Update : Csekey István: Alkotmányunk és a közösségi gondolat (1942) |
Csekey István: Alkotmányunk és a közösségi gondolat (1942)
2021.11.17. 16:26
Részlet Csekey István egyetemi tanárnak az Erdélyi Pártban 1942. november 17-én tartott előadásából
A magyar alkotmány történelmének szálai messze a múlt legendás korszakába nyúlnak vissza. Igaz, hogy a XII-XIII. századból fennmaradt tudósítások, amelyek például az etelközi őshazában a hét törzs egyesüléséből keletkezett ősalkotmányról, a vérszerződésről beszélnek, jórészt saját koruk felfogását vetítik vissza; de a gesztákban és krónikákban megőrzött tudósítások mindenesetre azt mutatják, hogy a nemzet már a királyság első századaiban milyen nézetet vallott az ősi államszervezetről. Az alkotmányosság csíráját tehát már a régmúltban az a gondolat érzékelteti, hogy belőle a közösségi eszme sugárzott ki.
A régi magyar alkotmányfejlődésnek az volt az iránya, hogy az állam lényeges alkotóelemének, a népnek egyre nagyobb és határozottabb befolyást biztosított az államhatalom gyakorlásában. Már Szent István II. törvénykönyvének 7. fejezete tartalmazza azt a később egyre inkább kifejlődött alapelvet, hogy a király tanács nélkül ne tegyen semmit. Az 1222-i Aranybulla, melynek egyes tételei még ma is érvényben vannak (így például 2. cikke ma is alapja a személyes szabadságnak), csak hét évvel fiatalabb az angol Magna Chartánál. Benne biztosítja a nemzet a maga számára a közszabadságokat és az ellenállás jogát az alkotmányellenesen uralkodó királlyal szemben. 1267-ben már megjelenik az országgyűlés, amely egyrészt az említett királyi tanácsból fejlődik ki, másrészt pedig az úgynevezett székesfehérvári törvénynapokból. 1298 óta a tanácstörvények, amelyek a király mellé tanácsot rendelnek, hogy támogassa és korlátozza a királyt a kormányzati jogok gyakorlásában, továbbá az önkormányzati rendszer kiépítése mind amellett bizonyítanak, hogy az Árpádok kezdeti korlátlan központi hatalma egyre több tért engedett a nemzet közhatalmi befolyásának.
Korán kifejlődött nálunk az az alkotmányos alapgondolat is, hogy aki közhatalmat gyakorol, átruházás útján a nemzettől kapta hatalmát. Ha azzal visszaél, felelősségre vonható. A felelősség elvét már törvénybe iktatták az 1222. évi Aranybulla 14. cikke, az 1291:XXXI. tc., az 1386:III. tc. és az 1507:VII. tc. A felelősség alól a nemzetszervek közül egyedül a király volt kivétel, mert ő,mint államalkotó elem, az állampolgárok felett állott. De 1687-ig joga volt az Aranybulla 31. cikke alapján minden főpapnak és nemesnek fegyveresen is ellenállni a király törvénytelen intézkedéseivel szemben, és így kényszeriteni a királyt a törvények megtartására. (1937-ig a kormányzó is felelősségre volt vonható az alkotmány megsértéséért.)
A parlamenti kormányrendszer egyik lényeges követelménye, hogy a kormány az államfő és a nemzet együttes bizalmából bírja állását, és e két tényező akarata szerint kormányozza az országot. Ezt az elvet magyar törvény mondta ki legelőször egész Európában. Az 1231:III. tc. arról intézkedik, hogyha a nádor, aki az ország első kormányzati tisztviselője volt, a király és az ország ügyeit rosszul igazgatja, a király a nemesek kérésére elbocsátja őt, és mást alkalmaz. Az 1231:IX. tc. rendelkezése szerint a király a nádort az ország nemeseinek tanácsából nevezi ki. Az 1439:II. tc. szerint pedig, miután a nádor az ország lakosai részéről a királynak, a király részéről az ország lakosságának igazságot tartozik szolgáltatni, a király az ország nádorát régi szokás szerint a rendekkel egyetértőig válassza. Később aztán oly módon alakult ki a nádori szék betöltése, hogy az országgyűlés a király jelöltjei közül választott. Az új nádor eskütétele pedig a király és az országgyűlés színe előtt ment végbe.
