Update : Kovrig Béla: Hogy életünk emberibb legyen (1940) - Részletek |
Kovrig Béla: Hogy életünk emberibb legyen (1940) - Részletek
2021.11.03. 16:48
Az állam az idők sodrában
Az élet vájja a maga útját, és türelmetlenül sürgeti azoknak a korszerű életformáknak a kialakulását, amelyek egyaránt megfelelnek a társadalmi lét huszadik századbéli adottságainak és az egymásra utalt népek különböző természetének, szellemi alkatának, hagyományának. Franciaországban Tardieu minisztériuma óta majd minden kormány az országvezetés új rendjének elgondolásával jött, és talán a múlhatatlanul szükséges megoldások csökönyös elodázása miatt bukott el a harmadik köztársaság.
Németországban és Olaszországban roppant kezdemények sürgetik a fejlődést, egy - a népek boldogulását kiváltó - új társadalmi és nemzetközi egyensúly, az új rend felé. Salazar a hangtalan alkotómunka csöndjében az értékemésztő forradalmak tüzes talaján felépítette a portugál nép - emberöltők óta nélkülözött - boldogulását kiváltó rendi államát. De még ott is, ahol a szóbeszéd szerint az angolszász múltnak és politikai gondolkodásnak megfelelő, hagyományosan kialakult közéleti keretek szervesen gyökereznek a társadalmi élet talajába, tehát még Angliában és Amerikában is, az időszerű kérdések homlokterébe nyomul a megváltozott társadalmi viszonyok módszeres és intézményes politikai megszervezésének sorsos problémája. Angliát a termelés önkormányzatának és a parlament hatáskörének egybekapcsolása foglalkoztatja, Roosevelt adminisztrációját pedig ez a nagy kérdés, [hogy] miként lehetne a szövetsége kormányzatnak modernizálásával a tagállamok igazgatásának partikularizmusát és - a minden átfogó intézkedést közömbösítő - local governmentek helyi öncélúságát közömbösíteni, és az egész közhatalmat a megélhetés és a kultúra válságába sodródó széles néptömegek kulturális, szociális és gazdasági felemelésére összpontosítani. Az országlás új módszereinek kutatása és - a helyenként nagy rutinnal érvényesített - avult módszerek csődje tehát független attól, hogy áthatja-e egy átfogó szociális reform vágya a jelen adottságainak terhe alatt görnyedő népeket, vagy sem.
Korszerű államberendezést!
Szociális reformok akarásától, egy új világ ígéretétől és vágyától függetlenül korszerű államberendezéseket sürget az élet. A népesség sűrűsége, nagy városokban tömeges felhalmozódása, az időnek és a térnek áthidalása a technika fejlődésének vívmányaként, olyan mértékben és ütemben módosították a társadalmak szerkezetét, a népek szellemiségét és a társadalmi csoportok közti helyzeteket, hogy már ezeknek következtében is gyökeresen módosultak az emberi együttlét feltételei egy-egy nemzet életközösségén belül és nemzetközi vonatkozásban egyaránt. A jogállam tisztult felfogása lehetett a századutó szociális tespedésének megfelelő államfelfogás, de teljesen időszerűtlen ebben a dinamikus, forrongó, lüktető, lázasan átalakuló korban, amikor a társadalmi összefüggések és ezeknek formái napról napra változnak, és amikor a társadalomgazdaságnak alapvető problémái szüntelenül újabb és újabb igényeket támasztanak a közhatalommal szemben. Lehet egy cinikus, fölényes, durva naturalizmus jegyében arra az álláspontra is helyezkedni e korszakos változások láttán: történjék ám, amit a viaskodó erők szabad játéka kiérlel, forrja ki magát a tömérdek buzgó indulat, szociális gerjedelem és társadalmi akarás, hiszen a társadalmi hatalmak játékának roppant tobzódását rendszerint egy kiforrottabb, érettebb állapot nyugalma váltja fel. Igen, erre az álláspontra is lehet helyezkedni, de semmi esetre sem azoknak, akik emberi értékek őrzői, nemzeti értékek képviselői, erkölcsi értékek hitvallói. Mi, mint magyarok, őrzői és hitvallói akarunk lenni nemzetünk hagyományának s a magyarság pótolhatatlan népi értékeinek, etnikumának, kultúrájának, biológiai értékállományának. Nekünk tehát egyáltalában nem lehet