Update : Kerényi László: Világnézeti kérdések a parlamentarizmus válsága körül (1934) |
Kerényi László: Világnézeti kérdések a parlamentarizmus válsága körül (1934)
2022.01.12. 09:26
A régi rendi alapon szervezett alkotmányok megszűnése óta úgyszólván kezdettől fogva mindenütt, ahol a népképviseleti rendszer alapján állítják össze a parlamenteket, állandó közjogi vitaanyaggá vált a választójog reformja. Ez a vita ma sem ért véget, sőt újabban a parlamentarizmus válságának diagnózisaként jelentkezik. A vitatkozók eljárásjogi reformokban látják a válság megoldását, de látni fogjuk, hogy a népképviseleti törvényhozó testületek körül sokkal mélyebbre nyúlnak a válság gyökerei, mintsem azokat az első pillanatban meg lehetne találni.
Az a két állameszme, amely a kontinensen Franciaországgal az élen egymást felváltotta a XVIII. században, olyan két különböző képlete a közjognak s a politikának, hogy a modern parlamenti válságnak okait egészen itt, ebben a változásban kell keresnünk. Az egyik a középkor állameszméje, a patriarchális nemzeti állameszme, amely a kontinensen a XVIII. és XIX. század-béli forradalmakig tartotta fenn közjogi berendezéseit és egyéb intézményeit. Az állam politikai és közjogi képességekkel felruházott tagjai a nemesek voltak, és ezt a jogcímet a nemesi adománylevél igazolta.
Az új állameszme, mely felváltotta a nemzeti állam közjogi fogalmát, a népi állam eszméje volt. Ez a népi állameszme uralkodik ma is, bár Európa nem egy államában, mint Olasz- és Németországban kritikus napjait éli. A népi állameszmében új államjogi fogalom tűnik fel: a nép fogalma, amelynek nincsen még meghatározása, mert nagy tömegek konglomerátuma, és tagjainak nincs semmi olyan sors- és célközösségi ismertetőjegye, mint volt a nemességnek a rendi alkotmány alatt. „Mindenütt - mondta Gneist erről a változásról - feloldódnak azok a tagozatok, amelyek a korábbi rendi államban a birtokot és munkát összekapcsolták. [...] A személyi életközösségek felbomlása az embereket vidéken és városokon új módon, új szükségletek, új igények szerint csoportosítja. [...] Az új társadalom tagjai mindmegannyi típusai egy oly alakulásnak, amelyre századunk nem képes többé rendszeres beosztást találni.” [1]
Az új fogalmat azonban a kor világnézete segítette meghatározni. Ez a világnézet, amely ugyancsak Angliából indult ki az ipari forradalomnak nyomán, merkantil, majd materialista gondolkodással árasztja el az egész civilizált világot. Hihetetlen gazdasági célok fejlődnek ki e világnézet nyomán, és nálunk is, ezeknek az angol gazdasági eszméknek a hatása alatt gazdasági tevékenységünk merkantil felfogásától várják legjobbjaink mind állami, mind egész szellemi életünk felvirágoztatását is. „Ezek - Írja Trefort Ágoston a mi népi államunk ébredése idején erről a korról [2] - ti. az anyagi érdekek - teszik most az európai polgárosodás honaiban azon szembetűnő életkérdést, mely körül a szellemek majd közvetlenül, majd közvetve, ösztönből forognak, s melynek megfejtése által az emberiséget hivatásához képest a műveltség és jólét magasabb fokára emelhetni vélik. [...] Anglia külső és belső politikájában anyagi érdekek rejlenek, s ezért békekötéseknél, diplomáciai tanácskozásokban kereskedési érdekeit mindig szemmel tartja.“ De Trefort maga is ettől a szellemtől várja a haladást, s a hazaszeretet alapjává is a polgárságnak a javakhoz való viszonyát teszi. „Amerikában - úgymond - az anyagi érdekek kifejtése a közboldogság és haladásnak feltétele, s a jólét függetlenné tevén az embert, nemes önérzetet, erkölcsiséget s hazaszeretetet szül, mert csak az, ki a polgári társaság javaiban részesül, igyekszik hona javát, öregbíteni.“