Mindezek a törvények, amelyek a legfőbb kormányzati szerv megalkotásánál az államfő és a nemzet bizalmát kívánták meg, voltaképpen a politikai felelősség elvét iktatták törvénybe. A jogi felelősséget a király tanácsosaira, és így a nádorra is az 1507:VII. tc. mondotta ki. Mindez azt mutatja, hogy nálunk a parlamentarizmus nem volt teljesen gyökértelen valami. Pompás jogászi esprit-vel mutatott rá a nemrég oly tragikus körülmények között meghalt gróf Telekit Pál miniszterelnök, hogy „Előbb volt parlamentünk, mintsem székeink lettek volna. Mi büszkék vagyunk rá, hogy nyeregben tanácskoztunk.“
*
1526-ban, amikor Mohácsnál a törökkel szembeni magyarország elbukott, törés következett be a magyar alkotmány szinte páratlan fejlődésében. Az ország nyugati része Habsburg Ferdinándot választotta királyává, és utódjainak is alávetette magát. A másik részből pedig mint önálló fejedelemség Erdély alakult, amely a három egyenjogú nemzetre és négy bevett vallásfelekezetre alapított, rendkívül fejlett alkotmányával hosszú évszázadokon át megőrzője volt a régi magyar alkotmányos szellemnek. A szétdaraboltság és a török veszedelem ellen folytatott küzdelem felőrölte a nemzet erejét. Az idegen országokban is uralkodott Habsburgokkal szemben nehéz volt az ősi alkotmánynak érvényt szerezni. A tényleges állapotok sokszor mást mutattak, mint amit a jog megállapít. De csoda-e ez, ha meggondoljuk, hogy idegen uralkodóink Nyugat magánjogias, hűbéri eszmevilágát hozták magukkal? Náluk az uralkodó a Landesherr tulajdonosa volt az államnak. Területe fölött szabadon rendelkezhetett, elidegeníthette, leánya kiházasításakor egy részét hozományul adhatta. „Land und Leute“, mely utóbbiak a földnek csak tartozékai voltak. Így zálogosította elnálunk is idegen, nyugati mintára, Luxemburgi Zsigmond a 13 észak-magyarországi szepesi várost.
Ezzel szembeni a közösségi eszmének és a közhatalomban való részesedés gondolatának elméleti alapvetését a Szent Korona tanában termelte ki magából a nemzet. Benne találkozik a koronaeszme az államról vallott organikus felfogással. Külön-külön megtaláljuk ezeket más népeknél is, de a kettőnek szerves összekapcsolása már magyar földön történt. A koronaeszmének és az államtest képének egyesítése a nagy magyar jogásznak, Werbőczy Istvánnak volt az érdeme. Nála találjuk meg először alkotmányjogunkban azt a tételt, hogy minden nemes egyaránt a Szent Korona tagja, és minden nemes egyaránt csak az ő akaratából megkoronázott királynak a hatalma alatt áll. A nép a teljes uralkodói hatalmat a koronázással ruházza át a királyra, jogérvényesen királyt koronázni csak a Szent Koronával lehet. A király tehát hatalmát a nemzettől és annak tekintélyétől bírja. Ennélfogva a király a teljes államhatalmat csak akkor gyakorolhatja, ha a nemzet az országgyűlés által megkoronázta, és így az országiás és kormányzás hatalmát a királyra ruházta. A Szent Korona fogalmában ily módon - a középkor szimbolikus nyelvén szólva - a király és a nemzet olyképpen egyesül, hogy a király a feje a Szent Koronának, a nemzet pedig a tagjait teszi ki. Ahol a kettő együtt van (az országgyűlésben), ott van a Szent Korona egész teste.
