Cégér





 
Tudástár

 
Citátor

Kattints a képre!

 
Látható kéz

Kattints a képre!

 
Plakátok

Kattints a képre!

 
Az igazi tisztviselő

 
Ajánló

Kattints a képre!

 
Külkalandozó







 
Update
Update : Családi kör

Családi kör

  2013.11.08. 21:50

A keresztapa című film kapcsán óhatatlanul is eszembe jutott a neves gondolkodó, Max Weber gondolata, miszerint a maffia típusú közösségek, illetve klánok is rendelkeznek egyfajta szervezeti erőszak-érvényesítő képességgel és potenciállal, a fizikai, illetve a pszichikai kényszer alkalmazásának kilátásba helyezésével, sőt, tényleges alkalmazásával - csak ezen jelenségeket az állam és a jogrend szempontjából éppen illegálisnak kell tekintenünk (Weber, Max: Gazdaság és társadalom. A megértő szociológia alapvonalai. I. kötet. Közgazdasági és Jogi Könyvkiadó, Budapest, 1992, pp. 16-27.) Francis Ford Coppola monumentális és méltán nagy hírnévre szert tevő alkotása, a Keresztapa-trilógia ezt a közeget mutatja be, az Amerikában egymással hosszan háborúzó maffia-dinasztiák harcainak mikrovilágát állítva vizsgálódásának centrumába.


Don Vito Corleone, a Corleone-család feje szerepének eljátszása pedig véleményem szerint Marlon Brando, a színészóriás életútjának legnagyobb, bravúros alakítása, amit nívóban talán csak az Apokalipszis most önjelölt prófétájának megformálása képes megközelíteni.

A keresztapa belülről igyekszik feltérképezni és analizálni egy lényegében véve hermetikusan zárt világot. Bepillantást nyerünk egy titokzatos és nagy hatalmú szicíliai dinasztia újvilági életének mindennapjaiba, talán ezért is vagyunk képesek némi szimpátiával bírni az egyébként illegális és a jogrend közegén kívül elhelyezkedő maffiózók irányába. Vito alakja még ebből a különleges, borzongató klímából is kiemelkedik: az óriási befolyással rendelkező "vezér" egyfajta amorális gigászként tornyosul az egész bűnbanda fölé és még a jogilag meg nem engedett cselekedetek elkövetésének biztos tudatában is igényt formálhat némi nézői rokonszenvre. A Don tulajdonképpen még egyfajta erkölcsi tartással is rendelkezik: világképétől és módszereitől teljességgel idegen például a lányok futtatása, vagy a kábítószerekkel való kereskedelem. ("Csak olyan bűnökről lehet szó, melyek nem követelnek áldozatot.") Ennek ellenére szinte az abszolutizmus uralkodói sem rendelkeztek akkora de facto hatalommal, mint  Corleone, akinek szinte bárhova elér a keze: az árulókat, renegátokat, illetve az ellenségeit könyörtelenül likvidáltatja.

Dolgozószobájában, ebben a kultikussá vált kis helyiségben emberi életek alakulása felett rendelkezik: aki segítséget kér tőle, kap is, ezzel vetítve előre a "kiszemelt" áldozat sorsát: Damoklész kardjának lecsapását - ami akár egy figyelmeztetés is lehet, mint pl. egy levágott lófej az ágyban. A "patrónus" kitűnően konyít a meggyőzés és a lekötelezés művészetéhez, a derekát úton-útfélen beadó, lekenyerezett  "kliensi" kör kialakításához.  "Megértelek. Te itt megtaláltad Amerikát. Jól megy az üzlet, vagyont szereztél, a rendőrség vigyázott rád, védtek a törvények. Mi szükséged egy ilyen barátra?  Erre most idejössz és azt mondod: Don Corleone, tégy igazságot! De most se ajánlod a barátságodat. Magázol, mint egy idegent. Nem áll a szád a Keresztapára. Te beállítasz azon a napon, amikor a lányom esküszik, és felkérsz, hogy gyilkoljak meg valakit pénzért." Tudjuk jól, hogy nincsen ingyenebéd és mindennek ára van: a szívességért cserébe "egyszer majd kérni fogunk magától valamit", idézhetnénk fel Virág elvtárs szavait. Vito alakja maga a megtestesült professzionalizmus és hidegvér, aki soha nem hibázhat és eshet el a küzdelemben - gondoljuk, pedig az alvilág urának csillaga már leáldozóban van.