közömbös, hogy mi jönne ki, és minő formában a társadalmi erők szabad küzdelméből. Mi igenis azt akarjuk, hogy a társadalmi küzdelem ne morzsoljon fel magyar értékeket. De mi még ennél is többet akarunk: a nemzeti vagyonosodás és jövedelemnek olyan megoszlását, amely minden magyar számára megadja az emberi természetből folyó létjogának anyagi fedezetét, tehát biztosítja az emberi méltóságának megfelelő életmódot. Mi azt akarjuk, hogy mindenki abban az arányban részesüljön a társadalom termelő erőfeszítésének gyümölcseiben, amilyen arányban kivette részét a magyar társadalom hasznos erőkifejtéséből. Mi azt akarjuk, hogy ebben az országban az előnyök, az élvezetek minden egyén és minden társadalmi csoport vonatkozásában a közösség javára meghozott áldozatok arányában alakuljanak. Elsősorban tehát azok boldoguljanak ebben a hazában, akik hordozói, fenntartói, hitvallói, és ha kell, áldozatai az örök értékeknek és a magyarság külön nagy értékeinek. Mi tehát szociális reformot akarunk a magyar közjó állapotának, mint célkitűzésnek szüntelen munkálásával.
De ne államosítást!
Szociális reform mindig módosítását jelenti a létező társadalmi-gazdasági hatalmi egyensúlynak. Ha ez megmerevedik, ha a nemzeti és emberi erők és képességek kibontakozását hátráltatja, ha a szociális igazságosság hiánya miatt tűrhetetlenné válik, felborítása két módon lehetséges: vagy elfojtott tömegerőknek és szenvedélyeknek megszervezésével és kirobbantásával, tehát szociális forradalommal, vagy a politikai és gazdasági magánhatalmasságokon felülemelkedő kormányzat hatalma révén. Mi az utóbbitól várjuk a szociális reform valóra váltását.
Ha az államhatalom egy vagy több magánhatalmasságtól függ, ha csupán első a hozzá hasonló többi társadalmi, politikai, gazdasági tényező között, ha közömbösül a társadalmi hatalmasságok sokaságában, elvész az államhatalomtól irányított szociális reform megvalósításának értékes lehetősége, és erre más lehetőség nem marad, mint a szociális forradalom. Ezt azonban elvetjük magunktól, mert a történelemből jól tudjuk, hogy minden forradalom csak pusztított, a népeknek századokon át összegyűjtött szellemi és anyagi javait elkótyavetyélte, és előbb-utóbb olyan helyzetet teremtett, amelyben legkeservesebben azok szenvedtek, nélkülöztek, akiknek egyetlen létalapja a munka. Ha a végső kifejlésében mindig antiszociális, társadalompusztító, nemzetsorvasztó forradalom gondolatát száműzve a szociális reformot elszánt kitartással és őszintén akarjuk, egyetlen lehetőségünk, reményünk marad: korszerűen szervezett erőteljes államot alkotni. Mi tehát a körvonalazott értelmű, a magyar közjó állapotához vezető szociális reformot felülről várjuk és akarjuk. Ezért feltétlen szükségesnek tartjuk az államhatalomnak olyan tömörítését, fölényét és berendezkedését, mely alkalmassá teszi a közhatalmat a létező társadalmi hatalmi viszonyok módosítására, illetőleg a társadalmi, gazdasági erőknek új arányba igazítására.
De amilyen erőt és fölényt igénylünk a közjóra beállított államhatalom számára, épp olyan erővel és határozottsággal kárhoztatjuk azt az etatizmust, amely államosítana minden társadalmi értéket. Szerves társadalmi reform magyarok számára csak úgy valósítható meg, ha az erőteljes államhatalom őrködik afelett, hogy az egyének végezzék el maguk, a természetüknek megfelelő társadalmi feladatokat, a kisebb-nagyobb természeti életközösségek, a családok, a hivatásközösségek, az egyház pedig szintén társadalmi tevékenységének körében oldja meg azokat a feladatokat, amelyek, e közösségek természete következtében, szükségképpen az ő hatáskörükbe tartoznak. Az állam a maga nagy, szervezett, fölényes hatalmával pedig segítse elő ezeknek a természetes tevékenységeknek zavartalanságát. Az állam akkor valósíthatja meg a minőségi értelmű szociális reformot, ha valamennyi társadalmi tényező számára egyaránt biztosítja a természetének megfelelő életet.
