Update : Bessenyei György: A törvénynek útja (1778) - Részlet |
Bessenyei György: A törvénynek útja (1778) - Részlet
2021.11.27. 12:26
III. SZAKASZ
A törvénynek hatalmárul [hatalmáról]
Az embernek romlottsága. - Vakság. - Az embereknek valóságos közjavok [közjavuk] valóságos igazság. - A király a közjónak és igazságnak rabja. - Minden ember hiszi, hogy Istenét igazán isméri. - Aki hazájáról jót tud, szóljék, s eleget tett kötelességének. - Okok a fejedelmeknek, hogy despótok [despoták] lenni nem kívánnak. - A valóságos dicsőség csak igazságbul [igazságból] származhatik.
Azt gondolod talán, hogy van a széles világon oly hatalom, mely törvény nélkül igazság lehessen? Mit tehetsz egy nemzet előtt igazságnak? Kétségkívül azt, mit ő annak lenni megismérhet. De mi az, kérded, amit az emberek, s mindenféle nemzetek leghamarább igazságnak ismérnek [ismernek], s amely mellett legnagyobb állandósággal megmaradnak? A közönséges haszon - azt felelem néked. Jól láthatod, hogy e földön e két szó: igazság, közjó egyet tésznek [tesznek]. Hol találtál világ teremtésétül fogva olyan nemzetet, mely a maga kárát igazságának ismérte volna? Ki akar olyan törvény alatt élni, mely néki mindég [mindig] kárt csinálván, tőle mégis igazságnak ismértessen? Minden fejedelem, minden nemzet önnön hasznából kíván törvényt tenni, és jó volna még, ha a mások kára nélkül megeshetne, de azzal sem gondol az ember semmit, csak maga nyerhessen. Úgy hiszed talán ezekbül [ezekből], hogy igazságok lehet hát némely embereknek mások ellen panaszolkodni? Ne hidd, mert mivel e dologra való nézve mindenik nemzet olyan, mint a másik, egyik sem tehet a többi felett nagy lármát. Valamennyi nemzet még a világban győzedelmeskedhetett, mind győzött, ölt, pusztított, s rablott. A győzedelemnek dicsősége, prédának kívánása minden nemzetet vérengzővé tett e földön, kik közül, amelyik győzött, hogy igazság szerint ne diadalmaskodott volna, nem hitte. Sőt mivel minden ember önnön hitinek [hitének] rendi szerint úgy hiszi, hogy ővéle van az Isten, ha veszekedik s győz, nem is akarja megismérni, hogy ő győzött volna, hanem Isten győzött, azt vallja, ki őtet mint igazat védelmezte.
Innen tovább meg lehet a törvénynek hatalmát határozni, mely az erősebb résznek vagy az egész községnek közönséges hasznain kívül sem igazságnak nem ismértethetik, sem meg nem állhat. Mikor tehát a te törvényed leghatalmasabb, legállandóbb és legigazabb? Akkor, mikor annak cikkelyei minden hazafiának különös hasznából van öszverakva [összerakva]; mert így osztón a közönséges törvényben ki-ki javát látván, azt ki-ki igazságnak tartja, s védelmezi is, mivel annak védelmével önnön javát oltalmazza. Nem egyéb tehát a közigazság, mint a közjó. Vegyük fel már eszerint, ha egy fejedelem, kinek Isten, természet és nemzetek törvénye szerint legfelsőbb és legszentebb kötelessége csak népe boldogságának előmozdításában áll, a közönséges jónak felibe teheti-é úgy magát, hogy annak törvénye alatt ne légyen? Minden nemzet a maga javára csinálja törvényét, elhivén azt, mely szerint Istene soha tőle oly igazságot nem kíván, hol ő kárhozzon, vesszen és pusztuljon. Mert nékem, úgymond, az én Istenem atyám és nem tirannusom; ha büntet is néha, nem úgy, mint ellenségét, hanem mint fiát büntet; meghatározza azért, hogy a törvény, melyet ő önnönmaga előmenetelire [előmenetelére] csinált, igazság, mert nem volna az Isten a mi jó Istenünk, ha fiainak valóságos előmenetelivel ellenkezne. Honnan származik, hogy egy nemzet a maga hasznát mind istenes, mind előmeneteles dolognak tartván, törvényét is, melyet annak feltartására csinál, szentnek lenni isméri. Ha már valaki, ki az ő javának előmozdítását kötelességének tartja, törvénye alatt lenni nem akar, tehát megkérdik tülle [tőle]: Miért nem akarsz a közjóban s kötelességben maradni? - Azért - felelhetné amaz -, hogy törvényetek nem célozván a közjobbra, azokat helyben nem hagyhatom, és magam akarok néktek oly törvényeket adni, hol azon hasznaitok feltaláltassanak, melyeket ti magatok nem ismértek, s ellene dolgoztok. Igaz, voltak olyan emberek, kik egyedül általlátták hazájoknak hasznát, melyrül [melyről] több hazafiak semmit sem tudtak; de az ilyen állapotban minden részrül [részről] kötelesség, hogy a még nem ismért s egy haza tagjátul [tagjától] feltalált nagyobb jó kinyilatkoztasson, mert nem lehet feltenni, hogy ha egy nemzet valóságos javát látja, hallja, meg ne ismérhesse; mert igaz az, hogy nem minden férjfi [férfi] tudja önnön hasznát legjobb móddal feltalálni, de ellenben nincsen olyan ostoba ember e világon, aki egyszer feltalált, s néki engedett hasznát ne érezné vagy annak édessége néki is jól ne esne.