A nemzeti életközösségnek ilyetén való felbomlása és értékeinknek a „javakhoz“ való igazodása egy új fogalmat szül: a társadalmat, ahol „a dolgok új alakulása az embernek az élet külső javai elsajátítására és azok feletti uralomra irányuló hivatásában leli alapját.“ [3] A nép pedig nem más, mint ennek a társadalomnak államban, állami főhatalom alatt álló szervezett része. [4] A nép tehát valójában csupán államjogi kategória. Állam nélkül népről nem beszélhetünk. Amíg ugyanis a társadalom önkéntes alakulások emberhalmaza, és benne az egyének közös jegyei külső célok szerint ismerhetők fel, addig a nép a társadalomnak állami keretek között élő része, amelynek tagjai ugyancsak külső ismérvek, éspedig közös szolgáltatások (közteherviselés, közigazgatás, honvédelem) és közös jogok alapján tartoznak össze. A „nép“ az államhoz jogilag tartozó személyek összesége. Ezt a jogi hozzátartozást az állampolgárság fejezi ki. [5] A nemzet ezzel szemben az állam felett álló szellemi közösség, belső tartalom, lélek, amely célokat tűz ki, eszményekért harcol, boldogságot akar, és más nemzetektől sajátosan megkülönböztethető éppen ezen szellemi tulajdonainál fogva, bármely nép, vagy társadalom tagjai között is nyilvánuljon meg élete. Ez a személyi lét, öntudat alkot államot, amikor a szervezetlen társadalmat területek szerint néppé kovácsolja. Téves tehát az az állambölcseleti felfogás, hogy a népből lesz a nemzet, mert az elemi személyi valóság nem a nép, hanem éppen a nemzet. [6] A népnek akarata nincs, mégis a liberális demokráciák népakaratról és népképviseletről beszélnek, holott ezek a pszichikai vonatkozású kategóriák lélektanilag nem is bizonyíthatók.
A nép ennélfogva materiális világnézeti kategória, mert aminek nincs sajátos életműködése, aminek nincsen személyi léte, akarata, lelke, géniusza, annak csak annyi értéke van, amennyit az anyagi javak, jólétünk és gazdagodásunk között jelenthet.
A nép-államban az ember szolgálata a földön abból áll, hogy termeljen, jelszava a többtermelés, s az ember mint termelési erő találja meg értékét a társadalomban, tehát az államban is. Minden embernek kötelessége, hogy minél több gazdasági produktum kerüljön ki keze alól, mert ezzel fogja mind a maga, mind embertársai boldogulását előmozdítani. Ezt a célt jelöli ki Széchenyi is a magyarság elé, s amint Szekfű Gyula mondja egyik tanulmányában, ez a Széchenyi által kijelölt cél váltotta fel a nagybirtok megszűnt történeti szerepét, s ez biztosította máig is anakronizmus- számba menő fennmaradását. [7]
Az új nép-állam kialakulásának nagy vonásaiban ez a világnézeti keresztmetszete. Magáévá tette ezt a világnézetet az uralkodó nemesi rend is, amely ezzel a világnézettel döntötte el önmaga sorsát is: rendből osztállyá változott. A római birodalom sorsa, valamint a modern nép-állam korának ébredése is arra mutat, hogy amikor az uralkodó osztályok világnézete változik, akkor ugyanazon a világnézeten jelentkeznek az alsóbb osztályok kívánságai, mert követeléseket eredményesen támasztani csak közös világnézeti alapon lehet.
A középkor erkölcsi parancsokon nyugvó, patriarchális életközösségében osztályok nem voltak. [8] A versengés nem a földi élet javai után történt. Az új társadalomban, a népben mindenki produktív tényező. Ha nem az, akkor azzá kell lennie. Ez az emberi haladás útja.
A nemzeti lélek, a nemzeti eszme az egyénben, nemzeti öntudatában jelentkezik, s az egyén értékét a nemzet részére ez a nemzeti öntudat határozza meg. Csakis ezzel az ideális mértékkel vizsgálhatjuk az egyén és a nemzet viszonyát. A népi világnézetben az új típus, a termelő, a produktív ember értéke azonban materiális javakkal mérhető. Ez az érték pedig az új skála szerint azzal a termelési eredménnyel egyenlő, amelyet az ember termelő munkája által hozott létre.