Ha azonban az állam a rendeltetéséből következő hatáskörét túllépve maga akarná ellátni azokat a feladatokat is, amelyek a dolgok természetes rendjében az egyének, a családok, a hivatásközösségek, az egyház működési körébe valók, akkor a társadalom öntevékenysége megszűnik, és az élet megdermedése folytán a társadalmi erők elsatnyulnak. Minthogy pedig az állam ereje a társadalom életenergiáinak összessége, az utóbbiak megfogyatkozása az állam végkimerüléséhez vezet. Ezért is - más okunk is van erre - szembefordulunk az életet elszürkítő agyonállamosítással, mert meggyőződésünk szerint ennek valóra váltása létalapjaiban veszélyeztetné azt az államhatalmat, amelyet erősnek akarunk látni és érezni a vágyott szociális reform érdekében.
[...]
Közszolgálat és reform
Sohasem volt időszerűbb és célszerűbb a közszolgálat ügyének a magyar társadalom előtt való felmutatása, mint most, amikor a magyar államiság, lényegének változatlanságát megőrizve, a korszellem és a nemzet való szükségleteinek követelményeként egyre fokozódó lendülettel fejlődik át a liberális jogállamból a szociális állam életformájába. A közszolgálat szelleme és magatartása mindenkoron az uralkodó államfelfogás és a korbeli államszemlélet megnyilatkozása. Ha a közszolgálat stílusa nem felel meg a társadalomtól elfogadott államszemlélet sajátos jellegének és a nemzeti élet korbeli stílusának, fokozott iramú társadalmi átalakulások idején könnyen hasadás támadhat a közhatalom kifejtői, a köztisztviselői és a nép többi társadalmi csoportjai között. Kétségtelenül, a közszolgálatnak az a munkája, szelleme és viselkedése, ami megfelelt a liberális jogállam felfogásának, feladatkörének és módszereinek, semmi esetre sem felelhet meg a kialakuló szociális állam célkitűzéseinek, új munkaköreinek és e kor emberének. Ma már nem elég egyének és társas csoportok viselkedésének ellenőrzése és korlátozása betű szerint alkalmazott jogszabályok alapján. A szolgálat ma nem azonos, miként a liberalizmus idején, a szabályozással, a még oly jól végzett rendészettel. Ma a közszolgálati érdem nem merül ki a jog tárgyilagos, következetes, szó szerinti alkalmazásában. A végrehajtás korunkban nem lehet mechanikusan végzett, szellemtelen feladat. A közszolgálat, a jog tárgyilagos alkalmazásán felül ma teremtő, alkotó munka éppen úgy, mint a művész, a mérnök vagy a kertész munkája. A ma állama a közjó megvalósítását vállalja feladatként. A társadalmi, gazdasági, életviszonyokat alakítja, és kezdeményezőként lép fel a közösségi lét minden viszonylatában. A kormányzathoz hivatásbeli tárgyilagossággal és alapossággal, a közszolgálat idegrendszere továbbítja, az életből kapott összes benyomásokat, mindazokat az értesüléseket eszmékről, tényekről, jelenségekről, amelyeknek összességéből tud az államvezetés képet alkotni a valóságról. És a valóságnak a közszolgálat útján megismert képét hasonlíthatja össze az államvezetés a nemzetnek azzal a képével, a közösségi életnek azzal az ideáljával, amelyet az államvezetésben a hagyományosok átélése, az ösztönök épsége, az államtudomány- és művészet alakított ki. Az emberek együttélésének eszményi, vágyott állapota és a valóság egybevetéséből alakítja az államvezetés azokat a közfeladatokat, amelyek a két kép nagy különbözőségének eltüntetésére irányulnak. Itt következik a modern közszolgálatnak másik nagy feladata: a kormányzati akarat megvalósulásához szükséges elgondolások, országos plánumok tervezése, és mindama eszközöknek egy cél szolgálatába csoportosítása, amelyeknek tervszerű együttműködésétől az átfogó elgondolás gyakorlati keresztülvitele joggal remélhető. Ehhez az élet egységét kell látni, a nép, az emberi együttélés természetrajzát kell ismerni, ehhez fantázia, alkotóképesség kell! Ehhez a célszerű kockázatvállalás szerelmesének kell lenni. Minél szociálisabb egy állam, annál inkább válik közszolgálata az emberi együttélést formáló művészetté.
