Update : Pethő Sándor: A magyar állameszme sorsútja (1936) |
Pethő Sándor: A magyar állameszme sorsútja (1936)
2021.12.24. 12:19
Ha arra a kérdésre akarunk felelni, [hogy] mi lesz a magyar állameszme tartalma, jelentősége, hivatása, létjogosultsága a jövő évtizedekben, akkor a leghelyesebb eljárás az, ha a választ a múlt tükrében vizsgáljuk. Az a kép, amelyet ebből a visszapillantó szemléletből kapunk - amennyiben megőriztük még a tegnapi énünkkel való személyazonosságunkat -, nyilván csak annyiban fog különbözni a holnap vásznára vetített képtől, amennyi különbséget az idő visz bele a dolgok formáiba és vonalaiba.
És amikor ennek a képnek tüzetes tanulmányozásába mélyedünk, legott megragadja elménket az a tény, hogy a Duna völgyében és a Kárpát-medencében, a Nyugat és a Kelet érintkező felületének ezen a legkényesebb és legérzékenyebb szféráján, emberemlékezet óta a magyar volt az egyedüli nép, amely egységes és szilárd államterületet szervezett, fölismervén ennek a földrajzi zónának zárt geopolitikai egységét és politikai egyöntetűségre, valamint állandó életközösségre utaló törvényét.
A földrajzi tényezőknek ez a logikája és a magyar nép erélye teremtette meg az Árpádok, az Anjouk és a Hunyadiak nagy birodalmát, amelyet valamikor a pápák a keresztény műveltség védőbástyájának neveztek, s amely a középkori kultúrközösség nyelvén valójában azt jelentette, hogy a Nyugat és a Kelet szellemi és politikai találkozásának zavarzónáján a magyar nemzetnek jutott az a rendkívüli kötelesség és küldetés, hogy olyan államiságot létesítsen és szervezzen, amely szétválasztja az ellentétes kultúrszférákat, amely lelki arculata szerint a Nyugathoz, vér- és idegrendszere szerint viszont a Kelethez tartozik, de amely lényege szerint se az egyiké, se a másiké. A maga létezésében ugyanis olyan egyensúlyi eszmét képviselt Közép-Európában,amelynek akár Keletről, akár Nyugatról szándékolt vagy végrehajtott megbolygatása feldúlta egész világrészünk nyugalmát is. Azok a nyugati és keleti erők, amelyek a magyar államterület függetlenségében egyúttal a Kárpát-medence függetlenségét is fenyegették: régen más alkatú és más állagú impériumokat mozgósítottak ellenünk, mint ma. Valamikor a német nép római szent birodalma, azután a nagy keleti lovas népeknek, vagy a bizánci és az ottomán császárságnak nehéz malomkövei között zúzódott ez a magyar állameszme. Ma a nyugati határainkon résen álló germanizmusnak faji, gazdasági és szellemi inváziója fenyegeti a magyar állameszme csonka konstrukcióját. Kelet felől pedig a társadalmi forradalom képletében jelentkező moszkovita és bolseviki szlávizmus.
A hivatás és a küldetés természete és jelentősége reánk nézve mit se változott. Ez pedig úgy szól hozzánk, hogy nem lehetünk függvénye egyik világerőnek sem, mert önmagunk európai lét- és polgárjogát veszitenők el ezáltal; következőleg erősebben és szívósabban, mint valaha, kell kitartanunk és ragaszkodnunk a magyar állameszme önértéke és önkényszerűsége mellett, amely európai szempontból is kimozdíthatatlan pozíciót szerzett számunkra a Duna-medence népei közölt. A magyar állameszme ugyanis,miként a múltban, azonképpen a jövőben is kettős feladatot kellett és kell, hogy vállaljon és teljesítsen. Mindkét feladat kétségbevonhatatlanul abszolút európai jelentőségű is, s mindegyik a Duna-és a Kárpát-terület elsődleges geopolitikai elvéből és néprajzi állapotából folyó. Az egyik feladat szétválasztó, azaz differenciáló jellegű. Mint a német földrajzi tudomány hangsúlyozza: „Zwischen-Europa“ sajátos önállóságot, különbséget és önlényegűséget jelent Kelet- és Nyugat-Európa között. Ennek az elvnek a misszióját csakis olyan fajú nép láthatja el, amely se nem germán, se nem szláv, s amely a maga nemzeti géniuszával, senkihez nem tartozó, s a vetélkedő fajtáktól teljesen független személyiségének eredetiségével támasztja alá és hangsúlyozza ennek a föld- és néprajzi területnek egyéniségét.
