Update : Asbóth Gyula: A keresztyénség és a háború (1940) |
Asbóth Gyula: A keresztyénség és a háború (1940)
2021.12.20. 17:39
A soproni evang. teológiai fakultáson 1940. március 3-án tartott előadás.
A Jelenések könyvének halált vivő lova: a háború, újra végigvágtat a földön ; a béke galambját mind több és több helyről rebbenti fel, űzi el. Országunk - Isten kegyelméből - még a béke szigete. Az ezeréves magyar tölgyfába a láng még nem kapott bele, de a körülöttünk pattogva égő vilégerdő tüzének fényétől nálunk is piros az ég alja. Az újságok, a rádió hírei, a mozik „világhíradói“ a háború tényét nap nap után tudatosítják bennünk. A háború újra időszerű kérdés lett.
Felelőtlen emberek számára nem is több, mint csak időszerű, érdekes világesemény, izgalmas külpolitikai, hadvezetési sakkjátek, szemléletes világnézeti erőmérkőzés.
Ha azonban népünkön keresztül az egész emberiséggel összekötő sorsközösség tudata él bennünk, akkor a háború számunkra már nem közömbös játék, hanem [a] létünket gyökerében érintő kérdéssé válik. Így lesz kínzó, megoldást sürgető kérdéssé maga a háború, mint tény, mint világpuszlító valóság.
Mi miatt és mi végett van a háború? Megvalósulhat-e egyszer a földön az „örök béke“ eszméje? Ezek a háború és béke gyökérkérdései. Ezekre a megoldást adó választ nem a felületen mozgó emberi bölcselkedésektől, hanem egyedül a dolgok mélyére világító isteni igétől várhatunk. Ebből az igéből élő keresztyénség hivatott egyedül, ebben a kérdésben is, a tisztánlátáshoz segítésre és a helyes gyakorlati magatartás megmutatására.
Minél sötétebb az éjszaka, a csillagok fénye annál tündöklőbb. A háború kérdésében is minél nagyobb sötétségben hagyják az emberiséget a különböző világfelfogások: a keresztyénség örökké való igazságai annál ragyogóbbakká válnak.
Azért mielőtt a háború és béke kérdésében a keresztyénség döntő szavára figyelnénk, hallgassuk meg a világ feleletét.
Két ellentétes szempontú világfelfogás áltatta hosszú időn át az emberiséget azzal, hogy ebben a kérdésben egyedül ő lát helyesen, és egyedül az ő módszere vezet a teljes megoldáshoz. Az egyik: a naturalista szemléletű militarizmus, a másik: részben az anyagelvű világnézet, részben pedig a liberális-humanista emberszemlélet talajából sarjadt pacifizmus.
I.
A naturalista militarizmus szerint a háború az élet természetes velejárója, az emberi természetben rejlő önérték, és ezért teljes megszüntetése lehetetlenség. Ez a szemlélet a háborúnak pótolhatatlan hasznossági értéket tulajdonít; olyan erőt lát benne, amely rosszat akar, de jót teremt. Kell a háború, mert nélküle az emberek elveszítenék hősi erényeiket: a bátorságot, vitézséget, merészséget, halálmegvetést. Kell a háború, mert ez a „népek acélfürdője“. Nélküle az emberek elpuhulnának, általa az életképes és vezetésre alkalmas népfajták kitermelődnek.
Kell a háború, mert nélküle nincs magasabbrendű kultúrfejlődés, általa a civilizáció áldásai terjednek. Ez a gondolkodás- és értékelési mód, amely a háborúban az egész emberiség fejlődését munkáló hasznossági önértéket lát, a hadsereget öncélú intézménnyé teszi. A hadsereg a háborúért van; a háborúnak, mint értéknek, hordozója, gyakorlati megvalósítója. Az államok csak az erőszakra építhetik fel hatalmukat, csak az erőszak által létezhetnek - hirdeti a naturalista világnézet -, ennek az erőszaknak pedig biztosítója és alkalmazója a hadsereg. A katonai életformának ez a naturalista szemléletű beállítása eredményezte az „érzületi- militarizmust“, a katonai szellemnek, mint háborús szellemnek az ápolásában, a háborúnak önmagáért való szeretetében és az „örökbéke“ eszméjének, értékének tagadásában megnyilvánuló gyakorlati állásfoglalást. A háborúnak és a hadseregnek ez az öncélú felfogása ma már elvesztette tömegmozgató erejét. Mind elméleti, mind gyakorlati síkon megdőlt a háború önértékébe vetett hit.
Általánosan elfogadott igazsággá váltak a tudománynak, a háború szükségességének hangoztatásával szemben felsorakoztatott érvei:
1. Nem kell a háború a hősi erények fenn maradása végett. A háború csak alkalom a hősiességre, de nem ősoka a hősiességnek. A hősi erények gyakorlására ilyen alkalmat a béke is szolgáltat. Beszélhetünk a munka hősiességéről, a mindennapi élet csendes, hangtalan hősiességéről: a hétköznapok gondjaival vívott harcban megmutatkozó életbátorságról, tűrésről, lemondásról, önfeláldozásról. A természettel vívott harc is tehet egy népet keménnyé, vihart állóvá. Az emberi hősiesség nem a háborúból származik, így azzal nem is tűnhetik el a világból.