Miképpen érvényesül ez az új materiális érték az állam életében? Olyképpen, hogy az egyént a népi államban a vagyoni cenzus és adófizető képessége határozta meg. [9] Az adózás voltaképpen részesedés az állam számára az egyén termelő munkájának eredményeiből. Aki képes ezt a részesedést nyújtani az állam számára, az értékes tagja lesz az államnak, az állami élet irányításában jogok csak őt illetik meg. [10] Az állampolgári jogok szabályozásában összes szervezeti törvényeinkben, amelyek az állam igazgatását megállapítják, 1848 óta mindenütt keresztülvonul az adófizetés feltétele, a főrendiház reformjától kezdve a virilizmuson keresztül a községi választójogig.
Az állam tehát a termelő erők szervezete lett, és valóban soha nem látott gazdagodás jött e világnézet nyomában. „Tekintsük végig a magyar törvényhozásnak nem egy évben vaskos kötetekre menő munkálatait. Azokban mint uralkodó, két vezető törekvés domborul ki. Megteremteni az állam számára a szükséges anyagi eszközöket, s odasegíteni a polgárokat, hogy ezeket megadni képesek legyenek.“ [11] Ez a világnézet az államot tette meg személyiségnek, mert személyiség nélkül semmiféle életműködés nem képzelhető, és a nemzeti akarat helyébe lépett az állami akarat. Honnan van az államnak akarata, s honnan veszi személyiségét. hatalmát? Az egyesek akaratából - feleli Rousseau a Contrat Socialben. [12] S amint a saját korának kapitalista termelő módjából levonta Marx a történelmi materializmus törvényét, úgy alkotta meg Rousseau a nemzeti állam felbomlása után a nemzeti élet-, sors- és célközösség nélkül álló társadalomban a társadalmi szerződés elméletét. Az állam szerződésszerűsége felett bármennyire is vitába szállt az utána következő államjogi irodalom, az kétségtelen, hogy a rousseani elmélet alapvetője volt az individuális tényezőkön felépült állam eszméjének, és a nemzeti állam helyébe az ő elmélete helyezte az egyest kiszolgáló népi állam gondolatát.
Az új világnézet, mely az idealizmus jegyében jelentkezik, határozottanaz egységeknek kedvez. [13] Egységet kívánunk az állam életében, a közigazgatásban, és ez a törekvés általában a nemzeti állameszme feléledéséhez vezet. [14] Az embert más értékskálával kezdjük mérni, és ez a mérték azt mutatja, hogy ki-ki hogyvan illik bele abba a homogenitásba, amely az uralkodó egységet jelenti. Nem az utilitárius szempontok, nem az egyesek produktív ereje, versenyképessége, erősebb vagy gyengébb volta dönti el az ember értékét, hanem az. hogy egyívású-e a vezető egységgel, a nemzettel. A termelésben nem az értékes, ami „kommensz áru“, hanem az, ami homogén egységek eredeti szellemiségéből fakad. Értékesek lesznek a „népművészeti“ alkotások, és kedvelt gazdasági típus lesz a belterjes, a családi munkával művelhető kisgazdaság. Általában az egész gazdasági életben az agrárszellem jelentkezik, amint ez a szellem volt századokon át a nemzeti állam alapja. [15] Ez az új világnézet még a népről beszél, de már csak a nemzetet értékeli, s a nemzet az ő számára mindenki, aki egy és ugyanazon homogén egységhez tartozik. Az állami élet alapja így lesz ismét a nemzet, és így lesznek az állam tagjai azok, akik egész szellemi és anyagi berendezkedésükkel ezt a homogén egységet fejezik ki.
A parlamentarizmus válságát ez a fordulópont idézte elő. Melyek ugyanis azok a kifogások és észrevételek, amelyek a népképviseleti parlamentarizmussal szemben jelentkeznek? Összegezve megállapíthatjuk, hogy a parlament a nemzet vitális érdekeivel szemben különböző liberális és merkantil érdekű gazdasági erők hatalmi játékának színhelye lett. Alkotmányjogunk a népi konglomerátumra folyott szét. Gazdasági intézkedéseink a világpiaci érdekeket ügyelték, és embertömegeinket is a világ munkapiaca szerint vettük számításba, ahelyett, hogy megláttuk volna bennük a nemzet fennmaradásának egyedüli és el nem tékozolható alapjait. A jövő parlamentjének ezért olyannak kell lennie, hogy benne csúcsosodjék ki a nemzeti öntudat legmagasabb foka, vagyis a parlament tagjainak egész szellemi és anyagi berendezkedésükkel egyaránt a nemzet homogenitását kell kifejezniük.