Meg kell állapítanunk, hogy ez a hivatás nem testesülhetett meg úgynevezett semleges ütközőállamban a keleti és nyugati világerők közé ékelődve, min tmondani szokás: egy keleti Svájcban. A dunai népek életterén ugyanis nem a nagy nyugati kultúrnépek periférikus függvényei találkoznak és tartják egymást egyensúlyban, egy politikai vöröskereszt jelében, mint Helvéciában, ahol az olasz, a német és a francia népeknek expanziója már mintegy holtpontra jutott. A Duna-Kárpát-térségen még fiatal, roppant erélyű és szertelen becsvágyú világfajok terjeszkedésének természetes földrajzi súlyvonala keresztezi egymást: friss, mohó, erőteljes, szinte barbár nacionalizmusok, amelyek nem jutottak el egymással a politikai Treuga Deinek abba a tartós, veszélytelen és zavartalan atmoszférájába, ahol a viharok már évszázadok óta elcsöndesültek, és ahol az ellentétes elemek már kiegyenlítődtek. A dunai „Pufferstaat“ lehet széplelkek és könyvmolyok andalító ábrándja: a kegyetlen valóság azonban az, hogy erős katonai magyar állam szervezése nélkül az egész dunai térség és életközösség a szláv-germán osztozkodás zsákmányává válik.
A magyar állameszme feladatának másik része nem szétválasztó és differenciáló, hanem integráló és összekapcsoló jellegű. Azok a népek, amelyek nem olyan jelentéktelenek, hogy fölszívódjanak a nagy világfajok olvasztókemencéjében,de nem is olyan erősek, hogy önmagában megálló államhatalmi szervezetet létesítsenek, egzisztenciájuk és boldogulásuk érdekében arra vannak utalva, hogy akár szuverenitásuknak önkéntes csorbítása árán is, keressék és megtalálják az egymásrautaltságnak politikai formáját. Ezek között a kis népek között a Duna-terület főhatalmához való elsőszülöttségi jogunk elvitathatatlan. Ez a jogunk részint fajnépi erőnk, részint államszervező tehetségünk, részint központi elhelyezkedésünk természetes és szerzett kondíció-többletén alapszik. Minőségnép vagyunk. A magyar kis nép: de nagy nemzet.
Minden időben megvolt bennünk a mérséklet az erőben és a hatalom a szabadságban. Ha uralkodásra termett és fejlett nemzetként éltünk át ezer évet, komolyan sose fenyegettük és veszélyeztettük azokat a fajokat és népeket, amelyek velünk együtt töltötték ki a közös élettér kereteit. Egészen római vagy angol vonás a magyarság géniuszában, hogy állama mindig nagyobb volt, mint fajnépének etnográfiai területe. Lehet, hogy a magyar főhatalom és a Kárpát-medencén élő másfajú népek viszonya, különösen a nemzetiségi kérdés történetformáló erejének érvényesülése óta, nem volt egészen kifogástalan, vagy mondjuk így: a magyar politika is hatása alá került többé-kevésbé a liberális nacionalizmusnak államegységet és beolvasztást hirdető elvének. Másrészt azonban az osztó igazság érdekében meg kell állapítanunk,hogy két emberöltővel Wilson föllépése előtt a magyar politika legnagyobb gondolkodói és legkiválóbb államművészei az államnép és a kisebbségi nemzetek viszonyában olyan elveket hangsúlyoztak, amelyek messze megelőzték a liberális nacionalizmus elgondolásait, rendszereit és megoldásait. E vonatkozásban elsősorban Széchenyire, Deák Ferencre és Eötvös József báróra kell gondolnunk, akiknek humanisztikus nacionalizmusa a kettős monarhia keretében, s a magyar államterületen meghirdette és kodifikálta a magyar államegység oszthatatlanságában a különböző nemzeti egyéniségek tökéletes egyenjogúságát, Kossuth Lajos pedig éppen a Habsburg-monarchia pótlására valamennyi dunai nép államférfiai között elsőnek tervezte és dolgozta ki a dunai népek szabad fejlődését, föderatív köztársaság formájában.
