Cégér





 
Tudástár

 
Citátor

Kattints a képre!

 
Látható kéz

Kattints a képre!

 
Plakátok

Kattints a képre!

 
Az igazi tisztviselő

 
Ajánló

Kattints a képre!

 
Külkalandozó







 
A média árt!

Az emberiség krónikájában számos olyan találmányra lelhetünk rá, amely gyökeres revízió alá vette az interperszonális kapcsolatokat, minőségileg is megreformálva a természetes személyek egymás közötti kommunikációját -ezek a paradigmaváltást eredményező instrumentumok már a Kínai Birodalom által jegyzett találmányoktól a Gutenberg-féle könyvnyomtatásig (1440) is széles skálán mozgott. (Ld. Manuel Castells: A hálózati társadalom kialakulása. Az információ kora. Gazdaság, társadalom, kultúra. Gondolat-Infonia, Kalocsa, 2005).  A "Gutenberg-galaxis" több évszázados uralmát követően az "audiovizuális forradalom" mintegy letaszította trónjáról  a papír alapú kulturális hordozókat. A filmvetítőgépet (1895) a Lumiére-fivérek áldozatos munkálkodása révén ismerhette meg a nagyérdemű, de később olyan médiahordozók is megjelentek, mint a rádió (1898), vagy a közgondolkodást és a kulturális fogyasztást teljesen átstrukturáló (mondjuk ki bátran: azt degradáló) televízió (James Joyce terminusával: a "Fénybrigád támadása", ld. Castells, 2005, 438. p.) - ennek minden hozadékával...

A tömegmédiumok káros hatásainak egyik korai elemzését a holland Johan Huizinga szolgáltatta, aki a "Geschonden wereld" (Sebzett világ, 1943) című munkájában a kultúra hanyatlásának XIX. század közepe óta tapasztalható tendenciáit analizálta, pontosan levezetve a nemzetiszocializmushoz vezető történelmi eseményláncolatot. (Gera Judit: Huizinga, a rejtőzkődő. Balassi Kiadó, Budapest, 1999, 37. p.) "A holnap árnyékában - Korunk kulturális diagnózisa" címmel 1935-ben megjelent művében nem kevesebbet állított, mint hogy a modern kor művészete utat nyitott a "reklám útján felfújt divatszélsőségek bohózatos változatai" előtt, minek folytán "a nagyközönség már nem érdeklődik a szellem iránt, legalábbis sokkal kevésbé, mint például a XVIII. században, amikor a közönség sokkal kisebb, beállítottságát tekintve azonban jóval intellektuálisabb volt. A tömegek érdeklődése manapság egyre inkább olyan dolgok felé fordul, amelyet egy pártatlan művelődéstörténet csakis alacsonyabb rendű játékformáknak tudna minősíteni (jóllehet vannak magasabb rendűek is). A mai világban mindent átfogó, szervezett infantilizmus uralkodik." (Gera, 1999, 110. p.) Huizinga már a korabeli "Blikk-effektusra" is felfigyelt, amikor a következő sorokat vetette papírra: "a pillanatnyi publicitás a kereskedelmi-szenzácionális érdekektől hajtva, képes egyszerű állásponti különbözetet nemzeti káprázattá felfújni. Mint aszfalt-és benzinszag a városok felett, úgy lebeg a világ felett a szavak lim-lomjának felhője." (Johan Huizinga: A holnap árnyékában. Korunk kulturális diagnózisa. Windsor Kiadó, Budapest, 1996, 176. p.) Majd (ugyan csak az irodalomra vetítve) a "Való Világ-szindrómát" írta körül: "Az irodalom mind jobban és jobban eltávolodott a szellemi szempontoktól. (...) A realizmus először az emberi-természetes, majd még a fajtalan részleteknek is növekvő mértékű leleplezésében kereste feladatát. (...) Mindezekkel a (...) gyanútlan közönség megszokta a szabadságnak és erkölcstelenségnek bámulatos szélsőségeit." (Huizinga, 1996, 113. p.)