mozgalmuk zászlóját, hanem saját egyéni kényel mük, nyárspolgéri jólétük, életmódjuk biztosítósa volt a tulajdonképpeni cél. 3. Mindegyik pacifista irányú mozgalomnak kö zös jellemzője a hadseregellenes magatartás is. A vilógbéke megvalósulásának legfőbb akadályát a katonaságban látták. Ezért minden rendelkezésükre álló erővel, titkos vagy nyilt propagandájukkal arra törekedtek, hogy az egyes államokban a katonai szellemet gyöngítsék, a fegyelmet aláássák, hadsereg ellenes közhangulat teremtésével az államok fenn álló jogrendjét megváltoztassák s így készítsék elő a katonaság nélküli állam eszméjének s — elgon dolásunk szerint — ezzel egyúttal az „örökbéke“ eszméjének megvalósulását is. Ahol a pacifizmus nak ez a tekintélyt bomlasztó munkája erőre kap hatott, ott sikerült az országot a pusztulás szélére taszítani. Sikerült a világháború végén a nálunk ter jesztett pacifista eszméknek is a lelkekben a meg adás szellemét tettekre indító erővé fokozni és a gyávává erőtelenített, a bátorságtól, vitézségtől, haza- szeretettől megüresített, félrevezetett, megmételyezett katonákkal fegyverüket eldobatni, az önvédelmétől megfosztott nemzetet az állig fel fegyverzett ellenség kénye-kedvének kiszolgáltatni, országunkat darabokra tördeltetni. Sikerült a „nem akarok katonát látni“ végzetes jelszót a nemzet tagjai között jó mélyen meggyökereztetni s hosszú időre a puhaságot, laza ságot jelentő, egyéni kényelmet kereső nyárspolgári szellemet uralkodóvá tenni. 4. A keresztyén egyháznak a háborúról vallott felfogását mindegyik pacifista mozgalom Krisztus2. Nem kell a háború a népek nemesítése végett sem. Nemesít a sport, az erőteljes küzdelem a népi, társadalmi betegségek ellen; az erélyes szociálpolitika, de nem a háború. Hiszen a háború éppen az élettanilag legerőteljesebb emberek sorát ritkítja meg, s a satnyábbakat hagyja életben.
3. Nem kell a háború a kultúra fejlesztése végett sem. A modern háborúk majdnem teljesen tönkretették a kultúrát a győzőknél és legyőzőtteknél egyaránt, és a kultúrát fejlesztő erőket meggyöngítették.
A tudomány érvein kívül az 1914-es világháború gyakorlatilag is átélt igazsággá tette az emberek lelkében azt a tényt, hogy a háború adta jó csak elenyésző csekélység, a háború által a népek vallási, erkölcsi, társadalmi, gazdasági életében előidézett rosszhoz, pusztításhoz képest.
Ma már látja az emberiség, hogy a naturalista „érzületi-militarizmusnak“ a háborút háborúval gyógyító orvoslási módja nem ad megnyugvást a világnak, nem oldja meg gyökerében a háború és béke kérdését. Ha a mai közgondolkodás a háborúnak és a hadseregnek ezt a naturalista felfogását idejétmúlt téves értékelésnek nyilvánítja is, de nem látja elég világosan és határozottan az ebből az elméletből sarjadt két különböző irányú gyakorlati állásfoglalás helytelen voltát. A naturalista szemlélet alapján álló „érzületi-militarizmus“ ugyanis a hadsereg öncélúságának állandó és erőteljes hangsúlyozásával a katonasággal szemben a keresztyén közfelfogást általában bizalmatlanná hangolta, azt a hiedelmet keltette, hogy a háború okai, a háború kórokozójának hordozói, terjesztői: a katonák. Ez az egyik oka annak, hogy nagyon sokszor még ma is, a katona szóra, mint hívószóra, egyesek lelkében csak a háború képe merül fel, de ez az egyik oka annak is, hogy a katonáskodást egyesek a keresztyén élettel összeférhetetlennek tartják.
Másrészt pedig az „érzületi-militaristák“ körében, akik a hazaszeretetet is, naturalista alapon, az ellenség gyűlölete nélkül elképzelhetetlennek tartották, a keresztyénségről alakult ki helytelen, s általában a katonák közt még ma is sokszor felbukkanó téves elgondolás. Azt hitték, hogy a keresztyénség csak akkor lehet a nemzeti öntudat, a katonai hivatásteljesítés erőt adó forrása, ha ennek az állandóan az ellenség gyűlöletén kardját fenő negatív hazaszeretetnek a szolgálatába áll. Ezért volt meg mindig az a kísértés, hogy egyesek a keresztyénséget a naturalista militarizmus fegyverhordozójává, a vad szenvedélyek felkeltésével háborúra tüzelő eszmévé süllyesszék le.
A keresztyén egyház és a hadsereg viszonyába a naturalista militarizmus hibájából belekerült mérgező anyagok csak akkor tűnnek el, ha a keresztyén egyház az ige alapján határozottan, világosan tudtul adja Istennek a hadseregre, a háborúra, a békére vonatkozó megfellebbezhetetlen végzését.
II.
A másik, a háború kérdését emberi erőfeszítéssel megoldani akaró próbálkozás az „eszközi-pacifizmus“; az „örökbéke“ eszméjének a megvalósulását különböző eszközök, módszerek alkalmazásával elérhetőnek gondolt világbéke-mozgalom. Ennek a pacifizmusnak a hívei világlátásuk különbözősége szerint próbálták ki csalhatatlannak hirdetett, világbékét teremtő, különféle elgondolásaikat. A naturalista szemléletű pacifisták részben a marxizmusnak a proletáriátus osztályuraimén alapuló eszméjének, részben pedig az imperializmusnak, mint egy nép számára teljes világuralmat biztosító elvnek, gyakorlati megvalósulásától várták az „örökbéke“ bekövetkezését.
Az idealista talajon álló pacifizmus pedig a művelődés eszméinek elterjedésétől, a szabadverseny elvének az egész világ gazdasági életében való teljes uralomra juttatásától, nemzetközi bíróság felállításától és a bíróság határozatainak a népek által történő feltétlen elfogadásától remélte a háború teljes kiküszöbölhetőségét.
Azonban akármilyen világnézeti elgondolás hozta is létre a különböző pacifista módszereket, négy dologban teljesen egyetértettek.
