték, hogy mindez az ő kezükből kicsússzon, és magántulajdonba kerüljön. Ugyanez a dolog történik a fiatalabb államokban, és hamarosan semmit sem tarthatunk meg, amit őseinktől mint nagyszerű örökséget kaptunk.“ [6] „Azoknak az anyagi követelései, akik közvetlenül érdekelve vannak és foglalkoznak az ilyen iparral“ - magyarázza korunk egy nemzetgazdája -, akár alapítók, kapitalisták vagy telepítvényesek, rendesen rögtöniek és vállalkozásuk jutalmát a gyors haszonban akarják látni. Gazdasági érdekeik, egyelőre, jelen értékekre szorítkoznak.“ [7] Jövendő értékekkel, a jövő nemzedék jogos örökségével a kapitalista természetesen semmit sem törődik. Mindabban, ami a jövő nemzedékek érdekeire vonatkozik, a haszonhajhászás nemcsak nem dönti el, hogy a munkát bölcsen végezték-e, vagy az anyagot helyesen használták föl, hanem a vállalkozás irányítóját valósággal hajlamossá teszi arra, hogy a munkát a jövendő termelésre szükséges anyag elpusztítására használja föl.
Ezután meg kell még említenünk az áruk minőségének fokozatos rosszabbodását, amit a haszonhajhászás istenítése idéz elő, mint amely az ipar szervezésének egyetlen és kielégítő módszere. Azelőtt az volt az alaptétel, hogy a kapitalista verseny a termelésben tökéletesedést hoz létre. Azonban most azt látjuk, hogy nem kevésbé biztosan vezet a termékek rosszabbodására. Ha a hatékonyság egyetlen mértéke és a sikernek egyetlen bizonyítéka a haszonhajhászás, a kapitalista diktatúrának mottója: Non olet. Minden, ami hasznot hoz, az jó és minél nagyobb a haszon, annál nagyobb a közösség feltételezett előnye. Ha a nyereség ösztönzése felfedezésekre és találmányokra vezetett, amelyek által a nemzetek gazdagsága nagy mértékben gyarapodott, azt látjuk, hogy ugyanez az ösztönzés határozottan megrontotta a termelés minőségét.
[...]
A nemzetgazdaság a kapitalizmus ellen
Mielőtt áttérnénk utolsó vádpontunkra, amely a haszonhajhászásnak a nemzetek és osztályok harcával való összefüggését tárgyalja, összefoglaljuk a nemzetgazdaságnak a haszonhajhászó kapitalizmus fenntartása elleni érveit, melyek azon nézet ellen irányulnak, hogy a gazdagság létrehozásának egyetlen vagy akár legfőbb módja a termelési eszközök magántulajdona és irányítása.
Az első három fejezetben a kapitalista diktatúrának a nép tömegére való káros hatását írtuk le. A kapitalizmus uralmával a munkások örökösen bizonytalan helyzete, állandó szegénysége járt együtt, és a nyomorúság mind nagyobb lett, ámbár az anyagi és szellemi javak össztermelése roppant mértékben emelkedett, amit a haszonlesés ösztönzése folytán alkalmazott természettudományoknak köszönhettek. Ámbár az új vagyonos osztály fejlődése és növekedése magában véve talán nem növelte a nép tömegeinek bizonytalan helyzetét és szegénységét, vagy talán nem tágította a nyomor körét, mégis az ellentét, melyet ez a gazdagság jelentett, újabb sérelemként hatott. Azonkívül az élősdi naplopás előmozdítása, a szellemi terméketlenség és a jó modor hanyatlása, ami az újgazdagoknál tapasztalható, olyan társadalmi bajok, amelyeknek párját csak a külvárosi nyomortanyák lakóinak szolgalelkűségében, irigységében, eszményeik romlásában találjuk. Továbbá a vagyoni egyenlőtlenség, amely a kapitalizmussal tagadhatatlanul együtt jár, amint láttuk, még egy sajátos bajt idéz elő. Minden közösségben, amelyben a munkamegoszlás a primitív gazdaságban dívó