Gary Taxali: Megválás a televíziótól

Thomas Mathiesen szerint az audiovizuális eszközök piedesztálra emelésével a hatalmi technikák új tárházát alakították ki a közhatalom gyakorlói. Nem csak a kultúra teljes gleichschaltolásáról van szó a nemzetiszocialista és a bolsevik rezsim részéről. Ennek manifesztumaként - mintegy a premodern, feudális államberendezkedés atmoszféráját restaurálva - a többség állandóan figyeli a kisebbséget: a Panoptikon mellett megjelenik a Szinoptikon. (Ld: Zygmunt Bauman: Globalizáció. A társadalmi következmények. Szukits Könyvkiadó, Budapest, 2002, pp. 86-87.)

De amíg premodern viszonyok között az alattvalók mustrálgatták bőszen az omnipotens uralkodó és udvara színpompás ceremóniáit, addig korunk embere a média által hatalmasra fújt "celebek" "magasan szálló" luftballonját kémleli a földfelszínről. "A kisebbség, amelyet figyelnek, a híres emberek. Származhatnak a politika, a sport, a tudomány vagy a show business világából, vagy lehetnek pusztán ismert információs szakemberek. Bárhonnan jönnek is viszont, valamennyi kiállított híresség a kirakatba helyezi a híres emberek világát, egy olyan világot, amelynek legfőbb megkülönböztető jegye pontosan az a tulajdonsága, hogy figyelik - sokan és a világ minden sarkában -, lévén globális abban a képességében, hogy figyelik. Bármit mondanak is, amikor szerepelnek, a teljes élet üzenetét közvetítik. Az ő életüket, az  ő életmódjukat. (...) A Szinoptikonban a helyiek figyelik a «globálisokat«. Az utóbbiak tekintélyét a távolságuk biztosítja; a «globálisok« a szó szoros értelmében «ezen a világon kívül« vannak, de a helyiek feletti szárnyalásuk sokkal jobban látható, naponta és tolakodóan (...). elérhetetlenek és szem előttiek, fenségesek és világiak, végtelenül  felsőbbrendűek, mégis csillogó példát állítanak mindenkinek, aki alsóbbrendű, hogy kövesse őket, vagy álmodjon a követésükről; azok csodálattal szemlélik őket, és egyidejűleg sóvárognak is utánuk - olyan hatalmat képviselnek, amely inkább vezérel, semmint uralkodik."  (Bauman, 2002, pp. 88-89.)

Szerencsére a média nem csak átok, de áldás is tud lenni. Segítségével megismerhetjük a nagy filmrendezők monumentális és grandiózus filmművészeti remekeit, amelyekben az élvezhető formában történő megjelenítés mellett komoly társadalmi mondanivaló rejlik, ha hajlandóak vagyunk azt észrevenni: ha látjuk is, és nem csak nézzük a képkockákat. Ortega szerint modern világunk olyan, mint "az Orleansi herceg, akiről a XV. Lajos alatti régenssége idején azt mondották, hogy minden tehetsége megvan, azon az egyen kívül, hogy élni tudna a tehetségeivel." Mi most mégis megpróbáljuk a filmtörténet során felgyülemlett tehetségeket a publikummal megismertetni (méghozzá egy külön menüpontban) - azáltal, hogy szabatos és cizellált elemzést adunk az általunk legnagyobbnak tartott alkotásokról. Tartsanak velünk!

 
Hozott Isten!

 
Zöldfelület

Kattints a képre!

 
Filmismertetők

Kattints a plakátra!

 
Fordítva

Kattints a képre!

 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Whistler kutyája

 
Biztonságos böngészés

 
Népszerűsítő csíkok

 
Népszámláló
Indulás: 2011-12-24
 
Nemzetközi helyzet
free counters