1. A magabiztos fölény-adta derűlátással hirdette mindegyik, hogy az emberi ész, az emberi erőfeszítés számára „csak idő kérdése“ a világ meglevő legnagyobb bajának, a háborúnak, teljes megszüntetése és az „örökbékének“ az álmok világából a földre hozatala.
2. A pacifizmus mindegyik formájánál megtalálható a hirdetett elv és a mutatott érzület között tudatosságból vagy tudattalanságból származó különbség. A pacifisták békevágya - kevés kivételtől eltekintve - csak eszköz volt különböző bevallott vagy be nem vallott céljaik elérésére. Nem „érzületi“, hanem csak „eszközi“ pacifisták voltak. Miközben az „örök békéről“ beszéltek vagy írtak, gyakorlati magatartásuk, életpéldájuk, az önzés, a szeretetlenség, a meg nem értés, a gyűlölet terjesztője, a háború magvetése volt.
Így bújt meg a marxisták, kommunisták hirdetett „békeszeretete“ mögött a vallott „osztálygyűlölet“, „osztályharc“ minden társadalmi rendet felforgató szelleme. Így rejtette el a „szabadkőműves páholyok“ általános emberszeretettől csöpögő pacifizmusa a tulajdonképpeni célt, a Krisztus-hitnek és a hazaszeretetnek a telkekből való végleges kiirtását, az istentagadás és a nemzetköziség eszméinek világforradalom által történő megvalósulását.
A liberális-gazdasági pacifizmus is ügyesen rejtette el való célját. Hirdette, hogy csak a szabad versenyben élő nemzetek élhetnek egymással állandó békésségben, közben azonban azon volt, hogy a versenyben erősebbnek bizonyuló egyedek és nemzetek a gyengébbeket minél kíméletlenebből zsákmányolják ki.
Még a világbékét az emberi haladás csodatevő erejétől váró idealista szemléletű humanista pacifizmusban is sok volt a képmutatás. Ennek a hirdetői is legtöbbször nem magáért a békéért vágytak a békére, nem embertársaik szeretete adta kezükbe mozgalmuk zászlóját, hanem saját egyéni kényelmük, nyárspolgéri jólétük, életmódjuk biztosítása volt a tulajdonképpeni cél.
3. Mindegyik pacifista irányú mozgalomnak közös jellemzője a hadseregellenes magatartás is. A világbéke megvalósulásának legfőbb akadályát a katonaságban látták. Ezért minden rendelkezésükre álló erővel, titkos vagy nyílt propagandájukkal arra törekedtek, hogy az egyes államokban a katonai szellemet gyöngítsék, a fegyelmet aláássák, hadseregellenes közhangulat teremtésével az államok fennálló jogrendjét megváltoztassák, s így készítsék elő a katonaság nélküli állam eszméjének, s - elgondolásunk szerint - ezzel egyúttal az „örökbéke“ eszméjének megvalósulását is. Ahol a pacifizmusnak ez a tekintélyt bomlasztó munkája erőre kaphatott, ott sikerült az országot a pusztulás szélére taszítani. Sikerült a világháború végén a nálunk terjesztett pacifista eszméknek is a lelkekben a megadás szellemét tettekre indító erővé fokozni, és a gyávává erőtelenített, a bátorságtól, vitézségtől, hazaszeretettől megüresített, félrevezetett, megmételyezett katonákkal fegyverüket eldobatni, az önvédelmétől megfosztott nemzetet az állig felfegyverzett ellenség kénye-kedvének kiszolgáltatni, országunkat darabokra tördeltetni. Sikerült a „nem akarok katonát látni“ végzetes jelszót a nemzet tagjai között jó mélyen meggyökereztetni, s hosszú időre a puhaságot, lazaságot jelentő, egyéni kényelmet kereső nyárspolgári szellemet uralkodóvá tenni.
4. A keresztyén egyháznak a háborúról vallott felfogását mindegyik pacifista mozgalom Krisztus tanítása elferdítésének tartotta. Szerintük az egyház azáltal, hogy a fegyveres erő intézményét elismeri, a hadba induló sereg zászlóját megáldja, militarista állásponton áll, s ezért ellenkezésbe kerül a szelídséget, türelmet, megbocsátást, a gonosz elszenvedését hirdető evangéliummal. Ezért az „általános emberszeretet“ jelszavával átragasztották a keresztyénség alapvető igazságait, ferde beállításban, helytelen és célzatos értelmezéssel az evangéliumnak egyes - a szeretetre vonatkozó - vonásait kihangsúlyozták, s a közgondolkodásban lassan azt a hitet keltették, mintha az igazi keresztyénség ellensége volna minden katonai életformának. A keresztyénséget ilyen módon igyekeztek „emberbarát eszmévé“ silányítani, és a pacifista elgondolások megvalósításához eszközül felhasználni. Ahol ez sikerült, ott ennek kétirányú következménye lett.
Egyrészt a hadsereg tagjai az ilyen „emberbarát eszme“-keresztyénséget nemzetvédő szolgálatteljesítésük gyengítőjének tartották. Ezért voltak a katonák között olyanok, akik a keresztyénséggel, mint a katonai hivatáserkölccsel össze nem egyeztethető eszmével, bizalmatlan vagy ellenséges viszonyba kerültek.
Másrészt pedig a polgári társadalomból kerültek ki olyanok, akik azt gondolták, hogy azzal bizonyíthatják igaz keresztyén voltukat, ha hadseregellenes felfogást vallanak, és a fegyverviselés kötelezettségének teljesítését vagy teljesen megtagadják, mint teszik a szekták hívei, vagy pedig csak kényszerből, mint meggyőződésükkel ellenkező szolgálatot végzik, lélek nélkül, rabszolga-kötelességből katonáskodnak.