A Werbőczy-féle Tripartitumban, a magyar államéletnek az országgyűléstől 1514-ben elfogadott e bibliájában megőrzött Szent Korona-elmélet alapjává vált az egész magyar alkotmányjognak. A Szent Korona elméletében a korona nem tárgy többé, hanem természetfölötti eszmeiségbe emelkedett, egy corpus mysticummá vált, amely eszmei összessége a benne egyesülő millió, meg millió nemzettagoknak, valamint a királyi hatalomnak. Ennek az elméletnek a segítségével a magyar közjogi felfogás olyan államszervezetet létesített, amely különbözik a nyugati államokétól. Míg ott a hűbéri viszony, tehát tisztán magánjogi felfogás válik az államélet alapjává, addig nálunk a Szent Korona eszme erős közjogi irányzatot fejleszt ki. A főhatalom megosztottsága, a nemzet részvétele a közhatalom gyakorlásában a kormányzat legmagasabb régióitól le a vármegyei önkormányzatig az államnak élő személyiségként való felfogásához vezet. Ebben az elgondolásban az állam nemcsak eszköz a népi célok megvalósítására (mint például a német nemzetiszocializmusban), hanem az állam maga az élő nemzet közhatalmi szervezetében.
Király és nemzet nagyszerű kölcsönhatása és viszonossága nyilvánul meg a Szent Korona tanában. A királyt a nemzet teszi azzá, amikor fejére helyezi a Szent Koronát. A Szent Koronának tagjává pedig csakis a koronás király tehet nemesítéssel. Minden birtokjog forrása tehát a Szent Korona. A koronás király adományozza a birtokokat érdemek jutalmazásául, és ezzel az illető nemessé, illetőleg a Szent Korona tagjává válik. 1848-ban, a rendiség eltörlésével csak annyi változás állott be, hogy minden magyar állampolgár tagjává lett a Szent Koronának. Míg 1848 előtt a Szent Korona főtulajdonjoga tette közjogiassá a hűbéri viszonyt, addig azóta az államhatalom közjogi felfogása továbbra is abban nyilvánul, hogy a hatalommegoszlik a király és a nemzet között. A Szent Korona tana tehát tovább is él és hat. Ma is megszemélyesítője az államnak, mint élő jogi személynek. Ezzel a megszemélyesítéssel századokkal megelőztük a nyugati népeket, úgyhogy a Szent Korona elmélete valóságos fundamentumává vált a magyar alkotmánynak. Ami külföldön a XIX. század első harmadáig még csak nem is következetesen átgondolt tudományos elmélt, Magyarországon már a középkorban élő jogi valóság volt.
Ma, amikor a népiség az egyik koreszme,amely azt tanítja, hogy a hatalomnak népinek, a népben gyökerezőnek kell lennie, azt kérdezzük, van-e ennél ősibb tanítása a magyar alkotmányjognak? Fejezte-e ezi ki klasszikusabban elmélet, mint a Szent Korona tana? A közösségi gondolat nálunk a vérszerződés legendás korától kezdve a Szent Korona elméletén át mindvégig jellemzője volt államéletünknek már abban a korszakban is, amkior körülöttünk a hűbéri világ tombolt. Amikor a kis apró olasz és német államocskákban a „Kleinstaaterei“ korában a patrimonális magánjogi rend uralkodott, mennyivel emelkedettebb volt nálunk már ebben a korban az a közösségi felfogás, amely a Szent Korona országairól, a Szent Korona területéről, birtokáról és jogairól beszélt. A Szent Korona királysága tehát idegen uralkodóink, a Habsburgok alatt tovább élt alelkekben, ha gyakorlatilag érvénysülni nem is tudott.