A magyar politikának nem kell új leckét tanulnia a Versailles-trianoni békeszerződések kisebbségi eszmeköréből, amelyből különben is az utódállamok kezén még írott malaszt sem maradt. A magyar politika a huszadik században, éppen patinás történelmiségénél, szervesebb fölényénél és keleties türelmességénél fogva hivatott arra, hogy a dunai térségben és a kárpáti medencében a legnagyobb céltudatossággal képviselje és munkálja az itt lakó népek életközösségének és függetlenségének szimultán célgondolatát. A magyar csak saját hagyományainak vonalán halad, s csak egy lényéből és hivatásából fakadó íratlan törvénynek engedelmeskedik, amikor a mostani zűrzavarban programot, tartalmat és formát ad a dunai népek Monroe-elvének, azaz ama megismerés következményének, hogy a dunai tér a dunai népeké, nem pedig olyan fejlődésé, amelyben idegen hatalmi erőknek egymás ellen uszított balekjai gyanánt folytassák a bellum omnium contra omnes öngyilkos vergődéseit. Nemcsak viszonylag nagyobb fajnépi erőnk képesít és kötelez erre a feladatra, hanem kimozdíthataflan középponti elhelyezkedésünk, a centrumnak természetes nehézkedési ereje a szélekkel, s a végekkel szemben. Ami kisiklás, botlás vagy eltévelyedés volt a kiegyezési korszak nemzetiségi politikájában, az sokkal inkább terheli a koreszme felelősségét, semmint egyéni akcióját a magyar politikának. Nyugodtan állíthatjuk, hogy annyi rágalommal elsötétített nemzetiségi politikánknak minden úgynevezett kilengése vagy baklövése messze innen maradt a liberális nacionalizmus koreszméjének általános vonalánál.
A dunai népek önállóságának és integrálódásának ezt a gondolatát a magyarság át fogja menteni a nehéz viszontagságok évtizedeiből egy jobb jövőre, nemcsak saját érdekében, hanem azoknak a népeknek jóvoltáért és boldogulásáért is, amelyeket megkérdezésük nélkül elszakítottak a dunai életközösségtől. Ezt a hivatást és kötelességet a magyar politika csak akkor munkálhatja biztos eredménnyel kecsegtető rendszerességgel és céltudatossággal, ha hű marad alkotmányos szabadságának törvényeihez és tradícióihoz, ha idehaza nem létesít olyan államrendszert, amely a polgári és a kisebbsőgi szabadság tagadása. s ha nemszorítkozik a faji eszme keskeny korlátjai közé, hanem egyetemesebb, mélyebb jelentőségű hivatásának engedve, kiépíti, illetőleg tovább folytatja annak az egészen sajátlagos államtípusnak szervezését és fejlesztését, amely a rendet a szabadsággal, az állami fegyelmet a személyi méltósággal, az erőt a türelemmel, a múlt emlékét a jövő reményével, a történet hatalmát a kor eszméjével egyesíti.
*
In Magyarság, 17. évf., 222. szám (1936. október 4., vasárnap), 1-2.
|