Mert ennek a nagy hatalmú patriarchának is át kell egyszer adnia a hatalmat a fiatalabb generációnak: a trónus képét keltő bőrfotelben Michael, Vito fia (Al Pacino) váltja az elaggott családapát. Az a Michael, aki korábban a család "fekete báránya" volt, a szürke eminenciás, a háborús veterán, aki  képtelen volt azonosulni családja viselt dolgaival, de a trilógia végére valóságos despotává nőtte ki magát. A tízparancsolat itt a bűn Bibliájának egyetlen passzusává degradálódik: "Soha ne szállj szembe a családdal!" A hatalom a dinasztikus elvnek megfelelően generációról generációra öröklődik át, egyfajta modern, kapitalista köntösbe ágyazott primogenitúrát eredményezve.

A filmhez remek zenei aláfestés dukál: Coppola a Fellini-filmek állandó komponistáját, Nino Rotát nyerte meg a produkció számára. A letargikus hangulatot és bágyadt nosztalgiát idéző, híres motívum végigkíséri a trilógia egészét, hogy valósággal a fülünkbe másszon a dallama. A Mario Puzo bestselleréből készült film döntő szerepet játszott több szereplő, így Pacino, James Caan vagy Robert Duvall karrierjének felívelésében, a produkció pedig a 11 Oscar-jelölésből végül hármat kasszírozhatott be (a legjobb férfi főszereplőnek járó díj átvételét Brando az őslakos indiánokkal szemben folytatott diszkriminatív politika elleni tiltakozás gyanánt  végül elutasította).

A Keresztapában ábrázolt folyamatokat mindannyian elvetjük, de vajon nem úgy járunk-e el, mint a Sebhelyesarcú éttermi jelenetének nyárspolgárai, akiknek álszent viselkedését látva az önkívületi állapotban lévő,  szintén Pacino által alakított Tony Montana csak úgy riposztoz: ti sem vagytok különbek.

Értékelés: 10/10

A Keresztapa

(The Godfather)

színes, amerikai gengszterfilm, 171 perc, 1972 (18)

rendező: Francis Ford Coppola
író: Mario Puzo
forgatókönyvíró: Francis Ford Coppola
zeneszerző: Nino Rota
operatőr: Gordon Willis
díszlettervező: Warren Clymer
jelmeztervező: Anna Hill Johnstone
producer: Albert S. Ruddy
látványtervező: Dean Tavoularis
vágó: William Reynolds, Peter Zinner
hang: Charles Grenzbach, Christopher Newman, Richard Portman

szereplő(k): 
Marlon Brando (Vito Corleone)
Al Pacino (Michael Corleone)
James Caan (Sonny Corleone)
Robert Duvall (Tom Hagen)
Richard Castellano (Clemenza)
Diane Keaton (Kay Adams)
Talia Shire (Connie Corleone Rizzi)
John Cazale (Fredo Corleone)
Richard Conte (Barzini)
Al Lettieri (Sollozzo)
Abe Vigoda (Tessio)
Alex Rocco (Moe Greene)

Még nincs hozzászólás.
 
Hozott Isten!

 
Zöldfelület

Kattints a képre!

 
Filmismertetők

Kattints a plakátra!

 
Fordítva

Kattints a képre!

 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Whistler kutyája

 
Biztonságos böngészés

 
Népszerűsítő csíkok

 
Népszámláló
Indulás: 2011-12-24
 
Nemzetközi helyzet
free counters