munkamegoszlásból az általánosan szervezett ipariasodássá fejlődött, a munkások nagy többsége szükségképpen technikai természetű munkát végez, amellyel az anyagot termékké változtatja vagy olyan szolgálatokat teljesít, amelyek a szervezett szolgálatok részei. Tehát azon aránylag kevés ember rendelkezésére kell állniuk, akiknek az a hivatásuk, hogy anyagokat vásároljanak, termékeket eladjanak és a szolgálatokat szervezzék. Ezen természetes szükségesség néhány ember kezébe olyan hatalmat ad, amely, ha nem gyakorolják a köz érdekében, mint a közszolgálatoknál, olyan zsarnoksággá fajulhat, amihez képest a leggonoszabb politikai zsarnokságok csekélységnek nevezhetők. Ha a magánkézben levő termelési eszközök felelőtlen tulajdonosai vagy megbízottjaik gyakorolják ezt a hatalmat, a hatékony szabadság - mely „az állandó kezdeményezésre való alkalom“ - tekintetében mutatkozó egyenlőtlenség oly mértékű, hogy valójában azt jelenti, hogy a nép tömegei másoknak alá vannak vetve. Ezt az alávetettséget azzal leplezik, hogy alárendeltségnek minősítik, azonban az igazi szociális rendben az igazgató éppen annyira nem adhat tetszése szerint parancsokat, mint ahogy alárendeltjei sem dolgozhatnak úgy, ahogy nekik jól esik. A kapitalista tulajdonos és igazgató teljesen ment[es] az alárendeltségtől, míg alkalmazottjaik nekik kényre-kedvre alá vannak rendelve. Így az alárendeltség, mely alapjában szükséges és áldásos - ártalmas és elnyomó alárendeltséggé lesz. Hogy mily roppant nagy az az új hatalom, amelyet a kapitalizmus így a vagyonos osztálynak mások fölött ad, látható például a gyárak és bányák önkényes bezárásánál, hogy így egész kerületek munkásait az éhség erejével engedelmességre kényszerítsék. Látható ez abból a körülményből is, hogy ez az osztály a nemzet iparának élére állított igazgatók rendelkezései által felelőtlenül határozhatja el, hogy polgártársaik milliói mily fizikai környezetben töltsék el életüket. Mily roppant nagy ez a hatalom, mutatja a kedves vidéki tájak elpusztítása, a folyóknak beszennyezése, a levegőnek megrontása, a betegségek és a korai halál, amelyeknek minden szükséges feltételeit megteremtik az új ipari központok szegénynegyedeiben, és amelyek mindenüvé elkísérik a haszonhajhászó bányászati és gyáripari kapitalista vállalatokat. Ámde azáltal, hogy Anglia, Franciaország, az Egyesült Államok és Ausztrália vagyonos osztályai módját találták, hogyan szabaduljanak meg a kellemetlen környezettől, ezen körülménynek társadalmi következményei nem enyhültek - sőt súlyosabbak lettek. Ezt a kellemetlen környezetet bérrabszolgáik számára teremtették, ámbár meg kell adni, hogy nem tették tudatosan. A huszadik század demokráciájának tipikus jelensége, hogy az aránylag csak kevés kézben összpontosuló magánvagyon a sajtó feletti hatalma révén nagy mértékben határozza meg a nép szellemi környezetét. Ezt a jelenséget sem látták előre azok a nemzetgazdák vagy moralisták, akik egy évszázad előtt pártolták a termelési eszközök tulajdonosainak korlátlan vállalkozási szabadságát, és talán a jelen nemzedékig maguk a kapitalisták sem törekedtek tudatosan erre a hatalomra. Ilyen és több más téren megnyilvánuló hatalmuk segítségével az általános szavazati jogot is érvénytelenné teszik, és a magánhaszon érdekében minden előrehaladott ipari közösség törvényhozási és végrehajtó szervére veszedelmes befolyást gyakorolnak.