A pacifizmusnak az „örökbéke“ elérésére irányuló mindenféle törekvése csődöt mondott. Az elmúlt és a most folyó világháború súlyos pörölycsapásként zúzta össze azt a pacifista ábrándképet, amely magabiztos fölénnyel hirdette, hogy az emberi erőfeszítések elegendők arra, hogy a háborút végleg kiküszöböljék az emberiség életéből.
Nemcsak egyes tisztánlátók, hanem a tömegek is kiábrándultak, mind az „érzületi militarizmusnak“, mind pedig az „eszközi pacifizmusnak“ a háború és a béke kérdésének végleges megoldásában tehetetlennek bizonyult, hirdetett és gyakorolt elgondolásaiból. De fel kell ismernie az emberiségnek azt az igazságot is, hogy ebben a kérdésben más, új módszerek, eszmék sem hoznának egyebet, csak új kiábrándulást. Ennek a kérdésnek a tisztánlátásához és ebből a tisztánlátásból folyó egyedül helyes gyakorlati magatartáshoz csak akkor jutunk, ha a háború és béke kérdését nem e világ adta nézőpontból, hanem az Isten adta ige szempontjából szemléljük, és az igének erre a kérdésre vonatkozó parancsait követjük.
III.
A pacifista békekísérletek csődbe jutása azt a hitet keltette, hogy a háború kérdésének megoldása előtt a keresztyénség is megtorpant.
A látszat ez lett, de a valóság mást mond.
Csak a saját lététől megüresített, a világ szolgájává lett „eszme-keresztyénség“ bukott meg. Az evangéliumi keresztyénség, a Krisztus-hitből fakadó élet keresztyénsége, a valódi keresztyénség megoldást adó erőt jelent ebben a kérdésben is.
Ez a keresztyénség nem eszme. Nem béke-eszme, és nem háború-eszme. Ez a keresztyénség a Krisztus-hit élete. Ez az élet pedig nem keveredhetik ezzel a világgal. Ez az élet Krisztus országa polgárainak élete. Krisztus országa pedig „nem e világból való“. Ebben az országban Krisztus az egyedüli Úr, itt nincs bűn, nincs békétlenség, itt lehetetlen a háború. Isten országa polgárait egyedül az ige kormányozza. Fegyverre itt nincs szükség.
Igaz, hogy Isten országa nem e világból való, és nem e világ szerint való, de ennek a világnak a számára adatott, itt kell elterjednie, megvalósulnia. Keresztyénségünknek földön járónak kell lennie.
Itt a földön pedig még bűnvilágban élünk, mert Isten országa még nem jutott teljességre, még nem valósult meg. Ezért a háború, amely Isten országában, a bűn nélkül való világban lehetetlen: itt, mindnyájunk bűne miatt, elkerülhetetlen.
A világon az első hadüzenet Ádám bűnesete volt. Azóta szakadatlanul folyik a harc, a lázadás Isten ellen. Ebben a háborúban mindegyikünk részt vesz a maga önzésével, gyűlöletével. Háborúskodunk nemcsak akkor, amikor kezünkben fegyverrel hadakozunk, hanem akkor is, amikor haragszunk egymásra, amikor a nyelv fullánkjával, az epébe mártott toll mérgével sebezzük egymás lelkét.
Amikor az emberek önzése, gyűlölete összesűrűsödik, és szervezett formában kicsapódik, akkor ez a világban dúló állandó, sokszor az udvariasság hazug takarója alatt láthatatlanul meghúzódó harc nyilvánvalóvá válik, megnagyobbodik és előttünk áll, mint pénz-, gazdasági-, világnézeti háború vagy fegyveres összeütközés.
A háborúnak tehát a fegyveres összeütközés csak egyik megnyilvánulási formája, és nem a hadsereg okozta, nem a katonaság előidézte állapot. Az az ok, ami miatt a háborúnak ez a formája is létezik: a bűn. Ezért a keresztyénség számára a háború elsősorban bűnkérdés. Csak ha így, a bűnnel kapcsolatban vizsgáljuk, értjük meg végzetszerűségét, elkerülhetetlen szükségességét.
A háború a bűnnel jött a világba, és csak a bűnnel együtt múlik ki onnan. Nem tartozik hozzá a teremtés rendjéhez, az ember eredeti állapotához. Csak a megromlott állapot hozta létre. Ezért kiküszöbölhető a világból. Nem hiábavaló reménység az „örökbéke“ megvalósulásának a vágya, amint azt az „érzületi-militaristák“ hirdették. De nem is emberi elgondolással, erőfeszítéssel megy teljesedésbe ez a vágy, amint azt az „eszközi-pacifisták“ gondolták. Ha az evangélium az eredeti, a bűn nélkül való állapotba teremtheti vissza az egész világot, csak akkor valósul meg a világbéke. Ezt az „új eget és új földet“, amikor „a halál nem lesz többé, sem gyász, sem kiáltás, sem fájdalom nem lesz többé“ (Jel. 21, 1. 4.), tehát háború sem lesz: csak Isten, és nem ember hozza el a világra. Addig pedig, amíg ez az állapot be nem következik, a háború elkerülhetetlen szükségesség marad. Amíg a bűn hatalom lesz ebben a világban, addig háború is lesz, mint kikerülhetetlen rossz.
Jézus is, amikor azt mondja: „Hallanotok kell majd háborúkról és háborúk híreiről: meglássátok, hogy meg ne rémüljetek, mert mindezeknek meg kell lenniök“ (Mt. 24, 6.), akkor a háborút, mint világtörténelmi szükségességet elfogadja, bár nem helyesli.
Mi tehát a háború? Bűneink miatt Isten ítélete rajtunk. Minden, még a legigazságosabb ügyért vívott háborúban is bűneink miatt Isten haragját kell látnunk. Bűneink miatt mindnyájan felelősek vagyunk érte. Ezt a felelősséget senki sem háríthatja át a másikra.