A századforduló egyik legnagyobb publicistája írta egyik tanulmányában: „A parlamentarizmus másutt népképviseleti kormányforma. Nálunk egyszersmind nemzeti intézmény. Beletartozik a nemzetünk, fajunk jövőjét biztositó intézmények közé.“ [16] Azóta pedig folyt és folyik a vita, hogy miként tudjuk megvalósítani ezt! Ezeknek a vitáknak a súlypontja a nemzetiségi kérdés volt, és azt hittük, hogy a parlamentarizmus válságának a nemzetiségi probléma és a dualizmus az oka. Másfél évtized óta azonban sem dualizmus, sem nemzetiségi kérdés nincs, de a parlamentarizmus válsága még erősebb tüneteket mutat. Bizonysága ez is annak, hogy a válság gyökere magában a mai parlamentárizmus alapeszméjében, a nép-államban, s annak világnézetében van.
Lehet-e tehát ezen a válságon a választójog eljárási reformjaival segíteni? Vajon a titkos szavazás, vagy a lajstromos, vagy aránylagos szavazás, esetleg az érdekképviseletek bevonása fog-e változtatni a parlamentarizmus válságán, és ezek hozzák-e meg azt az új törvényhozó testületet, amely után vágyunk? Az eddig elmondottakból világos, hogy amig a népi-állameszme fog vajúdni itt ezernyi sebével, az eljárási reformok gyógyíthatják a helyi tüneteket, de a szervezet alapbetegségén nem segítenek. Hiszen ezek a javaslatok nem újak. Alighogy megalakultak a népképviseleti parlamentek, mind a titkosság, mind a lajstromos és aránylagos választás tervével máris találkoztunk. Ezek a módok magának a népi állameszmének gyógyjavallatai, és, mondhatnám, ösztönös védekezései a választótömegeknek éppen attól, amit a népi államban ők maguk kénytelenek létrehozni: a liberális parlamenttől, amelynek törvényhozói működése hihetetlen függőségi viszonyokat hozott létre, vagy pedig az önként kialakultakat szabadon virágozni hagyta. Természetes is ezért, hogy amíg ezek a függőségi helyzetek így fennálltnak, ezekre az eljárási reformokra múlhatatlanul szükség van.
A válság megoldásának súlypontja ezek után tehát ott van, hogy kikből fog állani az új törvényhozó testület? Logikus is, hogy amikor mind szélesebb tömegek kerülnek az aktív választójog birtokába, annál szilárdabban kell megalkotni a passzív választójog határait. [17] Az új választójog nemzetvédelmi szempontjait a választójognak ebben a részében kell minél hatékonyabban érvényesíteni. Németország a nemzetiszocialista párt öntudatosított szervezeteit tette a nemzeti állam pillérjeivé, és diktatúrával teremti meg az új világnézetet és a nemzeti öntudat működő szerveit. [18] A diktatúra is azonban csak módszer, és ezért, ennek az alkalmazása is csak ott vezethet sikerre, ahol a nemzeti állameszme alapján már világosán meg vannak határozva azok a célok és elvek, amelyek a nemzet életét és jövőjét irányítani fogják.
Az új világnézetben az állampolgárság, az „államtagság“ elvét felváltja a nemzettagság fogalma, és ezt kizárólag az a szellemiség határozza meg, amellyel az egyén sors- és célközösségben áll nemzetével. Kétségtelenül leginkább az agrárius lakosság viseli magán ennek az új fogalomnak meghatározó jegyeit, mert egész szellemi és anyagi berendezkedésével szorosan nemzetéhez tartozik. Nemzeti sajátságainkat ő őrzi meg, és munkája, amellyel kenyerét keresi, nem az erősebb harca a gyengébb ellen, hanem a harmónia keresése a legmagasabb Lélek s az anyag között. A népi állam földjáradék-kutatója ezt a hatalmas harmóniát sohasem fogja megérteni, mert ő az életben nem a boldogságot, hanem a gazdagodás útjait keresi.