A „Haszon Törvényszékének“ hamis ítéletei
Ebben a fejezetben rávilágítottunk magának a kapitalizmus fejlődésének olyan irányaira, amelyek szerintünk kezdettől fogva gyengítették azon érvek erejét, amelyekkel a kapitalizmus diktatúráját támogatták. A világ azt tapasztalhatta, akár az előrehaladott ipari, akár a kapitalista vállalkozás számára újonnan feltárt országokat tekintsük, hogy a haszonhajhászat roppant ösztönzőereje nem válogatós az eszközökben. Ha a kapitalisták azt látják, hogy gyorsabban gazdagodhatnak meg, ha az ásványi kincsek felhasználásánál nem törődnek azzal, hogy azok pótolhatatlanok a közösség számára, ha az erdőket a legpazarlóbb módon hasznosítják, ha a föld termékenységét kimerítik - habár ez a közösség állandó gazdasági érdekeinek kárára van -, akkor semmi sem fogja őket megakadályozni vagy csak eltántorítani attól, hogy a maguk diktatúráját ilyetén módon használják föl, ami abból a körülményből következik, hogy a termelési eszközök magántulajdonban vannak. Charles Booth szerint nagyon helyes, hogy a „Haszon Törvényszékén“ próbálható ki minden kapitalista vállalkozás, és még aktuális szempontból is helyesnek és dicséretesnek tartották mint „jó üzletet“ a világ erdőségeinek egyetlen nemzedék érdekében történő letárolását, mely oly nagymértékben terjedt el; a hozzáférhető szén, olaj és gáz pazarlása, a szűz talaj kimerítése az Egyesült Államokban és Angliában azt mutatja, hogy ezek az országok épp oly kevéssé voltak előrelátók, mint a barbárok. Hasonlóképpen nagyobb százalék hasznot hozhatott, és gyakran hozott is az egyre silányabb minőségű áruk termelése, ami gyűlöletes vonás, mert csak arra van tekintettel, hogy a fogyasztót a vásárlásra csábítsa, és az egyes haszonhajhászoknak nagyobb összejövedelmet jelentett üzleteik fennállása egész idejére, mintha jobb minőségű cikkeket készítenének. A kapitalista vállalkozásnak még a legoptimistább védelmezője sem állíthatja, hogy a „Haszon Törvényszékének“ ítélete megegyezik a szakértők véleményével, ami az anyag valódiságát, művészeti kiválóságát, tökéletes alkalmazását, tartósságát, vagy mindent tekintetbe véve, az áru olcsóságát illeti. Ennél sokkal komolyabb jelentőségű volt azonban az a felfedezés, amit egy egész nemzedék nemzetgazdái és moralistái csodálatosképpen nem vettek észre: hogyha a kapitalizmus a „Haszon Törvényszéke“ elé viszi a vállalkozásait megítélés végett, akkor ez a fórum nem törődhetik azzal a ténnyel, hogy a haszonhajhászó vállalkozás a közszolgálattól teljesen különböző valami. A büntetőtörvény széles keretein belül minden foglalkozás egyformán érvényesülhet, és az eladásra szánt anyagi és szellemi javak egyaránt megengedhetők. Az áruknak olyan célból történő elpusztítása (akár halakról, akár egy mérő gyapottermésről legyen szó), hogy az árát fenntartsák, éppen olyan kevéssé tekinthető produktív vállalkozásnak, mint a költségek csökkentése miatt történő hamisítás vagy pótszerkészítés. Az ópiumnak Kínába vagy a whiskynek az Egyesült Államokba való csempészése, valamint a kokainnak külföldi gyárban történő előállítása, avagy a hazárdjáték szervezése más országban -- ami abban az országban, ahol az illető kapitalista él, mind büntetés alá esik - épp oly törvényes forrásai a nyereségnek, mint a búzatermesztés. Az egész ipari szervezést megnyomorithatja az a körülmény, hogy nagyobb haszon érhető el az árucikkek finanszírozása, sőt még eladása által is, mint előállítása által, ami tisztán az árucikkek eladásával foglalkozó aránytalan nagy közvetítő társadalmi apparátus teremtésére vezet, és a termelők és szétosztók részéről oly adófizetést jelent, amire vagy egyáltalában nincs szükség, vagy pedig túlságosan aránytalan. A „Haszon Törvényszéke“ megfelelő társadalmi szolgálatnak döntő bizonyítékául fogadja el magát a puszta tényt, hogy a büntető törvény áthágása nélkül tényleges hasznot értek el.
A Laissez Faire elvének alapvető tévedése
Miért hoz mindezen esetekben a „Haszon Törvényszéke“ olyan ítéleteket, amelyeket a világ nem fogadhat el igaznak? Ez azért van, mert már látják, hogy minden alapot nélkülöz az a feltevés, amely a kapitalizmust a tizenkilencedik század erkölcsi felfogása szerint igazolta. A világ már nem hiszi, hogyha mindenki kivétel nélkül, kapitalisták és bérmunkások egyaránt, ridegen a maguk anyagi hasznával törődnek - és még ha ezt megfelelő tudással és okossággal teszik is -, ebből szükségképpen a közösségnek, mint egésznek legnagyobb anyagi jóléte fakad. Tudjuk, hogy a személyi és testületi érdekek még az anyagi haszon körén belül is gyakran összeütköznek: az egyén, anélkül, hogy valami szolgálatot teljesítene, mindenféle mesterkedéssel haszonra tehet szert; egész osztályok pusztán a kereskedelmi monopóliumból származó adók vagy az előkelőbbnek tartott járadék, bányaadók és osztalékokból élnek, végül, amint láttuk, egy nemzedék egész lakossága, a kapitalista etika tökéletes helyeslése mellett, a saját hasznára elpazarolhatja azokat az anyagokat, amelyek minden jövő nemzedéknek is tulajdona. Nincsen olyan „láthatatlan kéz“, aminőt Adam Smith romantikusan említett, amely a kapitalista diktatúrát észrevétlenül vezeti, és így a közösség gazdasági jólétét előmozdítja.