Megeshetik mégis, hogy egy ember egy egész hazának kárát, hasznát felfedezi, s mégis mindazokkal együtt elnyomattatik. Ha ez az ember király, jó néki ily alkalmatosságban oly hatalom, mely által a feltalált hasznot egyedül megállíthatja, s a kárt elháríthatja. Ha volna olyan ember e földön, ki csupa hatalommal uralkodhatna, és legbölcsebb, legigazabb, legcsalhatatlanabb ítéleteket tehetne, s még azokkal együtt halhatatlan is lehetne, úgy a nemzetek e földön magokat minden vagyonaikkal s igazságaikkal együtt az olyan embernek örökösen általadnák. De higgye-é azt egy fejedelem magárul [magáról], hogy néki világ végéig mindenkor igazabb, bölcsebb és csalhatatlanabb maradéki légyenek egy egész országnál? Ha bölcs és jó fejedelem van valahol, adjon népének bölcs tanácsokat, mutasson meg nékik kárt, hasznot, és kénszerítse őket oly törvényeknek csinálására, melyekben nem károk, hanem valóságos hasznok légyen. Minekutána pedig ez meglett, ne sajnálja a fejedelem ezen törvénynek hatalma alá adni magát, mert micsoda egyéb kívánsága lehet egy királynak az ország boldogságának előmozdításán s fenntartásán kívül? Ha szereti egy uralkodó a dicsőséget, tudja meg, hogy a soha közönséges jón s igazságon kívül semmi egyéb dologbul [dologból] nem származhatik. Azok pedig, kik abba keresték dicsőségeket, hogy ki ölhet, erőszakoskodhatik vagy pusztíthat köztök többet, tolvajok voltak. Miért szeretik, csudálják [csodálják] a földnek népei az Istent? Azért, hogy jó és igaz. Vedd el valakitől e két tulajdonságot, és vizsgáld meg tovább, ha lész-é [lesz-e] benne szeretetre való érdem. Akiben szeretetre való érdem nincsen, annak hatalma is kegyetlenség, tolvajság, erőszak, és így csak oda dűl [dől] okoskodásunk, hogy a közjónak s törvénynek minden hatalom felett való hatalommá kell e földön lenni.
A bírói kötelességrül [kötelességről]
A törvény kiszabó hatalom csak nemzetnél s királynál lehet. - A törvényt szerző tehetség a törvényt kiszabó hatalomtul [hatalomtól] különbözik. - A bíró nem törvényrül [törvényről], hanem törvénybül [törvényből] szóljon,mikor ítél.
Ha ország, király közönséges akarat szerint hazájoknak [hazájuknak] törvényeit meghatározták, annak kiszolgáltatását s rendes folyását bírák alá eresztik, kiknek teljes lehetetlenség egyebet csinálni, azon kívül, mit hazájok törvénye már csinált.