A rendi kor magyarja azonban annyira ragaszkodott az alkotmányhoz, amely történelme során a legkülönbözőbb sorsfordulók közt is eligazította a nemzetet, hogy azt vallotta; „Ha elvesz az alkotmány, elpusztul maga a nemzet.“ A magyarság szabadságharcait a Habsburgok dinasztikus politikájával szemben évszázadokon át az alkotmány keretei között folytatta.
A magyar alkotmány azonban összeforrott a birodalmi gondolattal is. A Szent Koronaelméletével együtt alkotmányjogi formában fejezi ki a birodalmi gondolatot. Ez a birodalmi gondolat pedig, ha nem is imperiaisztikus alakjában, ma is, mélyen gyökerezik a nép lelkében.
Éppen ezért maga a nemzet ellen való merénylet lenne ennek az ősi és oly sok vihart kiállott alkotmánynak az elvetése és újjal kicserélése.
*
Ami a[z 18]48 utáni átalakulást illeti, bár áttértünk a rendi alapokról a népképviseleti rendszerre, a demokrácia csak azt jelentette, hogy az államhatalom gyakorlásának a magyar alkotmány alapjellegének megfelelően a nép szellemében kell történnie. A magyar alkotmány hajlékonysága és történeti jellege ellene állt a liberális demokrácia kinövéseinek, így a magyar alkotmány a XIX. században is nem liberális-kapitalista értelemben volt demokratikus, jóllehet a francia forradalom eszméi a magyar alkotmányt is közelről érintették.
Bennünket átsegített a liberális demokrácia válságain az a körülmény, hogy nem vezettük be annak idején az általános, titkos választójogot, és így a pártszétforgácsolódást elkerültük. Ezt a magatartásunkat sokszor félreértették, és „fél-abszolútnak“ bélyegezték. A Párizs-környéki békék korszakában Magyarország gyakran volt a támadások céltáblája. Ma ez az eljárásunk csak a magyar politikai ösztön helyes megérzését mutatja.
Míg a külföldi parlamentarizmus a párt-szétforgácsolódások miatt a legválságosabb korszakokat mutatta, Magyarországon mindig volt erős, kormányképes párt, és mindig volt egy nemzeti ellenzék, amely a nép vágyálmait vagy közjogi és szociális követelményeit képviselte. Abban is különbözött az alkotmányos magyar felfogás a külfölditől, hogy nem ismerte az egyesek alapjogait, az úgynevezett alanyi közjogokat, amelyek például a weimari alkotmányban mint személyes, elvonhatatlan szabadságjogok szerepeltek. A magyar közjogi felfogás szerint a szabadságjogok is sokkal inkább az egyeseknek a közösségi jogait, a nemzet életébe való bekapcsolódásának eszközeit jelentették, nem pedig az állam célkitűzései elé emelt és a közösségtől idegen egyes részére állammentes vagy államellene szabad teret biztosító bástyákat.
Arra is rá kell mutatni, hogy a magyar alkotmány az államhatalmak merev elvalasztása terén sem utánozta a nyugati demokráciákat. A törvényhozó és végrehajtó hatalom, s az utóbbinak kormányzati, közigazgatási és bírói ágai mindig harmonikusan együttműködtek, és az államfői hatalom biztosította közöttük a helyes egyensúlyt.
Az első világháborút követő időkben a legtöbb parlamentáris államban a parlamentarizmus kinövései, az egyes osztályok uralmát biztosító, önző párturalom és a pluralizmus állandó válságokhoz vezettek. Viszont,a feltörő baloldali forradalmaktól, főleg pedig a bolsevizmus veszélyeitől való félelem a központi kormányzat erősítését követelte. Mivel ez a reform a merev alkotmányú államokban, ahol tehát az alkotmány bármely módosítása csakis nehezített módokon volt eszközölhető, nem történhetett meg alkotmányos úton, kénytelenek voltak a parlamentarizmus kikapcsolásával a diktatúrát igénybe venni. Nálunk minden reform az alkotmány keretei között mehetett végbe.