Mindannyiunk bűne miatt, mindannyiunkat büntet vele az Úr. Büntet, mert gyűlöli a bűnt. De büntet azért is, mert bűneink ellenére szeret bennünket, szeret, és ezért a fenyítéssel jobbulásunkat akarja. Azt akarja, hogy a háború büntetése által mindnyájan megtérjünk, rájöjjünk bűnösségünkre, és bűnbánattal, mélységes alázattal elfogadjuk a kereszten számunkra szerzett békességet: a Krisztusban adott kegyelmet.
A keresztyén ember tehát a háborúra másképp, mint bűnbánattal, nem tekinthet; mint a bűn fájának mérgezett gyümölcsét, nem kívánhatja, a gyűlölettel uszító hírverés szolgálatába nem állhat. Ha mégis bekövetkezik a háború, tudja, hogy Isten végzéséből következik be, s ezért főlehajtva, alázatosan, mint az Úr akaratát elfogadja, és vállalja annak minden feladatát, minden következményét.
Ha azonban a keresztyénség az evangélium alapján el is ítéli a háborúi és azt evangélium-ellenes életgyakorlatnak tartja, ugyancsak az evangélium alapján mégsem teheti magáévá a különböző emberi bölcselkedésekből származó békemozgalmaknak a jelen világ jogrendjét elejtő, hadseregellenes felfogását.
A világi hatalom, a világi felsőség, az államhatalom Isten rendeléséből van a világon (Róm. 13, 1—2.). Isten az államot a bűneset miatt a bűnös világ számára rendelte, s ezért csak ideig való intézmény. Ha egyszer eltűnik a földről a bűn, és megvalósul Isten országa, a béke országa, akkor nem lesz rá szükség.
Addig azonban, amíg ebben a bűnvilágban élünk, az államnak Istentől rendelt feladata van. Ezt a feladatot Pál apostol Róm. 13, 4-ben így írja le: „[...] nem ok nélkül viseli a fegyvert: mert Isten szolgája, bosszúálló a haragra annak, aki gonoszt cselekszik“.
Az állam a rend fenntartása és a béke biztosítása végett kapta Istentől a fegyver használatának jogát. Így alakult ki Isten rendeléséből az erőszak eszközének intézményes formája: a hadsereg, a nemzet védelmére hívatott legfőbb szervezet.
Isten országában nincs fegyver, mert ott nincs bűn. Ott az erőszak alkalmazására nincs szükség, mert ott egyedül az evangélium kormányoz. „A keresztyének - írja Luther - önmagukért semmi törvénynek vagy hatalomnak nincsenek alávetve, s nincs is szükségük, hogy legyenek. Ámde előbb láss hozzá, és tedd a világot keresztyénné, mielőtt azt keresztyén és evangéliumi módon kormányzód. A hatóság olyan intézmény, amelyre a keresztyéneknek nincs ugyan szükségük, de hasznos és szükséges az egész világnak. Egy egész országot vagy világot az evangéliummal meghódítani és kormányozni olyan vállalkozás, mintha a pásztor istállóba hajtana juhokat, farkasokat, oroszlánokat, sasokat, s mindegyiket szabadon hagyná a többi között járni, és mondaná: itt legeljetek, legyetek szelídek és békések egymás iránt; az istálló nyitva áll, legelőtök van elég, kutyától, bunkótól nem kell félnetek. Itt a juhok békében lennének ugyan, s békében legelnének, s kormányoztatnák magukat, de nem sokáig élnének, s egy állat sem maradna meg a másiktól.“ (A katonai hivatásról) Ezért tehát, hogy az egyes államok, s az államokban az egyes nemzetpolgárok farkasok módjára fel ne falhassák egymást, rendelte az Úr az államhatalmat, s adta kezébe az erőszak, a fegyver használatának jogát.
Az állam az isteni gondviselés ténye és eszköze; ezért van létjogosultsága. Ez a helyes evangéliumi államszemlélet oldja fel a keresztyénség és a háború áthidalhatatlannak látszó ellentétét.
Ha Isten igéjének az államról és az állampolgári kötelességekről adott tanítását figyelmen kívül hagyjuk, akkor élesebb ellentétet, mint a keresztyénség és a háború, nem találunk. Íme :
„A keresztyénség hirdeti Jézus parancsát: az ellenség szeretetét, az igazságunk érvényesítéséről való lemondást, a háború pedig ennek éppen az ellenkezőjét: az ellenség gyűlöletét, pusztítását, jogainknak minden eszközzel való érvényesítését.
Krisztus nem törölte el a Ne ölj! parancsát. Ha pedig ez a törvény érvényben van, akkor a háborúnak minden formája, mint Isten akaratának megszegése: bűn. Ezért a keresztyén élettel összeférhetetlen a katonáskodás.“
A háborúnak ez a szemlélete Isten akaratának nem a teljes kijelentésén, hanem az evangéliumnak csak rész-igazságain épül fel; ezért téves, és ezért helytelen minden ebből a téves látásból származó gyakorlati magatartás is.
Az evangéliumnak a megtorlást tiltó, és az ellenség szeretetét követelő parancsa érvényes minden keresztyénre. Ez igaz. Csakhogy - Luther szerint - „a világ nem keresztyén, s a tömeg nem keresztyén, jóllehet mindenki megvan keresztelve, s keresztyénnek neveztetik.“ (A katonai hivatásról) Mivel tehát a világ nem keresztyén, és Isten országa teljesen még nem valósult meg a földön, azért ennek a világnak közösségeiben, az állam életében, az evangéliumnak ezek a parancsai általános törvénnyé nem tehetők. Az emberek, népek együttes életének biztosítása végett szükség van a jog, a kényszer alkalmazására is. Ha az Isten azt akarja, hogy az emberiség nemzeti közösség formájában éljen, akkor azt is akarja, hogy ez a közösség el ne pusztuljon, hanem mindegyik nemzet a maga hivatását betölthesse, Istentől nyert adottságait, nemzeti sajátságait zavartalanul kifejthesse. Ezért rendelte az államhatalmat, mint a jog nemzeti közintézményét, ezért adta az állam jogrendjének biztosítása, a nemzetek életjogainak megvédése végett az állami felsőség kezébe a fegyvert, ezért tette kötelezővé minden állampolgár számára a felsőségnek engedelmeskedést (Róm. 13, 1 -7 ; Tit. 3, 1 ; 1. Pét. 2, 13, 14.). Az állam fennmaradásának katonai védelem által való biztosítása tehát Isten rendelése, a katonáskodás Istentől nyert hivatás.