A törvényszabásnak hatalma az emberek viselt dolgaik között legnagyobb és legszentebb dolog, mely hatalom csak csupán országnál, fejedelemnél lehet, úgyhogy ezeken kívül senki e világon törvénуszabó hatalmat magának nem tulajdoníthat. Mert kérlek, egy oly dolog, melynek meghatározásában sem király, sem ország megegyezések vagy hatalmok fel nem találtathatik, hogy légyen ország törvénye? Egy ember mindazonáltal egész országnak törvényt gondolhat, de az sem szentség, sem törvény nem lehet mindaddig, míg vagy király vagy ország azt nem mondja: „Ezt törvénynek vettem, s tartom.“
Törvényszerző tehetség lehet egy közönséges polgárban is, de a törvényszabó hatalom nemzetnél, királyoknál nyúgoszik [nyugszik], kik csakugyan a nemzetek hatalmával hatalmosok [hatalmasok]. Szólon szerezhetett törvényt Áthénásban [Athénban], de a nép volt osztán, és nem ő, ki szerzett törvényét ország törvényévé tette. E dolgot megvilágosítván, látni lehet, hogy egy különös hazafiú milyen messze esik a törvényt kiszabó hatalomtól. És így, ha egy bíró valamely dologban, légyen az kicsiny, akár nagy dolog, oly ítéletet hozna, mely hazájának meghatározott törvényével ellenkezne, tehát akkor ő mindenkor magának tulajdonítaná a törvényszabó hatalmat, mely szerint hazájának szentségét usurpálná és hamisan meglopná. A bírák olyanok egy hazának törvényében, mint az órának kerekei, melyeknek csak úgy kell forogni, mint a közéjek [közéjük] helyheztetett [helyezett] rúgó taltul [1] nyomattatnak. Innen származik, hogy a bírák mindenkor csak törvényből, és nem törvényről ítélnek. Úgyde, mondhatnád, ha egy bíró lelkiesméretiben [lelkiismeretében] hazájának törvényében, mely szerint ítélni kellene, hibát talál, mért [miért] nem ítélhetne lelkiesméreti szerint a rossz törvénynél jobban? Először kérdésbe végyük itt, hogy ha az ő maga lelkiisméreti hazájának lelkiisméretinél lehet-é igazabb? Mert a legigazabb lelkiisméret annál vagyon, ki az isteni és természeti igazságoknak értésében legbölcsebb; jól meggondolja hát egy ember, hogy hová mégyen [megy], mikor egy hazánál okosabb akar lenni.
De tégyük [tegyük] fel, hogy egy bíró, hazájának törvényit [törvényeit] vizsgálván, azon idő szerint, melyben ő él, azokban hibákat talál. Ezt elhiszem, mindazonáltal a törvényeket, hogy azokrul [azokról] ítélhessünk, kik azokat szerezték, azon időkben kell megvizsgálni, melyekben szereztettek. Ha harmincesztendős korodban egy köntösödet elődbe tészik [Äléd teszik], melyet te tíz esztendős korodban viseltél, nem jó már e nékem, azt mondod, de meglehet, hogy az a köntös néked tíz esztendős korodban sokkal jobban állott, mint amelyet most viselsz, ha pedig azt mondod felőle, hogy sohasem volt jó, próbádnak kell reá lenni.
Ha jó volt is a köntös régen, de igaz az, hogy már nem jó, és nagyobbítani kell: hasonlóul [hasonlóan], ha törvényeid is jók voltak, de most már annak nevekedése után nem jók, ítélhetnek-é annak bírái azok ellen magokbul? Nem lehet, mert a kis rosszat ezerszer nagyobb rosszal váltanák fel. Minden bíró király, ország lenne a maga ítéletire való nézve. Soha pedig nagyobb veszedelme egy hazának nem volna, mintha törvényszabó hatalmát fiai között eloszolni engedné; úgy mindjárt törvény nélkül maradna, mert törvény nélkül élni nem annyit tészen, mint a törvénynek minden isméretitül [ismeretétől] megfosztatni, hanem a törvény nélkül való élés ott áll fel, hol egyik a másik törvényének engedelmességgel nem tartozik. Mindenik bírónak volna azért törvénye, de egyik sem engedne a másiknak, honnan következne, hogy az egész haza törvény nélkül maradna. Azonkívül gondold meg, hogy hány bíró volna az országban, ki rosszabb törvényt tartana, mint hazája törvényének hibája volt. Ezen okokbul [okokból] általláthatod, hogy egy bírónak hazája törvényének hibáját is követni, s aszerint ítélni kötelessége.
*
[1] Tall: toll; rúgó tal = rúgó toll (német: Triebfeder).
*
In Bessenyei György: A törvénynek útja / Tudós társaság. Királyi Magyar Egyetemi Nyomda, Budapest, 1930, 28-35.
|