A magyar alkotmány történeti jellegéből következik, hogy minden részét a változott viszonyokhoz képest lehet módosítani és eltörölni anélkül, hogy alapjellege megváltoznék. Miután a formai értelemben vett alaptörvényeket nem ismeri, minden alkotmányváltoztatás egyszerű törvénnyel történik. Nálunk ehhez nem volt minősített, vagyis kétharmad szótöbbségre, népszavazásra vagy külön alkotmányozó gyűlés összehívására szükség. A magyar alkotmány éppen a hajlékonysága folytán különbözik a merev alkotmányoktól. Páratlan rugalmassága így mindenkor alkalmassá tette a magyar alkotmányt arra, hogy a nemzet minden nagvobb rázkódtatás nélkül vigyen keresztül benne korszerű újításokat, ha viszonyainknak megfeleltek, és az idők bírálatát már kiállották. Így például 1848-ban valósággal a francia forradalom vívmányainak legfontosabbikát valósította meg a nemzet alkotmányos úton, vagyis az országgyűlésnek és a királynak közreműködésével. Vagy például a hivatásrendi képviselet az országgyűlés felsőházáról 1926-ban alkotott törvényben hamarább testet öltött, mint valamely modern tekintélyállamban. A nagy koreszmék és világáramlatok hatása tehát a magyar alkotmányon is meglátszik, de ősi intézményeit a külföldi eszmék hatása alatt soha fel nem áldozta. Így volt ez az 1848-i szabadságharcnak Ausztria részéről orosz segítséggel történt leverése és az aztkövető abszolutizmus korszaka után, 1867-ben; és így volt 1920-ban is, az 1918-1919. évek forradalmi állapotai után, amikor más államok valósággal az alkotmányozás lázában éltek. Ugyanakkor Magyarországon ez ősi alkotmányhoz való visszatérés volt a kibontakozás útja.
Hála alkotmányunk páratlan rugalmasságának, kivételes időkben is eleget tudott tenni a nemzeti közösségnek szolgáló legmagasabb hivatásának. Amikor a háború és forradalmak alatt a törvényhozói gépezet nehézkessége vagy nagy nyilvánossága miatt nem mutatkozott elegendőnek és megfelelőnek, egyszerűen széleskörű hatalomátruházások következtek be törvényhozási után a végrehajtó hatalom javára. Így elsősorban és főleg a háború esetére szóló kivételes hatalom alakjában, vagy a gazdasági és hitelélet rendjének biztosítása végett. Ilyen esetekben tehát nálunk is éppen úgy a mozgékonyabb kormányhatalom részéről történik a jogszabályalkotás, mint a tekintélyállamokban. A klasszikus magyar alkotmányos felfogás azonban a felhatalmazások idejének korlátozása és országos parlamenti bizottságok ellenőrzése révén ily esetekben is biztosítani tudta az országgyűlés ellenőrzési jogát. Nálunk tehát a közösségi gondolat ilyenkor is érvényesíteni kívánja a felelősség ősi magyar alkotmányos intézményét.
*
Kereszténység, európaiság, közösségi gondolat és a nemzeti hagyományoknak minden idegen eszmével szemben való megőrzése, és a jövő számára való átmentése a magyar alkotmánynak azok az eszmei kincsei, amelyekből nemzetünk lelke sugárzik felénk. Nincsen olyan modern eszme, amelyet alkotmányunk segítségével, tehát alkotmányunk keretei között meg ne valósíthatnánk. A mai magyar nemzedéknek nem lehet más hivatása, mint hazánk függetlenségét és a kor viszonyaihoz mindig alkalmazkodó alkotmányunkat, századokon át megszentelt, de az ősi szellemben egyre megújuló életformáinkat bárhonnan jövő kísérlettel szemben is megvédeni, és a közösség érdekében továbbfejleszteni.
*
In Ellenzék, 63. évf., 276. szám (1942. december 5.), 5-6.
|