Az államnak Istentől rendelt kötelessége a védelmére bízott polgárok életének, vagyonának megvédése. Ha pedig az állam számára fennáll az önvédelem joga, akkor ennek következtében előfordulhat, mint kikerülhetetlen rossznak, a háborúnak az alkalmazása is. A háború tehát Isten gondviselő munkájának egyik eszköze, és csak így - Isten akaratából a nemzet életérdekeinek, életlehetőségeinek szükségszerű biztosítása végett - van létjogosultsága. Isten a háborút is, mint bűnt, mint rosszat, a maga szolgálatába hajtja, vele a jókat védeni, a rosszakat büntetni akarja. Amikor tehát egy állam végszükségből, a nemzet fennmaradása érdekében, és legnagyobb erkölcsi felelősségének a tudatűban háborúba kezd, ilyenkor a hadviselő nép az isteni akarat végrehajtójává vélik. Ebben az esetben mindazok, akik fegyvert fognak, azzal a tudattal tehetik ezt, hogy erre az engedelmességre Isten parancsa kötelezi őket.
Erkölcsileg azonban egyetlen állam sem jogosult arra, hogy hódítási vágyból vagy bosszúvágyból származó háborút indítson. Az ilyen háború emberi akaratból ered, és nem Isten akaratát szolgálja, s ezért törvénytelen, jogtalan. A háborúnak evangéliumi megítélésénél sohasem a háború módja, támadó vagy védő jellege a döntő kérdés, hanem az ok, ami miatt kezdődött és a cél, ami végett folytatódik.
Emberi megítélés szerint minden háború jogos, amelyik önvédelemből keletkezik, és mindegyik jogtalan, amelyik támadó jellegű. De evangéliumi megítélés szerint másképpen áll a dolog. „Sok önvédelmi háború lehet istenellenes erkölcstelenség, míg nem egy támadó háború Isten akaratából folyó szent kötelesség. A rabszolgaság eltörléséért vívott háborúban a támadók részén volt a legteljesebb igazság, míg a védelem a legmélyebb erkölcstelenségből táplálkozott.“ (Ravasz László)
Ha az állam, a világi felsőség, miután minden más utat-módot hiába próbált meg, végső szükségből a keresztyén vallás szabadságának, a keresztyén erkölcsi értékeknek a megvédéséért vagy hazánk. s benne családunk, gyermekeink, tűzhelyeink, munkánk, művelődésünk védelmére háborút indít, akkor ez a háború - tekintet nélkül arra, hogy támadó vagy védő jellegű - egyaránt a béke ügyének, s ezért Isten akaratának szolgálatában áll, ezért kötelességszerű, erkölcsi jogosultságú. Egyesek teljesen tévesen hivatkoznak Máté 26, 52-re - „akik fegyvert fognak, fegyverrel kell elveszniük“ -, amikor abból a fegyverfogós, az önvédelem általános tilalmát olvassák ki. Jézus itt csak a tényt állapítja meg: aki sebet oszt, legyen készen rá, hogy kap is sebet. Jézus nem él az önvédelem jogával, és Péter kirántott kardját visszadugatja a hüvelybe. Ezt azonban nem tekinthetjük általános leszerelési parancsnak. Ezzel csak azt akarja kijelenteni, hogy ő nem élhet az önvédelem jogával, mert őt a fegyveres önvédelem messiási hivatásának, a kereszthalál vállalásának teljesítésében akadályozná meg. Azért mondja tovább Péternek Máté 26, 53-ban : „Avagy azt gondolod-é, hogy nem kérhetném most az én Atyámat, hogy adjon ide többet tizenkét sereg angyalnál?“
De már az a tény is, hogy Péter fegyvert viselhetett, mint Jézus tanítványa (máskülönben nem ránthatott volna kardot), mutatja, hogy Jézus nem tette általánosan kötelezővé a fegyvertilalmat.
A fegyverhasználat jogát, mint e bűnös világ jogrendjének adottságát, tényként elismerte. Ezt mutatja Pilátusnak adott felelete is: „Ha az én országom ebből a világból való volna, az én szolgáim vitézkednének, hogy át ne adassam a zsidóknak. Ámde az én országom nem innen való.“ (Jn. 18, 36.) Mit mond itt Jézus? Azt, hogy az Isten országában nincs, de a földi országban van szükség fegyverre, ott az evangélium az egyedüli kormányzó hatalom, itt pedig nélkülözhetetlen a jog. A keresztyén egyház, mint a Krisztusban hívőknek, Isten országa polgárainak közössége, az evangéliummal kormányoztatja magát, nincs szüksége fegyverre, elítél és bűnnek tart minden háborút. Ámde az ember Isten rendeléséből valamelyik földi országnak is polgára. Ezért köteles elismerni az állami feisőség ama jogát, hogy a békességet, rendet - ha másképp nem sikerül - erőszakkal, fegyverrel is fenntartsa. Az állami hatalom e jogát Jézus határozott parancsban is elismerteti Mt. 22, 21-ben: „Adjátok meg, ami a császáré, a császárnak, és ami Istené, Istennek.“
E parancs lényegét legvilágosabban Luther fogalmazta meg így: „Isten kétféle felsőséget rendelt az emberek fölé: egy egyházit, az ő szent igéje által, ez fegyver nélküli. Ennek segítségével legyenek az emberek kegyesekmó, és igazuljanak meg, hogy az örök életet elnyerhessék. Ezt szent igéje által eszközli, amelyet a lelkészekre bízott. A másik felsőség a fegyveres világi hatalom, amelynek feladata, hogy általa mindazok, akik nem akarnak az örök életre méltókká lenni, a világi hatalom által kényszeríttessenek erre fegyverrel. Ámbár nem ezé az örök élet jutalma, Isten mégis fenn akarja tartani, hogy béke legyen az emberek között. Így tehát Isten mindkettőnek igazsága, testi-lelki alapítója, ura, mestere, elősegítője és jutalmazója, és nem emberi rend és hatalom foglaltatik bennük, hanem csupa isteni dolog.