Az állam tekintélye tisztviselőin múlik
A magyar közszolgálat a szociális, népi politika eredményessége következtében új feladatokkal birkózik. Telepítés, munkabérpolitika, anyaggazdálkodás, szövetkezeti, lakáspolitika, népgondozás, népművelés, különböző nemzetiségnek kevert együttéléséből adódó problémák, az irányított gazdálkodás megannyi kérdése nem csupán politikai, hanem egyszersmind közszolgálati feladat. A jogszabállyal sokat el lehet érni, de minden jogszabály értéke végrehajtásának módjától, szellemétől függ, tehát az emberen múlik. Szociális államot azonban merőben jogszabályokkal nem lehet teremteni. Túl sok jog megmerevíti az életet, a társadalom életét, tehát antiszociális még akkor is, ha szociális szándékkal alkották meg. Minél kevesebb, de jó jogszabályt és - a meglevő számszerű keretben - minél több olyan tisztviselőt, aki a jog szellemében eljárva, jogérzékével, műveltségével, képzelőerejével és jó ösztönével, saját személyiségével tölti ki azt az űrt, amelyet a jogi rendezetlenség, az élet agyonszabályozásának értelmes mellőzése meghagyott. A törvények csak típusemberekkel számolnak, és szükségképpen általánosítanak. Ezért a törvény sokszor sebez, nem egyszer húsba vág. Ezért ne szabályozzunk törvénnyel olyasmit, ami szükségképpen sokrétű, változatos formában, nem pedig egyöntetűen jelentkezik. Ezeken az életterületeken a jogtól gúzsba nem kötött közszolgálat tudja elrendezni az életet, és akkor nem fog fájni az élet. Csak ehhez dús fantáziájú, tetterős, magabízó, vállalkozó tisztviselők kellenek. Máris vannak. A magyar jövő alakulása attól is függ, hogy ezek többségben legyenek, és szellemük betöltse és megtermékenyítse a népi életet. A szociális állam közszolgája az a jófajta magyar ember, aki nemcsak látja és igazítja az emberközi helyzeteket, de a többi magyarok előtt saját személyében nap nap után bemutatja a magyar államot. „Az állam én vagyok“, a francia királynak igazsága ma minden köztisztviselő igazsága. Nem abban az értelemben, hogy az állam minden hatalma és ereje egy tisztviselőé, hanem abban az elképzelésben, hogy minden egyes tisztviselő minden magatartásából sokan, de nagyon sokan az állam szándékára, természetére, értékére következtetnek. „Olyan az állam, amilyen az állam embere: tisztviselője.“ Az állam tekintélye, szeretete, akarása függ attól, hogy viselkedésével a maga személye iránt egy tisztviselő mennyi megbecsülést, ragaszkodást, tiszteletet tud kiváltani. Ezért, hogy egy nemzet életében mennyire erős az állam akarása, és mennyire erőtlen az államtagadás szelleme, köztisztviselőin múlik.
Egy okkal több reménnyel tekintünk a magyar jövőbe, mert szilárd meggyőződésünk, hogy bármennyire is nehéz anyagi gondok dermesztik a tisztviselők jó részének magas eszmények felé szárnyaló lelkeit, önfegyelmezéssel saját személyükben megteremtik a magyar szociális állam kibontakozásának előfeltételeit.
*
In Kovrig Béla: Hogy életünk emberibb legyen. Stádium Rt., Budapest, 1940, 19-22., 26-28.
|