A nemzeti állameszme immanens célja a nemzet boldogságának, fennmaradásának és sajátos szellemi erői kifejlődésének szolgálata. Ezt teljesíteni, a nemzet tagjának legszentebb kötelessége. Miért ne lehetne ezt a kötelességet a passzív választójog meghatározásában az új szellemnek megfelelően tételesen körülbástyázni? Analógiának ott áll a nemzet magja, az agrárius lakosság ősi, nemzetfenntartó élete. Ha valamely nemzetnek sietnie kell ezzel a megoldással, úgy nem kétséges, hogy a magyarság, melyet történelmi hagyományai is elvezetnek erre az útra, az elsők között kell, hogy felszámoljon a liberális népi állameszme szétmorzsoló, antiszociális és a nemzet homogenitását konglomerátumokba sodró irányával.
*
[1] Gneist Rudolf: A jogi állam. Ford. dr. Takács Lajos. M. Tud. Akadémia kiadása, Budapest, 1875. 2. és 3. l.
[2] Trefort Ágoston: Kisebb dolgozatok az irodalom, közgazdaság és politika köréből. Budapest, 1882. (Ezek között „Az anyagi érdekekről“ című, 1840-ben a Budapesti Szemlében megjelent tanulmány.) 136. l.
[3] Gneist: id. m. 4. l.
[4] Angyal Pál az államban látja a hatalmat gyakorló személyiséget, de szerinte az állam „lényegileg nem egyéb, mint uralmi viszonyon alapuló társadalom.“ (Szociológia. II. kiad. Pécs, 1924.) 126. l.
[5] Pokoly Lajos ny. c. helyettes államtitkár előszavával megjelent „Kézikönyv a községi közigazgatási tanfolyamok hallgatóinak használatára“ c. mű. Budapest, 1928. I. köt. 23. l.
[6] Conchával (Concha Győző: Politika. Budapest, 1907. I. köt.) a nemzet személyi létére vonatkozó klasszikus megállapításában teljesen egyetértünk, a nép és állam személyisgének felfogásában azonban különbözünk.
[7] Szekfű Gyula: A magyar nagybirtok történeti szerepéről. Magyar Szemle 1928. II. köt. 4. sz.
[8] Az 1848-ban Marx és Engels által írt kommunista kiáltvány is a középkor viszonyait „hűbéri patriarchális, idilli állapotoknak“ mondja.
[9] Bernát István: A zálogba tett Magyarország. Budapest, 1895. 9. l.
[10] - [11] A Magyar Jogászegylet által 1912. évben tartott előadássorozat alkalmával történt felszólalások során Balog N. Imre azt bizonyította, hogy a „produktív termelésben való részvétel a legmagasabb cenzus“, melyet fel lehet állítani az aktív választójog megállapításánál, s a konzervatív álláspont is, melyet Concha képviselt, inkább a birtokra, adóra, munkára, honvédelmi szolgálatra fektetné a választójogot, mint az írás-olvasásra, amely - úgymond - „az emberségnek nem nélkülözhetetlen jegye.“ (Magyar Jogászegyleti Értekezések. Budapest, 1912. Új folyam, IV. köt. 31. füzet.)
[12] Rousseau J. J.: A társadalmi szerződés. Budapest, Olcsó kvtár. 641-643. sz.
[13] V. ö. Bodnár Zsigmond tanulmányait, melyekben sok érdekes történetfilozófiai megállapítást találunk, az uralkodó eszme változásairól. Például Erkölcsi kérdések, Budapest, 1897, A Csokonai-vita, Budapest, 1904. stb.
[14] Jellemző, hogy a közigazgatásban, amely széles tömegekkel áll közvetlen kapcsolatban, jelentkezik először az egységre való törekvés, „mely a közigazgatás egész területén, a miniszteri büróktól kezdve le a községházáig és a jegyző irodájáig, új szellemet kíván meghonosítani: az egyszerűség,az egység, a rend, szellemét“. (Némethy Károly: A közigazgatási eljárás egyszerűsítése. Budapest, 1903. Előszó.)
[15] V. ö. Irán László dr.: A vallás és nemzeti eszme. Újpest, 1934.
[16] Beksics Gusztáv: A magyar politika új alapjai. Budapest, 1899. 66. l.
[17] Amíg az 1848:V. tc. kereken 800.000 választót teremtett, addig ma csak a Csonkaországban kb. 2 és fél millió a választók száma.
[18] L. Egyed István: A nemzetiszocializmus alkotmánya. Magyar Közigazgatás, 1934/46. sz.
*
In Magyar Közigazgatás, 52. évf., 51-52. szám (1934. december 23.), 4-6.
|