A keresztyének, mint ilyenek, persze, hogy nem harcolnak, mert lélek szerint csak Krisztusnak van nak alávetve. Azonban test és vagyon szerint a világi hatalomnak is alattvalói, és kötelesek neki szót fogadni. Ha tehát a világi felső hatalmasság, harcra szólítja őket, merő engedelmességből kell harcolniuk. De nem mint keresztyének teszik ezt, hanem mint test és vagyon szerinti alázatos és engedelmes tagjai a felsőbbségnek. Azért, ha küzdenek, nem magukért, sem nem jószántukból, hanem a felsőbb hatalmasság iránt való engedelmességből, és annak szolgálatára teszik.“ (A katonai hivatásról)
A Szentírás sehol sem ad isteni parancsot az államhatalom fennálló jogrendjének megtagadására, felforgatására, a hadsereg intézményének megszüntetésére.
Keresztelő János a fegyvert a hozzá forduló vitézekkel nem téteti le. Nem mondja nekik, hogy Krisztus követői csak akkor lehetnek, ha eldobják fegyverüket, otthagyják katonai szolgálatukat. A fegyvert meghagyja kezükben, csak arra ad utasítást, hogy milyen lélekkel viseljék azt. (Lk. 3, 14.)
Jézus nem követeli, hogy a kapernaumi százados tiszti állásáról lemondjon, ha az ő tanítványa akar lenni. (Mt. 8, 5-13.)
Péter apostol sem támasztott ilyen igényt Cornelius századossal szemben. (Csel. 10, 48.)
Jézus meghagyja a fegyvert az állami hatalom kezében, elfogadja használatának, s ezzel együtt a háború lehetőségének a tényét.
Jézus nem abban látta hivatását, hogy az államoknak új, a külső életet szabályozó jogrendjét megváltoztassa, hanem abban, hogy Isten országát itt a földön elterjessze, és a lelkeket megújítsa. Nem új törvényeket, hanem új lelket adott a világnak. „Ő a szeretet érzületét és a szív tisztaságát kívánta. Ezt az érzületet azonban, amelyet az ő lelki országa tagjaitól megkíván, bensőleg megőrizhetjük, és meg is kell őriznünk, ha mint állampolgárok külső életünkben az állam intézkedéseihez szabjuk is magunkat.“ (dr. Luthardt K. E. : A keresztyénség erkölcstanáról).
„A katonáskodás, mint külső cselekvés, nem keresztyén, de nem is keresztyéntelen, hanem jogszerű, mert az állam rendje követeli. De az a lelkület, amellyel viselem és használom a fegyvert, lehet keresztyén vagy keresztyénellenes.“ (Luthardt, i. m.) Az evangélium azt kívánja a hadbavonuló keresztyén embertől, hogy keresztyén lelkületét ne felejtse otthon, a harc hevében is vessen el magától minden gyűlöletet, gyakoroljon szeretetet, ne a háborúért, hanem a békéért harcoljon. Ne az ellenség gyűlölete, hanem hazája megvédésének önfeláldozó szeretete képesítse őt a legnagyobb hősies ségre, a legbátrabb helytállásra. Ne az ellenség könyörtelen gyilkolása, hanem csupán harcképtelenné tétele jelentse a keresztyén katona számára a harc célját, lényegét.
A katonai szolgálat, a fegyveres honvédelem így lesz egyik legmagasztosabb formájává a legnagyobb szeretetnek, amellyel valaki életét adja az ő barátaiért. (Jn. 15, 13.)
A háború az állami élet keretében így válik az embertársaink és hazánk javára, védelmére szolgáló szeretet tényévé, s így láthatjuk meg benne a láthatatlan Isten cselekvését, gondviselő munkájának egyik eszközét.
Így kerül az „érzületi militarizmus“ és „eszközi pacifizmus“ csődbe jutott emberi bölcselkedései helyébe az „érzületi pacifizmus“ és az „eszközi militarizmus“, mint a háború és a béke kérdésében a keresztyénségnek a belső érzületet és a külső cselekvést Isten akarata alapján, tiszta valóság látással meghatározó állásfoglalása.
A háborúnak, katonáskodásnak ez az evangéliumi szemlélete tükröződik Luthernek ezzel a kérdéssel foglalkozó írásaiban, ezt az igazságot vallja a református keresztyénség is hitvallási iratai alapján. Luther a következő tömör meghatározását adja a háborúnak A katonai hivatásról írott munkájában: „Ha nem is látszik a szeretet művének a gyilkolás, a pusztulás, úgy hogy együgyű ésszel valaki azt gondolhatná, hogy nem keresztyéni dolog, nem is illik keresztyén emberhez: való igazában az mégis a szeretet műve. Mert valamint a jó orvos, ha a kórság oly nagy és veszedelmes, hogy kezet, lábat, fület kell elmetszenie vagy feláldoznia, hogy a testet megmentse (ha az ember csak a levágott tagot tekinti), szörnyűséges kegyetlen embernek látszik; de viszont, ha az ember azt a testet tekinti, amelyet ilyen módon meg akar menteni, igaz valónak bizonyul, hogy derék, hűséges ember. Hasonlóképpen, ha a katona munkáját nézem, ahogy szörnyű nyomorúságnak az okozója, úgy gondolom, mintha nagyon is nem keresztyéni cselekedet volna, és éppenséggel nem a szeretetnek műve; de ha azt nézem, hogy miképp védelmezi a jókat, megment házat, jószágot, becsületet és békességet, akkor kitűnik, hogy itt is azért metszenek le egy-egy lábat, hogy az egész test el ne vesszen. Mert ha a kard meg nem védelmezné és meg nem tartaná a békét, a békétlenség által kellene minden földi dolognak elpusztulnia.