El akarjuk kerülni még a látszatát is annak, hogy túlságosan messze megyünk állításainkban. Ámbár a haszon nem bizonyltja, hogy társadalmi szolgálatot teljesítettek, mégis tanulságos dolog annak a megállapítása, hogy a „Haszon Törvényszéke“ mely határok között mértékadó valamely üzleti vállalkozás megítélésénél. Például a haszonhajhászok egymás között való ügyeiben ítélete bizonyos mértékben megállhatja a helyét. A „Haszon Törvényszékének“ ítélete az emberi munka viszonylagos hatékonyságának és ezen irányban kifejtett képességnek, továbbá a legnagyobb kereskedelmi hasznot szem előtt tartó vétel és eladás próbakövéül szolgálhat. Azonban olyan versengő vállalkozások között, amelyek közül az egyik a haszonra törekszik, a másik pedig valami egyébre, nincs, és egész természeténél fogva nem is lehet döntő szerepe.
Fülöpp Jenő fordítása
*
[1] Proceedings of the Conference of Governors on the Conservation of Natural Resources, 1908. május 13-15. (House Documents128. sz. 1425. sz. 2. ülés, 1908-1909, 67. l.)
[2] Uo., 174. l.
[3] Egy fél század tapasztalata Virginiában, Carolinában és Georgiában világosan bebizonyította, hogy a jelenlegi módszerek mellett a terpentinkészítés kizárja, hogy egy állandó hadihajó-szükségletet kielégítő ipar keletkezzék Délen. Ezek a módszerek rendesen négy-öt év alatt terméketlenekké teszik az erdőket. Oly nagymértékben megritkították a hosszú tűlevelű fenyőerdőket, amelyek alkalmasak a terpentinkészitésre, hogy némely vidékhez 4 vagy 5 hüvelyk kerületű fákat megcsapolnak. Ez általában rendkívül alacsony terpentinhozadékot hoz, és a fák egy vagy két év utáni pusztulását jelenti, amelyek máskülönben annyira nőhettek volna, hogy épületfát lehetett volna belőlük készíteni... És évről évre gondatlan irtás és tűz által csökkentik a meglévő erdők képességét, hogy létrehozzanak ugyanolyan erdőt, vagy pedig teljesen elpusztítják azokat. A tékozló favágás, azután a tűz és a második vágásról való gondoskodás hiánya okozza, hogy erdőink kevésbé produktívak, mint bármely más hasonló terjedelműek a világon, jóllehet a legtöbb fánk, amelyből gerenda készül, bámulatos gyorsan nő. (Report of the National Conservation Commission, I. a, Senate Documents 10. sz. 676. sz.: 16.)
[4] 1425. sz. Proceedings of the Conference of Governors on the Conservation of Natural Resources, 1908 május 13-15. (House Documents 128. k.) 36. l.
[5] The Observer, 1919 június 1. Majdnem minden olajmezőnek,amelyet az amerikai kontinensen feltártak, ilyen a története, teszi hozzá az iró. Egy sztrájk, a spekulálók özönlése, a föld árának magasra szökése, dilettáns fúrások kis helyeken, hogy a daruk, amint megpillantja őket az ember, a szó szoros értelmében érinteni látszanak egymást, egy tucat furott kút oly területen, amely alig képes hármat fenntartani. Mindegyik kisbirtokos őrültségében oly gyorsan fúr, amennyire csak tud, hogy megakadályozza, hogy az ő kis darab földje alatt lévő olajat szomszédja és versenytársa el nevehesse, semmiféle tudományos óvóintézkedés a gáz konzerválására,ami egyedül okozza az olaj buzogását.
[6] Proceedings of Joint Conservation Conference, Senate Documents 10. k. 676. sz. National Conservation Comittee Report, 135. 1.
[7] The Foundations of National Prosperity, kiadja R. T. Ely, 1918, 100-101. l. Hosy Smith (Adam Smith) iskolája semmi egyebetsem tanít, mint az értékek elméletét. Ez az a tudomány, hogy miképpen hozzák létre, osszák el és fogyasztják el a gazdaságot vagy a kicserélhető értékeket. Ez kétségtelenül nem az a tudomány, amely a termelőerők felébresztését és fejlesztését és azok elnyomását és elpusztítását tanitja. M. Culloch kifejezetten „az értékek tudományának“ nevezi, és az újabb angol nemzetgazdasági irók „a kicserélés tudományának“. (U. o. 74. l.)
*
Népszava Könyvkereskedés, Budapest, 1925, 24-28., 59-61., 91-95., 132-137.
|