Azért hát a katona hivatását is férfias szemekkel kell nézni, hogy miért öldököl, és akkor magától be fog bizonyosodni, hogy a katona hivatala egymagában véve isteni hivatal, amely épp oly szükséges és hasznos az emberiségnek, akár az evés, ivás vagy más cselekvés. Ha egyesek ezzel a hivatallal visszaélnek, ok nélkül, merő könnyelműségből öldökölnek és háborúskodnak, az nem a hivatalnak, hanem az embernek a bűne.“
A reformátusok egyik hitvallási irata, a II. Helvét Hitvallás így ír a háborúról: „Ha szükséges volna, hogy (az állami felsőség) a nép jólétét haddal mentse meg, ám indítson hadat az Úr nevében, de csak akkor, ha előbb minden módon békességre törekedett, és másképpen nem tarthatja meg övéit, hanem csakis a háború által. És midőn a hatóság hittel ezeket cselekszi: e valóságos jó cselekedettel Istent dicsőíti és áldást nyer tőle. [...] Kárhoztatjuk az újrakeresztelkedőket (anabaptistákat), akik miként tagadják azt, hogy keresztyén ember hatósági tisztet teljesíthet, akképpen azt is tagadják, hogy a hatóság jogosan büntethet halállal, vagy hogy háborút is folytathat, vagy hogy a hatóság előtt esküt kell tenni.“ (XXX. 2. 3.)
A hadsereg tehát a bűnös világban a jogrend biztosítása és védelme végett Isten által rendelt intézmény. Az ellene való lázadás, izgatás Isten akaratába ütközik.
A keresztyén ember az „eszközi militarizmus" híve. Vagyis vallja a hadseregnek, mint az állam védelmét szolgáló eszköznek a szükségességét, a katonáskodásnak Isten akaratából rendelt kötelességszerűségét, a háborúnak, mint a közösségi, állami élet kényszerűségből gyakorolt önvédelmének Isten akaratában nyugvó jogosultságát.
Nem lehet azonban a keresztyén ember sohasem a háborút önérféknek tartó, háborúért lelkesedő, a hadseregben öncélú, csak a háborúért fennálló intézményt látó „érzületi militarista".
Ezek szerint tehát, ha az állam parancsára harcra hív a kürt szava, akkor kötelességből engedelmeskedünk, és hazánk védelmében Isten iránt való félelemből, és nemzetünk iránt érzett szeretettől indíttatva harcolunk. Harcolunk, nem azért, mert gyűlöljük az ellenséget, nem azért, mert lelkesedünk a háborúért, hanem azért, mert szeretjük a hazánkat; azért, mert Isten akaratából, az Ő kezéből, országunk védelmére, mint elkerülhetetlen szükségességet, elfogadjuk a háborút is. Elfogadjuk, mint kényszerűséget, és előtte főlehajtva, bűnbánattal, ítéletét rajtunk érezve, de ehhez a kötelességteljesítéshez is tőle nyert erővel védjük kemény helytállással országunkat.
A keresztyénség tehát nem üti ki a kézből a kardot, csak átnemesíti annak használatát. Nem arra biztat, hogy örülj, ha kardot ránthatsz, hanem arra kötelez, hogy ha háborúba kell keverednünk, akkor nem a magunk, hanem az Úr erejében bízva, és az ő döntését elfogadva teljesítsük hazánk iránt nemzetvédő feladatunkat. A keresztyénség nem lázit a hadsereg ellen, mert jól tudja, hogy hadsereg nélkül erőtelen, fegyelmezetlen tömeg a nemzet, kiszolgáltatva más népek préda-éhségének. Jól tudja, hogy a pacifizmus, fegyver nélkül, hazát ölő méreg.
De tanítja azt is, hogy a hadsereg sohasem lehet öncélú, hanem mindig eszközi jelentőségű intézmény. Amint ezt a magyar katona „honvéd“ elnevezése nagyon helyesen értelmezi is. Tanítja a keresztyénség a külső erő szükségességét, de hirdeti azt is, hogy ez az erő magában nem elégséges. Csak az a hadsereg lesz igazán erős védője a nemzetnek, csak az a nép válik igazán katona nemzetté, amelynek tagjai „fel vannak szerelve a bűn elleni harcra is a saját életükben, s ezt a harcot Krisztusba vetett hittel, Krisztus megváltó erejével vívják is.“ (Makkai S.)
Hogy a keresztyénségnek ez a tanítása a háborúról, a fegyverviselésről nem elmélet, hanem adott esetben életté válható valóság lehet, jelenleg éppen a finnek példája mutatja. Hívő nép és katonanép. És íme: a hívő nép nem szaladt pacifista álmok után, nem kereste a háborút, de már a tízéves gyermeket is megtanították a fegyverfogásra, s így készültek fel arra, hogyha végső szükségből hazájukat kell védeniük, akkor ne csak szép szóval próbálják földjüktől az ellenséget távoltartani.
Íme a katonanép, amely bátorságához, kemény helytállásához hite által az Úrtól kéri az erőt. A puskaropogósban gyakran felcsendült a katonák ajkáról az „Erős várunk nékünk az Isten“ kemény, harcos lelket formáló éneke.
[...]
*
A Protestáns Tábori Püspökség kiadása, Budapest, 1940.
|